• یکشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 93081808413
  • خبرنگار : 71060

وزیر ارتباطات اعلام کرد

دسترسی به بیش از 20 میلیارد شیء اینترنت‌دار

دسترسی به بیش از 20 میلیارد شیء اینترنت‌دار

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات از دسترسی به بیش از 20 میلیارد شیء اینترنت‌دار در سطح دنیا تا سال 2020 خبر داد و در عین حال بر اهمیت گذر از IPV4 به IPV6 تاکید کرد.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات از دسترسی به بیش از 20 میلیارد شیء اینترنت‌دار در سطح دنیا تا سال 2020 خبر داد و در عین حال بر اهمیت گذر از IPV4 به IPV6 تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود واعظی صبح امروز - یکشنبه - در همایش گذر از IPV4 به IPV6 به نکات متعددی در زمینه اهمیت این گذر اشاره کرد و برنامه‌های وزارت ارتباطات را در این زمینه را تشریح کرد.

وی در صحبت‌های خود به هماهنگی‌های ایجاد شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: استفاده از اینترنت اکنون به سمتی می رود که دیگر از موارد استفاده افراد فراتر رفته و به گونه ای شده است که تا سال 2020 پیش بینی ها بر آن است که حدود 20 میلیارد شیء در دنیا اینترنت داشته باشند همین مساله گویای آن است که ما کار بزرگی پیش رو داریم.

این عضو کابینه دولت یازدهم عنوان کرد: در حال حاضر در دنیا IPV4 مورد استفاده قرار می گیرد اما این ظرفیت در حال اتمام است و همین حالا ما درایران با این مشکل مواجه هستیم که البته این مشکل درکشورهای متعدد دیگری نیز وجود دارد اما با گذر از IPV4 به IPV6 فضای بسیار بازی ایجاد می‌شود که در صورت رخ دادن این گذر این مشکل برطرف خواهد شد.

واعظی در ادامه افزود: اگر چه تصمیم گیری دراین حوزه در اختیار حاکمیت است اما اجرای این گذر اقدامی جمعی است و همکاری بخش های متعدد را طلب می‌کند به همین دلیل ما جلسات متعددی با بخش های مختلف برگزار کردیم تا استراتژی گذر از IPV4 به IPV6 مشخص شود.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت:‌ باید به این نکته توجه داشت که نمی توان گذر از IPV4 به IPV6 را تنها به چشم خرید و نصب تجهیزات در نظر گرفت.

وی در ادامه صحبت‌های خود به چند نکته مهم اشاره کرد و گفت: IPV6 یک الزام است و در واقع این‌طور است که راهی به‌ غیر از این نمی‌توان طی کرد، چرا که دنیا به این سمت رفته و ما برای تعامل با دنیا مجبوریم این مسیر را با سرعت بیشتری طی کنیم.

واعظی با بیان این‌که در این میان هرچه مسیر گذر به IPV6 سریع‌تر طی شود، سود بیشتری نصیب کشور می‌شود، اظهار کرد: باید پیش از این کار می‌شد اما با توجه به موقعیت کشور و برنامه پنج ساله پنجم ما نسبت به انتظاراتی که در حوزه وجود دارد بسیار عقب هستیم و با این وجود به هیچ عنوان نباید اجازه دهیم در این حوزه میان ما و دنیا از نظر تکنولوژی شکافی ایجاد شود.

وزیر ارتباطات و اطلاعات در دومین نکته مورد توجه خود به این مساله اشاره کرد که آنچه تاکنون به عنوان زیرساخت‌های ارتباطی کشور خریداری شده تاکنون مورد استفاده قرار گرفته و طی چند ماه گذشته برخی از شرکت‌ها با مشکل کمبود IPV4 مواجه‌ بوده‌اند. اکنون با توجه به ورود اپراتورها به عرصه ارائه‌ی خدمات نسل‌های سوم و بالاتر و همچنین سیاست دولت برای بردن اینترنت به روستاها و نقاط محروم ما باید بتوانیم هرچه سریع‌تر این گذر را انجام دهیم.

وزیر ارتباطات و اطلاعات در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: یکی از نکات مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد بحث شبکه ملی اطلاعات است که کارهای بسیار بزرگی در این شبکه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: 10 سال است مردم با مفاهیم مختلف و واژه‌های متعدد مواجه بوده‌اند و هنوز این شبکه برای آنها اجرایی نشده است. حتی قانون برنامه پنجم دولت را موظف کرده بود که در دو سال اول این برنامه این شبکه را عملیاتی کند. حال نیز دولت یازدهم تصمیم جدی دارد تا انتظار 10 ساله مردم را پاسخ داده و راه‌اندازی این شبکه را به عنوان اولویت کاری خود قرار دهد.

واعظی گفت: براین اساس تقسیم کار نیز صورت گرفته و برنامه ریزی‌های متعددی انجام شده است، اما باید به این نکته توجه داشت که اگرچه بخشی از این شبکه و کار آن به وزارت ارتباطات مربوط می‌شود، اما بخش مهمی از آن در اختیار بخش خصوصی است و در این زمینه اپراتورها و شرکت‌های مختلف ارائه‌کننده اینترنت نقش و تاثیر مهمی دارد.

وزیر ارتباطات و اطلاعات عنوان کرد: برای این‌که شبکه ملی اطلاعات خوب اجرا شود، ما ناچاریم برنامه‌ریزی‌های متعددی صورت داده و با سرعت بیشتری گام برداریم تا انتظار مردم و آنچه در کشور‌های متتعدد به عنوان حقوق شهروندی برشمرده می‌شود، فراهم شود.

واعظی در بخش پایانی صحبت‌های خود نیز به تجهیزات مختلفی که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد اشاره کرد و گفت: برای گذر از IPV4 به IPV6 کمیته‌ای نیز تشکیل شده تا در میان اپراتورها و شرکت ارتباطات زیرساخت و نهادهایی که نسبت به خرید تجهیزات اقدام می‌کنند تعامل نزدیک‌تری ایجاد شود که البته لازم است حتما با گمرک و سازمان تنظیم مقررات نیز هماهنگی‌هایی صورت بگیرد تا از این پس در خرید‌هایی که در خصوص تجهیزات ارتباطی صورت می‌گیرد سیاست‌های کشور لحاظ شود و اجازه ورود تجهیزاتی که مطابق با IPV6 نیستند داده نشود تا به این ترتیب سرمایه کشور برای واردات کالاهایی که بی‌استفاده می‌مانند هدر نرود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha