• جمعه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 91122516333

رییس انجمن ایمنی زیستی خواستار شد:

حمایت از انجمن‌های علمی حوزه زیست فن‌آوری/رفع موانع تولید محصولات تراریخته در کشور

حمایت از انجمن‌های علمی حوزه زیست فن‌آوری/رفع موانع تولید محصولات تراریخته در کشور

رییس انجمن ایمنی زیستی با بیان این‌که انجمن‌های بیوتکنولوژی، ژنتیک، ایمنی زیستی و زراعت و اصلاح نباتات تاکنون هیچ سهمی از اعتبارات ستاد توسعه زیست فن‌آوری نداشته‌اند، شفاف سازی در خصوص نحوه توزیع اعتبارات این حوزه را خواستار شد.

رییس انجمن ایمنی زیستی با بیان این‌که انجمن‌های بیوتکنولوژی، ژنتیک، ایمنی زیستی و زراعت و اصلاح نباتات تاکنون هیچ سهمی از اعتبارات ستاد توسعه زیست فن‌آوری نداشته‌اند، شفاف سازی در خصوص نحوه توزیع اعتبارات این حوزه را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر قره‌یاضی که در نشست خبری هشتمین همایش ملی بیوتکنولوژی و چهارمین همایش ملی ایمنی زیستی سخن می‌گفت اظهار داشت: انجمن ایمنی زیستی در سال جاری موفق شد در بین بیش از 170 انجمن علمی کشور رتبه سوم و در بین انجمن‌های بین رشته‌یی رتبه دوم را به خود اختصاص دهد. همچنین مجله علمی - ترویجی ایمنی زیستی توانست رتبه هفتم را در بین بیش از 700 نشریه علمی - پژوهشی و علمی - ترویجی کشور که بعضا بیش از نیم قرن سابقه انتشار دارند کسب کند. این نشریه در بین تمام نشریات حوزه زیستی هم رتبه اول را کسب کرد.

وی انتشار نخستین دو فصل‌نامه علمی - پژوهشی انجمن با عنوان نشریه مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی را از دیگر موفقیت‌های انجمن در سال 91 عنوان کرد.

قره‌یاضی خاطرنشان کرد: سایت مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران وابسته به انجمن‌های ایمنی زیستی و بیوتکنولوژی ایران هم در سال جاری به عنوان پر مراجعه‌ترین سایت فعال انجمن‌های علمی کشور گوی سبقت را از تمام انجمن‌های علمی کشور ربود.

رییس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران اعزام دو هیات برای بازدید از مراکز علمی ملی و بین المللی در فیلیپین و ژاپن و عقد قرارداد همکاری و اخذ دانشجو و بورسیه را نیز از دیگر اقدامات انجمن در بعد بین المللی عنوان کرد و گفت: با وجود تمام تلاش‌ها و موفقیت‌ها انجمن ایمنی زیستی در سال جاری با مشکلاتی هم مواجه بود که از جمله آن‌ها ممانعت پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و فن‌آوری زیستی از ورود مسوولان دبیرخانه انجمن‌های علمی ایمنی زیستی و بیوتکنولوژی به دفتر انجمن بود که بیش از 12 سال است به صورت مشترک از آن استفاده می‌کنند.

قره‌یاضی خاطرنشان کرد: مدیریت پژوهشگاه طی نامه‌ای حکم به تخلیه دفتر انجمن داده که این اقدام مغایر با قانون برنامه پنج ساله است که بر ضرورت حمایت از انجمن‌های علمی تاکید دارد.

رییس انجمن ایمنی زیستی در ادامه با اشاره به دستاوردهای موفق محققان پژوهشگاه در تولید محصولات مختلف تراریخته از قبیل کلزا، چغندرقند و توتون گفت: مدیریت برای رساندن زنجیره گیاهان تراریخته به تولید ملی چه کرده و چند محصول مهندسی ژنتیک شده را به بازار رسانده است؟

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: متاسفانه امسال هم با وجود واردات انبوه محصولات کشاورزی از خارج کشور که بخش قابل توجهی از آن‌ها تراریخته هستند آیین نامه اجرایی قانون ایمنی زیستی ابلاغ نشد.

قره‌یاضی در پایان با اشاره به تولید محصولات تراریخته در 170.3 میلیون هکتار از اراضی زراعی جهانی اظهار داشت: تا مدتی که کشورهای پیشرفته پیشگام تولید این قبیل محصولات بودند، مخالفان توسعه فن‌آوری زیستی کشاورزی در کشور ما را در ردیف کشورهای عقب مانده تلقی کرده و می‌گفتند این فن‌آوری به درد کشورهای جهان سوم نمی‌خورد. علیرغم بهره‌مندی کشور از این فن‌آوری مخالفت با استفاده از آن باعث شده که در حال حاضر کشورهای در حال توسعه مثل هند و برزیل و فیلیپین و بورکنافاسو هم در این حوزه از ایران جلو بیفتند و به برکت استفاده از این فن‌آوری از واردکننده به صادرکننده تبدیل شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha