• دوشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 93051305718
  • منبع : دانشگاه علوم پزشکی تهران

یک جراح و متخصص زنان:

"تهوع بارداری" تاثیر بدی روی جنین ندارد

"تهوع بارداری" تاثیر بدی روی جنین ندارد

یک جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه تهوع بارداری روی جنین اثر بدی ندارد، گفت: در صورتی که مادری بیش از بارداری کمبود وزن داشته باشد و این کمبود در زمان بارداری تصحیح نشده باشد، تهوع می‌تواند روی وزن بچه اثر بگذارد و جنین با وزن پایین متولد شود.

یک جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه تهوع بارداری روی جنین اثر بدی ندارد، گفت: در صورتی که مادری بیش از بارداری کمبود وزن داشته باشد و این کمبود در زمان بارداری تصحیح نشده باشد، تهوع می‌تواند روی وزن بچه اثر بگذارد و جنین با وزن پایین متولد شود.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه 50 تا 90 درصد زنان باردار درجاتی از تهوع و استفراغ حاملگی را تجربه می‌کنند، گفت: شروع تهوع اغلب از هفته 5 حاملگی است، در هفته 9 حاملگی به حداکثر شدت می‌رسد و یه طور معمول در سه ماهه دوم بارداری خوب می‌شود.

وی گفت: حدود 15 درصد افراد تا سه ماهه سوم بارداری و 5 درصد تا موقع زایمان، استفراغ حاملگی‌شان تداوم دارد. در حاملگی‌های چند قلویی در کسانی که در بارداری قبلی سابقه استفراغ حاملگی داشته‌اند، در افرادی که میگرن قاعدگی دارند و یا با مصرف قرص ضد حاملگی دچار تهوع و استفراغ می‌شوند و نیز کسانی که دچار ماشین گرفتگی و دریازدگی می‌شوند و در بعضی از حالات غیرطبیعی مثل حاملگی مول (بچه‌خوره) استفراغ حاملگی‌ شایع‌تر و شدیدتر است که علت آن ناشناخته است.

هاشمیان نایینی افزود: افزایش سطح هورمون‌های حاملگی (چند قلویی و یا مول) و کند شدن حرکات گوارشی و عوامل روحی روانی (حاملگی ناخواسته) در بروز این نشانه ها موثر هستند.

منافع و مضرات تهوع بارداری

این جراح و متخصص زنان یادآور شد: در مطالعات مشاهده شده زنانی که تهوع و استفراغ حاملگی دارند به شرطی که به علت بیماری گوارشی و یا مول و چندقلویی نباشد، شانس سقط خودبخودی و مرگ جنین کم‌تر است.

هاشمیان نایینی با تاکید بر اینکه تهوع بارداری روی جنین اثر بدی ندارد، گفت: به طور معمول بدون درمان هم این عارضه خودبخود برطرف می شود. درمان‌های موجود استفراغ را به درجاتی بهبود می‌دهند ولی به طور کامل برطرف نمی‌کنند و این عارضه اثر سوئی بر جنین ندارند.

این جراح و متخصص زنان افزود: اما اگر زنی قبل از بارداری بیش از 10 درصد کمبود وزن داشته باشد و نمایه توده بدنی (BMI) کمتر از 18 داشته باشد و باردار شود و در 3 ماهه اول بارداری هم افزایش وزن نداشته باشد، تهوع بارداری ممکن است روی وزن بچه اثر بگذارد و جنین با وزن پایین متولد شود.

روش‌های کاهش تهوع بارداری

وی یادآور شد: بیماری گوارشی باید قبل از بارداری درمان شود. ریفلاکس و زخم معده از علل محرک تهوع بارداری هستند. رفع اضافه یا کسری وزن با روحیه خوب و بدون اضطراب به استقبال بارداری رفتن و پذیرش بارداری و اثرات آن بر بدن به کاهش بروز تهوع بارداری کمک می‌کند.

هاشمیان نایینی گفت: اگر تهوع و استفراغ خفیف باشد؛ سعی بر این است که درمان دارویی صورت نگیرد و با تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی این عارضه درمان شود.

این جراح و متخصص زنان گفت: تغییر در رژیم غذایی یعنی هر 1 تا 2 ساعت یکبار به مقدار کم مواد غذایی نرم و خشک میل شود. قبل از گرسنه شدن غذا مصرف شود تا معده خالی نماند و هر غذایی را که فرد احساس می‌کند راحت‌تر تحمل می‌کند را بخورد.

وی خاطرنشان کرد: غذاهای پرادویه، بودار (مثل ماهی)، خیلی شیرین، پرچرب، اسیدی، قهوه و چای، کمتر مصرف شوند زیرا غذاهای پرچرب زمان تخلیه معده را که در حاملگی در اثر هورمون پروژسترون جفتی طولانی شده، تشدید می‌کند و شانس استفراغ را بالا می‌برد.

هاشمیان نایینی یادآور شد: غذاهای حاوی پروتئین، کمی شور، نرم، خشکبار بهتر هستند. نان‌های خشک باعث جذب بیشتر بزاق می‌شوند و نیز کشک‌های رشته ای خشک بسیار بهتر از بیسکوئیت‌ها و چیپس‌های طبخ شده در روغن جامد است.

وی گفت: مصرف مایعات به همراه غذا توصیه نمی‌شود؛ بلکه باید در فاصله غذاها باشد و به صورت خنک، کمی ترش و حاوی کربنات باشد. مثل لیموناد. دم‌کرده نعناع و یا آب‌نبات نعنایی و پرتقالی که قبل یا بعد از غذا توصیه می‌شود.

تغییر در سبک زندگی

این جراح و متخصص زنان گفت: خواب بیشتر، کم کردن ساعات کاری، جلوگیری از خسته شدن و دراز نکشیدن بلافاصله پس از غذا خوردن از نکاتی است که به بهبود علائم کمک می‌کند.

هاشمیان نایینی افزود: بزاق اضافی را باید خارج کرد و همچنین مسواک زدن پس از مصرف غذا کمک می‌کند که حالت تهوع کم شود.

وی در پایان یادآور شد: نرفتن به محیط‌های شلوغ، پراز دود و پربو، عدم مواجهه با نور تند که چشم را تحریک کند و کاهش استفاده از وسایل نقلیه نیز موجب رفع تهوع و استفراغ می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha