• چهارشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92021107493
  • خبرنگار : 71473

تقدیر از "ادنا زینلیان" در جشن‌های روز جهانی تئاتر

جشن انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر با بزرگداشت «ادنا زینلیان» استاد و پیشکسوت طراح لباس همراه شد.

جشن انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر با بزرگداشت «ادنا زینلیان» استاد و پیشکسوت طراح لباس همراه شد.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در مراسم جشن انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر که در هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر سه شنبه 10 اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان برگزار شد، ایرج راد مدیرعامل خانه‌ی تئاتر در سخنانی درباره ادنازینلیان گفت: من «ادنا» را خیلی وقت است که می‌شناسم و بسیاری از کارهایی را که انجام داده‌ام ایشان به عنوان طراح لباس در آن کار کرده است. واقعا بسیار خوشحالم که با او آشنا شدم من واقعا در زمینه طراحی لباس تا به حال این همه شناخت ‌، احساس مسئولیت و تعصب را در کمتر کسی دیده‌ام.

او افزود: «ادنا» علاوه بر اینکه با نمایش انس پیدا می‌کند و با میزانسن از طریق کارگردان آشنا می‌شود، با کارگردان هم وارد بحث می‌شود. او سعی می‌کند در ارتباطی با شخصیت‌های نمایش، اطلاعاتی به دست آورد. برای او لباس فقط به عنوان لباس تن معنا ندارد بلکه به عنوان یک شخصیت مطرح می‌شود. او باید دقت کند که کجاها را با ظرافت در نظر بگیرد او حتی به جنس پارچه هم توجه می‌ کند.اینکه لباس به گونه‌ای نباشد که در تن بازیگر مثل مجسمه شود. او راجع به تمامی این مسائل فکر می‌کند.

راد تاکید کرد: «ادنا» نمی‌خواهد طراحی لباسش را به رخ بکشد، نمی‌خواهد جوری لباس را طراحی کند که آن به نمایش تحمیل شود و بخواهد بگوید که من این طراحی را انجام داده‌ام. من برای تمامی زحماتش تبریک می‌گویم.

در این مراسم همچنین مجید جعفری کارگردان تئاتر در سخنانی گفت: «ادنا» خودش و همه کارهایش معرفش است و نیازی ندارد که ما او را معرفی کنیم اما در واقع ما اینجا هستیم که بگوییم چقدر افتخار می‌کنیم که در طول سی سال گذشته با ادنا زینلیان همکاری داشته‌ایم.

حسین فرخی بازیگر،‌کارگردان و از شاگردان ادنازینلیان در سخنانی کوتاهی یادآور شد: من در سال 65 دانشجوی دانشکده هنرهای زیبا بودم و اولین باری که با خانم زینلیان آشنا شدم در آنجا بود. ایشان واقعا استادی کاریزماتیک بودند که حس و عاطفه خاصی را منتقل می‌کردند، من هنوز بعد از این همه سال آن جزوات و کارهای کلاس ایشان را کامل دارم.

او افزود: من بعدها در سال 69 که نمایش تراژدی اسفندیار را کار کردم با خانم زینلیان همکار شدم و در واقع این زمانی بود که استاد من همکارم شد. البته من هنوز هم ایشان را استاد خود می‌دانم.

در بخش دیگری از این مراسم مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان درباره اهمیت طراحی صحنه و لباس در تئاتر عنوان کرد: من امیدوارم که تئاتر کشور از این انرژی که در هفته روز جهانی تئاتر وجود دارد استفاده لازم را داشته باشد.

او افزود: من از زحماتی که هنرمندان گرامی در حوزه لباس و صحنه می‌کشند تشکر می‌کنم. قطعا از عناصر موفق در توفیق یک اثر نمایشی طراحی صحنه و لباس است که در سال‌های اخیر ثابت شده است ما هنرمندان با ذوق و سلیقه‌ای که در این زمینه داریم، کارهایمان کمتر از غربی‌ها و اروپایی‌ها نیست اما شاید تاکنون به میزان اهمیت فعالیتشان نتوانستیم قدر آنها را بدانیم.

او همچنین درباره ادنازینلیان گفت: من امروز در اینجا نه به عنوان رئیس خانه هنرمندان بلکه به عنوان یکی از دانشجویان خانم زینلیان حضور دارم، قطعا ایشان فصل مهمی از طراحی لباس کشور ما هستند.

سرسنگی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: ما این آمادگی را داریم که نمایشگاه‌هایی را برای طراحان صحنه و لباس در خانه هنرمندان برپا کنیم.

همچنین در این مراسم از طرف کارن خانلری نماینده ارامنه تهران در مجلس شورای اسلامی نامه‌ای خطاب به ادنازینلیان درباره فعالیت‌ها و زحمات او در عرصه طراحی و لباس خوانده شد.

ژیلا سهرابی بازیگر تئاتر نیز در صحبت‌هایی به بیان خاطره‌ای از همکاری خود با ادنازینلیان پرداخت.

در بخشی از این مراسم که با حضور بهزاد فراهانی، حمید صنیعی‌پور ‌،حمید مظفری برگزار شد، هدایایی به ادنازینلیان به خاطر فعالیت‌ها و تلاش‌های او در زمینه طراحی لباس برای تئاتر ایران اهدا شد.

سپس ادنازینلیان در سخنانی گفت: من از تمام کسان و دست اندرکارانی که این مراسم را برگزار کردند تشکر می‌ کنم. من امروز از تمامی کسانی که به من آموختند از معلم کودستانم تا اساتید امروز از آنها تشکر می‌کنم. البته من اساتید زیادی داشتم که اولی آنها مادرم بود که در مدرسه دبیر حرفه و فن من بود.او نمونه‌ی مادری فداکار و آموزگاری سخت‌گیر بود که متاسفانه ایشان به علت کهولت سن نتوانستند در این مراسم شرکت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha