• پنجشنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۲ / ۰۸:۳۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92091409751
  • منبع : مطبوعات

آیت‌الله سبحانی: روش"تفسیر قرآن به قرآن" علامه طباطبایی مورد تاکید قرآن و سنت است

آیت‌الله سبحانی: روش"تفسیر قرآن به قرآن" علامه طباطبایی مورد تاکید قرآن و سنت است

آیت‌الله سبحانی در نهمین همایش اساتید تفسیر قرآن سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در دارالقرآن علامه طباطبایی، به تبیین روش تفسیر قرآن به قرآن پرداخت.

آیت‌الله سبحانی در نهمین همایش اساتید تفسیر قرآن سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در دارالقرآن علامه طباطبایی، به تبیین روش تفسیر قرآن به قرآن پرداخت.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مرجع تقلید در این همایش با تاکید بر این‌که «روش تفسیر قرآن به قرآن که توسط علامه طباطبایی اتخاذ شده است منهجی است که قرآن و سنت آن را تاکید می‌کند» افزود: روش تفسیر قرآن به قرآن روش درستی است که در عین حال نافی روش‌های دیگر نیست.

وی با بیان این‌که «علامه طباطبایی در این روش تفسیری به آیه (تبیانا لکل شی ...) استناد کرده است» اظهار کرد: قرآنی که سراسر آن نور است و این نور می‌تواند اطراف خود را روش سازد، چطور می‌شود سیمای خودش خاموش باشد؟

آیت‌الله سبحانی افزود: آیه‌ای از سوره آل عمران که بیان می‌دارد برخی از آیات قرآن از محکمات و برخی از متشابهات است، قطعاً متشابه به وسیله محکم تفسیر می‌شود از این رو اگر آیات قرآن را به صورت کلی در نظر بگیریم موید این نوع از تفسیر است.

وی با استناد به روایات مؤید روش تفسیر قرآن به قرآن اظهار کرد: بر اساس آنچه در نهج‌البلاغه آمده است آیاتی از قرآن می‌تواند آیات دیگر را تبیین و تفسیر کند، هر چند در برخی از آیات مانند آیات الاحکام پیرامون نماز، زکات و غیره این منهج به تنهایی کافی نیست.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «در جاهای مختلفی از قرآن کریم، ابتدای آیات، انتهای آیه و انتهای آیات، ابتدای آن را تفسیر می‌کند» به مثال‌هایی در این باره اشاره کرد و ادامه داد: درباره تفسیر قرآن به قرآن، مسائلی مطرح می‌شود که از سوی برخی افراد این اشکال وارد می‌گردد.

این مرجع تقلید افزود: ممکن است گفته شود، تفسیر قرآن بر قرآن عملاً مصدق روش کسی است که گفته است «حسبنا کتاب الله» در حالی که بیان این سخن نشان از شناخت اشتباه شخص درباره این روش تفسیری است، چرا که کسی که «حسبنا کتاب الله» را مطرح کرده است تماماً سنت را رها کرده بود که این مسئله با این روش تفسیری هیچ تشابهی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: این روش تفسیری در کنار منهج‌های دیگر به دنبال ابهام آیات قرآن است و دیگر مناهج هم جای خود را دارند.

وی ادامه داد: برخی اشکالات، مبنی بر این‌که مسیر علامه طباطبایی با آیت‌الله العظمی بروجردی همراه و همسو نبوده است، نسبت به علامه بی‌مهری است، چرا که حضرت آیت‌الله بروجردی ایشان را از علمای اسلام معرفی کرده‌اند.

آیت‌الله سبحانی با بیان خاطره‌ای از دوران جوانی خود خاطرنشان کرد: روزی آیت‌الله العظمی بروجردی به دیدار پدرم آمد و در محضر ایشان بودیم که پزشکی سوئدی وارد شد و از ایشان درخواست کرد پاسخ سوالش در مورد دلیل حرام دانستن الکل در شریعت اسلام را توضیح بدهد و حضرت آیت‌الله بروجردی نیز با بیان این‌که امتیاز انسان به عقل او است و شراب عقل را زائل می‌کند گفتند، بر همین اساس چیزی که امتیاز انسانی را از بین ببرد حرام است و در ادامه نیز در پاسخ به این که چرا مقدار قلیل الکل که مست‌کننده نیست، حرام شمرده شده؛ عنوان داشتند چون انسان به ذات خویش زیاده‌خواه است اگر مقدار کم را حلال کنند به آن راضی نمی‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز، این مرجع تقلید ادامه داد: پزشک سوئدی از آیت‌الله العظمی بروجردی خواست، پیامی به کنگره‌ علمی در آنکارا بدهد و ایشان نیز گفتند، علامه طباطبایی از علمای اسلام است و تفسیری دارد و می‌تواند در این مورد مطلبی بنویسد و به من نشان بدهد و سپس از سوی من در کنگره ارائه شود؛ هر کس این حقیقت تاریخی را انکار کند و بگوید خلاف این بوده من حاضرم با او مباهله کنم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.