• چهارشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 93101005163
  • منبع : نمایندگی سمنان

‌کویر "حاج علیقلی" و زیبایی‌های پنهان آن‌

‌کویر "حاج علیقلی" و زیبایی‌های پنهان آن‌

ایسنا/سمنان کویر حاج علیقلی از جمله زیبایی‌های کمتر دیده شده استان سمنان است که بیش از آنکه توصیف کردنی باشد، دیدنی است.

کویر حاج علیقلی از جمله زیبایی‌های کمتر دیده شده استان سمنان است که بیش از آنکه توصیف کردنی باشد، دیدنی است.

محمدحسین بحرالعلومی مدیر کل میراث‌فرهنگی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، با اشاره به اینکه کویر حاج علیقلی در جنوب شرقی شهرستان دامغان و در نزدیکی روستای خورزان واقع شده است، اظهار کرد: وسعت این کویر 6541 کیلومتر مربع است.

وی با بیان اینکه کویر حاج علیقلی 43 کیلومتر از مرکز شهرستان فاصله دارد، تصریح کرد: 39 کیلومتر از جاده دسترسی به این کویر زیبا آسفالت و 7 کیلومتر آن راه شوسه است.

‌کویر ‌حاج علیقلی

بحرالعلومی با بیان اینکه این روزها زمان خوبی برای سفر به این کویر چشم‌نواز است، اضافه کرد: بهترین زمان بازدید از کویر حاج علیقلی اواسط پاییز تا اواخر اسفندماه است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کویر حاج علیقلی از جنوب به کوه‌های دولت دیار‌، کوه خرس و کوه ترکمن گدر از جنوب غربی به کوه‌های کوه پنج و کوه سرخ، از غرب به دهستان فرات از شمال به کویر دامغان و از شرق به کوه اهوند محدود می‌شود، افزود: این کویر بین 1050 تا 1094 متر از سطح دریا ارتفاع دارد‌.

وی گفت: وجود رودخانه‌های فصلی و دریاچه نمک حسن آباد که دره‌های عمق و مخروط افکنه‌های وسیعی در کویر ایجاد کرده، بر زیبایی‌های این کویر افزوده است. همچنین علاوه بر باغات پسته‌، روستای حسن آباد نیز از روستاهای نمونه گردشگری است که دارای جاذبه‌ها و زیبایی‌های زیادی است که در یک سفر یک روزه می‌توان از آن نیز بازدید کرد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به گونه‌های گیاهی این کویر، افزود: گیاهان شورپسند و در برخی نقاط درختچه تاغ از معدودترین و مهم‌ترین گونه‌های گیاهی کویر حاج علیقلی است.

وی با بیان اینکه دو مسیر برای ورود به کویر وجود دارد، افزود: مسیر نخست از طریق جاده شاهرود به طرود و روستای چاه جم و مسیر دوم از طریق خورزان در جاده دامغان-معلمان است، اما برای یک بازدید یک روزه از این کویر پیشنهاد ما پیمایش از طریق مسیر حورزان دامغان است.

‌کویر ‌حاج علیقلی

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان ادامه داد: برای دسترسی به مسیر پیمایش از دامغان به سمت جاده اصفهان حرکت کرده تا پس از حدود 35 کیلومتر به دوراهی حسن آباد برسید. از داخل روستای حسن آباد به سمت روستای خورزان که در فاصله 6 کیلومتری حسن آباد قرار دارد، حرکت کنید. از این روستا آب آشامیدنی خود را تهیه کرده و مسیر را به سمت جنوب شرق ادامه دهید.

وی با اشاره به جاذبه‌های طبیعی این مسیر گفت: از خورزان که بگذرید کم کم جنس و رنگ خاک تغییر کرده و املاح نمکی در سطح خاک نمایان می‌شوند. البته در صورت بارندگی در روزهای قبل ممکن است در مسیر با باتلاق‌های کوچکی روبرو شوید که طبیعی به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه اگر این مسیر را برای سفر به کویر حاج علیقلی انتخاب کرده باشید، از یک شاخه نمکی که طول آن حدود یک کیلومتر است، عبور می‌کنید که زیبایی‌های خاص خود را دارد، ادامه داد: بعد از عبور از این شاخه نمکی دوباره خاک رس نمایان می‌شود که حدود 500 متر درازا دارد و پس از آن وارد محیط اصلی کویر حاج علیقلی می‌شوید‌.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در توصیف این کویر زیبا گفت: تا چشم کار می‌کند، شوره زار است و اشکال و شبکه‌های نمکی که جلوه‌های دیگری از زیبایی‌های کویر را در پیش چشم گردشگران می‌گذارد.

‌کویر ‌حاج علیقلی

‌کویر ‌حاج علیقلی

‌کویر ‌حاج علیقلی

‌کویر ‌حاج علیقلی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha