• چهارشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 92101810052
  • منبع : نمایندگی کرمان

/گزارش/

اسرار مهرکده "شیوشگان"

اسرار مهرکده "شیوشگان"

ایسنا/کرمان در دل کوه‌های شرق شهر کرمان با نام باستانی شیوشگان و نام کنونی مسجد صاحب‌الزمان(ع)‌ که در جنب قبرستان وجود دارد، رازی نهفته است که تاریخ باستان شناسی را متحول می‌کند.

در دل کوه‌های شرق شهر کرمان با نام باستانی شیوشگان و نام کنونی مسجد صاحب‌الزمان(ع)‌ که در جنب قبرستان وجود دارد، رازی نهفته است که تاریخ باستان شناسی را متحول می‌کند.

کشفیات باستانی بزرگی در دهه‌های اخیر در این استان رخ داده است، از جمله آثار باستانی کشف شده در جیرفت، میمند، بم، شهداد، و غیره بوده که قدمت این آثار بین 4 تا 12 هزار سال تاریخ‌گذاری شده است.

"ناصر شجاعی"، پژوهشگر آثار باستانی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، در خصوص شرح اکتشافاتش در کرمان می‌گوید: در حومه شهر کرمان قبرستانی وجود داد که همجوار کوه‌های شرقی کرمان بوده و نام باستانی آن شیوشگان است و اثر سنگی دست کند عظیمی در دل صخره‌های آن حک شده است.

وی ادامه می‌دهد: بنده از 10 سال قبل دست کند مذکور را مورد کنکاش قرار دادم و با سایر دست کندهای مشابه در ایران مورد مقایسه قرار دادم، این دست کند بزرگتر از یک زمین فوتبال است و در صخره روبروی آن هم آثار ظریف‌تری وجود دارد که به صورت نقش برجسته صخره‌ایی و دست کند نمایان است و بنده مطالعاتم را در حوزه‌های میدانی، مکتوب و سایر منابع به انجام رساندم.

شجاعی ادامه می‌دهد: این آثار بسیار رمزگونه بنا شده‌اند و جهت رمزگشایی این آثار باستانی از اساتید حوزه‌های باستان شناسی، ادبیات کهن ایرانی، نجوم، اسطوره شناسی، زمین شناسی، هنر(انیمیشن، گرافیک، نقاشی، مجسمه‌سازی)، ریاضی، معماری و فلسفه سود بردم و توانستم راز بزرگی را که در ورای سازه نیم گنبدی وجود دارد، رمز‌گشایی کنم.

این پژوهشگر آثار باستانی می‌افزاید: این آثار که از هاله تقدس گونه‌ایی از سایه تشکیل شده است، نشانگر تمدن پیشرفته‌ایی از یک قوم هوشمند در عصر باستان را گواهی می‌دهد و طبق نظریه برخی کارشناسان قدمت این آثار مربوط به 12 هزار سال قبل تخمین زده می‌شود که این تصویر سایه‌ای شکل در دو موسم از سال در وسط ظهر کامل می‌شود و مانند یک ساعت آفتابی کاملاً دقیق عمل می‌کند.

شجاعی ادامه می‌دهد: این یافته را با سال‌ها وقت‌گذاشتن و گرفتن هزاران عکس که در طی فصل‌های مختلف از ایام سال و در طی طول یک روز که از این اثر گرفته‌ام، دریافته‌ام.

شجاعی می‌گوید: با بررسی‌های بیشتر و نظریه برخی از کارشناسان درباره این دست کند، دریافتم که به گونه‌ای هدفدار طراحی و ساخته شده است که به گفته کارشناسان به آیین مهر یا میتراییسم تعلق دارد.

وی می‌گوید: اغلب آثار مربوط به کیش مهر را هم در همجواری این دست کند یافتم که در یک مقاله و کتاب گردآوری کرده‌ام که مراحل تکمیلی را پشت سر می‌گذراند.

وی می‌گوید: به نظر می‌رسد که در این سنگ نگاره، یک تندیس از سایه انسان‌نماست که در تاق‌ نمای صخره‌ای‌ شکل می‌یابد، پرستشگاهی بزرگ در پایتخت کشوری باستانی بوده است و رازهای بی‌شماری را در دل خود حفظ کرده و می‌بایست با نظریات کارشناسان حوزه‌های مختلف تکمیل شود. این آثار مانند کوه عظیم یخی است که بخش اعظم آن در زیر آب وجود دارد و به انتظار کشف شدن به سر می‌برد.

شجاعی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که در تاریخچه پیدایش بسیاری از هنرها و علوم مدرن همچون هندسه، ریاضی، گرافیک، نجوم، گاه‌شماری، انیمیشن و غیره بایستی تجدید صورت گیرد، می‌گوید: براساس سایه نگاره‌هایی که سال‌ها قبل در قبرستان کرمان و در محل تاق علی(ع) یافتم و به دنبال علل چیستی آن با اندیشمندان بسیاری گفت و گو کردم و بعد از راهنمایی‌ها و تحقیقات میدانی‌، کتبی و دیگر منابع زیاد و با مشاوره و کمک اساتید بزرگی همچون دکتر داریوش کاظمی و دکتر طهمورث نورایی‌ دریافتم که احتمال قوی دارد که این آثار مربوط به آیین کیش مهر یا میتراییسم باشد.

این پژوهشگر آثار باستانی ادامه می‌دهد: در طی ساعات مختلف از روزهای گوناگون هر سال، از سایه‌های ایجاد شده بر اثر دست کند در محل تاق علی (ع)، هزاران عکس از زوایای گوناگون گرفتم و متوجه شدم سایه‌ها به مانند یک انیمیشن عمل می‌کنند و تصویر سایه‌ای از نیم رخ یک انسان به وضوح یافت می‌شود.

شجاعی می‌گوید:همانطور که قبلا نیز گفتم ابعاد تصویر کنده کاری شده به اندازه بیش از یک زمین فوتبال است و برای ارتباط برقرار کردن بیشتر با اثر، روزها و شب‌های زیادی را در طی سالیان تا صبح، در هوای گرم و سرد، در محوطه قبرستان سپری کردم و بعد از آن موفق به کشف مجموعه دوم سایه نگاره‌ها در دیواره صخره شرقی شدم.

وی می‌گوید: برای اثبات نظریه مربوطه که سایه نگاره مربوط به دوره مهرپرستان است، می‌بایست همچون سایر معابد دین مهری آثار دیگری را با خود داشته باشد، این آثار شامل غار، اشکال گاو، کلاغ و سایر آثار مربوطه هستند که خوشبختانه در صخره دوم، دست کند یک گاو را دیدم که همراه با سایه نگاره‌های دوم، هزاران سال است که برای زمین و آسمان نمایش داده می‌شود. سایه کلاغی از میان شکم گاو به همراه تندیسی از سر یک انسان که بر روی پای کلاغ نمایان بوده، مشهود است. این سایه هدفدار در دو هنگام از سال کامل و واضح می‌شوند و به من اطمینان بیشتری می‌دهد که اثر مربوطه متعلق به کیش مهر است.

شجاعی می‌گوید: جالب اینکه من اول گنج را یافته بودم و سپس نقشه آن را در میان اشعار شاعران نامداران در قبل و بعد از هزاره اخیر یافتم، کتاب شادروان دکتر "برومند سعید" نیز به من بسیار کمک کرد و به دنبال آن مطالب ارزنده، کتاب‌ها و دیوان اشعار بسیاری را مطالعه کردم و به درک واضح تری از این آیین آثار در بین اشعار شعرای ایرانی دست یافتم که از این رو اداره میراث فرهنگی را در جریان تحقیقاتم قرار دادم که مورد استقبال قرار گرفت.

وی ادامه می‌دهد: در همایش تمدن جیرفت با حدود و بدون ذکر محل دست کند، با 200 باستان شناس داخلی و خارجی در مورد نقش سایه نگاره‌ها در باستان شناسی صحبت کردم که اذعان داشتند هنوز در هیچ کجای دنیا سایه‌نگاره باستانی یافت نشده است.

شجاعی معتقد است: سایه‌نگاری کرمان فصل جدیدی در تاریخ باستان شناسی جهان محسوب می‌شود، چرا که پیچیدگی این مجموعه دست کندها و سایه نگاره‌ها از آداب رمز‌آلود خاصی برخوردار است‌ و به نظر می‌رسد این سایه‌نگاری که در دو زمان از سال که طول شب و روز مساوی است(نوروز و مهر) و مهر هم که مظهر عدالت و دادگستری بوده، شکل می‌یابد، آن‌هم در وسط ظهر که عدالتی مضاعف را نوید می‌دهد و اگر بخواهیم‌چنین کاری را هم اکنون انجام دهیم، با سال‌ها صرف وقت، هزینه، نیرو و تجهیزات مدرن بسیار به سختی امکان پذیر خواهد بود.

وی با بیان این که مردم کرمان برای تاق علی(ع) ارزش معنوی بسیاری قایل هستند، گفت: بعد از گذشت چندی موفق به مجموعه سایه نگاره‌های دوم در صخره مجاور شدم که در آن شکل گاو، کلاغ و تندیس سر انسانی دیده می‌شود. مقایسه حجم کار نسبت به سایر آثار مشابه کیش مهر که در دنیا وجود دارد، بسیار بزرگتر است و از سویی به صورت علنی است، هم چنین غاری تراش خورده در همجواری این دست کندها وجود دارد که ارزش باستانی دارد که تقریباً دو برابر بزرگتر از غارهای میتراییسم در جهان است.

وی افزود: بر همین اساس این آثار در کتابی در حال تدوین است و در حال حاضر کتاب سیر مراحل قانونی جهت چاپ کردن را طی می‌کند. کتاب را کرمان قبله گاه میتراییسم یا مهرکده شیوشگان نام نهادم. انجمنی را نیز تحت نام مهرکده شیوشگان پایه ریزی کرده و مقاله علمی هم جهت درج در مجامع و روزنامه‌های علمی تدوین کردم، لذا با توجه به علاقه بیش از حد اروپاییان، کرمان می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری در کشور عمل کند.

این پژوهشگر آثار باستانی می‌گوید: با توجه به اثبات نظریه اینجانب که این آثار را مربوط به میتراییسم می‌دانم، امیدوارم میراث فرهنگی و گردشگری همت کرده و تاریخ دقیقی که این اثر با خود دارد را تعیین کند، از سوی دیگر بسیاری در کرمان معتقدند که آثار کرمان مشابهت زیادی با میمند دارد و هم زمان با دست کند‌های میمند هستند. کارشناسان حوزه میراث فرهنگی و باستان شناسی قدمتی 12 هزار ساله برای میمند قایل هستند. لذا نتیجه می‌گیریم که تاریخ تاسیس علوم مدرن در عصر باستان هزاران سال به عقب تر برده خواهد شد و می‌توانیم با معرفی این آثار شوکی عظیم به جامعه جهانی وارد کنیم و از سویی سرچشمه تفکرات نظریه مشهور مُسل افلاطون را در سایه‌های ایجاد شده می‌توان دید.

این پژوهشگر آثار باستانی می‌افزاید: آنچه که در دست کندهای کرمان می‌توان دید در چند بخش خلاصه می‌شود، عظمت، ظرافت، هنر، اراده، هوشمندی، محلی آیینی که در رابطه با نجوم ایجاد شده است.

وی می‌گوید: امیدوارم حاصل سال‌ها کوشش و عشق و تلاش قدم کوچکی باشد در راه معرفی کردن فرهنگ کهن ایران بزرگ باستانی و توانسته باشم به نیکی دل‌های مردم فرهنگ دوست و اقشار مختلف اجتماع را شاد کنم و به ویژه کتابم مرجع مورد استفاده اندیشمندان و فرهیختگان بزرگ قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha