• چهارشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۳ / ۰۰:۲۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 93041106342

آسیه جوادی:

ما باید در خانه بمانیم و جارو کنیم

ما باید در خانه بمانیم و جارو کنیم

آسیه جوادی (ناستین) از صادر شدن مجوز انتشار کتاب «تکه قبل از تکه شدن، تکه بعد از تکه شدن» (درباره غلامحسین ساعدی) خبر داد.

آسیه جوادی (ناستین) از صادر شدن مجوز انتشار کتاب «تکه قبل از تکه شدن، تکه بعد از تکه شدن» (درباره غلامحسین ساعدی) خبر داد.

این نویسنده به خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: نوشتن کتاب «تکه قبل از تکه شدن، تکه بعد از تکه شدن» را که درباره غلامحسین ساعدی است، از سال 78 شروع کردم و حدود هشت سال پیش آن را به ناشر سپردم. این کتاب بالأخره با دو اصلاحیه و یک بار تعهد، اجازه چاپ گرفته و قرار است در نشر افراز منتشر شود. ناشر الآن به من نگفته تعهد چیست. لابد گفته‌اند این سطرها را بردار. برای من خیلی مهم بود که این کار منتشر شود. این اثر یک آنتولوژی است و با خواندن آن می‌توان تمام ابعاد شخصیت ادبی غلامحسین ساعدی را شناخت.

او افزود: در بخش پایانی کتاب متن دو سخنرانی‌ام را درباره ساعدی که در سوئد ارائه کردم، آورده‌ام. یکی درباره حیوانات در کار ساعدی است و به این می‌پردازد که نویسنده چه حیواناتی را می‌شناخته و چطور جهان او پر از حیوان می‌شود. کار دیگرم درباره صداهاست و این‌که یک نویسنده چگونه باید مسلط باشد که از صداها در کارش استفاده کند. مشابه کاری که درباره ساعدی انجام داده‌ام، کتابی را درباره غزاله علیزاده از همان سال 78 نوشته‌ام. کتابی هم درباره ابراهیم گلستان دارم. درباره جواد مجابی هم همین‌طور، اما نصفه و نیمه مانده است. همه این‌ها را بازخوانی می‌کنم. فکر می‌کنم امسال پنج - شش کتاب آماده کنم.

جوادی سپس اضافه کرد: درباره دوستان عزیزم، غلامحسین ساعدی و غزاله علیزاده، دینی به گردنم بود و در واقع دوستی با این‌ها باعث نوشتن کتاب درباره‌شان شد. درباره آقای ابراهیم گلستان همه به خاطر دشمنی‌ای که با همه دارند، باید می‌نوشتم (با خنده). ماجرای نوشتن این کتاب را در خود کتاب شرح داده‌ام. احترام فوق‌العاده‌ای برای ایشان قائلم و جای هیچ تردیدی نیست که ایشان از بزرگ‌ترین نویسنده‌های ایران هستند اما این به اخلاق‌شان ربطی ندارد.

او افزود: کار دیگرم که آن را برای انتشار به نشر مروارید سپرده‌ام و برای دریافت مجوز به ارشاد رفته، «راویان قرن اضطراب» است. این کتاب شامل چهار مصاحبه با سیمین بهبهانی، محمدعلی سپانلو، اسماعیل خویی و جواد مجابی است. ابتدا تصمیم داشتم این کار را در چند جلد دیگر ادامه بدهم. برای جلد دوم با سیدعلی صالحی گفت‌وگو کردم و تصمیم داشتم با مفتون امینی و دو شاعر دیگر هم مصاحبه کنم اما وقتی جلد اول چاپ نشد کار را رها کردم، گفتم این کارها به ما نیامده. باید در خانه بمانیم و جارو کنیم.

جوادی همچنین اظهار کرد: کتاب «رک و پوست‌کنده» را نشر آموت منتشر کرده است. جلد دوم آن را هم آماده کرده‌ام و همین ناشر گفته آن را منتشر می‌کند. کتابی هم با عنوان «کارد زدن به گوجه‌فرنگی» نوشته‌ام که هنوز ناشرش مشخص نیست. در این کتاب در قالب قصه گفته‌ام که قدیم چطور غذاها را درست می‌کردند. این کتاب را به خاطره مادرم تقدیم می‌کنم که زن خانه‌داری بود و می‌دانست چطور خانه‌ را با دست‌پخت‌های خودش رونق بدهد. رونق خانه‌های قدیم با ترشی‌ها، مرباها، شیره‌پزی‌ها و... بود. این کتاب بیش‌تر به جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و اوضاع اجتماعی آن دوره می‌پردازد.

او در ادامه گفت: یکی دیگر از کتاب‌های آماده انتشارم «تأملات» نام دارد و شامل گفت‌وگوهای خصوصی اما فرهنگی من و آقای مجابی و گاه دخترم است که بیش‌تر موقع صبحانه خوردن انجام می‌شود. سعی کردم در این اثر زندگی یک هنرمند، که آقای مجابی باشد، دیده شود. این‌که یک هنرمند از صبح که از خواب بیدار می‌شود تا آخر شب چه کار می‌کند و چه تأملاتی دارد.

جوادی ادامه داد: دو نوول هم نوشته‌ام که باید روی‌شان کار کنم. اسم یکی از آن‌ها «مردی با نقشه‌های هر دم نوشَوَنده» است. بعد از مجموعه «تمشک‌های نارس» هم قصه‌هایی نوشته‌ام که یک مجموعه شده است ولی هنوز اسم ندارد. باید ببینم قابل چاپ است یا نه. آقای مجابی که مجوز بدهند تمام است. ایشان تأیید کرده‌اند. وقتی چیزی می‌نویسم اول آن را به دخترم می‌دهم که بخواند و غلط‌های املایی و انشایی کامپیوتری را درست کند و نظرش را بگوید. بعد به پسرم می‌دهم. این دو خواننده‌های سختی هستند که خیلی دقیق می‌خوانند. بعد رییس بزرگ هم که امضا کند تمام است.

آسیه جوادی (ناستین) متولد سال 1325 در شهر قزوین، همسر دکتر جواد مجابی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha