• شنبه / ۱ تیر ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92040100189

«سیاحتنامه»ی اولیا چلبی میراث معنوی یونسکو شد

«سیاحتنامه»ی اولیا چلبی میراث معنوی یونسکو شد

کتاب معروف «سیاحتنامه» اثر اولیا چلبی در حوزه گردشگری، در فهرست میراث معنوی سازمان یونسکو به ثبت رسید.

کتاب معروف «سیاحتنامه» اثر اولیا چلبی در حوزه گردشگری، در فهرست میراث معنوی سازمان یونسکو به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در جریان اجلاس سالانه کمیته میراث معنوی سازمان یونسکو در شهر گوآنگجو کره‌جنوبی، کتاب قدیمی در حوزه گردشگری با نام «سیاحتنامه» در فهرست میراث معنوی به ثبت رسید.

به گزارش ورلد بولتن‌، «سیاحتنامه» توسط جهانگرد معروف عثمانی «اولیا چلبی» در سال‌های حکومت امپراطوری عثمانی در حدود سال 1640 میلادی نوشته شد و طبق نظر کمیته کارشناسان، طولانی‌ترین کتاب در حوزه سفر و گردشگری محسوب می‌شود.

«چلبی» قرن‌ها قبل سفر خود را از استانبول با نوشتن خصوصیات این شهر شامل ساختمان‌ها، بازار‌ها‌، رسوم و فرهنگ آن آغاز کرد و مشاهداتش را از سفر در 10 جلد کتاب گردآوری کرد.

«سیاحت‌نامه» مهم‌ترین و مفصل‌ترین سفرنامه‌ای است که در دوره عثمانی در نیمه دوم قرن 11 هجری نوشته ‌شده و حاوی خاطرات سفر نویسنده از سرزمین‌های وسیعی است که آن زمان در اختیار دولت عثمانی و بعضا خارج از سلطه ‌آن دولت بوده است‌.

این اثر ارزشمند بارها به ترکی عثمانی و لاتین چاپ شده و بخش کوتاهی از آن که به تبریز و شهرهای‌ اطراف آن اختصاص دارد و مربوط به سال 1050 هجری است‌، توسط مرحوم «حاج حسین نخجوانی» ترجمه و به فارسی منتشر شده‌ است.

«اولیا چلبی» به تمام آناتولی‌، خاورمیانه‌، قفقاز، سودان‌، صحرای عرب تا شمال حبشه‌، روم اروپایی‌، آلبانی‌، رومانی‌، مجارستان‌، وین‌، آلمان‌، هلند، بوسنی هرزگوین‌، جنوب روسیه و تمامی سرزمین‌های عرب سفر کرد.

مهم‌ترین نسخه خطی موجود از این کتاب در چهار جلد در موزه توپکاپی استانبول نگهداری‌ می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha