• دوشنبه / ۱ مهر ۱۳۹۲ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92070100136
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

شب‌های داستان با خواندن دو روایت واقعی آغاز شد

شب‌های داستان با خواندن دو روایت واقعی آغاز شد

برج میلاد تهران در آخرین روز شهریور، با میزبانی از چهار نویسنده و مترجم، برنامه «شب‌های داستان» را آغاز کرد.

برج میلاد تهران در آخرین روز شهریور، با میزبانی از چهار نویسنده و مترجم، برنامه «شب‌های داستان» را آغاز کرد.

به گزارش بخش ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با آغاز هفته دفاع مقدس، اولین شب از برنامه‌های داستان‌خوانی در برج میلاد برگزار شد. در این مراسم ابتدا مسعود امیرخانی، مترجم کتاب «اندوه جنگ»، داستانی مستند را با عنوان «اعدام سرباز اسنویک» خواند که تاکنون منتشر نشده است.

مسعود امیرخانی

او درباره این داستان گفت: طی جنگ جهانی دوم، هزاران سرباز آمریکایی از رفتن به جبهه‌های جنگ امتناع می‌کردند؛ کاری که جرمش، اعدام بود. البته تنها 49 نفر از تعداد کثیری از سربازان فراری به اعدام محکوم شدند و این حکم فقط درباره یک نفر اجرا شد که داستان «اعدام سرباز اسنویک»، همین ماجرا را روایت می‌کند.

امیرخانی افزود: نویسنده کتاب، به دلیل محقق و جست‌وجوگر بودنش شهرت بسیار زیادی دارد. هرچند سبک نگارش و شیوه نویسندگی او نیز جالب توجه بوده و باعث شده تا شبکه NBC با اقتباس از این داستان، یک فیلم سینمایی بسازد که به پربیننده‌ترین فیلم این شبکه تبدیل شد.

بلقیس سلیمانی

در ادامه، بلقیس سلیمانی نویسنده «بازی آخر بانو» و «پسری که مرا دوست داشت» روی سن رفت و پیش از خوانش بخشی از رمان «سگ‌سالی» که منتظر مجوز از سوی وزارت ارشاد است، درباره این رمان گفت: موضوع رمان «سگ‌سالی«، واقعی است و در خراسان جنوبی اتفاق افتاده است، ولی چون من اصالتا کرمانی هستم، وقایع و اتفاقات را به محل زندگی خودم برده‌ام.

او ادامه داد: این واقعه در دهه 70 توسط نیروهای امنیتی کشف شد و از آن‌جا که داستان بسیار جالب و پیچیده بود، قرار شد این موضوع به فیلم تبدیل شود؛ به همین دلیل با یک کارگردان و تهیه‌کننده درباره به تصویر کشیدن این قصه گفت‌وگو شد، اما تهیه‌کننده مذکور، به دلیل بیم از جلب نشدن تماشاگر، از ساخت فیلم انصراف داد.

سلیمانی افزود: به این ترتیب، من موضوع این واقعه را از تهیه‌کننده گرفتم و بر اساس آن رمانی نوشتم که در شهر فرضی خودم با نام گوران و در دهه 60 و با حال و هوای سیاسی آن زمان اتفاق می‌افتد.

مهدی ربی

سپس مهدی ربی، برنده نهایی یازدهمین دوره جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعات، داستان «ملیحه» را از مجموعه «آن گوشه‌ دنج سمت چپ» خواند؛ داستانی که در یک روستا در جنوب کشور اتفاق می‌افتد.

ربی پیش از خواندن داستانش در سخنانی کوتاه گفت: نسل من جنگ را به گونه‌ای دیگر تجربه کرده است. من خودم اهل جنوبم و موشک‌باران و بمباران و تجاوز به سرزمین‌مان را لمس کرده‌ام. این داستان نیز در جنوب کشور اتفاق می‌افتد، ولی نه به جنگ، که به حاشیه‌نشینان می‌پردازد.

مژده دقیقی

همچنین مژده دقیقی یکی از ترجمه‌هایش را از ایتالو کالوینو با عنوان «جنگل حیوانات» خواند که داستانی جنگی و آمیخته به طنز را روایت می‌کرد.

این چهار نویسنده و مترجم، در پایان برنامه کتاب‌های خود را برای علاقه‌مندان امضا کردند.

شب‌های داستان در برج میلاد از 31 شهریور تا 6 مهرماه هر شب از ساعت 18 تا 20 در سالن شماره شش مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود و میزبان علاقه‌مندان ادبیات داستانی است. در شب دوم (اول مهر) جواد افهمی، کامران محمدی و علیرضا محمودی ایرانمهر داستان می‌خوانند و حسین پاینده درباره ادبیات جنگ ایران صحبت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha