• چهارشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92060603681
  • منبع : نمایندگی خوزستان

«به گرمسیر» و «به حکمت مخروبه» به روایت هرمز علی‌پور

«به گرمسیر» و «به حکمت مخروبه» به روایت هرمز علی‌پور

هرمز علی‌پور گفت: دو مجموعه شعر "به گرمسیر" و "به حکمت مخروبه" ادامه نوع کار من فارغ از هر قضاوتی است که درباره آن‌ها می‌شود و خواهد شد.

هرمز علی‌پور گفت: دو مجموعه شعر "به گرمسیر" و "به حکمت مخروبه" ادامه نوع کار من فارغ از هر قضاوتی است که درباره آن‌ها می‌شود و خواهد شد.

این شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ‌در خوزستان، بیان کرد: تم و نگاه من در هستی و زندگی و شعر دیگر شکل گرفته است، اما با این همه حتما از پیشنهادها و تجربیاتی که در عرصه شعر ارائه می‌شود و آن قسمت‌هایی را که به قول معروف با گروه خونی شعر من هم‌سانی داشته باشد، استفاده می‌کنم.

او افزود: بعد از مدت‌ها دوری از تعقیب جدی کتاب‌های چاپ‌شده در وضعیت فعلی تصمیم گرفته‌ام در حد امکان و تا آن‌جا که مقدور است، علاوه بر مرور، از آثار پیشکسوتان و شاعران تثبیت‌شده بزرگ استفاده کنم و از آثار شاعران جوان‌تر نیز بدون توجه به نام و گمنامی آن‌ها، از این انرژی‌ها به نفع نحله شعری خودم بهره بگیرم. اما قضاوت در مورد کارها مسلماً به عهده دیگران است و من در این مورد هیچ‌گونه تعصب و خشک‌اندیشی را نخواهم پذیرفت.

این شاعر در معرفی دو اثر تازه چاپ‌شده خود گفت: "به گرمسیر" از سوی انتشارات نوید شیراز و "به حکمت مخروبه" از سوی انتشارات نگاه منتشر شد. مجموعه "به گرمسیر" شامل صد قطعه شعر است که هر کدام از شعرها به ندرت از یک صفحه تجاوز می‌کند و "به حکمت مخروبه" حدود 170 تا 180 صفحه است که شعرهای آن هم از نظر اشغال صفحه کم‌تر از دو صفحه است.

کتاب هرمز علی‌پور

علی‌پور اظهار کرد: در این آثار نگاه من به شکلی متأثر از تحول ادبیات فارسی البته از نظر کمیت بیت‌ها یا مصرع و گزاره‌هاست و مسلما با این نگاه که حواسم به ناقص‌الخلقه ماندن و ناتمام بودن است، اما از نظر درون‌مایه و مضمون و محتوا مثل همیشه محور کارها نگاه به زندگی آدمی یا به طور کلی انسان در ارتباط با هستی و جامعه و جهان است و دیگر این‌که حدیث نفس‌هایی که البته قابلیت فراروی از نوعی فردیت را دارا هستند.

شعرهای مجموعه "به گرمسیر" در قالب آزاد و سپید سروده شده‌اند و این کتاب حدود 150 شعر را در خود جای داده است. "به حکمت مخروبه" نیز یازدهمین کتابی است که از هرمز علی‌پور به چاپ رسیده است. این کتاب که بیانگر مسائل اجتماعی و انسانی است، به نگاه شاعر به آثار و بناهای تاریخی‌ هم می‌پردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha