• سه‌شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 93020200975
  • خبرنگار : 71368

افتتاح پنج ایستگاه دیگر از خط3 مترو پایتخت

افتتاح پنج ایستگاه دیگر از خط3 مترو پایتخت

صبح امروز با حضور محمد‌باقر قالیباف، مهدی چمران و جمعی از مدیران شهرداری تهران بخش‌جنوبی خط سه مترو که به عنوان طولانی‌ترین خط مترو خاورمیانه لقب گرفته است افتتاح شد.

صبح امروز با حضور محمد‌باقر قالیباف، مهدی چمران و جمعی از مدیران شهرداری تهران بخش‌جنوبی خط سه مترو که به عنوان طولانی‌ترین خط مترو خاورمیانه لقب گرفته است افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هابیل درویشی - مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه در حال حاضر 200 کیلومتر مترو در تهران در حال ساخت است، گفت: 100 کیلومتر از این عدد مربوط به پروژه برون شهری تهران است که یکی از این پروژه‌ها، متروی تهران – ورامین – گرمسار است که فاز ابتدایی این مترو از تهران تا ورامین آغاز شده است و حتی 10 کیلومتر از این مسیر نیز ریل‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه پروژه اسلامشهر و پروژه مترو تهران – پاکدشت مطالعات آن انجام و در حال جمع‌بندی است، گفت: همچنین پروژه حرم مطهر – فرودگاه امام – شهر پرند نیز که دارای 52 کیلومتر خط مترو است در حال پیشرفت است و حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اگر اعتبارات مصوب دولت دهم تخصیص می‌یافت امسال شاهد راه اندازی این خط مترو بودیم و امیدواریم با واگذاری اعتبارات مصوب شده خط تهران – پرند تا پایان 93 به بهره برداری برسد.

وی در تشریح برنامه‌های آتی شرکت مترو گفت: خط شش از دولت آباد تا کن در حال ساخت است که شش کیلومتر تونل آن نیز حفر شده و با دو دستگاه TBM در حال فعالیت هستیم که امیدواریم 50 درصد این خط شش در سال 94 و کل پروژه خط شش در سال 95 به بهره برداری برسد.

درویشی با بیان اینکه 12 کیلومتر تونل خط هفت نیز به پایان رسیده و تا پایان امسال مترو نواب تا میدان صنعت به بهره‌برداری می‌رسد گفت: امروز شاهد افتتاح بخشی از خط سه مترو به عنوان بلندترین خط مترو خاورمیانه هستیم که دارای 37 کیلومتر خط ریلی است.

وی با بیان اینکه کارگران در این خط در دو شیفت شبانه روزی به فعالیت می‌پردازند گفت: امیدواریم امسال خط سه مترو با 37 کیلومتر ریل گذاری به بهره برداری 100 د رصد برسد و این در حالی است که از نظر ریالی نیز حدود 1900 میلیارد تومان صرف خط سه مترو شده است.

به گزارش ایسنا، عملیات ساخت بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر از چهارراه ولیعصر(عج) تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران از سال 1386 تا سال 1391 فقط 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در یک رکورد کم‌نظیر در تاریخ ساخت مترو در ایران از نیمه 1391 تاکنون عملیات ساخت و تجهیز این خط مهم کامل شده و در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.

بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر در شرایطی بهره‌برداری می شود که ایستگاه های منیریه، راه آهن، قلعه مرغی، جوادیه و آزادگان به مسافران سرویس‌دهی می‌کنند و قطارها تا زمان تکمیل بخش‌هایی از ایستگاه‌های شهرک شریعتی، یافت آباد و نعمت آباد، در این 3 ایستگاه توقف نخواهند داشت.

فاز نخست خط سه متروی تهران (بخش میانی) آذرماه 1391 و حدفاصل ایستگاه چهارراه ولیعصر(عج) تا ایستگاه شهید بهشتی به طول 7 کیلومتر به بهره‌برداری رسید و با افتتاح 12 کیلومتر از این خط (بخش جنوبی) یک گام برای تکمیل طولانی‌ترین و پرمسافر‌ترین خط متروی خاورمیانه (به طول 37 کیلومتر) که قرار است از ایستگاه شهید بهشتی تا منطقه ازگل، نیاوران و شهرک قائم در شمال شرق تهران تا یک سال کاری دیگر به اتمام برسد، باقی می‌ماند.

برای این پروژه بزرگ شهری 2 هزار میلیارد تومان هزینه شده است که هم از نظر حجم عملیات و هم از نظر میزان بودجه بزرگ‌ترین پروژه سال شهری به حساب می‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha