• یکشنبه / ۹ تیر ۱۳۹۲ / ۱۸:۱۲
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 92040905350
  • خبرنگار : 71420

واکنش ایوان زایتسف به رفتار ناپسند عده‌ای از ایرانی‌ها

واکنش ایوان زایتسف به رفتار ناپسند عده‌ای از ایرانی‌ها

رفتار عده‌ای قلیلی از ایرانی‌ها با "ایوان زایتسف" واکنش بازیکن تیم ملی والیبال ایتالیا را در پی داشت.

رفتار عده‌ای قلیلی از ایرانی‌ها با "ایوان زایتسف" واکنش بازیکن تیم ملی والیبال ایتالیا را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خرداد ماه 92 برای ایرانیان پر از روزها و شب‌های خوب و دوست‌داشتنی بود. انتخابات پرشور، صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی و پیروزی تیم ملی والیبال برابر صربستان که قهرمان اروپا بود، خاطرات دلنشین مردم ایران را در ماه قبل تشکیل می‌دهند. تیر ماه که از راه رسید، شادی‌های ملت ایران تداوم یافت و این بار هم والیبالیست‌های پرافتخار ایران، ایتالیا را در خاک خودش شکست دادند و شادی را بار دیگر در دل‌های مردم جای دادند اما با اتفاقی ناگوار، شیرینی شادی اخیر به تلخی گراییده است.

ایرانی، به ادبش معروف است؛ این جمله یک شعار نیست چون بارها و بارها در طول تاریخ چند هزار ساله جهان، بیگانگانی که پای به ایران گذاشته‌اند یا با ایرانیان ارتباطی داشته‌اند به این واقعیت اعتراف کرده‌اند اما ایرانی را چه می‌شود که "بی‌ادبی" عادتش می‌شود و کاری می‌کند که در چشم بیگانه، بی‌ادبی، خصلت ایرانی معرفی می‌شود؟

داستان از آنجا شروع شد که در ست سوم بازی ایران و ایتالیا، ایوان زایتسف، ستاره میزبان – با وجود مصدومیت – به زمین آمد و در دو ست متوالی 19 امتیاز برای تیمش گرفت و نزدیک بود که با درخشش خود، تیمش را از یک شکست تاریخی نجات دهد. زایتسف، جمعه شب نتوانست ایتالیا را به پیروزی برساند و در نهایت تیمش برابر ایران باخت اما خاطره‌ای که پس از آن بازی از ایرانیان در ذهن او باقی ماند، تلخ‌تر از شکست ناباورانه تیمش بود.

دقایقی پس از پیروزی خاطره‌انگیز ایران برابر ایتالیا، صفحه شخصی زایتسف در یکی از شبکه‌های اجتماعی آماج حملات کاربران ایرانی قرار گرفت و در عرض چند ساعت، 1900 نظر، که بیشترشان حاوی دشنام و ناسزاهای رکیک بود، در آن صفحه جای گرفت. مایه تاسف این است که زایتسف در همان صفحه – پس از اطلاع از محتوای نظرات ایرانیان – نوشت:" متاسفم که بزرگترین تفریح ایرانیان، توهین به دیگران است!"

در این که تصور بازیکن تیم ملی ایتالیا از ایرانیان غلط است، هیچ شکی نیست اما چون روز روشن است که چرا او چنین تصوری از ما دارد. وقتی فریادهای دشنام و ناسزای هزاران تماشاگر فوتبال و والیبال در استادیوم‌های ایران، گوش فلک را کر می‌کرد و منتقدان می گفتند که باید برای آن کاری کرد، چنین روزی را در ذهن مجسم می‌کردند. وقتی کسی حاضر باشد که در ورزشگاه و در حضور دوربین‌های تلویزیونی و میکروفون‌های رادیویی به راحتی آب خوردن دشنام دهد و نگران نباشد که صدایش را چه کسی می‌شنود، نتیجه این می‌شود که با کوچکترین ناراحتی از یک بازیکن خارجی، از او با ناسزاهای رکیک پذیرایی کند.

اکنون که چند ساعت به آغاز دیدار دوم ایران و ایتالیا باقی مانده است، یقینا ایوان زایتسف، با انگیزه‌ای صدچندان آماده است تا برابر ایران بدرخشد؛ شاید ناسزاهای آن عده قلیل، همان اتفاقی را باعث شود که حرف‌های سرمربی تیم ملی فوتبال کره‌جنوبی با بازیکنان ایران کرد و غرور و انرژی‌شان را چند برابر کرد.

اتفاقی که برای زایتسف افتاد، تنها یک نمونه و هشدار است؛ هشداری برای همه کسانی که مدعی‌اند، ایرانیان بهترین تماشاگران دنیا هستند و ورزش در ایران با روح جوانمردی و اخلاق عجین است. همچنین این مساله هشداری جدی برای کسانی است که می‌خواهند جو ورزشگاه‌های ایران را برای حضور بانوان مطلوب کنند.

داستان نظرات توهین‌آمیز آن عده در صفحه شخصی زایتسف با انجام دیدار امشب به پایان می‌رسد چون او در سالن برگزاری مسابقه با فرهنگ اصیل ایرانی از نزدیک روبرو می‌شود و رفتار تماشاگران خوب ایرانی در سالن، تصور او را از ایرانیان تغییر می‌دهد اما این جا در ایران، باید فکری اساسی برای این مساله شود تا در آینده با چنین رفتار زشتی روبرو نشویم.

روزگاری سعدی شیرازی در گلستانش نوشت:" ادب مرد به ز دولت اوست." شاعر شیرین‌سخن ایرانی می‌دانست که تا دنیا و آدم‌هایش هستند، ایرانی با ادب است و ادب را بر بی‌ادبی ترجیح می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۹ ۱۸:۲۴

مطمئن باشيد ايوان زايتسف امشب يکي از بهترين بازيهاي عمرشو انجام ميده چون تو فيسبوکش توهين هاي وحشتناکي بهش شد متاسفانه علي رغم توصيه هايي که بقيه کاربران ايراني از اون عده نسبتا زياد داشتن بازم شاهد توهين به زايتسف بوديم.مشکل اينجاست که ما زود جوگير ميشيم

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۹ ۱۸:۴۰

اتفاقا اين سوال رو بايد سايت هاي ارزشي و با اعتباري مثل خود ايسنا پاسخ بدن... اين چه نسل بي ادب و هنجار شکني هست که در شبکه هاي اجتماعي مجازي داره پروش مي بينه؟؟؟ واقعا چرا اکثر شبکه هاي اجتماعي مجازي افرادي رو پرورش مي دن که جز هنجار شکني، فحاشي گري و متاسفانه فساد و فحشا چيزي ياد نمي گيرند؟ آيا با اين نسل فيس بوکي و گوگلي که بعضي روي تماشاگران و کاربران غربي رو در حرکاتها و ادبيات غير اخلاقي سفيد کردن در دنيا براي ايران اعتباري خواهد ماند؟ متاسفم...

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۹ ۱۸:۴۱

خب راست گفته! توهين به همديگه تفريح ما ايرانيا شده و اين اصلا اتفاق تازه اي نيست. واقعيت تلخه؟

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۹ ۱۹:۱۸

واقعا که.... آخه چرا؟....تيم مابرده وبرد خيلي شيريني هم داشت.نمي دونم چرا بعضيها دست به همچين حرکاتي ميزنن. الحق والانصاف زايتسف بهترين بازيکن ايتاليا بود. خواهشن اين کارا رو نکنيد؟!!!

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۹ ۱۹:۴۰

من هم متاسفم که کلا تفريحات سالممون شده توهين به ديگرون يا مسخره کردن ديگرون و بدتر از اون هم اينکه تصميم نداريم خودمون رو اصلاح کنيم من شرمندام بابت بي ادبي عده قليل خيلي زياد

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۹ ۱۹:۴۹

توهين همه جا هست ديگه هم نبايد اينقدر بهش دامن بديم.(بزنيم) کاري به سايت ندارم چون هرکسي ميتونه پيام بفرسته و خودشو جاي يه ايراني جا بده اما تو ورزشگاه آزادي چرا اين اتفاق مي افته؟؟؟وقتش نشده که ديگه مردم همراه با خانوده هاشون وارد ورزشگاهها بشن؟؟يه بار تو يه جمع مردونه بوديم هرچي ميخواستيم ميگفتيم سر کلاس تا اينکه يه خانوم هم اومد نشست تو کلاس باور کنيد تا آخرش همه مودب نشسته بوديم.بايد اول فرهنگ رو بالا برد بعد انتظار داشت همين.

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۹ ۱۹:۵۱

من فکر کنم زايتسف، قبل بازي يه توهيني به ايراني ها کرده بود که اينجوري جوابش را دادند

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۰ ۰۸:۳۹

به جاي اينکه واقعيت راقبول کنيم وبه فکر برطرف کردن آن باشيم باز هم مثل هميشه دليل تراشي براي کارهامون مي کنيم

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۹ ۱۹:۵۶

شرم آوره !!! خيلي متاثر شدم !

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۹ ۱۹:۵۷

كي ميگه ايران بهترين تماشاچي هاي دنيا رو داره ايراني ها وقتي يه جا جمع ميشن زود جوگير ميشن و دست به هر كاري ميزنن

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۹ ۲۰:۳۹

اين کار زشته، توجيه نمي کنم، ولي شما چرا از خودتون خبر درمياريد، تيتر هم اشتباهه، طرف اصلن هيچ واکنشي نشون نداده، چرا چون اين جور رفتارها در ميان طرفداران تيم هاي ورزشي مختلف زياد ديده ميشه. يه بار بعد از يه مسابقه دربي فوتبال سر بزنيد به پيچ هاي تيم ها و بازيکن ها، من اصلن فکر مي کنم طرف سالي يه بار هم به پيچ فيس بوکش سر نمي زنه، اينو از آمار صفحه ي فيس بوکش کاملن ميشه ديد، شما هم از يه همچين چيزي، فاجعه نسازيد

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۹ ۲۱:۰۵

بهتره روي فرهنگمون بيشتر کار کنيم تا ازين به بعد ايراني رو به بي ادبي نشناسند.مشک آنست که خود ببويد نه آنکه عطار گويد...

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۹ ۲۱:۱۳

از کجا مطمئن هستيد که صفحات در فيسبوک واقعي و مربوط افراد حقيقي است !؟ منافقين هم فارسي بلدن ، من مطمئنم که اين کارا سازمان يافته واز طرف افراد خاصي معمول الحالي هدايت ميشن، هر وقت جوانها رفتن با اتحاد پرچم ايران گرفت خوشحالي کردن يک بامبولي در امد! منکر بعضي بي ادبا نيستيم ولي ...

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۹ ۲۱:۱۷

نبايد جوابشو ميدادن زود جوگير ميشدن پس کو اون فرهنگي که دم ازش ميزنيم اما عملي نميکنيم متاسفم

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۹ ۲۳:۳۷

از بس خودش بي فرهنگه که به ايرانيا همچين چيزي گفته تا حالا واسم يه اسطوره و ستاره بوده اما ديگه نه

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۰ ۰۰:۲۶

توهين ،دروغ و تهمت و ...جزيي از زندگي ما شده.بايد پذيرفت و راه کارفرهنگي ايجاد کرد.با شعار به جايي نمي رسيم.

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۰ ۰۰:۲۸

ايسنا از کجا ميدوني که قبل از بازي زايتسف به بازيکنان و کشورمان و همچنين توهين نکرده؟ درضمن تيم ما اونجا مهمان بوده و حتي سرمربي و همکار ايتاليايي ما با مربي بي ادب اونها بحث و جدل ميکرد. پس يه ريز از بدي هواداراي ما که واقعا تيم را همه جانبه تشويق کردن نگيد. اين جواب تشکر؟

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۰ ۰۰:۴۷

دوست عزيز در اين مطلب هيچ ايرادي به کار خوب تماشاگران و هواداران خوب و محترم حاضر در ورزشگاه محل مسابقه وارد نشده، بلکه از عده اي انتقاد شده که بعد از بازي با نظراتشون در صفحه اجتماعي بازيکن ايتاليا به او توهين کردند.

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۰ ۰۹:۰۸

ما فرهنگمون صد سال از دنيا عقبه و فقط ادعامون ميشه با فرهنگيم اين واقعيته جامعمونه!

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۰ ۰۹:۱۶

اين موضوع نه تنها مخصوص ورزشگاهها و عده خاصي از تماشاگران ما نيست، بلکه همه ما ايرانيان با هر سن و سليقه اي نشان داديم که اين فرهنگ واقعي ما شده. هي بيايم بگيم ما با فرهنگ هستيم، فرهنگ چند هزار ساله داريم.

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۰ ۱۰:۵۳

واقعا بايد تاسف خورد

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۲۶ ۱۷:۵۹

خوب ما ايرانيم و اين کارا از ما بعيد نيست

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۱۸ ۱۰:۳۶

کردم از عقل سوالي که بگو ايمان چيست عقل در گوش دلم گفت که ايمان ادب است آدمي زاده اگر بي ادب است انسان نيست فرق مابين بني آدم وانسان ادب است