• جمعه / ۱۹ دی ۱۳۹۳ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 93101910422
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

نرگس آبیار سه‌گانه می‌سازد

نرگس آبیار سه‌گانه می‌سازد

نرگس آبیار گفت: قصد دارم یک سه‌گانه سینمایی با موضوع مادر و جنگ را بسازم.

نرگس آبیار گفت: قصد دارم یک سه‌گانه سینمایی با موضوع مادر و جنگ را بسازم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، این کارگردان سینما که 18 دی ماه درنشست خبری عوامل فیلم شیار 143 در محل مجموعه تجاری سپاد مشهد سخن می‌گفت،در ادامه اظهار کرد: در این سه‌گانه موضوعات مختلفی مطرح می‌شود که وجه اشتراک آنها موضوع مادر و جنگ است و در همین راستا، فیلم «شیار 143 » نخستین بخش این سه‌گانه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: اثر بعدی سینمایی من براساس رمانی است که توسط خودم نوشته شده است اما هنوز به مرحله چاپ نرسیده است و ان شاالله با برنامه‌ریزی که انجام داده‌ایم ، رمان این اثر همزمان با اکران فیلم منتشر خواهد شد.

آبیار افزود: نام این رمان هنوز مشخص نیست اما موضوع آن مساله مادر و جنگ و تبعاتی است که به بار می‌آورد.

این کارگردان سینما تصریح کرد: در خارج از ایران به شکل ویژه‌ای به مقوله جنگ اهمیت می‌دهند و وقتی که ما برای اکران این فیلم در جشنواره‌های مختلف در نقاط گوناگون جهان حضور پیدا می‌کردیم، از نزدیک شاهد آن بودیم که تا چه میزان موضوع جنگ و توجه به قهرمانان جنگ در نقاط مختلف مورد توجه است.

وی گفت: مثلا در پاریس 70سال است که هر روز یک گروه موسیقی به احترام قهرمانان جنگ به اجرای موسیقی حماسی می‌پردازد که این مساله نشان دهنده اوج اهمیت این کشورها به موضوع جنگ است.

آبیار خاطرنشان کرد:همواره در مقوله جنگ فیلم‌های زیادی ساخته شده است، اما مشکل این است که این فیلم‌ها نیاز به پیش‌زمینه ذهنی دارند و به همین جهت در عرصه بین‌المللی نمی‌توانند اثربخش باشند زیرا بیننده غیر ایرانی آن پیش‌زمینه‌ها را ندارد.

این کارگردان سینما در خصوص اکران فیلم اول خود اظهار کرد: «اشیاء از آنچه در آئینه می‌بینید به شما نزدیک‌تر است» پس از اتمام اکران شیار 143 در گروه هنر و تجربه به اکران درخواهد آمد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان اثربخشی اظهارنظرهای صورت گرفته حول محور این فیلم در موفقیت آن، گفت: آقای حاتمی‌کیا حق پدری بر سینمای جنگ دارند و صلاح دیدند که این تعریف را از فیلم ما داشته باشند و همچنین اظهارنظرهای افرادی مانند عبدالجبار کاکایی، کمال‌ تبریزی، دکتر قاضی‌زاده وزیر بهداشت، شهاب مرادی و آقای باشه‌ آهنگر نیز در این زمینه موثر بودند که من از آنها تشکر می‌کنم.

آبیار عنوان کرد: متاسفانه نگاه به فیلم‌های دفاع مقدس اکثرا کمی بوده و به همین دلیل ما شاهد کیفیت خوبی در این حوزه نبودیم و به خصوص در زمینه کودک و نوجوان نیز نتوانسته‌ایم، کارهای شایسته‌ای را انجام دهیم.

این کارگردان سینما با انتقاد از وضعیت شهرهای خرمشهر و آبادان افزود: متاسفانه به این شهرها رسیدگی نشده است و آنها هنوز نتوانستند به وضعیت قبل از جنگ خود باز گردند و حتی آسایشگاه‌های جانبازان دراین شهرها نیز وضعیت بسیار ناراحت کننده‌ای دارند.

وی در خصوص راه‌های انتقال مناسب مفهوم به مخاطب عنوان کرد: اگر مخاطب ما احساس نکند که ما می‌خواهیم مفهومی را به زور به او بقبولانیم حرف ما را قبول خواهد کرد و اگر بتوانیم این صداقت را در آثارمان ایجاد کنیم آن آثار می‌توانند با اقشار مختلف جامعه از هر گروه سنی ارتباط برقرار کنند.

آبیار تصریح کرد: برای آینده تلاش می‌کنم که کارهای موفقی را ارائه دهم اما هیچ کارگردانی همیشه موفق نیست و نمی‌تواند همه را راضی نگه دارد.

این کارگردان سینما ادامه داد: اگر در جایی کنگره‌ای برای شهیدان برگزار می‌کنیم، در جای خود مفید است اما باید بدانیم که می‌توانیم از طریق مذاکره و گفتگو با صاحبان قلم از آنها بخواهیم که آثار فاخری را در زمینه‌های مرتبط با جنگ به وجود بیاورند که تاثیرگذاری بسیار بیشتری داشته باشد.

وی اظهار کرد: باید در مقوله جنگ نگاه عمیق و تحلیلی داشته باشیم و این کار از آموزش و پرورش آغاز می‌شود.

******************

همچینن مدیرعامل سپاد نیز در این نشست در سخنانی گفت: معتقدیم فرهنگ از اقتصاد مهم‌تر است و به همین دلیل از فعالیت‌های فرهنگی حمایت می‌کنیم.

دکتر سیدمهدی درهمی با اشاره به فیلم شیار 143 گفت: موضوع این فیلم بسیار برای مهم بود، زیرا به دفاع مقدس و خانواده‌هایی می‌پرداخت که با دفاع مقدس درگیر هستند و مجموعه سهامداران ما نیز همگی از اعضای خانواده دفاع مقدس به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: در سال اقتصاد و فرهنگ ما به دنبال مقوله‌های فرهنگی هستیم و بنابراین حالا که دست‌اندرکاران این مجموعه در مشهد هستند فرصت را مغتنم شمردیم تا از این عزیزان تقدیر و تجلیل به عمل بیاوریم.

مدیرعامل منطقه گردشگری سپاد عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که کشور دچار چالش فرهنگی است و بنابراین استفاده از سینما که یکی از سلاح‌های دشمن در میدان مبارزه فرهنگی است، در چنین شرایطی از اهمیت به سزایی برخوردار است و ما به همین دلیل از این اثر فاخر حمایت می‌کنیم.

درهمی گفت: معتقدیم که حمایت از فرهنگ وظیفه ماست و با توجه به اهمیت این موضوع بایستی ورود مجموعه‌های اقتصادی به فرهنگ تابع یک سیاست‌گذاری صحیح و هدفمند باشد.

وی با بیان اینکه منطقه تجاری گردشگری سپاد کانون مهم گردشگری داخلی وخارجی است تصریح کرد: برای دست‌یابی به اهدافمان ظرفیت‌هایی نیز دراین مجموعه‌ها را افزایش داده‌ایم و وجود مجموعه‌های تجاری و تفریحی دراین منطقه را به عنوان گامی موثر برای عمران و آبادی در شمال و غرب شهرمان می‌دانیم.

درهمی با تجلیل از فیلم شیار 143 گفت: این فیلم به ما نشان داد که دوره فیلم‌سازی دفاع مقدس به پایان نرسیده و ما نیز مثل مردم سایر نقاط جهان بایستی قدر قهرمانان دفاع مقدس را بدانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha