• شنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 92121710950
  • منبع : نمایندگی کرمان

معروفترین سوغات کرمان چیست؟

معروفترین سوغات کرمان چیست؟

ایسنا/کرمان زنان کرمانی این روزها مشغول تهیه مواد اولیه قاووت هستند تا در ایام عید نوروز از میهمانان خود با این معجون مقوی پذیرایی کنند.

زنان کرمانی این روزها مشغول تهیه مواد اولیه قاووت هستند تا در ایام عید نوروز از میهمانان خود با این معجون مقوی پذیرایی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، معروفترین سوغات کرمان با بو و عطر وسوسه انگیز خود شما را مجاب می‌کند تا مقداری از آن را امتحان کنید.

از دیرباز تاکنون استفاده مردم کرمان از قاووت در ایام نوروز مرسوم است و بانوان کرمانی برای پذیرایی از میهمانان انواع مختلف قوتوها شامل قوتوی مغزپسته، قوتوی نارگیلی، کنجدی، خشخاشی و قوتوی معروف که سیاه رنگ بوده و به قهوه معروف است را آماده می‌کنند.

قاووت یکی از سوغاتی‌هایی است که در لهجه کرمانی، قووتو نامیده می‌شود، این نوع پودر گیاهی که طرفداران زیادی دارد از مخلوط چند نوع بذر، دانه و مغز برشته و آسیاب‌شده گیاهان نیروبخش و مقوی به همراه شکر تهیه می‌شود. این پودر خوراکی که در واقع باید آن را نوعی شیرینی به حساب آورد در انواع مختلف تولید می‌شود و طعم‌های متفاوتی دارد. یک نوع آن ترکیب نخود، نارگیل و شکر است و نوع دیگر به جای نخود از پسته استفاده می شود.

معروفترین و کاملترین نوع قووتوی کرمان قهوه‌ای رنگ است و معمولا شامل قهوه، شکر، تخم قرفه، خشخاش، جو، بذر کتان، گشنیز، روپاس، سیاه دانه، جدوا، هل باد، هل رسمی، موردانه، کنجد، تخم کاهو و شکر است. برخی از این مواد را برشته کرده و سپس آنها را مخلوط و آسیاب می‌کنند.

کرمانیها معمولا روزانه چند قاشق از قووتو را مصرف می‌کنند. برخی نیز آن را در آب جوش می‌ریزند و استفاده می‌کنند، گرچه می توان آن را با شیر یا چایی نیز مصرف کرد. در کرمان رسم است هنگامی که خانمی زایمان می کند به او قووتو می‌دهند و از میهمانانش نیز با قووتو پذیرایی می‌کنند.

از جمله گیاهان دارویی که در تولید قوتو به کار می‌رود می توان به تخم گشنیز، کنجد، خشخاش، بذر کتان، سیاه دانه، آفتابگردان، شاهدانه، هل باد، فلفل سیاه، دارچین، روناس، تخم کاهو، جو، رازیانه، موردانه، قهوه تاج، زیره سیاه کوه، بادیان، بادام، پسته و مرزنجوش اشاره کرد.

قووتو را بیشتر به عنوان یک تقویت کننده و داروی گیاهی استفاده می‌کنند چرا که سرشار از انواع مختلف ویتامین‌ها، اسیدهای چرب ضروری و امگا 3 بوده و همچنین کاهش دهنده فشار و کلسترول خون و آرام بخش است.

کامل‌ترین فرمول قاووت کرمانی شامل تخم خرفه، خشخاش، قهوه بندری، جو، بذر کتان و گشنیز، هل باد، دارچین، هل رسمی، روپاس، موردانه، سیاه دانه، تخم کاهو، جدوا و شکر است. این مواد با هم مخلوط شده و سپس آنرا برشته و آسیاب می‌کنند.

قووتو برای افزایش مقاومت زنان در زمان بارداری، کاهش درد عادت ماهانه، افزایش توان ورزشکاران، کاهش ضعف و ناتوانی ذهنی و جسمی در کودکان و کهنسالان، افزایش شیر زنان شیرده، تقویت معده و روده بیماران گوارشی و در دوران نقاهت بیماری و برای افزایش نیرو و میل جنسی مردان توصیه می‌شود.

به دلیل آن‌که قاووت از دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی تهیه می‌شود، سرشار از اسیدچرب امگا ۳ و ۶، آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی، ویتامین‌های B،D،E و املاح معدنی آهن، کلسیم، فسفر و روی و طبیعت آن گرم و آرام‌بخش است و بیشتر از آن به عنوان یک میان‌ وعده تنقلی پرانرژی استفاده می‌شود. این فرآورده به رفع کم‌خوابی و سرگیجه کمک می‌کند.

کرمانی‌ها قاووت کرمانی را در ظروفی که به آنها قهوه دان می‌گویند و شبیه قندان است، ریخته و از میهمان پذیرایی می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha