• دوشنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 92121207653
  • خبرنگار : 71429

یک وکیل دادگستری پیشنهاد کرد

روز وکیل در تقویم رسمی کشور لحاظ شود

روز وکیل در تقویم رسمی کشور لحاظ شود

یک وکیل دادگستری از رییس‌جمهور درخواست کرد که به منظور گرامیداشت روز وکیل‌مدافع طی مصوبه‌ای هفتم اسفندماه را به عنوان روز وکیل در تقویم رسمی کشور بگنجاند.

یک وکیل دادگستری از رییس‌جمهور درخواست کرد که به منظور گرامیداشت روز وکیل‌مدافع طی مصوبه‌ای هفتم اسفندماه را به عنوان روز وکیل در تقویم رسمی کشور بگنجاند.

حسین ساعتچی‌یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: همانگونه که در رسانه‌های ملی روز پزشک با برنامه‌های ویژه‌ای گرامی داشته می‌شود، روز وکیل هم باید گرامی داشته شود؛ زیرا کار وکلا بی‌ارتباط با سلامت جامعه نیست. سلامت قضایی نیز جزیی از سلامت جامعه محسوب می‌شود و همانگونه که در پزشکی پیشگیری بهتر از درمان است در امور حقوقی نیز پیشگیری بهتر است.

این وکیل دادگستری با بیان این که دولت باید در بخش سلامت قضایی نیز برای گسترش فرهنگ حقوقی که بازخورد آن سلامت روحی و روانی جامعه است، بودجه بیشتری را اختصاص دهد، ادامه داد: با وجود گذشت حدودا بیش از 60 سال از استقلال کانون‌های وکلای دادگستری متاسفانه کانون‌های وکلای دادگستری به عنوان یک نهاد مدنی صنفی باید دغدغه اصلی‌شان بحث استقلال باشد.

ساعتچی‌یزدی با اشاره به این که استقلال صرفا یک امر صنفی نیست که وکلای مدافع بر آن تأکید دارند، ادامه داد: استقلال رکن رکین یک نظام قضایی مبتنی بر عدالت و دادرسی عادلانه است و از جمله حقوق مسلم شهروندی محسوب می‌شود. با اینکه نقش و جایگاه وکیل در دادرسی عادلانه و تحقق عدالت قضایی و دفاع از حقوق مردم نقش تعیین کننده ای است ولی اگر وکیل مدافع مستقل نباشد و به نحوی تحت تأثیر حکومت‌ها باشد، شهامت دفاع از وی گرفته می شود و این خود نوعی نقض حقوق شهروندی است.

وی با بیان این که وکیل و قاضی دو بال فرشته عدالت‌اند که هر دو باید از استقلال برخوردار باشند تا فرشته عدالت با دو بال متوازن به سوی عدالت پر کشد، خاطرنشان کرد: استقلال به معنی رها و بدون قید بودن نیست، بلکه قانون حاکم بر نحوه رفتار آنهاست، همانگونه که در حال حاضر نیز چنین است. در واقع اقتضای چشم انداز سیاست‌های کلی نظام در بخش امنیت قضایی و اصلاح نظام قضایی کشور در چارچوب قانون اساسی که به تأیید مقام معظم رهبری نیز رسیده گسترش استقلال وکیل است نه محدود کردن آن.

ساعتچی یزدی یادآور شد: قوانینی همچون قانون نحوه اخذ پروانه وکالت دادگستری در سال 1376 که این استقلال نسبی نهاد وکالت را محدود کرده و از آن مهمتر درج ماده 187 مکرر در برنامه پنج‌ساله سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اجرای آن و علیرغم حذف ردیف بودجه و پایان یافتن مدت این قانون، نه تنها به هیچ یک از اهداف وکالت از قبیل ایجاد اشتغال و رفع انحصار دست نیافته بلکه به شدت استقلال وکلا را مخدوش کرده است.

این وکیل دادگستری با اشاره به لایحه جامع وکالت گفت: به منظور سامان دادن به امر وکالت این لایحه بدون حضور کانون‌های وکلا و صاحبان حق تهیه و تنظیم شد و فرایند آن در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفت، به طوری که لایحه پیشنهادی استقلال کانون‌های وکلای دادگستری و وکیل را مخدوش کرده است. هرچند که در دولت سابق در کمیسیونهای فرعی و اصلی موادی از لایحه مورد جرح و تعدیل نسبی قرار گرفت ولی در دولت فعلی مجددا به قوه قضائیه اعاده شد.

وی با بیان این که پیش‌نویس لایحه جدید وکالت پیشنهادی قوه قضائیه محدودکننده استقلال کانون وکلاست، گفت: از دولت تدبیر و امید که در اولین گام لایحه حقوق شهروندی را تنظیم کرده است، انتظار می‌رود در چارچوب مقررات قانون اساسی جمهوری اسلامی در جهت تضمین این قسمت از حقوق شهروندی گام‌های موثری بردارد تا دغدغه‌ای برای استقلال کانون‌های وکلای دادگستری و وکلای مدافع وجود نداشته باشد.

این وکیل دادگستری با یادآوری دیدار هیات مدیره کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور با رییس‌جمهور اضافه کرد: فرمایشات حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی که خود وکیل و حقوقدان هستند در باب همراه بودن وکیل با قاضی در خور تقدیر و سپاس جامعه وکلاست.

ساعتچی‌یزدی از این موضوع که رسانه ملی به دیدار هیات مدیره کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور با رییس جمهور نپرداخت، انتقاد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha