• یکشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 92071408897
  • منبع : نمایندگی گیلان

بلندترین آبشار کشور کجاست؟ ‌

بلندترین آبشار کشور کجاست؟ ‌

ایسنا/گیلان یکی از دلایلی که اکثر توریست‌ها و طبیعت دوستان، کوهستان‌ها را به عنوان مقصد گشت و گذار خود انتخاب می‏‌کنند، وجود آبشارهای طبیعی با چشم‌‏انداز پیرامون آن است.

یکی از دلایلی که اکثر توریست‌ها و طبیعت دوستان، کوهستان‌ها را به عنوان مقصد گشت و گذار خود انتخاب می‏‌کنند، وجود آبشارهای طبیعی با چشم‌‏انداز پیرامون آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، امروز کمتر کسی در جهان است که آبشار نیاگارا در مرز آمریکا و کانادا، آبشار ایگوآزو در آرژانتین و یا آبشار هاناکاپی آی در هاوایی را نشناسد، اما معروفترین و بلندترین آبشار ایران کجاست و چه نام دارد؟

بلندترین آبشار کشور که شهره ملی و جهانی یافته است، «لاتون» نام دارد و در شمال کشور و ارتفاعات شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان واقع شده است. این آبشار چهار فصل، جزء 30 آبشار بلند و خوش منظره جهان است که ارتفاع آبریز اصلی و فوقانی آن 105 متر با پهنای 5 متر و آبریز تحتانی آن 65 متر با پهنای 10 متر است و در مجموع، می‏‌توان شاهد آبشاری با ارتفاع 170 متر بود.

از دیگر ویژگی‌های جالب توجه در منطقه لاتون، وجود تنها آبگرم درون جنگلی کشور به نام «کوته کومه» و آسیاب آبی 300 ساله «آسیه شوان» در مسیر آغازین و میانی صعود به قله است که هیچگونه نظارتی جهت رفع مشکل بهداشتی درون حوضچه‌های آبگرم و مرمت بنای فرسوده آسیاب که در آستانه نابودی درپی سیلاب‌های فصلی قرار دارد، نمی‌شود.

همه ساله کوهنوردان و طبیعت دوستان بسیاری از سراسر کشور از این منطقه بازدید می‏‌کنند. حضور توریست‏‌هایی از کشورهای دیگر همچون ژاپن، کره جنوبی، چین، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا برای بازدید از این آبشار، نشان از وجود موهبتی بی‏‌نظیر دارد که متأسفانه از سوی متولیان صنعت توریست در استان و کشور، برای تبلیغات، شناساندن و حمایت از بخش خصوصی به منظور احداث اماکن اقامتی و توریستی آبرومند در این منطقه، تدابیر لازم اندیشیده نشده است.

متأسفانه در بروشورهایی که توسط صدا و سیمای مرکز گیلان و سازمان میراث فرهنگی استان به مناسبت عید نوروز و ایام تابستان تنظیم می‏‌شود، یا اصلا به معرفی این مکان پرداخته نمی‏‌شود و یا به شکلی کاملا گذرا و سطحی، فقط به بیان نام آن اکتفا می‌شود.

علت این امر را "پردل امیری‏‌نژاد" مسئول نمایندگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‏‌دستی و گردشگری در شهرستان آستارا جویا شدیم.

امیری‏‌نژاد، وجود این آبشار بی‏‌نظیر و خوش منظره را موهبت خداوند متعال در منطقه دانست و عنوان کرد:در نخستین اقدام، این آبشار جهت ثبت ملی در جمع آثار طبیعی کشور معرفی شده است. پس از معرفی و شناساندن منطقه، هم اکنون در مرحله پایان تشکیل و تکمیل پرونده برای ارایه به شورای ثبت کشور هستیم که امیدواریم موافقت لازم در این زمینه صورت گیرد.

امیری‏‌نژاد ادامه داد: پس از آن اقدامات ویژه‏‌ای در راستای ساماندهی جهان‌گردان و توریست‏‌ها در بازدید از این منطقه صورت می‌‏گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۷-۱۴ ۱۸:۱۰

متاسفانه سه عامل باعث ميشود ندانيم چه ثروتي را از دست ميدهيم 1- نداشتن علم و آگاهي درست 2- عدم توجه به ماهيت ايراني بودن و معرفي ميراث پدرانمان 3- عدم توجه به دين اسلام جهت حفظ منابع و ثروت خدادادي به مردم اين کشور و خلاصه نداشتن فرهنگ لازم جهت حفظ ميراث اين مرز و بوم و نعمات خداوندي

avatar
۱۳۹۲-۰۷-۱۴ ۱۸:۴۴

سلام دوست عزيز بلندترين ابشار کشور به نظر من اين نيست من بچه شهرستان جيرفت هستم اگر ببينيد اين آبشار 105متر است در صورتي که ما آبشاري با ارتفاع 120تا 170متر داريم که بزرگترين آبشار خاورميانه هست در جنوب شهرستان عنبراباد به اسم آبشار رودفرق

avatar
۱۳۹۲-۰۷-۱۴ ۲۲:۱۹

اشتباه نکنيد. بلندترين آبشار ايران، آبشار رود فرق در مناطق کوهستاني عنبرآباد در استان کرمان است که 196 متر ارتفاع دارد و البته بسيار صعب العبور

avatar
۱۳۹۲-۰۷-۱۴ ۲۲:۴۹

ممنون من يکي از کساني هستم که خيلي دوست داشتم اين آبشار رو يکي از رسانه ها به مردم خوب و اهل مسافرت و تفرج کشور معرفي کنند.

avatar
۱۳۹۲-۰۷-۱۴ ۲۳:۳۷

بلندترين آبشار ايران آبشار تنگ زندان يا کروديدکن در سبزکوه حوالي شهرستان بروجن، استان چهار محال بختياري با ارتفاع 110 متر است.