• یکشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۲ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92102212509
  • خبرنگار : 71133

شناخت‌نامه عزت‌الله انتظامی در «من عزتم، بچه‌ سنگلج»

شناخت‌نامه عزت‌الله انتظامی در «من عزتم، بچه‌ سنگلج»

کتاب «من عزتم، بچه‌ سنگلج» شناخت‌نامه عزت‌الله انتظامی منتشر شده و به‌زودی رونمایی می‌شود.

کتاب «من عزتم، بچه‌ سنگلج» شناخت‌نامه عزت‌الله انتظامی منتشر شده و به‌زودی رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کتاب در ۲۴۰ صفحه به کوشش غزاله سلطانی و با مشاوره ادبی – هنری حمیدرضا شعیری توسط نشر سخن منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب یادداشتی از ژان کلود کاری‌یر، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی، با عنوان «عزت انتظامی: یک شمایل» به چشم می‌خورد که آورده است: «هیچ دستوری برای ستاره شدن و ستاره ماندن وجود ندارد. باید دارای یک نگاه، یک حضور، جذابیتی آنی و چهره‌ای آشنا، حتا پیش از نخستین دیدار، بود. باید دارای یک دم، یک حس و تمام ویژگی‌هایی که لغت "روح'' را معنی می‌کند، بود. باید دارای "وح'' بود، همین. هر بازیگر مهمی، چه بخواهد چه نخواهد، آینه‌ای است که ملتی خود را در آن می‌نگرد و شناسایی می‌کند، اما آینه‌ای ماندگار، این آینه‌ها، بر خلاف آینه‌های عادی جاودان هستند، حتا زمانی که ما دیگر در آن‌ها نمی‌نگریم.»

غزاله سلطانی که پیش‌تر مستند «... و آسمان آبی» را درباره آقای بازیگر ساخته، در مقدمه کتاب نوشته است: «همه چیز از مهرماه ۸۶ شروع شد. روزهایی زرد و نارنجی که برای فیلم «... و آسمان آبی» در خانه قیطریه به سراغ گنجه‌های کتابخانه او رفتم. آن‌جا بسیار چیزها یافتم. این من بودم که تک تک آن‌ها را کشف می‌کردم، می‌بوییدم و پرتاب می‌شدم به روزگارانی رنگی، دور و رمزآلود. روزهای اکران فیلم اما جای کتاب را خالی دیدم و تلاش کردم اتفاقی که باید و لازم است رقم بخورد. یادگارهایی از عزت انتظامی برای تماشاگرانش که قدرش را می‌دانند و با چشم‌ها و خنده‌هایش زندگی‌ها کرده‌اند. دوستان همراه و من، بر آن بودیم کتابی آلبوم - خاطره تهیه کنیم که خواننده با داشتن، ورق زدن، خواندن و لمس کردنش همان احساس کشفی را داشته باشد که ما در روزهای نخستین داشتیم. ما با مردی هزارساله همسفرِ تاریخ، فرهنگ و هنر این مرز و بوم بودیم و لذت این همراهی تکرارنشدنی را با شما تقسیم کردیم.

مهنوش مشیری طراحی گرافیک این کتاب را عهده‌دار است.

من عزتم بچه سنگلج

من عزتم بچه سنگلج

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha