• شنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 93111809922
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

چرا بعضی سایت‌ها شناسنامه ندارند؟

چرا بعضی سایت‌ها شناسنامه ندارند؟

یک کارشناس ارشد ارتباطات معتقد است: سخت‌گیری در روند صدور مجوز راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی و همچنین طولانی بودن و هزینه‌بر بودن آن، سبب سوق دادن افراد به سمت ایجاد سایت‌های بدون مجوز می‌شود.

یک کارشناس ارشد ارتباطات معتقد است: سخت‌گیری در روند صدور مجوز راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی و همچنین طولانی بودن و هزینه‌بر بودن آن، سبب سوق دادن افراد به سمت ایجاد سایت‌های بدون مجوز می‌شود.

فرهاد ابوالفتحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه بسیاری از سایت‌های موجود مجوز و شناسنامه ندارند، علت این امر را هزینه‌بر بودن و زمان‌بر بودن گرفتن مجوز عنوان کرد.

وی تصریح کرد: این هزینه برای گرفتن مجوز در حالی است که به راحتی می‌توان بدون پرداخت هزینه و گرفتن مجوز، سایت ایجاد و از آن استفاده کرد.

ابوالفتحی افزود: صاحبان فضای مجازی، فضای رایگان را حتی تا حدود صدها مگابایت در اختیار کاربران قرار داده و در عوض بخش کوچکی از فضای سایت‌ آنها را به تبلیغات خود اختصاص می‌دهند؛ این در حالی است که اگر بخواهی همان فضا را با همان امکانات از طریق قانونی و مجوزدار به دست آوری، باید هزینه‌های بسیاری را پرداخت و در کنار آن مدارک بسیاری را نیز ارائه کرد.

ابوالفتحی خاطرنشان کرد: قاعدتا برای هر کاربری این روش استفاده از فضای مجازی بسیار آسان‌تر از آن خواهد بود که فرد پیگیر اخذ مجوز شده و علاوه بر صرف زمان و هزینه، مدارک بسیاری را نیز ارائه کرده و این احتمال وجود داشته باشد که واجد صلاحیت برای گرفتن مجوز هم نباشد.

این مدرس دانشگاه افزود: قاعدتا افراد در این فضا ترجیح می‌دهند تا بدون مجوز فعالیت کرده و از فضای رایگان استفاده کنند، زیرا در این‌صورت می‌توانند مطالب دلخواه را بدون آنکه تبعات قانونی و حقوقی برای آنها داشته باشد، منتشر کنند.

ابوالفتحی تصریح کرد: این روند طولانی و هزینه بر صدور مجور موجب می‌شود تا همان افرادی که واجد صلاحیت برای گرفتن مجوز شناخته نشدند در شکل غیرقابل دسترس‌تری با اسم مستعار پا به فضای مجازی بگذارند و هر مطلبی را در فضای سایت خود منتشر کنند که این امر در نهایت هم به ضرر دولت است و هم ملت.

وی افزود: اگر به این افراد مجوز داده شود، با شناسنامه‌دار شدن سایتشان یک خودکنترلی به وجود آمده و خود این افراد از انتشار برخی مطالب در فضای مجازی خودداری می‌کنند.

وی اظهار کرد: باید فضای مجازی را به سمت خودکنترلی پیش ببریم و قاعدتا این خودکنترلی زمانی ایجاد می‌شود که افراد شناسنامه‌دار و با هویت وارد فضای مجازی شوند.

وی اظهار کرد: چنانچه فضای انتشار مطالب و اخبار باز گذاشته شود و افراد مجبور نشوند برای انتشار اخبار و اطلاعات پنهان شوند، قطعا فضای مجازی وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

ابوالفتحی با بیان اینکه بیشتر افراد حاضر در فضای مجازی علاقه‌ای به توهین به مقدسات و سایر موارد اینچنینی ندارند، اظهار کرد: چنانچه فضایی ایجاد شود تا افرادی که دارای شبهه در زمینه بسیاری مسائل هستند آزادانه شبهات خود را طرح کرده و پاسخ دریافت کنند، قاعدتا با معضل سایت‌های غیراخلاقی یا سایت‌هایی که مطالب نامناسب منتشر می‌کنند، مواجه نخواهیم بود.

وی افزود: این در حالی است که اگر به این افراد مجوز داده نشود و سایت آنها شناسنامه‌دار نشود، قاعدتا آنها از راه دیگر و آسان‌تری وارد فضای مجازی شده و مطالب مد نظر خود را منتشر خواهند کرد.

ابوالفتحی به هزینه‌های گزاف فیلتر این سایت‌ها اشاره کرد و افزود: فیلتر این سایت‌ها تنها هزینه‌های مملکت را به باد می‌دهد، زیرا در حال حاضر بیشتر افراد جامعه به راحتی به فیلترشکن دسترسی دارند.

این کارشناس ارشد ارتباطات، فیلتر را در مورد سایت‌های غیر اخلاقی ضروری دانست و اظهار کرد: فیلتر کردن را نباید برای سایر سایت‌ها انجام داد، زیرا در آن صورت کاری جز اتلاف هزینه انجام نشده و بیشتر جوان‌ها هم از طریق فیلترشکن به آن مطالب دسترسی پیدا خواهند کرد.

وی اظهار کرد: هزینه‌هایی که صرف فیلتر سایت‌ها می‌شود را می‌توان در راه آموزش و ارتقاء فرهنگ استفاده از فضای مجازی صرف کرد تا کاربران خود، کنترل سایت خود را بر عهده گرفته و از انتشار هر مطلب ناشایستی در آن خودداری کنند.

ابوالفتحی با بیان اینکه این حساسیت‌ها و پیشگیری‌ها، زمانی در مورد ویدئو هم وجود داشت، اظهار کرد: قطعا با آموزش و فرهنگ‌سازی می‌توان فضای مجازی را به فضایی سالم برای کاربران تبدیل کرد که نیازی به فیلتر اکثر سایت‌ها در این فضا نباشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha