• چهارشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92092719107
  • خبرنگار : 71191

مدیر جدید پروژه سامان‌دهی عودلاجان گوش به حرف کسی نمی‌دهد!

مدیر جدید پروژه سامان‌دهی عودلاجان گوش به حرف کسی نمی‌دهد!

«گوش به حرف کسی نمی‌دهیم و کار خود را می‌کنیم.»

«گوش به حرف کسی نمی‌دهیم و کار خود را می‌کنیم.»

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این جمله را مدیر جدید پروژه‌ی سامان‌دهی بافت تاریخی عودلاجان صبح امروز (چهارشنبه، 27 آذرماه) در دومین صبحانه‌ی کاری مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در بافت تاریخی عودلاجان گفت.

محمدحسین فرمهینی فراهانی - مدیرکل پیشین میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران - که سامان‌دهی بازارچه‌ی عودلاجان را از حدود یک‌ونیم سال پیش آغاز کرد، اما برخی مشکلات باعث توقف کار در میانه‌ی راه شد‌، در این نشست با اشاره به کارهایی که از دوران مدیریتش در تهران برای سامان‌دهی بازارچه‌ی عودلاجان انجام داد گفت: نخستین هدف ما، بازگرداندن پویایی به بازار بوده است.

گوش به حرف کسی نمی‌دهیم

مدیر جدید پروژه‌ی سامان‌دهی بافت تاریخی عودلاجان این پروژه را با پروژه‌ی سامان‌دهی و مرمت بازار جهانی تبریز مقایسه کرد و گفت: تا کنون بیش از 700 میلیون تومان برای این پروژه هزینه کرده‌ایم. شهرداری و کسبه‌ی بازار نیز باید هزینه‌ای را در همین اندازه که در واقع، یک سهم 33 درصدی است پرداخت کنند تا بتوانیم فاز نخست پروژه را به پایان برسانیم.

بازارچه عودلاجان

وی با تأکید بر صحبت‌های گذشته‌اش که قصد داشت بافت تاریخی عودلاجان را به «شهر - موزه» تبدیل کند ادامه داد: در پایان این پروژه، شهر - موزه‌ی تهران در این منطقه ایجاد می‌شود تا هر کسی دوست دارد به تاریخی‌ترین نقاط تهران وارد شود این منطقه را انتخاب کند.

او سپس تأکید کرد: گوش به حرف کسی نمی‌دهیم و کار خود را می‌کنیم. در گذشته، طرح معماری و باززنده‌سازی منطقه‌ی بازار که آماده شد بخش‌هایی در طرح دیده نشد که اکنون در حال برطرف کردن آن مشکلات هستیم.

اگر میراث فرهنگی هم نباشد، مشکلی ندارد

در این نشست، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی‌ و گردشگری استان تهران نیز با تأکید بر این‌که اگر به‌شکل منطقی برای بافت‌های تاریخی کار تعریف کنیم و ضرروت‌ها را تشخیص دهیم، یک همکاری بین چهار ضلع درگیر در این پروژه ایجاد می‌شود.

رجبعلی خسروآبادی ادامه داد: عودلاجان چیزی نیست که مردم فکر کنند فقط سازمان میراث فرهنگی به‌تنهایی می‌تواند آن را نجات دهد. بیش از 50 مکان تاریخی مانند عودلاجان در تهران وجود دارد که باید به آن‌ها نیز رسیدگی کنیم. اسم این منطقه، بازارچه‌ی عودلاجان است، یعنی کسبه‌ای هستند که روزی خود را از اینجا درمی‌آورند. چند سال پیش، بازار تبریز با دو ضلع مردم و میراث فرهنگی مرمت شد و بیش از 90 درصد هزینه‌ها را کسبه‌ی بازار پرداخت کردند. آن پروژه، یک پروژه‌ی نمونه در سطح کشور شد که همیشه مثال زده می‌شود.

او نقش شهرداری را در این پروژه بسیار موثر دانست، اما درباره‌ی نقش میراث فرهنگی قدری تعلل کرد و گفت: ضلع سوم که میراث فرهنگی است تأثیرگذاری چندانی ندارد؛ ولی اگر باشد بد نیست. در واقع میراث فرهنگی متولی این بخش است و تکالیفی دارد و مشکلاتی را که پیش می‌آید باید کالبدشکافی کند.

وی سپس تأکید کرد: امیدواریم فاز یک این پروژه تا دهه‌ی فجر امسال افتتاح شود هرچند هنوز مطالعات نهایی آن انجام نشده است.

خسروآبادی این طرح را با طرح پردیسان که چند سال پیش در کشور اجرا شد مقایسه کرد و گفت: در طرح پردیسان می‌خواستیم مراکز فرهنگی - تاریخی داشته باشیم. اکنون نیز قصد داریم این مراکز را ایجاد کنیم.

به گزارش ایسنا،‌ حیدری - یکی از نمایندگان کسبه‌ی بازارچه‌ی عودلاجان - نیز با اشاره به برطرف شدن برخی مشکلات کسبه مانند گرفتن وام از بانک و رایزنی‌هایی که با اداره‌ی اوقاف و اداره‌ی مالیات در حال انجام است گفت: در پروژه‌ی قبلی که مدت اجرای آن 25 ماه پیش‌بینی شده بود توقف‌های زیادی به‌دلیل مشکلات مختلف از جمله تغییر مدیریت‌ها ایجاد شد؛ اما امیدواریم در وضعیت کنونی، دیگر این توقف‌ها را شاهد نباشیم.

سازمان میراث فرهنگی بیشتر به پروژه‌ی عودلاجان بپردازد

به گزارش ایسنا،‌ مشاور اجرایی شهردار منطقه‌ی 12 تهران نیز در این نشست، سهم شهرداری از پروژه‌ی سامان‌دهی بافت تاریخی عودلاجان را بحث احیای بافت تاریخی و پویا کردن بازار در اسناد فرادستی شهرداری دانست و اظهار کرد: قطعا شهرداری فراتر از سهم 33 درصد خود در این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند. هرچند اگر بخواهیم آورده‌های شهرداری را در این پروژه داشته باشیم، بسیار بیشتر از این حرف‌هاست.

بازارچه عودلاجان

فرهاد افشار سپس از خسروآبادی خواست که میراث فرهنگی در جایگاه تصمیم‌گیری، بیشتر به این پروژه بپردازد و تأکید کرد: امیدواریم شاهد هویت‌بخشی بهتری در این بافت تاریخی باشیم.

او در ادامه در پاسخ به این پرسش که متراژ بازارچه‌ای که سه ضلع میراث فرهنگی‌، شهرداری و کسبه برای سامان‌دهی آن تلاش می‌کنند و اعتبار 5 / 4 میلیاردی نیاز دارد چقدر است‌؟ گفت: ما مدیریت شهری نداریم و یک دستگاه به‌تنهایی نمی‌تواند متولی کار باشد. ما می‌خواهیم به یک افق برسیم. چیزی که برای ما اهمیت دارد همفکری چند دستگاه با یکدیگر و ایجاد حس تعلق میان مردم است. نباید نگاه متراژ و رقمی برای این پروژه داشته باشیم.

به گزارش ایسنا،‌ مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با اشاره به لایحه‌ای که مدتی پیش مبنی بر اختصاص دو درصد از درآمد شرکت‌های غیردولتی به مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی و مذهبی به جای مالیات آن شرکت‌ها داده شد بیان کرد: اگر رسانه‌ها روی این‌گونه موارد کار کنند بهتر می‌توانیم از آثار تاریخی‌مان حفاظت کنیم.

خسروآبادی تأکید کرد: اگر فرهنگ رسیدگی به همه‌ی بناهای بافت‌های تاریخی را داشته باشیم می‌توانیم بافت تاریخی عودلاجان را توسعه دهیم. سازمان میراث فرهنگی به‌تنهایی قادر به حفاظت، مرمت و احیای این‌گونه مکان‌ها نیست.

در پایان این نشست، یکی دیگر از نمایندگان کسبه‌ی بازارچه‌ی عودلاجان، خطاب به خسروآبادی گفت: بخش‌هایی از این بازارچه هنوز افتتاح نشده و در حال تخریب است. کارتن‌خواب‌ها بخش‌هایی از دیواره‌ها را سیاه کرده‌اند و حتی بخش‌هایی از در و دیوارها خود به خود در حال خراب شدن است. آیا با این شرایط می‌توانید تا 22 بهمن فاز نخست بازارچه را افتتاح کنید در حالی که حتی شاید کف‌سازی پروژه نیز تا آن زمان کامل نشود؟!

من کارشناس نیستم

خسروآبادی در این‌باره اظهار کرد: از امروز، چنین توقع‌هایی را از مدیر پروژه‌ی عودلاجان یعنی آقای فراهانی داشته باشیم. همه توقع داریم زمانی که بازارچه به راه افتاد، هیچ‌کدام از این معایب در آن نباشد ما مرمت می‌کنیم تا به مردم نشان دهیم چنین کارهایی باعث ارتقا،‌ سودآوری، آسایش و امنیت است.

او تصریح کرد: من مرمتگر نیستم و لزومی ندارد که چنین کاری را بلد باشم. من کارشناس هم نیستم، چون اگر قرار باشد من کار کارشناسی انجام دهم پس کارشناس چه کاری انجام دهد. معتقدم تقوای من در این قضیه، تقوای گریز نیست؛ اما با این وجود، معتقدم هیچ بن‌بستی در کارها وجود ندارد.

بازارچه عودلاجان

به گزارش ایسنا، این صحبت‌ها در دومین صبحانه‌ی کاری مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در بافت تاریخی عودلاجان در حالی مطرح شد که کار سامان‌دهی بازارچه از حدود یک‌ونیم سال پیش آغاز شد و تا کنون مطرح شده که 700 میلیون تومان از محل اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران برای این پروژه اختصاص یافته و هزینه شده است. در این پروژه تا کنون ایجاد چند سقف به‌صورت گنبد و عملیات کف‌سازی به‌شکل ناقص در محدوده‌ای بین خیابان 15 خرداد تا سر کوچه‌ی حاجی‌ها، حدود 50 متر انجام شده و هیچ‌کدام از کسبه پس از این مدت نتوانسته‌اند مغازه‌های خود را باز کنند؛ اما به گفته‌ی یکی از کسبه، هنوز گفته می‌شود که 5 / 4 میلیارد تومان برای پایان فاز نخست سامان‌دهی این بازارچه که در جمع حدود 200 متر را شامل می‌شود، اعتبار نیاز است.

از سوی دیگر، در حالی نماینده‌ی شهرداری منطقه‌ی 12 می‌گوید که نباید نگاه متراژ و رقمی به این پروژه داشت که کسبه‌ی بازارچه‌ی عودلاجان بیش از یک سال است که مغازه‌های‌شان را بسته‌اند و برای پرداخت سهم 33 درصد خود با هدف مرمت بازارچه، باید وام‌های میلیونی بگیرند و البته بیشتر از آن را به بانک‌ها پس بدهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha