• یکشنبه / ۸ دی ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 92100804365

ضمن انتقاد از تبلیغ کتاب‌های کمک آموزشی حافظه‌محور عنوان شد

ورود «حقوق شهروندی»، «محیط زیست» و «نانو» به کتب درسی

ورود «حقوق شهروندی»، «محیط زیست» و «نانو» به کتب درسی

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره گزارش‌های انتقادی رسانه ملی از غلط‌های کتاب‌های درسی، گفت: آموزش و پرورش ضمن پذیرش کاستی‌ها، پیگیر تبلیغات کتاب‌های کمک آموزشی غیرمجاز از رسانه ملی است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره گزارش‌های انتقادی رسانه ملی از غلط‌های کتاب‌های درسی، گفت: آموزش و پرورش ضمن پذیرش کاستی‌ها، پیگیر تبلیغات کتاب‌های کمک آموزشی غیرمجاز از رسانه ملی است.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در نشست خبری خود که پیرامون گزارش عملکرد چهار ماهه سازمان پژوهش برگزار شد، ضمن تشریح عملکرد سازمان‌ در ماه‌های اخیر، از تدوین کتاب‌های جدید برای پایه چهارم و هشتم خبر داد.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، سازمان پژوهش هر ساله موظف است دو پایه از کتاب‌های درسی را تغییر دهد که در این راستا تاکنون پایه‌های اول تا سوم ابتدایی جدیدالتالیف شده؛ پایه ششم ابتدایی به عنوان یک پایه ترمیمی در نظام آموزشی، مستقر و پایه هفتم نیز از امسال با کتاب‌های جدیدالتالیف سال تحصیلی را آغاز کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در هر دوره که تغییر کتاب‌ها رخ می‌دهد، سال اول اجرای آزمایشی کتاب‌ها و در سال دوم ضمن بررسی کاستی‌ها و در نظر گرفتن پیشنهادهای جدید، کتاب‌ها مورد تجدیدنظر قرار گرفته که در این راستا سال آینده پایه‌های چهارم و هشتم در دستور کار قرار می‌گیرد.

محمدیان با بیان اینکه سال تحصیلی آینده، سال تغییر برنامه آموزشی پایه‌های چهارم و هشتم است، گفت: تمام برنامه‌ها در راستای درس ملی و بر اساس این سند تولید می‌شود.

ورود تدریجی آموزش حقوق شهروندی، محیط زیست و نانو به کتب درسی

وی تصریح کرد: برخی پیشنهادها برای ورود به کتب درسی پیش‌بینی شده است که آموزش حقوق شهروندی، حقوق مدنی، آموزش‌های محیط زیست و فناوری‌های جدید از جمله نانو و بایو، بازار کار و پیشگیری و سلامت که جزو برنامه‌های درس ملی است، به تدریج در برنامه‌های آموزشی تسری می‌یابد.

وی تصریح کرد: برخی پیشنهادها برای ورود به کتب درسی پیش‌بینی شده است که آموزش حقوق شهروندی، حقوق مدنی، آموزش‌های محیط زیست و فناوری‌های جدید از جمله نانو و بایو، بازار کار و پیشگیری و سلامت که جزو برنامه‌های درس ملی است، به تدریج در برنامه‌های آموزشی تسری می‌یابد.

محمدیان با بیان اینکه سازمان پژوهش در حال حاضر 1150 عنوان کتاب درسی دارد، گفت: با توجه به حجم این کتاب‌ها، هیچ وقت نمی‌توانیم و برای آموزش و پرورش نیز مقدور نیست که بتواند همه کتاب‌ها را یک باره تغییر دهد، لذا با توجه به اینکه آموزش و پرورش پلکانی و تدریجی است، ورود به مباحث جدید نیز کاملا تدریجی خواهد بود؛ همانطور که تغییرات هر سال در دو پایه رخ می‌دهد و ضمن مستمر بودن، به نوبت و تدریجی انجام می‌شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه خاطر نشان کرد: در کنار تولید کتاب‌های درسی، تولید و ترویج بسته‌های آموزشی نیز به عنوان یکی از دستاوردهای سند درس ملی در دستور کار سازمان پژوهش است، چرا که معتقدیم نباید دانش‌آموزان را در محدوده کتاب‌های درسی محصور کرد، بلکه باید بر اساس نیازهای علمی روز، برنامه‌ریزی دقیق و محتوایی برای آنها انجام داد.

وی با انتقاد از ترویج حافظه محوری در کتاب‌های کمک آموزشی، گفت: آموزش و پرورش همواره به دنبال این است که از حافظه‌ محوری فاصله بگیرد، اما عوامل این کار در بیرون زیاد است و در بیرون کسانی هستند تا به آموزش و پرورش آویزان می‌شوند و نمی‌گذارند از مدار حافظه محوری فاصله بگیرد که نمونه بارز آن کتاب‌های کمک آموزشی انتشارات مختلف است.

وی با انتقاد از ترویج حافظه محوری در کتاب‌های کمک آموزشی، گفت: آموزش و پرورش همواره به دنبال این است که از حافظه‌ محوری فاصله بگیرد، اما عوامل این کار در بیرون زیاد است و در بیرون کسانی هستند تا به آموزش و پرورش آویزان می‌شوند و نمی‌گذارند از مدار حافظه محوری فاصله بگیرد که نمونه بارز آن کتاب‌های کمک آموزشی انتشارات مختلف است.

محمدیان با بیان اینکه این کتاب‌ها تنها با هدف نشر تولید می‌شوند، نه آموزش گفت: فاصله گرفتن از حافظه محوری یک اصل مهم در تدوین کتب‌ درسی است، اما با توجه به عوامل بیرونی که نام بردم، کار بسیار مشکلی است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: تولید برنامه درسی، روش کار، نیازسنجی آتی برای نسل آینده است تا بتواند پاسخگوی آنها باشد، لذا کار سهلی نیست اما برخی گمان می‌کنند نویسندگان کتاب‌های درسی برای خودشان این محتوا را می‌نویسند در حالی که این گونه نیست و تمام محتوا بر اساس مطالعات تطبیقی و نظرسنجی‌های مختلف از دانش‌آموزان و معلمان انجام می‌شود.

محمدیان با اشاره به اهمیت تالیف کتاب‌های درسی، گفت: علی‌رغم اینکه از 14 سالگی نویسنده بودم و رییس سازمان کتب درسی کشور هستم، اما تاکنون جرات نکرده‌ام یک کتاب درسی را بنویسم.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: برخی از دوستان متاثر از برخی القائات، تصور می‌کنند کتاب درسی خمره رنگرزی است که باید از حیثیت مولفان کتاب‌های درسی دفاع کنند.

توجه ویژه به کتاب‌های زبان انگلیسی و عربی در سال 93

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال آینده توجه ویژه و جدی به کتب زبان انگلیسی و عربی خواهد شد، گفت: فرهنگ و هنر نیز از کتاب‌هایی است که مورد توجه قرار خواهد گرفت، ضمن آنکه توجه به دانش‌آموزان مناطق دو زبانی نیز از اهداف دیگر آموزش و پرورش در سال 93 خواهد بود.

محمدیان خطاب به رسانه‌ها توصیه کرد: رسانه‌ها توجه کنند برخی از مطالب دستمایه ژورنالیستی نشود، چرا که آموزش و پرورش حیثیت کشور است و باید اهمیت و جایگاه آن نیز برای دانش‌آموزان که نسل آینده هستند، با همین اهمیت جلوه داده شود؛ البته این بدان معنا نیست که انتقادی نشود، بلکه معتقدیم که نقد غیرعلمی و غیراخلاقی نباید به مباحث آموزش و پرورش وارد شود.

غلط‌های کتاب‌ها را می‌پذیریم و عذرخواهی می‌کنیم

حرف‌های گفتنی زیادی در پاسخ به رسانه ملی داریم که بدون مجوز اقدام به تبلیغ کتاب‌های کمک آموزشی می‌کند

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره غلط‌های کتاب‌های درسی که چند روز پیش 20:30 بار دیگر آن را موضوع گزارش خود و سوژه "صرفا جهت اطلاع" قرار داده بود، اظهار کرد: حتی یک غلط هم در کتاب‌های درسی زیاد است. چه برسد به اینکه یک غلط‌ نامه داشته باشیم. اما سئوال من این است که این غلط برای چند کتاب بود و سئوال دیگر اینکه یک آدم مشکل‌دار را چند بار شلاق می‌زنند؟

وی ادامه داد: غلط‌نامه‌ای که رسانه ملی در "صرفا جهت اطلاع خود" آن را سوژه قرار داد، دو ماه قبل نیز مطرح شده بود و مربوط به کتاب ریاضی سوم است. هر چند که ما انتقادها و ایرادها را می‌پذیریم و عذرخواهی می‌کنیم، اما معتقدیم هر ایرادی را باید به اندازه خودش مجازات کنیم.

محمدیان همچنین با واکنش نسبت به گزارش‌های متعدد رسانه ملی از غلط‌های کتاب‌های درسی، گفت: آموزش و پرورش نیز حرف‌های گفتنی زیادی را برای رسانه ملی دارد که چرا کتاب‌های بدون مجوز را برخلاف قانون تبلیغ می‌کند؟ ما معتقدیم ویرایش جزو الزامات برنامه درس ملی است و اگر خطای دید و غلط املایی وجود دارد، باید آن را برای سال آینده اصلاح کنیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: غلط‌هایی که در کتاب‌ها عنوان شده و یا آماری که درج شده، ممکن است بر اساس آماری باشد که به یک منبع بازمی‌گردد و منتقد با تکیه بر منبع دیگری نقد را انجام داده باشد، در حالی که منابع آماری رسمی مد نظر آموزش و پرورش است.

وی با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم سال آینده مشکل ویرایشی در کتاب‌ها وجود نداشته باشد، گفت: اگر مشکلی در این زمینه به وجود بیاید، خودمان را تنبیه می‌کنیم. هر چند که درباره مشکلات پیش آمده در کتاب‌های امسال نیز تذکرات سنگینی را به همکاران در سازمان پژوهش داده‌ایم.

محمدیان با انتقاد شدید از تبلیغ گسترده کتاب‌های کمک آموزشی بدون مجوز از رسانه ملی، گفت: در جلسه‌ای که با حضور معاون سازمان صدا و سیما برگزار شد، آموزش و پرورش به طور جد پیگیر تبلیغات کتاب‌های بدون مجوز است، در حالی که رسانه ملی عنوان می‌کند از بخشی از آموزش و پرورش مجوز دارد و مقرر شده بود این مجوز را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد که حدود یک ماه از برگزاری این جلسه مشترک می‌گذرد و تاکنون سندی به ما ارائه نشده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: چنانچه بخشی از آموزش و پرورش اقدام برای صدور مجوز برای تبلیغ این کتاب‌های کمک آموزشی کرده باشد، به شدت با آنها برخورد خواهیم کرد و چنانچه جعلی از مجوزها نیز صورت گرفته باشد، از لحاظ حقوقی پیگیر این موضوع خواهیم بود.

وی گفت: یک بار در کنکور از این ناحیه آسیب دیده‌ایم و چند سال است که می‌خواهیم آن را حذف کنیم، اما نمی‌توانیم. بنابراین کتاب‌های کمک آموزشی غیراستاندارد که به دنبال حافظه محوری هستند، تخریب نظام تعلیم و تربیت است و ما به شدت با این موضوع مخالف هستیم.

محمدیان تصریح کرد: آموزش و پرورش به دنبال تربیت افرادی نیست که نمره‌های 20 در ریاضی و فیزیک و یا دروس بگیرند، بلکه به دنبال تربیت نسلی است که بتواند با دوست خود ارتباط مناسبی برقرار کند، بتواند کارهای بانکی خودش را به راحتی انجام داده و سایر مهارت‌های زندگی را بیاموزد.

معاون وزیر آموزش و پرورش واگذاری بخشی از تولید محتوای کتاب‌های درسی به استان‌ها را نیز با هدف کاهش تمرکز در برنامه‌ریزی و تولید و محتوا عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بوم‌های سرزمین‌های مختلفی در کشور وجود دارد، برای اینکه بتوانیم پاسخگو باشیم دو راهکار را اتخاذ کرده‌ایم که یکی سیاست چند تالیفی است که بیشتر در کتاب‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش بکار گرفته شده و دیگری ایجاد درس آزاد در کتاب‌هاست که کتاب فارسی یکی از این درس‌هاست و معلم می‌تواند در این صفحه خالی بر اساس فرهنگ و اجتماع منطقه، تولید محتوا کند.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به این سئوال که آیا آموزش و پرورش مباحثی برای ورود بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با توجه به کاهش سن اعتیاد به کتاب‌های درسی دارد یا نه؟ گفت: وظیفه تضمین سلامت و بهداشت بر عهده دستگاه دیگری است اما آموزش و پرورش برای افزایش دانش و آگاه‌سازی دانش‌آموزان، موضوعات پیشگیری را برای تهدیدهایی که سلامت اخلاقی، روانی و جسمانی آنها را ممکن است دچار خلل کند، آموزش‌هایی را در نظر گرفته که سبک زندگی یکی از این مباحث آموزشی است.

محمدیان گفت: نمی‌توانیم کتاب‌های درسی را به بولتن‌های هشداردهنده تبدیل کنیم، چرا که از حیطه وظایف آموزش و پرورش خارج است اما آمادگی‌های لازم را جهت کمک به دستگاه‌های متولی امور سلامت داریم و امسال چهار ویژه‌نامه رشد را به موضوعات پیشگیری از اعتیاد اختصاص داده‌ایم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین بخشی از آموزش‌های رفتارهای مخاطره‌آمیز را در کتاب‌های درسی وارد کرده‌ایم اما واقعیت این است هر آنچه در تهران به عنوان یک مشکل مطرح است، به عنوان مثال در ایزه یا دشت مغان مشکل نیست و پمپاژ کردن مشکل، به جایی که مشکل ندارد، خود مسئله مشکل‌سازی است.

بازگشت پژوهش به دارالفنون

به گزارش ایسنا، محمدیان در این نشست خبری که در دارالفنون برگزار شد، با بیان اینکه امسال دارالفنون 162 ساله می‌شود، به جایگاه این مدرسه اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش در نظر دارد حیاط علمی و پژوهشی دارالفنون را تجدید کند و با توجه به اینکه دارالفنون سابقه آموزش و پرورش مدرن و شناسنامه دستگاه تعلیم و تربیت است، با همکاری سازمان میراث فرهنگی مقرر شده این فضا ترمیم و مقاوم‌سازی و جلسات پژوهشی آموزش و پرورش در دارالفنون برگزار شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: دارالفنون سابقه بیشتری از دانشگاه تهران دارد و اگر دانشگاه تهران مادر دانشگاه تهران است، دارالفنون مادر دانشگاه تهران است و این دانشگاه رشته‌های خود را از دارالفنون به عاریت گرفته است و معتقدیم با این شکل ظاهری، نیازمند مقاوم‌سازی است.

وی با بیان اینکه بسیاری از ابنیه‌های ایران در معرض آسیب است، گفت: با توجه به اینکه ایران روی خط زلزله قرار دارد، باید از این گونه ابنیه‌ها صیانت شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش نمونه کم توجهی به مقاوم‌سازی در ابنیه‌ها را ارگ بم عنوان کرد و گفت: اگرچه این بنای تاریخی مرمت شده اما با توجه به اینکه مقاوم‌سازی نشده بود، در زلزله فرو ریخت و تمام هزینه‌های آن از بین رفت لذا نباید آزموده را دوباره آزمود.

محمدیان تاکید کرد: دارالفنون مقاومت در برابر زلزله 4.5 ریشتری را ندارد، لذا نیاز شدید به مقاوم‌سازی و مرمت دارد که پس از مقاوم‌سازی باید ضوابط میراث فرهنگی در آن لحاظ و رعایت شود.

وی با بیان اینکه دارالفنون هوا و نفس آموزش و پرورش است، گفت: پس از انقلاب اینجا چندین سال مدرسه بود و زمانی نیز مرکز تربیت معلم محسوب می‌شد و با توجه به قدمت و جایگاهی که برای تعلیم و تربیت کشور دارد، لازم است احیاء، مرمت و مقاوم‌سازی شود و مقرر شده بخشی از فضای آن به آموزش و پرورش برگردانده شود.

به گفته وی، سازمان پژوهش متولی شده تا بخشی از اقدامات پژوهشی را به این مکان منتقل کند و در آینده نزدیک رفت و آمدهای علمی و پژوهشی در دارالفنون اتفاق خواهد افتاد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مرمت این ابنیه آغاز شده، گفت: تاکنون پنج میلیارد تومان از سوی آموزش و پرورش برای دارالفنون هزینه شده اما موضوعی که بسیار مهم است، معارض‌های اطراف آن است که معلوم نیست این ملک موقوفه چگونه واگذار شده که در اطراف آن ساختمان‌هایی به عنوان مغازه فعالیت می‌کنند.

محمدیان ادامه داد: دارالفنون بر اساس سندی که در سال 1312 به اسم آموزش و پرورش به ثبت رسیده، دارای 11 هزار و 72 متر است که در حال حاضر تنها 7200 مترمربع آن در اختیار آموزش و پرورش است، لذا آن بخش‌هایی که معارض دارد، نیاز به پیگیری حقوقی دارد که آموزش و پرورش به دنبال آن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha