• پنجشنبه / ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92012207361

سپانلو: از بیهقی فقط حسنک مثل هدیه تهرانی و گلزار معروف است

سپانلو: از بیهقی فقط حسنک مثل هدیه تهرانی و گلزار معروف است

محمدعلی سپانلو گفت: از همه‌ی «تاریخ بیهقی» فقط داستان «حسنک وزیر» به اندازه‌ی هدیه تهرانی و محمدرضا گلزار معروف شده است.

محمدعلی سپانلو گفت: از همه‌ی «تاریخ بیهقی» فقط داستان «حسنک وزیر» به اندازه‌ی هدیه تهرانی و محمدرضا گلزار معروف شده است.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدعلی سپانلو که روز چهارشنبه (21 فروردین‌ماه) در شهر کتاب درباره‌ی بیهقی سخن می‌گفت، اظهار کرد: ناشناخته ماندن «تاریخ بیهقی» در ادبیات ایران پدیده‌ی غریبی است. این اثر خیلی دیر شناخته و معرفی شد، اما با این حال بر نسل جدید نویسندگان و ادیبان تأثیر گذاشت. نسخه‌ای از این کتاب را انگلیسی‌ها در هند یافتند. گویا غزنویان که به هند رفته‌ بودند، آن کتاب را با خود بردند و حفظ کردند. زمانی از ابوالحسن نجفی شنیدم هنگامی که کتابخانه‌های هند را سروسامان می‌داندند، در انبارهایی کتاب‌های پوسیده‌ای بود که به آب ریختند و من همیشه فکر می‌کنم نسخه‌های مفقودشده از «تاریخ بیهقی» در بین آن‌ها بوده است.

این شاعر و پژوهشگر از «تاریخ بیهقی» به عنوان کتابی منحصر به فرد یاد کرد و گفت: این اثر از جنبه‌ی تاریخ‌نگاری، نثر و خبری باارزش است. به واقع بیهقی هم نویسنده است و هم مورخ و هم خبرنگار. ما در آن ادوار کتابی به این پایه نداریم. یکی دیگر از دلایل کم‌مهری به بیهقی هم این است که بیش‌تر اهل فن به اثر او مراجعه می‌کنند؛ برخلاف حافظ که عموم مردم غزلیاتش را می‌خوانند. بیهقی تاریخ‌نویسی جدی است، با این حال، طنز دیگران را در اثرش انعکاس می‌دهد.

سپانلو با اشاره به تصحیح‌های موجود از «تاریخ بیهقی» گفت: یکی از نمونه‌های معروف و بهترینش، تصحیح علی‌اکبر فیاض است. البته کار جعفر مدرس صادقی برروی «تاریخ بیهقی» که یک ویرایش داستان‌نگرانه است، بسیار خوب است و به نفع جوان‌هاست که از این کتاب استفاده کنند. جعفر مدرس صادقی اثر را نقطه‌گذاری کرده است و با استفاده از نشانه‌های سجاوندی آن را خواناتر کرده که برای جوان‌ها مؤثر است.

او در ادامه متذکر شد: قدرت بیهقی در دیالوگ‌نویسی است. این دیالوگ‌ها نشان می‌دهد که در آن دوران فاصله‌ی زیادی بین زبان محاوره و کتابت نبوده است؛ برخلاف الآن که این فاصله بسیار است. همچنین از نظر شخصیت‌پردازی خوب عمل می‌کند و مخاطب به وضوح می‌تواند با سلطان مسعود غزنوی آشنا شود. به نوعی بیهقی از سلطان مسعود غزنوی شخصیتی می‌سازد که ترکیبی از مکبث و هملت است. به واقع سلطان مسعود غزنوی از طرفی اندیشه‌ی نیکو را مورد توجه قرار می‌دهد و از سوی دیگر، شخصیتی جنگ‌آور و پرخاشگر و بی‌رحم است که به حرف مشاورانش اعتنا نمی‌کند.

محمدعلی سپانلو در ادامه به شرح بخشی از داستان جانشینی مسعود غزنوی به جای پدرش محمود و درگیر‌ی‌اش با برادرش امیرمحمد پرداخت و داستان‌هایی از سه نبرد امیرمسعود غزنوی را برای مخاطبان خواند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.