• دوشنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۵:۵۸
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 93112715124
  • خبرنگار : 71530

لیلا ارشد تاکید کرد: لزوم ایجاد گرمخانه ویژه زنان معتاد

لیلا ارشد تاکید کرد: لزوم ایجاد گرمخانه ویژه زنان معتاد

مدیر مرکز گذری کاهش آسیب خانه خورشید ضمن تاکید بر لزوم حمایت از زنان و کودکان آسیب‌دیده گفت: تا کنون هیچ سازمان مردم نهاد، کمپ و یا پروتکلی برای حمایت از این قشر ایجاد نشده است این در حالیست که زنان معتاد فاقد گرمخانه هستند لذا ناچارا شبها را در پارکها می‌گذرانند.

مدیر مرکز گذری کاهش آسیب خانه خورشید ضمن تاکید بر لزوم حمایت از زنان و کودکان آسیب‌دیده گفت: تا کنون هیچ سازمان مردم نهاد، کمپ و یا پروتکلی برای حمایت از این قشر ایجاد نشده است این در حالیست که زنان معتاد فاقد گرمخانه هستند لذا ناچارا شبها را در پارکها می‌گذرانند.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی (ع) دومین روز سمینار «اعتیاد کودکان و نوجوانان در محله‌های آسیب خیز» را در دانشکده داروسازی دانشگاه تهران برگزار کرد که در ابتدای این مراسم لیلا ارشد، مدیر مرکز گذری کاهش آسیب خانه خورشید در ارتباط با اعتیاد کودکان و نوجوانان عنوان کرد: در قانون حمایت از حقوق کودک و نوجوان، افزایش توانبخشی و حمایت از کودکان در کلیه کشورها به رسمیت شناخته می‌شود در حالی که ما شاهد نبود تضمین مراقبت‌های قبل و بعد از بارداری مادران آسیب دیده هستیم که این موضوع باعث ایجاد آینده‌ای نامشخص برای کودک این افراد می‌شود.

وی ادامه داد:‌ حق تمام کودکان مطابق قانون این است که درشرایط جسمی و روحی و اخلاقی مناسب رشد کنند و با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در سال 72 کنواسیون حقوقی کودک را پذیرفته است در حال حاضر شاهد تجاوز و عوارض بسیار مخرب آن مانند HIV، هپاتیت و ... برای کودکان هستیم.

ارشد افزود: در کنواسیون حقوق کودک که جمهوری اسلامی ایران آن را پذیرفته، مشخص شده است که مراقبت از کودکان از وظایف دولتها است حال اینجا سوالاتی پیش می آید که آیا پدر و مادری که مصرف کننده مواد بوده و همچنین فاقد صلاحیت نگهداری کودک خود هستند باید همچنان در حقوق کودک خود مداخله داشته باشند؟

وی افزود: در حال حاضر هیچ مرکزی نیست که مادر و فرزند آسیب دیده را حمایت و نگهداری کند. عاقبت مادر آسیب دیده‌ای که می‌خواهد فرزندش را نگهداری کند، نبود سرپناه است.

به گزارش ایسنا، شارمین میمندی‌نژاد، موسس جمعیت خیریه امام علی (ع) نیز در این سمینار گفت: در حالی شاهد افزایش قیمت تمامی کالاها در کشور هستیم، قیمت شیشه روز بروز کاهش می‌یابد به طوری که زمانی هر صوت شیشه 190 هزار تومان بود اما این رقم اکنون به 3000 تومان کاهش یافته است.

وی با اظهار تاسف نسبت به اینکه تاکنون در سیستم فروش مواد مخدر هیچ اخلالی بوجود نیامده است، عنوان کرد: فعالیت‌های صورت گرفته در کشور برای جلوگیری از فروش و توزیع مواد مخدر تاکنون چندان موفقیت آمیز نبوده است.

موسس جمعیت خیریه امام علی (ع) با انتقاد از عدم همکاری لازم نیروی انتظامی با ngoهای ذی‌ربط افزود: اگر لیستی از تاثیرات مخدرها را تهیه کنیم، شاهدیم هر یک اثراتی همچون شادی‌آور، توهم‌زا، ایجاد خواب‌آلودگی و غیره هستند حال چگونه یک کودک می‌تواند به این مواد روی آورد و یا چرا یک کودک باید برای شادی به مخدر روی آورد؟.

به گزارش ایسنا همچنین شهرام نادری پزشک درمانگری اعتیاد درخصوص کودکان و نوجوانان معتاد عنوان کرد: ضمن بررسی عوارض جسمانی و روانی اعتیاد در کودکان باید به این نکته دقت شود که تمامی مواد مخدر محرک و ... باعث ایجاد تغییراتی در مغز شده که در طی آن ما شاهد بروز آسیب‌ها و اختلالات متعدد جنسی، جسمی و روانی در فرد معتاد مانند ایدز، سرطان و ... می‌شویم.

این پزشک درمانگری اعتیاد با بیان اینکه اعتیاد و مواد مخدر منشاء بسیاری از آسیب‌های اجتماعی چون جنایت و ... است عنوان کرد: اعتیاد یک بیماری مزمن است مانند دیابت،‌ فشار خون و ... و این به معنای آن است که این بیماری درمان قطعی نداشته بلکه درمان آن نسبی است و فرد باید همواره خود را در ارتباط با آن کنترل کند.

وی افزود: این بیماری گرچه مزمن است و درمان قطعی ندارد اما قابل درمان و قابل پیشگیری است و افراد می‌توانند با کنترل کردن خود همواره از آن اجتناب کنند.

وی همچنین بیان کرد: ژن اعتیاد که ژنی مخرب است در اغلب انسان‌ها وجود دارد و باید بدانیم که این ژن در بسیاری از افرادی که هیچ‌گاه مواد مخدر مصرف نمی‌کنند نیز هست.

این پزشک درمانگری اعتیاد با بیان اینکه فرد معتاد در ابتدای مصرف تاثیرات مثبت مواد مخدر را شاهد است، عنوان کرد: پس از مدتی تمامی اثرات مثبت این مواد تبدیل به اثراتی مخرب و ویرانگر می‌شوند.

وی تصریح کرد: نوجوانی که در 15-16 سالگی به مصرف سیگار، الکل و ... روی می‌آورد در 35-40 سالگی نیز هروئین ، تریاک ، کراک ، شیشه و ... مصرف خواهد کرد.

وی ادامه داد: گاهی وقایع محیطی باعث مصرف مخدر در کودک می شود و اضطراب، افسردگی، عدم تمرکز و ... از ویژگی‌های این نوجوانان است.

نادری در ادامه تاکید کرد: شکل سلول‌های عصبی مغز بعد از مصرف مواد مخدر تغییر کرده و شاهد آن هستیم که افراد معتاد بعد از مدتی تنها و منزوی می‌شوند که علت آن تخریب قسمتی از مغز آنان است که ایجادکننده عشق و دوستی است.

وی همچنین گفت: اعتیاد باعث ایجاد انواع اختلالات روانی و همچنین بیماری‌های جسمی و جنسی ، عروقی ، پوستی و ... می‌شود؛ اما همواره مهم‌ترین تاثیر مخرب آن بر روی مغز است.

به گزارش ایسنا همچنین ایلیار رابط مسئول خانه ایرانی فرحزاد ضمن تحلیل موردی وضعیت چند کودک معتاد عنوان کرد: در محله خاک سفید عده‌ای جمعیت غربتی مهاجر هندی حضور داشتند که سپاه آن‌ها را بولدوزر درمانی کرد.

وی ادامه داد:‌ پس از این اتفاق این منطقه به اصطلاح ایزوله شده اما شاهد آن هستیم که به جای آن جمعیت غربتی نشین مهاجر، جمعیتی کارتن خواب و معتاد در آنجا حضور پیدا کرده و درحال حاضر مشابه همین وضعیت برای منطقه دره فرحزاد نیز در حال رخدادن است.

رابط افزود: این یک واقعیت دردناک است که به کودکان مهاجر اوراق هویتی داده نمی‌شود زیرا این کودکان کار مهاجر بدون اوراق هویتی به تدریج تبدیل به کودکان معتادی می‌شوند که در 7 سالگی اعتیاد، رابطه جنسی و ... را تجربه کرده‌اند.

مسئول خانه ایرانی فرحزاد تصریح کرد: مواردی هم که جمعیت خیریه امام علی در ترک اعتیاد کودکان و نوجوانان در آن‌ها موفق بوده است همگی مداخلات چندجانبه داشته اند و شاهد آن هستیم که کلید موفقیت در این پروسه درمانی همین مداخلات چندجانبه است.

به گزارش ایسنا، محیا واحدی مسئول خانه ایرانی دروازه غار نیزعنوان کرد: حس حقارت و همچنین تجربه نکردن شرایط مطلوب برای این کودکان یکی از علل اصلی روی آوردن آن‌ها به اعتیاد است. برای این کودکان هیچ فضای خلق مناسبی تعیین نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در محلات حاشیه نشین آنچه به کودکان می‌آموزند خشونت، دعوا و در حالت‌های بد آن موادفروشی و اعتیاد است.

مسئول خانه ایرانی دروازه غار ادامه داد: این فضا باعث ایجاد تنفر در کودک نسبت به خود و اطرافیانش می شود و این حس تنفر در نهایت منجر به ایجاد یک شخصیت ضد اجتماعی در کودک می‌گردد.

وی ادامه داد: این کودکان نیاز دارند که اگر منزوی هستند فضای هیجان و شادی را تجربه کنند و اگر پراسترس هستند فضای آرامش برای آن‌ها ایجاد شود و در این راستا خانه ایرانی جمعیت امام علی در تلاش است نیاز این کودکان را شناسایی کرده تا بتوانند با توجه به نیاز آن‌ها این کودک آسیب دیده را «بازآفرینی» کنند و این فضای خلق و بازآفرینی باید مستمر باشد و همچنین افرادی که در این فضا قرار دارند باید نصیحت، سرزنش و ... را کنار گذاشته و بیش از آنکه بخواهند به فضاهای منفی تاکید کنند باید نکات مثبت را برجسته کرده و به رشد فردی این کودکان آسیب دیده تاکید کنند.

در ادامه این سمینار دکتر معصومیان روان شناس و کارشناس اعتیاد نیز عنوان کرد: از مشکلات مهم در مقابله با اعتیاد این است که همواره به اعتیاد به صورت «نقطه‌ای» نگاه شده و همیشه با شور و هیجان و احساس با آن مواجه شده‌ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: مشکل کودکان معتاد این است که بیش از اینکه به حل ریشه ای مشکل آنان توجه شود به صورت احساسی با آنان برخورد می‌شود.

وی افزود: بیماری اعتیاد را برای چندین سال در کشور نادیده گرفتیم و پس از آنکه دوباره این موضوع در کشور مطرح شد به شدت به مت‎آمفتامین‎ها و شیشه زوم شده است به طوری که بقیه مخدرها و ضررات آن‌ها نادیده گرفته می‌شود.

این روان شناس و کارشناس اعتیاد ضمن ابراز تاسف از شرایط موجود عنوان کرد: گاهی کار به جایی رسیده است که می‌گویند اشکالی ندارد فرد متادون یا تریاک مصرف کند اما شیشه ، کراک و ... را کنار بگذارد و این موضوع تاسف برانگیز است.

معصومیان همچنین به بیان اصطلاح «هم وابستگی» اشاره کرد و گفت: این مفهوم بسیار ناشناخته است و دلیل آن این است که تمامی افراد جامعه را دربرگرفته و بسیار ناخوشایند است؛ البته این مفهوم از دانشگاه‌ها و مراکز علمی بیرون نیامده است، بلکه از دل مردم ایجاد شده است.

وی افزود: هم‌وابستگی بستر پیدایش انواع اعتیادها و وسواس‌هاست.

وی افزود: در برخی خانواده‌ها واقعا میدان جنگ وجود دارد و حتی گاهی خونریزی نیز اتفاق می‌افتد. باید بدانیم فرزندان این خانواده‌ها به شدت آسیب می‌بینند در حالی که شاید برای ما دیدن یک پایپ در دست کودکی به مراتب بدتر از دیدن این آسیب‌ها باشد اما این نگاه غلط است.

روان شناس و کارشناس اعتیاد ادامه داد: همه عناصر بشری با یکدیگر در ارتباط هستند در حالی که ما این ارتباط را نادیده گرفته‌ایم و عادت به جزیی نگری را ترک نمی‌کنیم.

معصومیان همچنین عنوان کرد: واژه مخدر واژه‌ای غلط برای به کار بردن انواع اعتیادها به مواد شیمیایی و صنعتی است. زیرا مخدر تنها بخشی از مواد اعتیادآور است و مخدرها ، محرک‌ها ، توهم زاها و ... هرکدام بخش‌های مختلف مواد اعتیادآور را تشکیل می‌دهند.

این روانشناس با بیان اینکه اعتیاد فرار از خویشتن حقیقی است، مدعی شد: انسان ها برای روبروشدن با خود تاوان‌های بسیاری می دهند زیرا از این روبرویی می‌ترسند و یکی از علت های روی آوردن به مواد مخدر همین مساله است.

وی ادامه داد: ترک اعتیاد واژه غلطی است با وجود اینکه بهبودی امکان پذیر است اما واژه صحیح ترک مصرف مواد اعتیادآور است زیرا ترک اعتیاد امکان‌پذیر نیست.

این روان شناس و کارشناس اعتیاد عنوان کرد:‌ما معتاد بهبود یافته نداریم زیرا بهبودیافتگی به این معناست که فرد بیمار کاملا خوب شده است و نیاز به مراقبت و کنترل ندارد. در حالی که این تصور غلط باعث روی آوری مجدد به موادمخدر در فرد می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: تا زمانی که معنویت را وارد زندگی خود نکنیم هیچ کدام از تلاش های ما برای رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی نتیجه بخش نیست.

وی همچنین گفت: اعتیاد یعنی ماده و چیزی که بر فرد تسلط پیدا کرده و فرد اراده خود را دربرابر آن از دست می‌دهد و در مقابل آن عاجز می‌شود پس هرگونه عملی که فرد نتواند آن را ترک کند اعتیاد محسوب می‌شود. پس باید بدانیم اگر فرد نتواند کار ، ورزش، تفریح ، رابطه جنسی و ... را ترک کند اعتیاد محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha