• جمعه / ۱۵ آذر ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 92091510212
  • منبع : نمایندگی یزد

برف‌بازی در "سخوید" یزد به قیمت جان

برف‌بازی در "سخوید" یزد به قیمت جان

ایسنا/یزد مسئولان استان یزد بارها و بارها اعلام کرده‌اند منطقه برف‌گیر "سخوید" یزد فاقد استانداردهای لازم برای ایجاد پیست اسکی از جمله شیب و ارتفاع مناسب است و حتی کارشناسان وزارت ورزش و جوانان نیز در بازدید از این منطقه برف‌گیر، آن را برای ایجاد پیست اسکی غیراستاندارد دانسته‌اند اما همچنان این منطقه به عنوان پیست اسکی مورد استفاده و استقبال شهروندان یزدی قرار دارد و هر از چند گاهی باعث بروز حوادثی ناخوشایند می‌شود.

مسئولان استان یزد بارها و بارها اعلام کرده‌اند منطقه برف‌گیر "سخوید" یزد فاقد استانداردهای لازم برای ایجاد پیست اسکی از جمله شیب و ارتفاع مناسب است و حتی کارشناسان وزارت ورزش و جوانان نیز در بازدید از این منطقه برف‌گیر، آن را برای ایجاد پیست اسکی غیراستاندارد دانسته‌اند اما همچنان این منطقه به عنوان پیست اسکی مورد استفاده و استقبال شهروندان یزدی قرار دارد و هر از چند گاهی باعث بروز حوادثی ناخوشایند می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، با سرد شدن هوا، ارتفاعات استان یزد به خصوص در رشته کوه‌های شیرکوه برف‌گیر می‌شود و در نتیجه منطقه سخوید برای اسکی مناسب می‌شود، همین موضوع باعث می‌شود تا جمعیت زیادی از شهروندان یزدی برای تفریح و گذران تعطیلات خود به خصوص در اواخر هفته به این منطقه سفر ‌کنند، حال آنکه مسئولان استان در قبال حوادثی که در این منطقه برفی اتفاق می‌افتد، مسئولیت نمی‌پذیرند.

این منطقه برف‌گیر که در مسیر مواصلاتی بخش نیر به شهر تفت و در دامنه جنوبی رشته کوه‌های شیرکوه یزد واقع شده است، حداقل در بین مردم استان یزد به عنوان پیست اسکی شناخته می‌شود و زمستان‌های هر سال پذیرای خیل زیادی از جمعیت مردم استان برای بازی‌های برفی است، حال آن که فاقد هر گونه امکانات و تجهیزات استاندارد است.

ترافیک سنگین و نبود امکانات بهداشتی و تفریحی مناسب و همچنین نبود نظارت بر انجام انواع ورزش‌های برفی در این منطقه برف‌گیر، همگی دست به دست هم داده‌اند تا هر ساله شاهد بروز حوادث ناگوار و گاهاً جراحت‌های جبران ناپذیر شهروندان در این منطقه باشیم و خاطره تلخی را برای برخی شهروندان به یادگار بگذارد در حالی که مردم استان کویری در قبال این منطقه برفی، از مسئولان انتظار ارائه خدمات دارند.

"ابوالقاسم دهقان" فرماندار تفت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه یزد، با تاکید بر این‌که پیست اسکی در منطقه سخوید وجود ندارد، توضیح داد: این نقطه تنها نقطه برف‌گیر استان یزد است که به عنوان محلی برای ورزش‌های برفی با استفاده از تیوپ مورد استفاده شهروندان است ولی در عین حال بارها تاکید کرده‌ایم که این منطقه دارای استانداردهای مناسب برای این گونه ورز‌ش‌ها به عنوان پیست اسکی نیست که مردم بی‌توجه به این تذکرها، همچنان از آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: این منطقه هیچ ویژگی مناسبی برای پیست بودن ندارد و تنها به عنوان منطقه‌ای مناسب برای تماشای مناظر برفی در شهرستان تفت محسوب می‌شود و به همین دلیل با تخلفاتی که در زمینه بهره‎‌برداری از آن به عنوان پیست اسکی مشاهده شده نیز مقابله شده و با توجه به دارا بودن منظره زیبای طبیعی، برای تجهیز و فراهم شدن امکانات لازم برای مردم، این موضوع به بخشداری "نیر" واگذار شده است.

دهقان، مسئولیت هرگونه اتفاق در بهره‌برداری از این فضا به عنوان پیست اسکی را متوجه خود مردم دانست و ادامه داد: به عنوان منطقه تفریحی در حال استانداردسازی این محوطه و تجهیز آن به سرویس‌های بهداشتی هستیم.

فرماندار تفت افزود: منطقه بیداخوید هم به عنوان پیست استفاده می‌شود که این محوطه هم دارای استانداردهای لازم نیست و در مجموع از حیث استاندارد بودن و دارای مشخصات لازم، هیچ منطقه مناسبی در تفت برای ایجاد پیست اسکی وجود ندارد.

منطقه سخوید نیاز به ساماندهی جدی دارد

" جلیل دهقان نیری" بخشدار نیر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه یزد، این منطقه را تنها منطقه برف‌گیر در دسترس عموم مردم اعلام و تصریح کرد: این منطقه فاقد استانداردهای لازم است و به همین دلیل نتوانسته است تحت مدیریت اداره کل ورزش و جوانان قرار گرفته و مدیریت شود و به هیچ وجه دارای شرایط مناسب برای بهره‌برداری به عنوان پیست اسکی نیست.

وی اضافه کرد: علاوه بر این مشکلات، توقف‌های نادرست و ترافیک سنگین در این محور، دسترسی اهالی نیر را به شهر تفت در روزهای آخر هفته ناممکن می‌سازد.

بخشدار نیر عنوان کرد: هرچند بهسازی مسیر و ایجاد پارکینگ‌های مناسب در منطقه صورت گرفته و سرویس بهداشتی نیز در دست ساخت است اما این منطقه نیاز به ساماندهی جدی دارد که از سوی فرمانداری به بخش خصوصی واگذار شده ولی هنوز در این رابطه اقدامی ‌صورت نگرفته است.

دهقان نیری افزود: مسئولان استان بارها نامناسب بودن این منطقه برای ورزش‌های برفی به عنوان پیست اسکی را اطلاع‌رسانی کرده‌اند ولی با این وجود بخشداری همانند سنوات قبل در حد ارائه خدماتی چون جمع‌آوری زباله و استقرار نیروهای درمانی، امدادی و انتظامی‌، به مردم خدمات‌رسانی خواهد کرد.

"رضا نارگانی" مسئول روابط عمومی‌ اداره کل ورزش و جوانان استان یزد نیز به خبرنگار ایسنا –منطقه یزد، گفت: با توجه به پیست نبودن این منطقه برفی استان، اداره کل ورزش و جوانان هیچ مدیریت و مسئولیتی در قبال این محوطه و ایجاد امکانات و تجهیزات و حوادثی که در آن رخ می‌دهد، نخواهد داشت.

وی افزود: این تپه به اذعان مردم به عنوان پیست اسکی جا افتاده است در حالی که هیچ مشخصه‌ای از پیست اسکی را ندارد و سالانه شاهد وقوع حوادث تلخی در آن هستیم. مردم باید در این زمینه آگاه بوده و از فرزندان خود مراقبت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۹-۱۵ ۱۸:۵۱

اين آقايان بجاي مخالفت از اين فرصت بسيار خوب استفاده کنند و آن منطقه را به يک محل زيباي گردشگري در بيارند تا از يزد ، ديگر شهر‌ها و حتا خارج از ايران بيايند آنجا تفريح کنند.

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۱۵ ۲۳:۱۶

سلام و متشکر از خبرتون. حالا چکار کنيم فقط اقاي نارگاني ميگن ما مسوليتي نداريم يکي نيست بگه اقا شما مسئول ورزش جوانانيد يا نه؟آقاي فرماندار تفت شما بايد از اين مکان يک بهره برداري فرهنگي اقتصادي بکنيد يا نه؟ چرا وقتي يک جايي در يزد خشکيده هرچند به مساحت کم را ميشه تبديل به يک پيست کرد و يکسري امکانات رفاهي يا يک اورژانس سرپايي گذاشت شما بعد بيست سال عليرغم شور مردم هيچ کاري نميکنيد ؟؟؟ بخدا شما هم بايد پاسخ خون چندين نفري که هرساله در اين پيست کشته ميشوند را بدين .

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۱۶ ۰۱:۲۱

خوب خدا رحمتتون کنه، شما بايد به مسولان گوش زد کنيد که امکانات لازم را در اين منطقه ايجاد کنند،آخه يزد غير از شيرکوه جايي ديگه را براي تفريحات زمستاني نداره، شما رسانه مردمي هستيد يا صداي مسولين ..