• جمعه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92022013209

پرفروش‌ترین کتاب‌های کودک و نوجوان در رکود نمایشگاه کتاب

پرفروش‌ترین کتاب‌های کودک و نوجوان در رکود نمایشگاه کتاب

ناشران کتاب‌های کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب امسال از خلوتی این بخش و فروش کم کتاب گله دارند.

ناشران کتاب‌های کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب امسال از خلوتی این بخش و فروش کم کتاب گله دارند.

به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نمایشگاه کتاب امسال چهار سالن ناشران کودک و نوجوان در سازه‌های موقت و چادر در بخش شرقی مصلا واقع شده و با وجود تلاش‌های ناشران برای جلب مخاطب با موسیقی، هدیه دادن بادکنک و نقاشی روی صورت بچه‌ها، مخاطبان کمی دارند. با این حال، ناشران با اشاره به فروش کم خود و مخاطبان اندک نمایشگاه، از کتاب‌هایی که در نمایشگاه امسال فروش بیش‌تری داشتند، گفتند.

***

مسؤول غرفه‌ی نشر رسالت قلم کتاب‌های «بچه‌ها بیایید به فضا برویم!» نوشته چارلز گولین با ترجمه مجید عمیق،‌ «دنیای نامرئی بدن انسان» نوشته فرانسیس هالتون با ترجمه گروهی از نویسندگان و مجموعه شش‌جلدی «دایرة‌المعارف بزرگ پرسش‌ها و پاسخ‌ها» ترجمه مجید عمیق را کتاب‌های پرفروش نشر خود معرفی کرد.

او همچنین درباره وضعیت فروش کتاب‎ها گفت: به دلیل بالا بودن قیمت‌ها، فروش ما امسال بسیار پایین بود و در مقایسه با سال‌های پیش اصلا قابل بیان نیست.

***

مسؤول غرفه نشر شباویز نیز از میان کتاب‌های نشر خود کتاب‌های «بابای من با سس خوشمزه است» نوشته سیدنوید سید‌علی‌اکبر و علی مفاخری،‌ «پرنده گیج» نوشته کامبیز کاکاوند و رویا اولادحاجی و «خورشید شب» نوشته فریده خلعتبری را کتاب‌های پرفروش نشر خود دانست.

او درباره وضعیت فروش کتاب‌های این نشر در نمایشگاه گفت: فروش کتاب امسال زیاد تعریفی نداشت و نسبت به سال‌های پیش خیلی کم‌تر بود و فکر کنم دلیل آن گرانی کاغذ است. رجوع به غرفه‌ها بسیار کم است و نمایشگاه خیلی خلوت است. سال‌های گذشته معمولا دانشجویان رشته‌های گرافیک و نقاشی هم مخاطبان ما بودند، اما امسال هیچ دانشجویی را نمی‌بینیم و تنها مادران کمی با بچه‌های‌‍شان برای خرید کتاب آمده‌اند که آن‌ها با کتاب‌های ما خیلی ارتباط برقرار نمی‌کنند.

***

فروشنده غرفه نشر سروش نیز کتاب‌های «افسانه‌هایی از شاهنامه» نوشته فروزنده خداجو‌، «بدن چگونه کار می‌کند» ترجمه شهلا ستوده و «منظومه روز دهم» سروده قیصر امین‌پور را کتاب‌های پرفروش نشر خود معرفی کرد.

او هم نمایشگاه امسال را خلوت توصیف کرد و گفت: فروش ما یک‌سوم سال پیش هم نیست. پارسال نمی‌شد توی سالن‌ها راه رفت، اما امسال مراجعان ما بسیار اندک هستند.

***

مسؤول غرفه نشر گل‌آذین از میان کتاب‌های خود، مجموعه هفت‌جلدی «ماجراهایی که مو به تنتان سیخ می‌کند» نوشته آر. ال. استاین ترجمه مهرانگیز نکورح،‌ »شیرین‌تر از عسل» (گزیده‌ای از قصه‌های عامیانه) به کوشش مجید جلالی و «قصه‌های عمو رموس» (گزیده‌ای از قصه‌های عامیانه جهان) اثر ژان موزی و ترجمه قاسم صنعوی را کتاب‌های فروش نشر خود خواند.

او درباره وضعیت فروش کتاب‌ها در نمایشگاه گفت: وضعیت فروش کتاب‌ها خیلی بد است. سال پیش خیلی کم پیش می‌آمد که ما کتاب‌های‌مان را تک تک بفروشیم و بیش‌تر کتاب‌ها را مجموعه‌یی می‌فروختیم. اما امسال هیچ‌کس تک‌جلدی هم کتاب نمی‌خرد. می‌آیند و می‌روند. نمی‌دانم دلیل این است که مردم پول ندارند یا دل خوش.

***

مدیر غرفه نشر ماهی از میان کتاب‌های نشر خود مجموعه شش‌جلدی «دفترچه خاطرات بی‌عرضه» نوشته جف کینی ترجمه کهزاد باصری،‌ مجموعه 14 جلدی «بچه بدشناس» نوشته لمونی اسنیکت ترجمه رضا دهقان و مجموعه «جونی بی‌جونز» نوشته بارابارا پارک ترجمه امیرمهدی حقیقت را کتاب‌های پرفروش این نشر معرفی کرد.

او درباره فروش کتاب‌ در روزهای نمایشگاه گفت: دو روز تعطیل کمی کتاب‌ها فروش رفت، اما در وسط هفته فروش ما تعریف چندانی ندارد و رضایت‌بخش نیست.

***

مسؤول غرفه نشر نظر نیز کتاب‌های «از سیر تا پیاز هنر» نوشته مریل و ملکم دانی با ترجمه توکا ملکی، «لطفا به هنر دست بزنید» آماندار نشاو با ترجمه فاطمه کاوندی ‌و مجموعه شعر «جمجمک برگ خزون» از ثمین باغچه‌بان را کتاب‌های پرفروش این نشر معرفی کرد و درباره وضعیت فروش کتاب‌ها گفت: فروش ما امسال خیلی بد بود. خانواده‌ها می‌گویند بودجه‎ای را که ما به خرید کتاب اختصاص داده‌ایم، تنها کفاف چند کتاب را می‌دهد و نمایشگاه به همین دلیل بسیار خلوت است. سال‌های پیش روزهای تعطیل خیلی شلوغ بود، اما امسال روز تعطیل و غیرتعطیل فرقی ندارد.

***

مسؤول غرفه نشر افق نیز از میان کتاب‌های خود رمان «اسب جنگی» نوشته مایکل مورپورگو ترجمه پروین علی‌پور و مجموعه رمان سه‌جلدی «آخرین شاگرد» نوشته ژوزف دیلینی ترجمه مریم منتصرالدوله را کتاب‌های پرفروش این نشر خواند.

***

مسؤول غرفه نشر بهارناز نیز از بین کتاب‌های نشر خود «ارزش و احترام گذاشتن به دیگران»، «راستگو باش و راست بگو» و «راه‌های کنترل خشم برای کودکان» نوشته چری جی – مینرز ترجمه مهسا فروغی را سه کتاب پرفروش این نشر معرفی کرد.

متصدی این غرفه هم از فروش کم کتاب‌ها در نمایشگاه انتقاد کرد.

***

مسؤول غرفه نسل نواندیش کتاب‌های «کرم کوچولو» نوشته پروین خردمند و شیرین شفیعی، ‌«نقطه» نوشته پیتر رینولدز با ترجمه مینا اسماعیل و مجموعه کتاب‌های «فیجی و خرسی» نوشته سالی گریندلی با ترجمه منا خاطری را کتاب‌های پرفروش این نشر دانست.

او درباره فروش کتاب‌ها نیز گفت: فروش ما امسال خیلی کم است، البته شاید یک دلیل این باشد که ما نتوانستیم خیلی کتاب‌های تازه بیاوریم و بیش‌تر تجدید چاپ کتاب‌های گذشته را به نمایشگاه آورده‌ایم، اما به هر حال مراجعه‌کننده به نمایشگاه هم کم است و سالن کودک و نوجوان جایی واقع شده است که استقبال از آن زیاد نیست.

***

مسؤول فروش غرفه نشر کیمیا از میان کتاب‌های این نشر کتاب «خانه زیبای من» نوشته لی‌واردلا با ترجمه علی جزایری،‌ مجموعه 14 جلدی «نیکولا کوچولو» نوشته سامپه / گوسینی‌، ترجمه امیرحسین مهدی‌زاده و مجموعه داستان‌های آگاتا کریستی با ترجمه مترجمان متفاوت را کتاب‌های پرفروش این نشر خواند و درباره وضعیت فروش کتاب‌ها در نمایشگاه گفت: فروش ما به دلیل بازدیدکنندگان بسیار کم نسبت به سال گذشته کم‌تر شده است.

***

مسؤول غرفه نشر قلم سبز نیز از میان کتاب‌های نشر خود سه مجموعه شعر «گربه کوچکم کو؟»، «اردک کوچکم کو؟» و «کیک تولدم کو؟» سروده پریوش طیبی را کتاب‌های پرفروش این نشر معرفی کرد.

او درباره وضعیت فروش کتاب‌ها در سالن کودک و نوجوان گفت: فروش ما بسیار پایین است. یکی از دلایل آن این است که قبل از سالن‌ کودک و نوجوان، سالن ناشران الکترونیک را قرار داده‌اند که در این سالن سی‌دی و اسباب‌بازی ارائه می‌شود و مردم آن‌جا اسباب‌بازی می‌خرند و وقتی به کتاب‌های ما می‌رسند، دیگر پولی ندارند؛ در حالی که ناشران الکترونیک نمایشگاه مجزایی هم دارند.

او افزود: از سوی دیگر بخش دانشگاهی را هم به جایی دیگر منتقل کرده‌اند که نزدیک سالن کودک و نوجوان نیست. بخشی از خریداران کتاب کودک، دانشجویان بودند که امسال دیگر به سالن کودک و نوجوان نمی‌آیند.

***

همچنین مسؤول فروش غرفه انتشارات سوره مهر از میان کتاب‌های این نشر رمان طنز «فرزندان ایرانی» نوشته داوود امیریان‌، رمان طنز «گردان چهارنفره» نوشته احمد دهقان و «قصه فرماندهان» (داستان زندگی شهید همت و شهید باکری) را کتاب‌های پرفروش خواند.

او درباره وضعیت فروش کتاب‌ها گفت: فروش ما حتا یک‌سوم سال گذشته هم نیست و بسیار افت کرده است.

***

فروشنده غرفه نشر نقد قلم نیز کتاب‌های «پرنسس النا» نوشته سوزان ویلیامز با ترجمه نرگس سلحشور‌، مجموعه رمان «سرزمین وحشت» نوشته آر. ال استاین ترجمه قربان کریمی و مجموعه سه‌جلدی «فلسفه به زبان ساده» نوشته برژیت لابه و میشل پوش ترجمه پروانه عروج‌نیا را کتاب‌های پرفروش این نشر خواند و درباره فروش کتاب‌ها گفت: سال پیش ما حتا وقت نمی‌کردیم که سر بخارانیم یا حتا غذا بخوریم، اما امسال با آرامش رفت‌وآمد آدم‌ها را نگاه می‌کنیم.

***

مسؤول غرفه نشر قطره از میان کتاب‌های این نشر مجموعه هفت‌جلدی «خاطرات یک بی‌عرضه» نوشته جف کینی با ترجمه ندا شادنظر و رمان «آنجلیتو» نوشته گوردون پازونگ با ترجمه کمال بهروزکیا را کتاب‌های پرفروش خواند.

او هم از فروش بسیار کم کتاب در نمایشگاه انتقاد کرد.

***

همچنین مدیر غرفه نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از میان کتاب‌های پرفروش این نشر به مجموعه شعر «بازی با انگشتان» سروده مصطفی رحماندوست‌، «اسرار آفرینش» نوشته فریده فرجام و «دنیای شگفت‌انگیز اطراف ما» نوشته هارون یحیی با ترجمه علیرضا عیاری اشاره کرد.

او با انتقاد از عملکرد مسؤولان برگزاری نمایشگاه کتاب و نحوه چینش ناشران در سالن کودک و نوجوان گفت: برای برپایی غرفه‌ها از متری یک میلیون تومان پول گرفتند، اما حتا نام ما را بر روی بنرهایی که نام ناشران را معرفی می‌کند، نیاورده‌اند. ما برای غرفه کانون 18 میلیون تومان پول داده‌ایم، اما برای زمین خالی، و چادر و هیچ امکاناتی به ما داده نشده است. غرفه کانون جایی قرار گرفته که اصلا دیده نمی‌شود. دو روز کارت‌خوان‌های ما قطع بود و هوای این‌جا بسیار گرم است.

او در ادامه درباره فروش کتاب‌های کانون گفت: با توجه به این‌که خانواده‌ها به کانون اعتماد دارند و کتاب‌های ما را می‌شناسند، ما فروش خودمان را داریم، اما کتاب‌های ما با قیمت متوسط 1500 تومان و 3000 تومان عرضه می‌شود و باید چقدر کتاب بفروشیم که 18 میلیون تومان پول غرفه را دربیاوریم؟!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۴ ۰۰:۳۸

سلام خسته نباشید. اما کاش به غرفه‌ی ما هم سری می‌زدید (کتاب‌های دبستانک/ نشر فردین). با 25 کتاب جدید، فروش ما افزایش پنجاه درصدی نسبت به سال گذشته داشت. مجموعه سی‌جلدی داستان‌های شاهنامه، که بیست جلدش به نمایشگاه رسید، از کتاب‌های پرفروش ما بودند.به این دلیل که برای اولین بار شاهنامه با زبان درست معیار برای بچه ها یعنی زبان کتاب درسی عرضه می‌شد. نه مثلا «به‌زبان بچه‌ها» چون زبانی به این نام حتی در یک شهر هم وجود ندارد. اما کتاب درسی می‌تواند تنها معیار باشد. ما شاهنامه را برای هر شش پایه به تفکیک عرضه کرده‌ایم. یعنی شاهنامه برای کلاس اول با کلمه‌های کتاب درسی کلاس اول و همین‌طور در سایر پایه‌ها خوشحالیم که مردم باهوش ما بسرعت این نکته را گرفتند. خبرنگار شما هم احتمالا به دلیل تراکم همیشگی در غرفه‌ی ما ترجیح داده بسرعت به جاهای دیگر برود تا وقتش زیاد تلف نشود. با تشکر از توجه‌تان به کتاب سید رضا تهامی - نشر فردین