• شنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: یادداشت
  • کد خبر: 93042112190
  • خبرنگار : 71480

خاتمی به مثابه یک سرمایه ملی است

خاتمی به مثابه یک سرمایه ملی است

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - یادداشت روز

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - یادداشت روز

محمدجواد حق‌شناس- فعال سیاسی و استاد دانشگاه

وقتی که خبر تذکر «نماینده‌های دلواپس» مجلس شورای اسلامی به وزیر دادگستری را شنیدم، برای مجلس و نمایندگانی که قسم خورده‌اند پاسدار قانون اساسی باشند متاثر شدم، زیرا آنها به بدیهیات قانون اساسی، تاکیدات دین مبین اسلام و آموزه‌های امام خمینی (ره) توجهی نکرده بودند.

ما به یاد داریم که شهید مطهری در اوایل انقلاب اظهار کرد که ما به مخالفان خود احترام می‌گذاریم و به متفکران مارکسیست حقوق می‌دهیم که در دانشگاه مارکسیسم تدریس کنند، اما بعد از حدود 30 سال از این اظهارنظر و تلاش مردم برای مقابله با استبداد ستم‌شاهی و کسب آزادی و استقلال مشاهده می‌کنیم که عده‌ای از نمایندگان مجلس از وزیر دادگستری دولت اعتدال می‌خواهند یکی از شناخته‌شده‌ترین فرزندان امام (ره) را که با رای بسیار بالایی دو دوره رئیس‌جمهور کشور بوده و سرمایه ملت ایران در عرصه جهانی محسوب می‌شود ممنوع‌التصویر،‌ ممنوع‌البیان و ممنوع‌الخروج کنند.

اگر سیدمحمد خاتمی این سوابق و ویژگی‌ها را نداشت و یک شهروند معمولی هم بود، نباید چنین درخواستی مطرح می‌شد زیرا ما مجازاتی به نام ممنوع‌البیان شدن نداریم و نمی‌توان شهروندان را از حق بیان ممنوع کرد.

معتقدم عده‌ای از کسانی که این تذکر را به وزیر دادگستری دادند، متوجه نبودند که چه درخواستی را مطرح کرده‌اند و شاید آن‌ها اصلا متن این تذکر را نخوانده باشند و به نظر من این مواضع به جایگاه مجلس شورای اسلامی لطمه وارد می‌کند.

این در حالیست که باید ببینیم دنیا با سرمایه‌های ملی خود چه می‌کند. «کارتر» همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بود و امروز می‌بینیم اوباما هنگامی که در سیاست خارجی خود دچار مشکل می‌شود از کارتر کمک می‌گیرد. ما حتی مشاهده کردیم در مراسم تشییع پیکر نلسون ماندلا، در کنار اوباما، کلینتون و کارتر هم حضور دارند و اوباما افتخار می‌کند که روسای جمهور قبلی آمریکا نیز به این مراسم آمده‌اند؛ در واقع امروز دنیای پیشرفته بزرگان خود را یک سرمایه می‌داند.

سرمایه کشور ما نیز نفت، گاز یا معادن نیست، بلکه مهم‌ترین منابع کشور ما نیروی انسانی آن است که به کشور عزت و افتخار می‌بخشد و اکنون محمد خاتمی یک سرمایه ملی محسوب می‌شود.

از دیگر سو، در عرصه سیاست به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، انسان‌های کمی ماندگار می‌شوند اما کسانی که در این عرصه حفظ می‌شوند به سرمایه‌های گران‌بهایی تبدیل می‌شوند که در تاریخ کشورها تکرار نمی‌شوند. به طور مثال ما چند نمونه مثل ماندلا یا گاندی سراغ داریم؟

در ایران شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله هاشمی یا سیدمحمد خاتمی از ثمرات انقلاب بوده و امروز می‌توانند به نفع جمهوری اسلامی و مردم فعال شوند و در واقع یک سرمایه برای کشور محسوب می‌شوند. آیت‌الله هاشمی به دلیل نفوذ در کشورهای حوزه خلیج فارس و سیدمحمد خاتمی در اروپا و مجامع بین‌المللی می‌توانند در مذاکرات هسته‌ای به کمک دولت و وزیر خارجه آمده و منافع ملی ایران را دنبال کنند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که نگاهی که می‌گفت باید خاتمی را برای حضور در مراسم تشییع پیکر نلسون ماندلا ممنوع‌الخروج کرد یا اکنون پیشنهاد ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی او را مطرح می‌کند، نگاهی محدود، گروهی و شخصی است که به هیچ وجه منافع ملی را مد نظر قرار نمی‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۴-۲۱ ۱۴:۴۳

خاتمي محبوب دل يک ملت است .زنده باد خاتمي

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۲۱ ۱۶:۳۲

خاتمي عزيز را از دل و قلب مردم هم بيرون مي کنيد؟

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۲۱ ۱۹:۰۷

بهتره يه كم جلوتر از نوك بينيمون رو هم ببينيم تعصب چشم ها رو كور ميكنه

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۲۲ ۱۰:۲۱

جناب حق شناس با صحبتهاي شما موافقم ولي اين آقايون سرمايه اي به هيچ وجه محسوب نمي شوند ... سر خودمونو شيره نماليم ...