• شنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 93062212967

/ضرورت ساماندهی سایت‌های خبری/

قانونی که لازم‌الاجراست اما مشکل دارد

قانونی که لازم‌الاجراست اما مشکل دارد

امیدعلی مسعودی می‌گوید معاونت مطبوعاتی با ساماندهی سایت‌های بدون مجوز در حال اجرای قانون است؛ اما این قانون دچار اشکال و نیازمند بازنگری است.

امیدعلی مسعودی می‌گوید معاونت مطبوعاتی با ساماندهی سایت‌های بدون مجوز در حال اجرای قانون است؛ اما این قانون دچار اشکال و نیازمند بازنگری است.

این مدرس ارتباطات در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی ضرورت ساماندهی سایت‌های خبری بدون مجوز که اخیرا معاونت مطبوعاتی آن را در دستور کار قرار داده، گفت: طبق مصوبه‌ای که مجلس در قانون مطبوعات تصویب کرد، متأسفانه قوانین مربوط به سایت‌های مجازی را ذیل قانون مطبوعات بردند. ما از روز اول گفتیم که این کار درست نیست. فضای مجازی غیرقابل کنترل و با مطبوعات متفاوت است، اما در حال حاضر این موضوع قانون و لازم‌الاجراست.

او ادامه داد: معاونت مطبوعاتی به استناد این قانون، سایت‌های خبری را ذیل مطبوعات می‌داند و می‌خواهد بر آن‌ها نظارت داشته باشد. سه - چهار سال پیش هم یک بار اعلام کردند که سایت‌های خبری باید مجوز دریافت کنند. در آن زمان تعدادی از سایت‌ها اقدام کردند و مجوز گرفتند، اما خیلی‌ها نیامدند، آن را تحریم کردند و فضایی علیه دولت راه افتاد. ارشاد هم موضوع را مسکوت گذاشت. اخیرا معاونت مطبوعاتی در حال انجام همان کار است، اما به مانع دیگری برخورده است. این مانع شورای عالی فضای مجازی است. به این ترتیب که معاونت مطبوعاتی باید رسیدگی به سایت‌های متخلف را به این شورا ارجاع بدهد.

مسعودی سپس اظهار کرد: در واقع کاری که معاونت مطبوعاتی در حال انجام آن است، اجرای قانون مطبوعات است، اما این قانون اشکالاتی دارد. باید قانون مربوط به فضای مجازی از قانون مطبوعات جدا باشد. در این زمینه لازم است آیین‌نامه‌ای بنویسند. ظاهرا در حال حاضر معاونت مطبوعاتی می‌خواهد با همان آیین‌نامه مطبوعات کاغذی با سایت‌های خبری برخورد کند، اما فضا، نوع جرم و نوع نظارت در این فضا کاملا متفاوت است و لازم است قوانین موجود بازنگری شوند و آیین‌نامه جدیدی نوشته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha