• یکشنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۳ / ۰۰:۲۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93072714629
  • خبرنگار : 71186

اعتبار قرارداد تولید تندر90 به پایان رسید

ابهام در مورد ادامه فعالیت رنو در ایران

ابهام در مورد ادامه فعالیت رنو در ایران

شرکت رنو سطح فعالیت‌های خود در ایران را به حداقل کاهش داده و گفته می‌شود اعتبار (مدت زمان) قرارداد تولید تندر 90 نیز به پایان رسیده است.

شرکت رنو سطح فعالیت‌های خود در ایران را به حداقل کاهش داده و گفته می‌شود اعتبار (مدت زمان) قرارداد تولید تندر 90 نیز به پایان رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، شرکت رنو تنها شرکت خودروسازی فعال در ایران بود که حتی پس از تحریم صنعت خودرو نیز فعالیت‌های خود در ایران را متوقف نکرد.

این موضوع و اطلاعات منتشر شده در آن زمان مبنی بر اینکه "رنو تنها شرکت خارجی بوده که در ایران سرمایه‌گذاری کرده است" موجب شد از این شرکت در ایران به خوش‌نامی یاد شود.

با این وجود براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، این شرکت در چند ماه اخیر حجم فعالیت‌های خود در ایران را به حداقل ممکن کاهش داده و در کنار آن نیز تاکنون از تمدید قرارداد تولید تندر 90 خودداری کرده است.

نمونه بارز کاهش فعالیت‌های رنو در ایران، افت تولید خودروی تندر 90 (به عنوان شاخص‌ترین محصول تولیدی رنو در ایران است) که هم‌اکنون تیراژ تولید آن در یکی از شرکت‌های خودروسازی به روزانه 30 دستگاه و در شرکت دیگر به روزانه 50 دستگاه کاهش یافته است.

علاوه بر آن تولید خودروی مگان نیز در چند ماه اخیر متوقف شده و هنوز دورنمای روشنی در زمینه سرنوشت تولید این خودرو در ایران وجود ندارد.

در چنین شرایطی یک مقام مسوول در صنعت خودرو با بیان اینکه رنو در انتظار مشخص شدن سرنوشت مذاکرات ایران و 1+5 است، خاطرنشان می‌کند: بعید نیست در صورتی‌که این مذاکرات به نتیجه نرسد رنو قید حضور در بازار ایران را بزند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه رنو به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که می‌تواند از آن سوی دنیا تولید تندر 90 در ایران را متوقف کند، خاطرنشان می‌کند: در این شرایط رنو قرارداد تولید تندر 90 در ایران را که مدت زمان اعتبار آن نیز به پایان رسیده، تمدید نکرده است.

این وضعیت در حالی است که مدیرعامل ایران خودرو نیز چندی پیش در پاسخ به ایسنا درباره کاهش فعالیت‌های رنو در ایران، اظهار کرده بود: قرارداد تندر 90 قبلا توسط ایدرو منعقد شده بود و من در آن سال‌ها مطالبی را درباره نقاط ضعف این قرارداد بیان کردم که هم‌اکنون تحقق یافته است.

وی اظهار کرده بود: در این زمینه کافی است بررسی شود که چرا ایران خودرو می‌تواند 206 را بدون پژو داخلی‌سازی کند اما ایران خودرو و سایپا نتوانسته‌اند همین کار را در رابطه با خودروی تندر 90 انجام دهند.

اظهارات مدیرعامل ایران خودرو و همچنین اطلاعات رسیده به ایسنا مبنی بر آن‌که "شرکت رنو می‌تواند از آن سوی دنیا تولید تندر 90 در ایران را متوقف کند"، این پرسش را ایجاد کرده که چگونه می‌توان تولید یک خودرو را از چند هزار کیلومتر دورتر در خط تولید یک شرکت خودروساز متوقف کرد؟

در کنار این موضوع و در حالیکه در گذشته گفته می‌شد رنو در ایران سرمایه‌گذاری کرده است، مدیرعامل ایران خودرو می‌گوید:" برخلاف برخی مطالب مطرح شده، رنو در ایران یک یورو نیز سرمایه‌گذاری‌ نکرده است. اگر شرکتی آمد و در فرآیند تولید قطعاتی مانند گیربکس در صنعت قطعه‌سازی سرمایه‌گذاری کرد، می‌توان اسمش را سرمایه‌گذاری مشترک گذاشت".

با توجه به چنین اظهاراتی و کاهش شدید فعالیت‌های رنو در ایران در کنار عدم تمدید قرارداد تولید تندر 90، به نظر می‌رسد در آینده شاهد انتشار اخبار جدیدی درباره عملکرد رنو که تاکنون از آن به خوش‌نامی یاد می‌شد، باشیم؛ شرکت رنویی که مدیرعامل ایران خودرو در رابطه با آن گفته است: "هم رنو و هم پژو با دو شیوه مختلف اذیتمان می‌کنند. البته پژو مستقیم‌تر و رنو به شیوه دیگری. ما در رنو، پژو و باقی شرکت‌های خارجی، جو فروش گندم‌نما نمی‌خواهیم".

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۱۱:۳۳

جان هرکه دوست داريد ال90 را ديگه نياريد با طرحي قديمي و زشتي که داره مثل ماشينهاي قديمي همچون پيکان ميمونه. تازه خودروهاي بهتري هم رنو داره مدلهاي به روزشدشو بياريد

avatar
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۱۳:۱۷

طي 2 ماه آينده قيمت خودرو کاهش پيدا خواهد کرد

avatar
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۱۴:۵۴

تا زماني که ما در نحوه قرارداد بستن با کشورها خود کفايي و انتقال دانش و موارد ديگر که به سود کشور است را پيش بيني و لحاظ نمي کنيم شرايطتمان بهتر از اين نمي شود . يا کارمان شده واردات خودرو به صورت انحصار يا مونتاژ و شايد هم هر چند سال تغيير در چراغ و سپر عقب و جلو

avatar
۱۳۹۳-۰۷-۲۹ ۱۳:۳۴

دست خودرو سازاي ايران هم برا رنو رو شده مثلا مي دونه تندر 90 را اگه 100 مليون هم تو ايران بدن مردم ايران به دليل کيفيت پايين محصولات داخليشون اونو ميخرن و تازه اين خودروي ناهنجار رو در نبود خودرويي بهتر خودروي روز اروپا ميدونن. با اين تفاسير دستمون در مقابل اجحافات رنو خاليه.