• جمعه / ۲ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۸:۲۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92120200383
  • خبرنگار : 90002

یادی از ایرج جهانشاهی در زادروزش

یادی از ایرج جهانشاهی در زادروزش

اسفندماه مصادف است با زادروز ایرج جهانشاهی قاجار، آموزگار، نویسنده، ویراستار و مترجم ادبیات کودکان و نوجوانان.

اسفندماه مصادف است با زادروز ایرج جهانشاهی قاجار، آموزگار، نویسنده، ویراستار و مترجم ادبیات کودکان و نوجوانان.

محمدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره جهانشاهی گفت: جهانشاهی از دلسوزان ادبیات کودک و نوجوان بود. او عاشق کارش بود و با حوصله و صمیمیتی بی‌نظیر آن را انجام می‌داد.

این نویسنده کودکان و نوجوانان افزود: جهانشاهی در زمره کسانی بود که در ادبیات کودک و نوجوان و ویراستاری آن نقش بسزایی داشتند و از فعالان شورای کتاب کودک بود. در واقع جهانشاهی با ویرایش خوب خود کتاب «من و بابام» اریش اُزر را در ایران برای همیشه ماندنی کرد.

ایرج جهانشاهی قاجار متولد اول اسفند 1305 آموزش‌های ابتدایی و میانی را در شهرهای همدان، ملا‌یر و اهواز گذراند. در سال ۱۳۲۵ هم‌زمان با خواندن رشته‌ تاریخ و جغرافیا و علوم تربیتی در دانشکده‌ ادبیات و دانشسرای عالی تهران به آموزگاری پرداخت. او نخستین کتاب فارسی اول دبستان را با همکاری عباس سیاحی نوشت‌ که مدت‌ها تدریس می‌شد. افزون بر این، در زمینه آموزش بزرگسالان و انتشار کتاب‌های ویژه‌ ‌نوسوادان نیز خدمت شایانی به آموزش و پروش ایران کرد.

او از سال ۱۳۵۷ سرپرستی شورای ویراستاری فرهنگنامه کودکان و نوجونان را در شورای کتاب کودک به عهده گرفت. در سال ۱۳۶۱ همکاری خود را به عنوان مشاور گزینش و تألیف و ترجمه و ویرایش کتاب‌های ادبیات کودکان و نوجوانان با انتشارات فاطمی و واژه آغاز کرد. «چشم چشم دو ابرو»، «شاخ‌های ملوس» و «قلم‌موی جادویی» از نوشته‌های او برای کودکان است.

«قصه‌های من و بابام» داستان‌هایی است که جهانشاهی بر پایه نقاشی‌های اریش اُزر، هنرمند آلمانی، نوشت که در سال ۱۳۶۱ از سوی شورای کتاب کودک به عنوان اثر ویژه برگزیده شد. جهانشاهی بنیان‌گذار و مدیرمسؤول مجله‌های کمک‌آموزشی پیک بود که در سال ۱۳۵۳ جایزه‌ جهانی گسترش فرهنگی را دریافت کرد.

ایرج جهانشاهی ۲۹ تیر ۱۳۷۰ در تهران درگذشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha