• دوشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93051305903
  • منبع : نمایندگی سمنان

معاون علمی و فناوری رییس جمهور: دچار «نفرین منابع» شده ایم!

معاون علمی و فناوری رییس جمهور: دچار «نفرین منابع» شده ایم!

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: ارتباط بین صنعت و دانشگاه در کشور ما از ابتدا بر پایه های استواری بنیان گذاشته نشده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: ارتباط بین صنعت و دانشگاه در کشور ما از ابتدا بر پایه های استواری بنیان گذاشته نشده است.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سمنان، دکتر سورنا ستاری در جمع اساتید دانشگاه های سمنان با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری به دنبال توسعه اقتصاد دانش بنیان است افزود: مهمترین عامل حضور ما در دانشگاهها نیز تبیین همین ماموریت است.

دچار «نفرین منابع» شده ایم!

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به زیان های ناشی از اتکا به دلارهای نفتی، اظهار کرد: در کشوری که پایه های اقتصاد آن بر مبنای فروش نفت بنیان نهاده شده است نمی اتوان انتظار رشد و توسعه بنیادی داشت چرا که وقتی بشکه ای با 5 دلار هزینه به قیمت 100 دلار فروخته می شود، دچار "نفرین منابع " شده و عملا نخبگان علمی و اقتصادی به حاشیه کشیده می شوند.

وی ادامه داد: در کشوری که متکی به منابع خداددادی است توسعه اتفاق نمی افتد کما اینکه طلا در کشورهای افریقایی و نفت در بسیاری از کشورها به توسعه نیانجامیده است.

ستاری، افزود: یکی از بزرگترین مشکلاتی که سد راه بحث اقتصاد دانش بنیان است، مباحث فرهنگی است که باید در بخش های مختلفی نظیر نظام آموزشی، صنعت، اقتصاد، بانکداری و... به آن توجه جدی شود.

وی گفت: در بازدید از دانشگاه های استان های مختلف در پی تبیین این روش های راهبردی در حوزه پژوهش و تحقیق هستیم.

انتقاد از عدم توجه به زیرساخت های علمی در دانشگاه ها

وی با اشاره به ضرورت ارتباط بین صنعت و دانشگاه به انتقاد از عدم توجه به زیرساخت های علمی در دانشگاه ها پرداخت و خاطرنشان کرد: ارتباط بین صنعت و دانشگاه در کشور ما از ابتدا بر پایه های استواری بنیان گذاشته نشده است و از این رو مسوولان مراکز دانشگاهی، مدام آماری از افزایش دانشجویان دکتری می دهند در حالی که هرگز به این مهم پاسخی نمی دهند که چه تعداد از این دانشجویان از سوی مراکز صنعتی حمایت می شوند و یا به زیرساخت های آزمایشگاهی و فناوری کوچکترین اشاره ای نمی شود.

ستاری اظهار کرد: یکی از راههای تعامل بین صنعت و دانشگاه، وجود نهادهای واسطه ای نظیر پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان است که باید در دانشگاه ها ایجاد شوند تا ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه شکل بگیرد.

دانشگاه‌ها باید درصدی از درآمدهای خود را از محل فروش تکنولوژی کسب کنند

معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه دانشگاهها باید درصدی از درآمدهای خود را از محل فروش تکنولوژی و قراردادهایی که با بخش صنعت منعقد می شود، کسب کنند، گفت: شوربختانه این مهم در کشور ما هنوز اتفاق نیفتاده است به طوری که در دانشگاه آزاد اسلامی 99 درصد درآمد دانشگاه از محل شهریه های دانشجویی تامین می شود.

وی با اشاره به پیش بینی برخی تسهیلات برای دانشگاهها و شرکت های دانش بنیان فعال در این بخش افزود: در همین راستا و در صورت فروش تکنولوژی های نوین از سوی شرکت های دانش بنیانی که در پارک ها یا مراکز رشد مستقرند، پنج درصد از فروش به عنوان درآمد اقتصادی به دانشگاه تعلق می گیرد و شرکت ها نیز برای 15 سال از پرداخت مالیات معاف می شود.

صندوق نوآوری می تواند جهت گیری های اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به آغاز فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی در سال جاری گفت: این صندوق می تواند جهت گیری های اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد چرا که پایه های ارزش افزوده این صندوق، دانش است نه فروش نفت خام.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha