• چهارشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۰۷:۵۵
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 93020301655
  • منبع : نمایندگی گلستان

تغذیه صحیح از ابعاد مهم خودمراقبتی در نظام سلامت است

تغذیه صحیح از ابعاد مهم خودمراقبتی در نظام سلامت است

ایسنا/گلستان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: یکی از ابعاد مهم خودمراقبتی در نظام سلامت فرد و جامعه، رعایت تغذیه صحیح است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: یکی از ابعاد مهم خودمراقبتی در نظام سلامت فرد و جامعه، رعایت تغذیه صحیح است.

دکتر سمیرا عشقی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به شعار هفته سلامت "یک عمر سلامت با خودمراقبتی"، اظهار کرد: با تغذیه سالم می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن مثل چاقی، پوکی استخوان، دیابت، قلبی و عروقی و برخی از سرطان‌ها پیشگیری کرد.

وی تاکید کرد: منظور از تغذیه صحیح، محروم کردن خود از غذاهای خوشمزه یا غذاهای مورد علاقه نیست، بلکه توجه داشتن به ارزش غذایی هر خوراکی و کیفیت غذای مصرفی است.

عشقی‌نیا ادامه داد: رعایت اصل تعادل و تنوع برای هر فرد اساس خودمراقبتی در تغذیه سالم است، شناختن گروه‌های غذایی مختلف و توجه به میزان توصیه شده آنها، با توجه به شرایط جسمانی و میزان فعالیت هر فرد به او کمک می‌کند تا از دریافت مقادیر کافی مواد مغذی از طریق رژیم غذایی روزانه اطمینان داشته باشد.

این دکتر تغذیه اضافه کرد: یکی دیگر از ارکان خودمراقبتی در بحث تغذیه، عمل کردن به توصیه‌های تغذیه ای است که توسط متخصصین و محققین این رشته برای ارتقاء سلامت به افراد جامعه ارائه می‌شود، مثل محدودیت مصرف چربی‌های اشباع شده، نمک، قند و شکر، انواع غذاهای حاضری و فرآوری شده که باید رعایت کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: امید است که با توجه به اهمیت بحث خود مراقبتی به عنوان شعار سلامت امسال، آموزش‌های لازم در زمینه ارتقاء فرهنگ تغذیه‌ای در سطح جامعه انجام گیرد تا با افزایش سطح آگاهی افراد و ترویج خودمراقبتی، شاهد کاهش شیوع بیماری‌های مزمن و عوارض ناشی از آن باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha