• دوشنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۳ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 93041609501
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

از هلال رأفت تا هور بابا هور بابا در آران و بیدگل

از هلال رأفت تا هور بابا هور بابا در آران و بیدگل

ایسنا/اصفهان خادمان حرم حضرت‌محمدهلال‌بن‌علی(ع) در حالی‌که لباس مقدس خادمی حضرت را بر تن دارند، با حضور خود، رایحه خوش حرم را برای تقویت امید و افزایش روحیه و نشاط سالمندان به فضای مرکز نگهداری سالمندان گلابچی ‌می‌برند و سنت نیکوی عیادت از سالمندان راکه برگرفته از معارف و سیره عملی ائمه اطهار است به جای می‌آورند.

خادمان حرم حضرت‌محمدهلال‌بن‌علی(ع) در حالی‌که لباس مقدس خادمی حضرت را بر تن دارند، با حضور خود، رایحه خوش حرم را برای تقویت امید و افزایش روحیه و نشاط سالمندان به فضای مرکز نگهداری سالمندان گلابچی ‌می‌برند و سنت نیکوی عیادت از سالمندان راکه برگرفته از معارف و سیره عملی ائمه اطهار است به جای می‌آورند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در آران و بیدگل، هر ساله با آغاز‌ ماه رمضان آیین هلال رأفت در آران و بیدگل برگزار می‌شود، در طرح اطعام سالمندان 66 تن از خادمان حرم مطهر حضرت محمد‌هلال‌بن‌علی(ع) به همراه اعضای هیأت امنای آستان مقدس ضمن عیادت از سالمندان مراکز مختلف، غذای تبرکی حضرت را بین آنها توزیع می‌کنند.

اما شاید زیباترین و قدیمی‌ترین آیین مردم آران و بیدگل در ماه رمضان آیین هوربابی است که در نیمه ماه رمضان برگزار می‌شود.

یک استاد ادبیات در آران و بیدگل درباره این آیین می‌گوید: در اعتقاد مردم خطه آران و بیدگل این آئین در حقیقت نوعی تشویق نابالغان برای شرکت در آئین روزه‌داری و برگرفته از رفتار حسنین‌(ع) است. بسیاری از اهالی منطقه معتقدند که در شب‌های ماه مبارک رمضان، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به منزل جد بزرگوارشان رفته و سوره‌ نود و یکم قرآن را با صدا و آهنگی خوش قرائت می‌نمودند و بعد از خواندن این سوره، جد و پدر گرامی‌شان و تمامی مسلمانان را دعا می‌فرمودند، آنگاه پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) برای خوشحالی و تشویق ایشان مقداری خوراکی به آنها می‌دادند.

"ماشا الله سلطان محمدی" می‌افزاید: در این آئین گروهی از کودکان و نوجوانان طبق قرار قبلی بین خودشان، بعد از افطار در یک مکان مشخص جمع شده و بنا به رأی، یک نفر صندوق‌دار و یک نفر میان‌دار انتخاب کرده و پس از فرستادن سه صلوات بلند که معنای خبری دارد به راه می‌افتند و در کوچه پس کوچه‌های شهر به گردش درآمده و نیاز خود را طلب می‌کنند. میان‌دار حکم تک‌خوان را دارد و صندوق‌دار اجناس داده شده را که بیشتر پول و خوراکی است جمع می‌کند و جمع بچه‌ها در پاسخ به هر بیتی که تک‌خوان ادا می‌کند، پاسخ می‌دهند: «هور بابا، هور بابا» آوایی که خاصیت اکثر جمع‌خوانی‌های کودکان و نوجوانان ایرانی است. بعد از خواندن این اشعار میان‌دار دعا می‌کند و با آمین گفتن همه، جمع دوباره راه افتاده و به کوچه دیگر می‌رود.

وی اظهار کرد: نوع واکنش کودکانه همراه با سماجت در این آئین برای دریافت نذر و نیاز از صاحب‌خانه‌ها جالب توجه است، چرا که وقتی پاسخ دریافت نمی‌کنند در شعر خود اسم صاحب‌خانه را می‌آورند.

از دیگر آیین‌های ماه مبارک رمضان در آران و بیدگل مربوط به شب 21رمضان است و به گفته رییس هیات امنای آستان امام زاده محمد هلال بن علی (ع)طبق سنت سال‌های گذشته بیش از 20هیأت مذهبی کاشان در سالروز شهادت امام‌علی‌(ع) و روز ‌زیارتی حضرت محمد‌هلال‌بن‌علی‌(ع) در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیر‌زنی در صحن مطهر به اقامه عزا می‌پردازند.

مقداد نمکی در این باره می گوید: زائران حضرت محمد‌هلال‌بن‌علی‌(ع) نیز برای چندمین سال متوالی در قالب کاروان هیأت انصار‌حسینی کاشان برای تسلیت به فرزند بلافصل امیر‌المؤمنین‌(ع) و اقامه عزا در حرم مطهر با‌ پای پیاده مسیر هفت کیلومتری کاشان تا حرم مطهر را طی می‌کنند.

وی می افزاید: عزاداری سنتی هیأت‌های مذهبی نجفی‌ها، کربلایی‌ها و کاظمینی‌ها و هیأت‌های مذهبی شهرهای آران و بیدگل و نوش‌آباد از دیگر برنامه‌های سالروز شهادت امام‌علی‌(ع) در حرم‌مطهر محمد هلال بن علی (ع) است.

نمکی ادامه می دهد: این سنت دیرینه به واسطه این است که حدود دو قرن پیش که یکی از علمای بزرگ و صاحب فضیلت کاشان، حضرت آیت‌الله ملاحبیب‌الله شریف کاشانی در رؤیایی معنوی، گلایه رسول خدا از عدم‌زیارت حضرت‌محمدهلال‌بن‌علی(ع) در خطه آران را می‌شنود، خود همراه کاروانی از مؤمنان کاشانی برای عرض ارادت به آستان مقدس فرزند علی‌بن‌ابیطالب‌(ع) با پای پیاده به راه می‌افتد و زائر بارگاه نورانی حضرت‌محمد‌هلال‌بن‌علی‌(ع) می‌شود.

براساس آن سنت دیرینه، 21رمضان سالروز شهادت مولی‌الموحدین علی‌بن‌ابیطالب(ع)، روز زیارتی حضرت محمد هلال‌بن‌علی(ع) نام می‌گیرد و هیأت‌های مذهبی و عاشقان اهل‌بیت‌(ع) از شهرهای اطراف به‌ویژه کاشان در صحن مطهرش حضور یافته و با تسلیت به محضرش به اقامه عزا می‌پردازند.

به گزارش ایسنا، همزمان با ماه مبارکه رمضان ترتیل‌خوانی قرآن‌ کریم در آستان حضرت محمد‌هلال‌بن‌علی‌(ع) آغاز می‌شود، مراسمی که با شکوه و نظم خاصی برگزار می‌شود و فضای زیبایی را در صحن امامزاده به‌وجود می‌آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha