• جمعه / ۱۴ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94011402638
  • منبع : مطبوعات

32 شخصیت‌ سیاسی تاکید کردند

«همدلی و همزبانی دولت و ملت»، راهکار حل مشکلات

«همدلی و همزبانی دولت و ملت»، راهکار حل مشکلات

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۴ هجری شمسی را سال «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» نامگذاری کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۴ هجری شمسی را سال «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» نامگذاری کردند.

در این راستا با تنی چند از شخصیت‌های سیاسی به گفت‌وگو نشستیم.

تنها با وحدت می‌توان در برابر توطئه‌ها ایستادگی کرد

یک عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: وحدت داخلی و همدلی و همزبانی ملت و دولت برای مقابله با دشمنان خارجی ضروری است.

نعمت‌الله منوچهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: مقام معظم رهبری امسال را با نام «همدلی و همزبانی دولت و ملت» نامگذاری کردند که نشان از درایت و بصیرت ایشان دارد که به تمام موضوعات داخلی و خارجی کشور آگاهند.

وی شعار سال 94 را الگو و راه اصلی ملت و دولت دانست و افزود: همه ما باید تابع این دستور باشیم و آن را در امور زندگی خود وارد کنیم.

وی ادامه داد: وقتی که رهبر بر وحدت دولت و ملت تاکید دارند یعنی ما در شرایط کنونی بیش از هر چیز به انسجام داخلی نیاز داریم؛ زیرا شرایط حساس ایران در منطقه و در برابر دشمنانی که همواره در برابر ما متحد بودند این انسجام را می‌طلبد.

نماینده پاوه و اورامانات با بیان این‌که «امروز دشمنان داخلی و خارجی زیادی قصد دارند تیشه به ریشه نظام و اسلام بزنند» خاطرنشان کرد: تنها با وحدت، همدلی و همزبانی است که می‌توانیم در برابر این توطئه‌ها ایستادگی کنیم.

وی همدلی و همزبانی دولت و ملت حتی با مجلس را راه برون رفت کشور از شرایط فعلی دانست و خاطرنشان کرد: تنها از این راه است که رضایت‌مندی مردم نیز حاصل خواهد شد و گرفتاری‌های سختی که در این سال‌ها برای مردم پیش آمد قابل حل خواهد بود.

وی به مسئولین دولت و نمایندگان مجلس توصیه کرد: برای تحقق شعار سال و برای این‌که تنها در حد شعار باقی نماند از اختلافات جزئی و مصالح شخصی به نفع مردم بگذرید؛ زیرا مردم ایران شایستگی بیشتری دارند.

این نماینده مجلس گفت: باید فارغ از گروه‌بازی و جناح‌بازی‌های سیاسی همه مسئولین دست به دست یکدیگر دهند و برای جلب رضایت مردم و حل مشکلات کشور تلاش کنند.

ملت و دولت باید در مقابل دشمنان ایران یک‌صدا باشند

مسول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد گفت: در زمانی که کشور دچار تحریم و دولت در حال مذاکرات است، دولت و ملت باید در مقابل دشمنان یک‌صدا باشند.

امید چوپانکاره در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: چند نکته حایز اهمیت در نامگذاری شایسته و بجای امسال توسط مقام معظم رهبری نهفته است. همان طور که ایشان در سخنرانیشان در حرم مطهر رضوی بیان کردند، مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت حمایت ایشان از همه دولت‌هاست و اینکه پشتیبانی ایشان تنها مختص به این دولت نیست. رهبری از همه دولت ها در همه شرایط حمایت نموده‌اند و مهمتر اینکه ایشان بر اساس عملکردها قضاوت می‌کنند.

وی ادامه داد: نکته دیگری که اعضای هیات دولت و شخص حضرت حجت الاسلام روحانی به عنوان رییس جمهور باید بدان توجه ویژه داشته باشند این است که از فرصت و لطف ارزشمند حضرت آقا که امسال را سال دولت،ملت،همدلی و هم زبانی نامگذاری نمودند، نهایت حسن استفاده را داشته باشند و هر چه سریعتر در حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و شعارهایی که داده‌اند بکوشند و آنها را به نتیجه برسانند.

این فعال دانشجویی همچنین تصریح کرد: بر اساس فرمایشات معظم له درخصوص رفتار منصفانه با منتقدان، دولت باید فضایی بوجود آورد تا صدای مخالفان و منتقدان هم شنیده شود و به جای دشمنی و تحقیر از در دوستی و برادری درآیند.

وی افزود: مردم نیز باید مثل گذشته با یکدلی و یک‌زبانی، بیش از پیش از دولت حمایت کنند تا در شرایط کنونی که کشور درگیر جنگ اقتصادی و سیاسی در زمینه مذاکرات هسته ای و تحریمها است، تنها یک صدا از درون کشور در مقابل دشمنان خارجی و مستکبران جهان شنیده شود و آنهم احقاق همه حقوق مسلم این ملت که یکی از آنها حق استفاده از فناوری صلح آمیز هسته‌ای است، باشد.

قوا از اقیانوس بیکران مردم نهایت استفاده را ببرند

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در سخنان ابتدای سال خود و نامگذاری سال اهمیت سیره پیامبر(ص) و امامان را نیز تاکید و یادآوری کردند.

ابوالقاسم خسروی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در مجموع ابتدای هر سال با تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب، گفتمان قالبی به عنوان نقشه راه و حرکت مسئولین نظام و مردم مشخص می‌شود و عنوان امسال باید در جهت اهتمام مسوولان نظام به منظور خدمت‌رسانی به مردم بیشتر شود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع اگر سال 93 با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده بود نیز به این منظور بوده است که این فرهنگ میان مردم و مسئولان نهادینه شود و همه سال‌ها در این جهت حرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم که اقتدار و عزت، رشد و توسعه در نظام جمهوری اسلامی در سطح آرمان امام(ره) و شهدا تحقق پیدا کند باید وحدت دل‌ها در کنار همزبانی باشد و این نامگذاری را رهبری براساس قانون ثابت الهی یادآوری کردند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: بسیار اتفاق می‌افتد که در شعار موضوعی را مطرح می‌کنیم اما در عمل چیز دیگر تحقق پیدا می‌کند؛ تدبیر رهبر معظم انقلاب این بود که مجلس و قوه قضائیه در کنار دولت باشند و از اقیانوس بیکران مردم نهایت استفاده را کنند. ایشان اقتصاد مقاومتی را نسخه شفا بخش اقتصاد کشورمان دانستند و بر این مطلب تاکید کردند که وحدت و همدلی باید به صورت عملی صورت گیرد.

معیشت مردم در سایه اتحاد مورد توجه قرار بگیرد

نماینده مردم شهرستان لردگان در مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری با نام‌گذاری سال جدید با عنوان «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» ما را ملزم به اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی کرده‌اند.

مجید جلیل سرقلعه در گفت‌وگو با ایسنا افزود: مقام معظم رهبری در طرح شعار سال 94 با نگرشی عمیق، همه‌جانبه و فراگیر به صورت مستقیم اقتصادی پویا و توجه به این مهم که معیشت مردم باید مورد توجه جدی قرار بگیرد را خواستار شده است.

وی خاطرنشان کرد: دستیابی به آن‌چه مورد توجه رهبر انقلاب و توسعه پایدار ایران اسلامی است جز در سایه همدلی، همفکری و اتحاد دولت و مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی در ادامه با محکوم کردن حمله ناجوان‌مردانه عربستان سعودی به مردم مسلمان و بی‌دفاع یمن و آرزوی موفقیت و پیروزی آن ملت اظهار کرد: به نظر می‌رسد که این جنگ برنامه‌ریزی از سوی آمریکا و دامی برای دولت عربستان صعودی باشد که البته در این دام گرفتار خواهد ماند.

نماینده مردم شهرستان لردگان همچنین ضمن تقدیر از مردم مسلمان یمن در مقابله با این جنگ نابرابر گفت: مردم این سرزمین ثابت کردند که به هیچ عنوان به بیگانگان باج نخواهند داد و با تمام توان از استقلال خود و کشورشان دفاع خواهند کرد.

وی افزود: دولت ایران خواهان رفع مشکلات داخلی یمن آن هم به صورت مسالمت‌آمیز است و مداخله بیگانگان را در امور این ملت محکوم می‌کند.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 نیز تصریح کرد: مجلس و نمایندگان در اتحاد با دولت از این مذاکرات در چارچوب حقوق واقعی و هسته‌ای ایران حمایت خواهند کرد.

جلیل سرقلعه تاکید کرد: بیانیه هسته‌ای ایران و 1+5 را به منزله توافق نهایی نمی‌دانیم بلکه آن را حرکتی خوب و دیپلماسی قوی دولت دانسته و امیدواریم تیم هسته‌ای بتواند در این مدت سه ماهه آن‌چه حق و مصلحت نظام و انقلاب است را به خوبی در چارچوب توافقی سرافرازانه گنجانده و پیروزی نهایی را برای ملت شریف ایران اسلامی به ارمغان بیاورد.

وی پیروزی هسته‌ای ایران و شناخت صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به وسیله غرب را مهم‌ترین دستاورد این مذاکرات دانست.

ما باید به دنیا پیام دهیم که کشوری یکپارچه هستیم

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی گفت: همدلی همیشه مطلوب است و اختصاص به سال خاصی ندارد.

حجت‌الاسلام محمد رجایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: همزبانی و همدلی می‌تواند همیشه مطلوب باشد و اختصاص به سال خاصی ندارد، همیشه دولتی که بر سر کار می‌آید باید خودش را دولت همه مردم بدانند چه کسانی که به او رای داند و چه کسانی که به او رای نداند، مردم هم وظیفه دارند که از دولت منتخب حمایت کنند چه کسانی که به این دولت رای دادند و چه کسانی که به این دولت رای ندادند.

وی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب بر موضوعی تاکید کردند که باید همیشگی باشد؛ لذا مدیریت جهادی باید همیشگی باشد. کلیه نامگذاری‌ها نباید اختصاص به یک سال داشته باشد. اگر همدلی و همزبانی نباشد در هیچ زمینه‌ای پیشرفت حاصل نمی‌شود و شاید یکی از مسائلی که باعث شد نام امسال همدلی و همزبانی شود قرار گرفتن در شرایط حساس مذاکرات هسته‌ای بود. ما باید به دنیا پیام دهیم که کشوری یکپارچه هستیم تا مذاکره کنندگان در توافق نهایی با قاطعیت پای میز مذاکره بنشینند.

وی تصریح کرد: جناح‌بندی‌های سیاسی نباید به وحدت لطمه بزند و مسئله انتخابات نباید وحدت را خدشه‌دار کند که کاندیداها فقط به اثبات خودشان بپردازند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از برخی از تعصب‌ و جناح‌بندی‌ها اظها کرد: متاسفانه در کشور ما مسائل جناحی عظیم و شدید شده است و دلیل آن هم این است که ما در کشور احزاب قدرتمند نداریم، از فواید احزاب قدرتمند برنامه‌ریزی برای کارهای اجرایی و نقد منصفانه دولت است اما در کشور ما این امر جزء مضرات احزاب محسوب می‌شود، این موضوع باعث شد تا لطمات زیادی را بخوریم؛ چراکه تنها وقتی موضوعی دارای منفعت است هر جناحی می‌خواهد آن کار را به نفع خودش انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: باید به این سمت حرکت کنیم که تعصبات را کاهش دهیم و جناح‌ها در قالب احزابی قدرتمند حرکت کنند در واقع یاد بگیریم که بتوانیم با هم کار و تعامل کنیم و اگر اختلافاتی در زمینه سیاسی، فرهنگی و … داریم به گونه‌ای نباشد که جناح دیگر را مردود بشماریم.

وی با اشاره به ویژگی‌های احزاب قدرتمند در دنیا یادآور شد: یکی از ویژگی‌های احزاب این است که همواره به مشکلات کشور فکر می‌کنند برای این مشکلات برنامه تدوین می‌کنند و برای حل این معضلات نیروی انسانی به منظور اداره کشور تربیت می‌کنند و در کشور ما کارکرد مثبت احزاب وجود ندارد، اما اشکالات احزاب که همان تعصبات است در اوج خود وجود دارد.

همدلی‌های دولت و ملت طرف مقابل را پای میز مذاکره نشاند

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر گفت: هر جا که دولت و ملت در کنار یکدیگر بودند و با هم همکاری کردند به هرچه خواستیم رسیده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا سروستانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان " دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی" اظهار کرد: رهبر انقلاب همواره در پی توسعه و رشد نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند و هر سال را با یک عنوان نامگذاری می‌کنند و نامگذاری ایشان بنا بر فلسفه و ضرورتی است که در جامعه احساس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نامگذاری امسال با عنوان دولت و ملت، همدلی و همزبانی به این دلیل است که هر دوی این‌ها مکمل یکدیگرند و رمز پیام این است که باید یک‌صدا صمیمیت و همدلی حفظ شود. چراکه دولت هم ترکیبی برآمده از رای ملت است و اکثریت مردم آن را انتخاب کرده‌اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر افزود: دولت باید جایگاه خود را بشناسد و بداند که منتخب مردم است و تلاش کند که نیازها و مشکلات مردم را با تدبیر برطرف کند و خودش را خادم ملت بداند. از آن طرف هم ملت باید دولت را از خودشان بدانند و تلاش کنند که با دولتمردان هم‌دل و همزبان باشند. اگر صفا و صمیمیت و همدلی بین دولت و ملت باشد این رفتارها می‌تواند جایگزین تمام فاصله‌ها شود. مطمئناً فاصله گرفتن دولت و ملت اصلا به نفع خود مردم و نظام نیست.

سروستانی یادآور شد: تکریم مردم و احترام و رفع مشکلات معیشتی آن‌ها باید در دستور کار دولت باشد و دولتمردان بدانند که باید در کنار مردم بایستند. هر جا که دولت و ملت در کنار یکدیگر بودند و با هم همکاری کردند به هرچه خواستیم رسیده‌ایم. ما باید این بینش را در جامعه جا بیاندازیم تا بتوانیم با اقتدار به اهداف خود برسیم. اگر به همدلی و همزبانی دست پیدا کنیم شاهد رفع بسیاری از مشکلات هستیم.

وی گفت:‌ اکنون که دولت در آستانه مذاکرات است با همدلی و همزبانی می‌توانیم این مذاکرات را به نفع ایران و ایرانی تمام کنیم. آن‌ها با همین همدلی‌های ما بود که به پای میز مذاکره نشستند. هر وقت همدل و همزبان بودیم طرف مقابل کوتاه آمد و هر وقت همدل نبودیم سایرین هم سوء استفاده کردند. ما باید این شعار رهبری را ادامه بدهیم. با وحدت و همدلی و همزبانی می‌توانیم مسیر را به نفع خودمان تغییر دهیم.

اعتماد به تیم مذاکره‌کننده ایرانی از مصادیق همدلی و همزبانی است

ابوالقاسم رئوفیان گفت: ‌از مصادیق همدلی و همزبانی ملت و دولت و مخصوصا مسئولین این است که تیم مذاکره‌کننده را باور داشته باشند و به آنچه که آنها مطرح می‌کنند اطمینان کنند.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری هر ساله با توجه به نیاز کنونی جامعه و دولت برای پیشرفت و توسعه و حرکت به سمت مطلوب نیازهای کشور را تشخیص می‌دهند و بر اساس آن سال را نامگذاری می‌کنند، اظهار کرد: امسال به نام دولت و ملت و همدلی و همزبانی نامگذاری شده است و امیدواریم پیام این نامگذاری را همه احزاب و گروه‌های سیاسی، مردم، مجلس، قوه قضاییه، نهادهای فراقوه‌ای و همه آنها که دغدغه ملت را دارند به خوبی دریافت کنند.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه نقد سازنده و دلسوزانه نیز نباید فراموش شود، خاطرنشان کرد: نقد، معبر تکامل است و اگر بخواهیم به کمال برسیم باید از این معبر عبور کنیم پس همواره باید نقد سالم و سازنده داشته باشیم ولی از تخریب و تضعیف و خالی کردن دل مردم در راستای ایجاد یأس در جامعه و بالا بردن دیوار بی‌اعتمادی بین دولت و مردم دوری کنیم که اجحاف و خیانت است.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین با تاکید بر اینکه باید در عرصه‌های مختلف نقد سازنده و دلسوزانه داشته باشیم و دولت را یاری کنیم، تصریح کرد: باید همدلی و همزبانی با دولت داشته باشیم تا بتواند با تکیه بر آن و حمایت‌ها و ایستادگی‌های مردم و مسئولان به رسالت خطیر خود که اداره امور کشور است به درستی عمل کند.

وی با اشاره به اینکه مردم در سال جدید و آغازین روز از هفته جاری سال 94 را بانشاط و امید و روحیه آماده شروع کرده‌اند که ناشی از پیروزی بزرگ ملت ایران توسط دیپلمات‌هایمان در عرصه دیپلماتیک بوده است، افزود: مردم ما اولین روز کاری خود را با کام شیرین حاصل از مذاکرات هسته‌ای انجام گرفته در لوزان شروع کرده‌اند.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین با بیان اینکه دستاورد به دست آمده از مذاکرات پیروزی بزرگ ملی بود، اظهار کرد: قطعا این پیروزی به یک جناح خاص وابسته نیست چرا که رهبری انقلاب که نظام و کشور را هوشمندانه هدایت می‌کند و نسبت به مسائل پیرامون کشورمان و جهان اطلاعات لازم را دارند همواره با ارشادات خود توانسته‌اند تیم مذاکره‌کننده را راهنمایی کرده و با حمایت و هدایت ایشان تیم مذاکره‌کننده ایرانی با درایت و تدبیر به این مرحله از پیروزی دست یافت.

رئوفیان با بیان اینکه استراتژی ایران در مذاکرات از ابتدا برد_ برد بوده است، گفت: در مذاکرات یک طرف میز دیپلمات‌های ما و طرف دیگر دیپلمات‌های شش کشور مطرح دنیا هستند و نمی‌شود بیش از این انتظار داشت. در حالیکه برخی توقع داشتند فقط امتیاز بگیریم باید توجه داشته باشیم که در یک فرآیند برد _ برد با هدف امتیاز گرفتن طبیعی است که امتیاز دادن نیز باید مورد توجه باشد.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین با بیان اینکه حفظ هویت آب سنگین اراک، حفظ هویت نطنز و ادامه غنی‌سازی در آن دستاورد کمی نیست، افزود: توانستیم مذاکرات را به سمتی ببریم که آمریکا و پنج کشور اروپایی مقید شوند به اینکه نسبت به رفع تحریم‌ها عمل کنند و اگر بخواهند یکی از تعهدات‌شان را عملی نکنند راه بازگشت از تعهدات برای ایران در بیانیه باز است و در بیانیه راه‌های رسیدن به توافق نهایی مشخص شده است.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین تاکید کرد: باید نسبت به آنچه مسئولین کشورمان از جمله وزیر خارجه، آقای صالحی و اعضای تیم مذاکره‌کننده مطرح می‌کنند، اعتماد داشته باشیم.

وی گفت: اگر ما به اظهارات مسئولین خود که از طرف ملت بزرگ ایران ماموریت داشته‌اند و با هدایت رهبری در چارچوب سیاست‌های اعلامی در مذاکرات شرکت کرده و دستاوردهای کلان و پیروزی تاریخی و به یاد ماندنی به دست آوردند، اشکال وارد کنیم و آنها را نادیده بگیریم کار درستی نیست.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین خاطرنشان کرد: جای تاسف است که عده‌ای نسبت به اظهارات اوباما و کری عنایت داشته باشند و به این جمع‌بندی برسند که آنچه ظریف مطرح کرده است مطابق متن بیانیه نیست و به نظر می‌رسد این نوع رفتار در راستای نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان همدلی و همزبانی نخواهد بود.

در شرایط کنونی کشور نیازمند هم‌دلی و هم‌زبانی هستیم

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: با شرایط و تحولاتی که در منطقه وجود دارد با همدلی و همزبانی است که می‌توانیم به اقتدار برسیم.

حسین نجابت در گفت‌و‌گو با ایسنا، ‌درباره نامگذاری سال به "دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی" از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: ما در مسائلی همچون نفت و مسائل هسته‌ای باید یک‌نظر و یک‌زبان و همدل باشیم تا به مقاصد خود برسیم.

وی تاکید کرد: با مطرح شدن بحث هسته‌ای که یک مسئله فراجناحی و ملی است، ما نیازمند وحدت و همدلی هستیم و اختلاف سلیقه‌ها در این عرصه جایز نیست.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: از نظر بنده در حوزه داخلی در سال گذشته مشکلاتی رخ داد که هیچ کدام از منطق روشنی برخوردار نبود و اینگونه رفتارها سبب می‌شود که اعتماد مردم کم شود. ما نباید طوری رفتار کنیم که اعتماد مردم کم شود.

نجابت در پایان افزود:‌ هر وقت مردم در صحنه بودند ما توانستیم کارهای بسیار مفید و مثمرثمری انجام دهیم اکنون هم اگر می‌خواهیم به اقتصاد مقاومتی که یک بحث بسیار ارزشمند و مفید است برسیم نیازمند حضور مردم در صحنه هستیم و هرگز نباید بین دولت و ملت فاصله و یا کم اعتمادی باشد. ما در عرصه داخلی و بین المللی نیازمند همدلی و هم‌زبانی بین دولت و ملت هستیم.

همدلی دولت و ملت موجب توسعه‌ پایدار کشور می‌شود

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس با اشاره به این‌که «قطعا توسعه کشور بدون هماهنگی و همدلی میان ملت و دولت امکانپذیر نخواهد بود» گفت: همدلی میان دولت و ملت موجب توسعه‌ی پایدار کشور می‌شود.

سالار مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که «مقام معظم رهبری هر سال با توجه به ضرورت، موضوعی را به عنوان نام سال انتخاب می‌کنند» اظهار کرد: یکی از راهکارهای توسعه پایدار کشور تحقق منویات مقام معظم رهبری است.

وی با بیان این‌که «مدیران، نخبگان و همه مردم باید منویات رهبری را مدنظر قرار دهند» افزود: مجلس عصاره ملت بوده و وظیفه‌اش قانون‌گذاری است و باید تلاش کند در چارچوب منافع ملی پشتیبان دولت باشد.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس عنوان کرد: دولت نیز باید تلاش کند جایگاه مجلس را بشناسد و حتی المقدور طوری حرکت نکند که ناهماهنگی و دوگانگی میان دولت و مجلس پیش آید.

وی ادامه داد: ما در راستای وظایف خود تا جایی که بتوانیم از برنامه‌های دولت حمایت می‌کنیم و انتظار داریم دولت نیز به تعهدات خود در چارچوب تعیین شده عمل کند.

مرادی بیان کرد: خود ملت نیز ناظر بر کار مجلس هستند و از طریق مجلس مطالبات و خواسته‌های خود را مطرح می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که «همدلی میان دولت و ملت موجب توسعه‌ی پایدار کشور می‌شود» تصریح کرد: همدلی و همزبانی میان دولت و مردم یکی از مهمترین ابزارها برای آسانتر حل کردن مشکلات در شرایط حال حاضر داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس اضافه کرد: مشکلاتی که در حوزه اشتغال، معیشت و تورم وجود دارد با همکاری میان مردم و دولت حل می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که «تمام مسئولان، مدیران و مردم باید حمایت ویژه‌ای از عنوان سال کنند» خاطرنشان کرد: قطعا توسعه کشور بدون هماهنگی و همدلی میان ملت و دولت امکانپذیر نخواهد بود.

مرادی با بیان این‌که «همه افراد جامعه باید به نوبه‌ی برای توسعه کشور تلاش کنند» یادآور شد: امیدوارم سال جدید شاهد رونق و توسعه بیشتر کشور در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی سیاسی و اجتماعی باشیم.

همدلی و همزبانی شامل همه مردم و ارکان کشور می‌شود

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: همدلی و همزبانی که در شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، دعوت به اتحاد ملی برای پیشرفت کشور است.

حامد قادرمرزی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: سرزمین، ملت و حکومت سه عنصر تشکیل دهنده هر کشوری هستند که در بخش عمده‌ای از کشورها دولت و حکومت به یک معنی هستند.

وی با اشاره به اینکه در سرزمین ما فداکاری‌های بزرگی به ویژه بعد از انقلاب اسلامی ایران رقم خورده است، افزود: بخش عمده‌ای از حکومت در کشور ما به واسطه رای مردم انتخاب می‌شود و این مسئله نماد کامل دموکراسی است.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه دشمنان همواره در طول تاریخ درصدد بوده‌اند میان دولت، مردم و سرزمین ما فاصله ایجاد کنند که خوشبختانه تاکنون موفق نشده‌اند.

وی بیان کرد: دولت جدیدی که بر سر کار آمد با نارسایی‌هایی که از دولت قبلی باقی مانده بود مواجه شد و متاسفانه منتقدان این نارسایی‌ها را از آن دولت جدید دانستند.

قادرمرزی تصریح کرد: متاسفانه منتقدان و مخالفان دولت، خواسته یا ناخواسته خارج از انصاف مواردی را به دولت تدبیر و امید مرتبط دانستند و در مجامع عمومی مطرح کردند که پیامدهای منفی را به لحاظ اعتماد عمومی وارد کرد.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری با هوشیاری و فراست خاصی امسال را به نام سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نامگذاری کردند، افزود: این شعار رهبری باید به عنوان یک شعار پایه‌ای و اساسی برای همه دولت‌های بعدی نیز مدنظر قرار گیرد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: همدلی و همزبانی که مقام معظم رهبری عنوان کردند شامل همه مردم و ارکان کشور و حتی مجلس شورای اسلامی نیز می شود.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی از نمایندگان مردم تشکیل شده است، ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات نیز نقدهایی خارج از انصاف از سوی نمایندگان مجلس علیه دولت مطرح شد که امیدوارم با توجه به این شعار، همدلی بین دولت و مجلس بیشتر از این تقویت پیدا کند.

قادرمرزی تصریح کرد: هدف ملت و دولت توسعه و تقویت کشور، ارتقای شاخص‌های توسعه کشور و به اهتزار درآوردن پرچم کشور در مجامع بین المللی است که اگر همدلی وجود نداشته باشد و انرژی‌ها صرف تخریب و نقدهای خارج از انصاف شود باعث فرسایش نیروهای سازنده کشور می‌شود.

وی ادامه داد: همدلی و همزبانی که در شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، دعوت به اتحاد ملی برای پیشرفت کشور است.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: گاهی اوقات نیز از سوی خود اعضای دولت نسبت به منتقدان منصفانه برخورد نشده است در صورتی که دولت نباید انتظار داشته باشد چه هوداران و چه منتقدان دولت، دست به مداحی دولت بزنند.

وی ادامه داد: دولت باید ظرفیت نقدپذیری را در خود تقویت کند و نقدهای سازنده را بپذیرد، زیرا همدلی و همزبانی به این معنی نیست که کسی نباید از دولت انتقاد کند.

قادرمرزی عنوان کرد: همدلی و همزبانی باید به صورت یک رویه‌ی وحدت ملی باشد و هر کسی در جایگاه خودش کشور را به سمت قله‌های پیشرفت هدایت کند.

وی بیان کرد: در شرایطی که کشور درگیر تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی است همه باید کمک کنیم کشور این پیچ‌های تاریخی را به سلامت و موفقیت طی کند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود به اقدامات دولت یازدهم اشاره و خاطرنشان کرد: به نظر بنده، دولت یازدهم در تحقق شعار سال 93 در بخش اقتصادی بسیار موفق عمل کرد و توانست تورم افسار گسیخته و شتابان دولت قبل را مهار کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید شاخص رشد اقتصادی را در حد قابل قبولی ارتقا داد و توانست ثبات و آرامش اقتصادی خوبی را در کشور ایجاد کند، یادآور شد: امیدوارم که امسال نیز دولت بتواند اقتصاد کشور را تقویت کند و شاخص‌های رفاه اجتماعی را ارتقا دهد.

سیاست خارجی ایران در ماه‌های گذشته دست برتر منطقه بوده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست خارجی ایران در ماه‌های اخیر دست برتر منطقه بوده و توانسته است به موفقیت‌های چشم‌گیری نیز دست یابد.

احمد بخشایش اردستانی در گفت‌وگو ایسنا، انتخاب شعار "دولت و ملت؛ همدلی و هم‌زبانی" برای امسال از سوی رهبر معظم انقلاب را بسیار هوشمندانه توصیف و اظهار کرد: رهبری در تمام سنوات گذشته بر اساس معضلات و مشکلات پیش روی کشور شعارهای سال را انتخاب کرده‌اند همان‌گونه که به‌عنوان‌مثال اقتصاد مقاومتی را به‌عنوان راه‌حل منطقی و اصولی برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه برگزیده و در اقدامی حکیمانه سیاست‌های آن را نیز به دستگاه‌های مسئول ابلاغ فرمودند.

وی انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال پیش رو را مورد توجه قرار داد و افزود: اگرچه صحبت پیرامون انتخابات از هم‌اکنون زودهنگام است اما احتمال ایجاد تعارض میان گروه‌های دولتی با منتقدان و دلواپسان کشور در عرصه انتخابات نیز دور از انتظار نیست که این مسئله به‌ تنهایی می‌تواند زمینه چالش‌های فراوان و شکاف‌های عمیق را در فضای سیاسی کشور فراهم کند؛ با این‌ حال رهبری از هم‌اکنون با انتخاب شعار "دولت و ملت؛ همدلی و هم‌زبانی" و با پیش‌بینی برخی وقایع احتمالی در آینده این شعار مدبرانه را برای سال 1394 برگزیده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید مورد حمایت رهبری است، گفت: مقام معظم رهبری در کنار حمایت خود از دولت و فراخواندن گروه‌های منتقد به‌ نقد منصفانه از هر دو گروه دلواپسان و طرفداران دولت می‌خواهد که بدون تخریب یکدیگر و یا تحمیل عقاید خود برطرف مقابل به فهم مشترک و میانه‌ای از موضوعات دست یابند و برای حل مشکلات پیش روی کشور و نظام تلاش کنند.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اینکه تمایل دولت ایجاد مجلسی هم سو با تفکرات سیاسی خود است، ادامه داد: به‌طور حتم پیام شعار رهبری جلوگیری از ایجاد انشقاق میان نیروهای دولتی و منتقدان واقعی دستگاه اجرایی بوده است.

بخشایش با اشاره به سخنان تأمل‌برانگیز اوباما در خصوص لزوم راستی آزمایی مجدد برنامه اتمی ایران و قبول پیش‌شرط‌های این کشور از سوی ایران به‌منظور برچیده شده شدن تحریم‌ها تصریح کرد: رییس‌جمهور آمریکا عنوان کرده است که قبول توافق ایران با غرب می‌تواند تنها راه رسیدن کشور به چشم‌انداز مثبت معیشتی و رونق اقتصادی است درحالی‌که جمهوری اسلامی ایران با رهبری مدبرانه مقام معظم رهبری و با تکیه‌ بر نیرو و توان داخلی خود همچون گذشته می‌تواند بر تمام تحریم‌های ظالمانه فائق آید.

وی چشم‌انداز توافق هسته‌ای ایران را مثبت و امیدوارانه خواند و خاطرنشان کرد: سیاست خارجی ایران در ماه‌های اخیر دست برتر منطقه بوده و توانسته است به موفقیت‌های چشم‌گیری نیز دست یابد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دولت باید به سمت مالیات محوری حرکت کرده و هر چه بیشتر به سمت پاسخ‌گویی به آحاد جامعه پیش رود، اظهار کرد: بر اساس توصیه‌های رهبری مردم در کشور باید به معنای واقعی کلمه کارفرما شده و دولت کارگزار شود، دولت‌ها موظف به کاهش اتکای خود به نفت و حرکت به سمت استفاده هر چه بیشتر از مبالغ حاصله از مالیات هستند.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی افزود: کشور در سال پیش رو باید خام فروشی را کاهش دهد و معادن مختلف و مهم کشور ازجمله سنگ‌آهن، باریت و مس را تغلیظ کرده و زمینه احداث کارخانه‌های تولیدکننده فرآورده‌های نهایی و نیمه‌نهایی را فراهم کند همچنین درزمینهٔ صنعت کشاورزی نیز باید تسهیلات کافی برای غرقابی شدن زمینه‌ها با استفاده از روش PLD یا بهره‌برداری از روش سامانه نوین آبیاری در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

بخشایش با پیش‌بینی وقوع برخی چالش‌ها در شش‌ماهه دوم سال 94 درباره عملکرد سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باوجود تصویب قانون رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری اما هنوز هیچ اقدام عملی شایسته‌ای در این زمینه صورت نگرفته است؛ با این‌ وجود بدنه مجلس در سالی که گذشت با حمایت حداکثری از دستگاه اجرایی برای افزایش کارایی تصمیم‌ها در جایگاه تقنینی خود تلاش کرد.

همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت لازمه تحقق کارهای بزرگ است

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی معتقد است، همدلی و همزبانی دولت و ملت برای تحقق اقدامات بزرگی در کشور در سال جاری ضروری است.

عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، افزود: شعاری که از سوی مقام معظم رهبری برای امسال تعیین شده نشان می‌دهد که اقدامات بزرگی که قرار است در سال جاری در کشور انجام شود نیازمند همدلی و همزبانی دولت و مردم است.

وی تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تصمیم‌گیری در خصوص برنامه هسته‌ای و توافق با 1+5، انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را از جمله این کارهای مهم خواند که نیازمند حمایت مردم است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با بیان اینکه همه این تصمیات در حوزه اقتصاد نیست، خاطرنشان کرد: بر خلاف سال‌های گذشته که شعار سال همواره در بخش اقتصاد بود امسال موضوعات دیگری نیز لحاظ شده است، زیرا در بخش اقتصادی با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تقریبا نقشه راه و نسخه شفابخش تعیین شده و تنها باید به آن عمل کرد.

مصری با تاکید بر اینکه باید تلاش کرد شعار سال بر اساس خواسته مقام معظم رهبری و دغدغه‌های ایشان محقق شود، عنوان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته شعارهای هر سال کامل محقق نمی‌شد و اگر بتوانیم با تلاش و همدلی در راستای تحقق منویات رهبری گام برداریم، قطعا بسیاری از مشکلات کشور رفع خواهد شد.

وی گفت: برای تحقق همدلی و همزبانی دولت و ملت لازم است مسئولین کشور بیشتر پای کار بیایند، زیرا مردم همواره از آغاز و حتی پیش از انقلاب تاکنون نشان داده‌اند که همدل و همزبان نظام و انقلاب هستند و امروز این وظیفه مسئولین است که بیشتر پای کار بیایند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: مردم همواره جلوتر از مسئولین حرکت کرده‌اند و حالا مسئولین باید سرعت حرکت خود را بیشتر کنند.

ابراهیم نکو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» اظهار کرد: آن چیزی که از مدت‌ها پیش نگرانی را به وجود آورده بود بحث هم‌دلی و همراهی میان دولت بود که به مساله‌ای تبدیل می‌شد که می توانست شکافی را در پیشبرد برنامه‌ها به وجود آورد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که این شکاف چه بسا ممکن بود موجب کندی در اجرای برنامه‌های دولت شود، اظهار کرد: تا زمانی که همراهی، تعامل و همدلی وجود نداشته باشد برنامه‌ها آن طور که باید پیش نمی‌رود و مقام معظم رهبری به درستی این موضوع را برای سال 94 بیان کردند.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس همچنین افزود:‌ اگر بخواهیم منصفانه به این موضوع نگاه کنیم یکی از مسائلی که می‌تواند به بهبود وضعیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... منجر شود قطعا همدلی و همراهی میان دولت و ملت خواهد بود.

وی با اشاره به این که رابطه میان ملت و دولت رابطه‌ای محکم و انکارناپذیر در جهت پیشبرد برنامه‌های مهم و کلان کشور است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که این همراهی و همدلی وجود نداشته باشد انجام بسیاری از برنامه‌ها نیز امکان پذیر نخواهد بود. از طرف دیگر لازمه پیشبرد برنامه‌ها همراهی مردم به تناسب همراهی دولت است و تعامل میان دولت و ملت خروجی خوبی را به دنبال دارد.

نکو با تاکید بر این‌که باید برنامه ریزی اساسی در این خصوص انجام شود، گفت: دولت و ملت باید در هر شرایطی یکدیگر را درک کنند و این درک متقابل باعث می‌شود که آنچه که موجب کندی در اجرای برنامه‌ها شده بود برطرف شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان یادآور شد: البته مسائل مهمی مانند اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی در تمامی امور کشور ساری و جاری است و برای پیشبرد برنامه‌های اقتصادی و فرهنگی باید همدلی هم وجود داشته باشد. در غیر این صورت به بن بست خواهد رسید.

همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت موجب پیشرفت کشور می‌شود

قدرت علی حشمتیان دبیر کل جمعیت مستقل ایران اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: همدلی و هم زبانی دولت و ملت و وجود صداقت و راستی در تعامل دولت و ملت موجب پیشرفت کشور می‌شود.

وی اظهار کرد:‌ مقام معظم رهبری همواره با درایت و دوراندیشی شعار هر سال را انتخاب می‌کنند.

وی در ادامه افزود: رهبری با انتخاب شعار امسال خواهان این هستند که ملت به دولت اعتماد کند زیرا اکنون دولت در حال پیش بردن مذاکرات است پس ملت باید به نتایج این مذاکرات اعتماد کند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: در کشور ما همه مسئولان به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از طرف مردم انتخاب می‌شوند پس مردم حرف اول را می‌زنند. در واقع مردم هم باید به منتخبان خود اعتماد کنند و در مقابل مسئولان نیز باید رضایت مردم را جلب کنند. تاکید رهبری بر وجود اعتماد دولت و ملت به این دلیل است که مذاکرات در حال رسیدن به نتیجه است پس رهبری معتقدند که مردم باید به قرارداد یا تفاهمی که در مذاکرات به دست می‌آید اعتماد کنند.

حشمتیان در ادامه با اشاره به این که وحدت و همدلی ریشه ایجاد اعتماد دولت و ملت به یکدیگر است، خاطرنشان کرد: با همدلی و همزبانی می‌توان مشکلات اقتصادی کشور را حل کرد.

همدلی دولت و مردم باعث عزت و شرف ملی می‌شود

لطف‌الله فروزنده نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نام گذاری سال 94 به عنوان دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی اظهار کرد: حضور مردم در صحنه همیشه باعث حل مشکلات خواهد شد و حل مشکلات اقتصادی حتما به مشارکت گسترده مردم نیاز دارد و همدلی دولت و ملت را می‌طلبد.

وی اضافه کرد: سال 94 شرایط خاصی دارد از سویی ماهیت استکبار جهانی در مذاکرات در حال روشن شدن است که آن‌ها با کلیت نظام و مردم ایران چالش دارند. آنچه می تواند استکبار را کنترل کند و به عقب بازگرداند و باعث عزت و شرف ملی شود همدلی دولت و مردم است.

فروزنده با بیان این‌که نظام جمهوری اسلامی برخاسته از مردم است، یادآور شد: مردم کارفرمایان جامعه و دولتمردان کارگزاران و نوکران مردم هستند. باید اعتماد متقابل بین دولت و ملت روز به روز بیشتر شود و این اعتماد با خدمت مضاعف به وجود می‌آید. مردم به شرطی به صحنه می‌آیند که به مسئولان اعتماد داشته باشند.

سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی افزود: وقتی مسئولان حرف و عملشان یکی باشد و براساس الگوهای اصیل ایرانی و اسلامی حرکت کنند اعتماد مردم جلب خواهد شد. مردم همواره نشان داده‌اند که دوستدار انقلاب اسلامی هستند. مسئولان هم با ساده زیستی، دوری از فساد ، عقلانیت، تدبیر و توجه به ارزش ها می توانند با مردم هم زبان و هم دل شوند.

وی با اشاره به انتخابات سال 94 گفت: در سال جدید دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را در پیش داریم که حضور مردم در صحنه را می طلبد. همچنین حل مساله هسته‌ای نیازمند پشتیبانی مردم از دولت و حل مشکلات اقتصادی نیازمند مشارکت گسترده مردم است.به همین دلیل برای تحقق شعار امسال به همدلی و هم زبانی میان مردم و دولت نیاز داریم.

فروزنده در ادامه بیان کرد: تمام هم و غم دولتمردان باید برای خدمت به مردم باشد و نباید نگاه انتخاباتی و سیاسی داشته باشند اگر هدفگذاری‌ها سیاسی باشد و عمل و زبان یکی نباشد مطمئنا با شکست مواجه خواهد شد اما تلاش، تدبیر، ساده زیستی و سخت‌کوشی مسئولان اعتماد مردم را جلب خواهد کرد و به پیشرفت کشور منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: از طرفی مردم هم باید بدانند برای پیشرفت کشور به میدان بیایند و ایثار و تلاش کنند به طور مثال داشتن الگوی مصرف درست، وجدان کاری، انضباط اجتماعی و حضور جدی و موثر در صحنه‌های اقتصادی می‌تواند باعث پیشرفت کشور شود.

سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در پایان اظهار کرد: برای تحقق شعار سال 94 دولت بخش اولیه را دارد، رسانه‌ها با فرهنگ سازی و بسترسازی نقش ثانویه را ایفا می‌کنند و نقش بعدی را هم مردم دارند که باید به این باور برسند برای ساختن ایران همه با همدلی و هم زبانی در صحنه حضور داشته باشند.

شعار سال دچار تفسیر تنگ‌نظرانه و جناحی نشود

علی‌محمد حاضری عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار امیدواری کرد که شعار سال 94 فرصتی برای کاهش کدورت‌ها و افزایش وحدت ملی باشد.

وی با بیان این که در سال‌های اخیر شکاف اجتماعی در جامعه به وجود آمده و نیروهای انقلابی را از هم جدا کرده بود اظهار کرد: شعار مطرح شده توسط مقام معظم رهبری مجموعه حاکمیت و ملت را مخاطب قرار داده است.

وی در ادامه افزود: وحدت ملی یکی از کلیدی‌ترین اهرم‌هایی است که می‌تواند مشکلات ما را در سیاست خارجی و عرصه داخلی حل کند. شعار دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی که توسط رهبری مطرح شد می‌تواند موجب افزایش وحدت ملی و کاهش شکاف‌های اجتماعی شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان تاکید کرد: این شعار می‌تواند راهبردی برای افزایش وحدت ملی باشد به شرطی که همین شعار دچار تنگ نظری و تفسیر جناحی نشود اگر این اتفاق نیفتد این شعار می‌تواند مسیر جدیدی را برای تحقق وحدت ملی و حل مشکلات ایجاد کند.

همدلی دولت و مردم موجب اعتمادسازی می‌شود

اسماعیل جلیلی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خودشان فرمودند نگاه به شعارهای سال یک نگاه مستمر است و موضوعی برای یک مقطع زمانی خاص نیست بلکه هر شعاری که مطرح می شود به عنوان یک موتور محرکه برای تحرک بخشی به حوزه‌هایی که تحت تاثیر آن قرار دارد و برای انجام فعالیت هایی که نیاز جدی کشور است مورد توجه قرار می گیرد.

این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس خاطرنشان کرد: در سال جاری با توجه به این که شرایط بین المللی و داخلی کشور تحت تاثیر فعالیت‌های سیاسی چه در حوزه بین الملل و چه در حوزه داخلی قرار خواهد گرفت و از طرفی هم انتظارات مردم برای پاسخگویی دولت‌ها نسبت به نیازهایی که دارند مورد توجه است این رویکرد نزدیک کردن دل ها به یکدیگر و پاسخ به نیازهایی که مردم از دولت‌های خودشان دارند باید برآورده شود.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس همچنین اظهار کرد: قطعا هر چه همدلی‌ها و همزبانی‌ها میان دولت و مردم بیشتر باشد هزینه‌های ناشی از بی اعتمادی و فاصله گرفتن مردم از دولت‌ها کمتر می شود.

جلیلی تصریح کرد: در واقع هزینه‌های دولت برای اعمال برنامه خود در بین مردم با تحقق بخشی به همدلی و هم زبانی کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد:‌ شعار امسال به منظور تقویت اعتماد میان مردم و دولت‌هایی که آن ها انتخاب می‌کنند، است. از طرف دیگر به دولت‌ها برای سرعت بخشی به منظور پاسخ به نیازهای مردم کمک می‌کند.

پیشرفت کشور مستلزم همکاری کامل ملت و دولت است

احمد کریمی اصفهانی دبیر کل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار نیز در گفت‌وگو با ایسنا ابراز عقیده کرد که جهش در زمینه‌های مختلف پیشرفت کشور مستلزم همکاری کامل ملت و دولت است.

وی اظهار کرد:‌ در سال 94 هم در مسائل داخلی و هم در مسائل خارجی نیازمند همدلی دولت و ملت هستیم تا بتوانیم برای جهش در زمینه‌های مختلف پیشرفت کشور گام‌های موثری برداریم.

وی ادامه داد: در سیاست خارجی مساله توافق هسته‌ای در حال رسیدن به سرانجام است و گذراندن این پیچ تاریخی نیاز به حمایت مردم دارد. امیدواریم دولت با ارشادات مقام معظم رهبری و هم‌زبانی با مردم بتواند این مذاکرات را به نتیجه مناسبی برساند که سربلندی و عزت مردم و نظام را در پی داشته باشد.

کریمی اصفهانی با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: دولت برای رفع معضلات اقتصادی نیاز به همکاری مردم دارد و به خصوص در مباحث اقتصاد مقاومتی این مردم هستند که باید به میدان بیایند و به کارها رونق دهند. دولت هم باید فضا را باز کند چون در فضای بسته مردم ابتکار عمل نخواهد داشت.

دبیر کل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در پایان اظهار کرد: مردم باید در مباحث مختلف برای کمک به دولت به میدان بیایند و کارها را به دست بگیرند؛ امیدوارم در سال جدید ابلاغ سیاست‌های اصل 44 برای حل مشکلات راهگشا باشد؛ چرا که سپردن کارها به دست مردم باعث حل مشکلات خواهد شد.

تخریب با انتقاد منطقی مناسبتی ندارد

حجت‌الاسلام احمد سالک نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مشهد مقدس در مورد پشتیبانی از دولت‌ها و بیان شرایط نقد گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری ناظر به برخی گفته‌ها از جانب کسانی است که دغدغه دارند و دلواپس مسائلی همچون پشت پرده 1+5 هستند. براساس این بیانات نباید این افراد را تحقیر کرد و حرف‌هایی زد که در شان یک دولت و حکومت نیست.

وی افزود: ایشان همچنین بر لزوم انتقاد صحیح تاکید داشتند معتقدم این فرمایشات مقام معظم رهبری ناظر بر انتقاد منطقی و دور از تضعیف و تخریب است.

این عضو جامعه روحانیت مبارزه خاطرنشان کرد: در سال پیش رو که حرکت انقلابی در پیش است با چالش‌های بزرگ و مهمی روبرو هستیم که مقابله با این چالش‌ها به استفاده از فرصت‌ها علیه تهدیدها و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها نیاز دارد؛ همچنین باید در مقابل دشمنان اسلام وحدت وجود داشته باشد زیرا آن‌ها جبهه عظیمی برای نابود کردن اسلام تشکیل داده‌اند و ما باید با تشکیل سد پولادین از وحدت ملت و دولت مقابل آن ها بایستیم.

سالک تاکید کرد: خطاب ‌بیانات مقام معظم رهبری در مورد نقد به دولت و منتقدان است ما کلام رهبری را کلام ولایت فصل خطاب می‌دانیم بنابراین هر دوطرف باید دقت داشته و به هم اعتماد کنند گفتمان خوبی داشته و رفع ابهام کنند نه این که تخریب نمایند تخریب با انتقاد منطقی مناسبتی ندارد.

نایب رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس به بخش دیگری از بیانات مقام معظم رهبری در مورد لزوم داشتن اهتمام ویژه برای تقویت تولید اشاره و اظهار کرد: مهمترین چیزی که باید در این مسیر مورد توجه قرار گیرد، اصل اعتماد و اطمینان دولت به مردم است. همچنین دولت باید برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی عزم جدی داشته باشد که یکی از مهمترین شاخصه های آن رشد تولید ملی با مشارکت مردم است.

سالک گفت:‌ براساس اصول قانون اساسی همچون اصل 44، اگر تولید رشد کند قدرت صادرات و بازاریابی در جهان و کشورهای همسایه نیز افزایش پیدا می کند همچنین اگر اقتصاد مقاومتی تحقق یابد عدم وابستگی به اقتصاد نفتی و دولتی را شاهد خواهیم بود در این شرایط است که تمام تحریم ها از بین رفته و آمریکا بیش از گذشته در موضع ضعف و شکست قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: توجه به اقتصاد مقاومتی باید با عملیاتی شدن 24 سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در این رابطه همراه باشد این مهم جزو با همدلی و هم زبانی بین دولت و ملت شدنی نیست. لذا عزم ملی با مدیریت جهادی در کنار داشتن همدلی و هم زبانی برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیاز است.

نایب رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه با اشاره به بیانات رهبری درخصوص لزوم برداشتن تحریم‌ها بلافاصله بعد از توافق نیز گفت: صحبت‌های ایشان ادامه مباحث قبلی‌شان بود؛ رهبری پیش از این در مورد مذاکرات اعلام کرده بودند که مخالفتی با مذاکرات ندارند اما چند شرط را مطرح نمودند همچنین در 19 بهمن 1393 اعلام کردند که با توافق نیز مخالفتی نداشته اما توافق باید با چندین شرط همچون حفظ عزت ملت ایران، قطع یکباره تحریم ها و دو مرحله ای نشدن توافق همراه باشد و منافع ملی نیز حفظ شود.

وی ادامه داد: بنابراین شرایط ایشان برای توافق شرایط بسیار مهم و حساسی است که در بیانات اخیرشان نیز برای مذاکره اعلام کردند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این‌که فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع مردم مشهد مکمل مباحث گذشته‌شان بود گفت: یکی از موارد مهم مورد اشاره رهبر معظم انقلاب این بود که تنها در موضوع هسته‌ای با آمریکا مذاکره می شود و نباید هیچ موضوع دیگری مورد مذاکره قرار گیرد.

سالک ادامه داد:‌ ایشان تحلیلی بر روی صحبت‌های رئیس جمهور آمریکا داشتند که نشان دهنده اقتدار جمهوری اسلامی است و از طرفی صحبت های اوباما بیانگر ضعف به شمار می‌آید؛ ما معتقدیم آمریکا نیاز به مذاکره دارد و ما نیازی به مذاکره نداریم.

وی در پایان تاکید کرد: بیانات مقام معظم رهبری از موضع اقتدار و قدرت مطرح شد و این نشان دهنده عظمت انقلاب ما است.

دلواپسان زحمات دولت را نادیده نگیرند

محسن کو‌هکن نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در حرم رضوی اظهار کرد: من با شنیدن صحبت‌های مقام معظم رهبری این باورم قوی‌تر شد که ایشان با وجود اشراف به فعالیت‌های کلان کشور و جهان اسلام بر ریز رفتارها و مسائل درون کشور و فضای رسانه‌ای نیز اشراف دارد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در زمان تحویل شعار راهبردی سال را تبیین کردند و در سخنرانی خود راه‌های رسیدن به آن را مطرح کردند. یعنی یک نسخه اجرایی برای تلطیف فضای دولت و مردم ارائه نمودند. در جایی تذکر دادند و در جای دیگر ارشاد کردند.

کوهکن ادامه داد: به طور مثال دشمن تلاش می‌کند که به نوعی با تحریم مشکلات کشور را بیشتر و نظر خود را تحمیل کند و بعد از آن بین مردم با حاکمیت و دولت تقابل به وجود بیاورد اما مقام معظم رهبری در مقابل این ترفند بسترسازی و مستحکم سازی ارتباطات بین دولت و ملت را تبیین کردند. در خصوص اتفاقاتی که در یک سال گذشته در فضای انتقادی کشور صورت گرفته نیز مباحث دقیقی را مطرح کردند.

این نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: در بحث دلواپسان، که تقریبا از بعد از مذاکرات هسته‌ای به وجود آمده برداشت من این است که رهبر معظم انقلاب نوع بیان انتقادی را تبیین کردند. منتقدین باید ضمن این که انتقاد خود را به صورت عمیق و استدلالی مطرح می کنند مراقب باشند که به مرز نادیده گرفتن زحمات دولت کشیده نشود و شنونده از انتقاد آن‌ها به گونه‌ای برداشت نکند که تخریب یا تخطئه‌ای صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر دولت هم باید منتقدان را تحمل کرده آن‌ها را توجیه کند و با آن‌ها پاسخ دهد امیدوارم صحبت‌هایی که از این بابت از دولتی‌ها و رییس جمهور محترم می‌شنویم با نوعی عطوفت و مهربانی نسبت به منتقدین باشد.

نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مباحث اقتصادی بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: ضمن احترام و تشکر از همه مسوولین در همه ادوار باید متوجه شویم که وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند من فلان مساله را قبلا مطرح کرده‌ام یعنی از سوی کسانی که انتظار بوده در داخل برنامه‌ها را در تبیین، اجرا و نظارت روی ریل مورد نظر حرکت دهند احتمالا کوتاهی صورت گرفته و یا آن چه مطالبه رهبری بوده را درست انجام نداده‌اند.

کوهکن در ادامه تاکید کرد: ما باید به صراحت اذعان کنیم که در بخش اقتصادی آنچه در طول یک دهه اخیر مقام معظم رهبری چه در بیانات خود و چه در شعار سال مشخص کرده‌اند به طور صد درصد روی آن ریل مخصوص و یا با حجم مطالبه ایشان که در جهت تعالی و ترقی کشور بوده پیش نرفته است. در زمینه مباحث اقتصادی بعضی‌ها همان صحبت‌هایی را که اوباما مطرح می‌کند تکرار می‌کنند و شنونده فکر می‌کند با برداشتن تحریم‌ها همه مشکلات اقتصادی حل می‌شود در حالی که کارشناسان می‌دانند این گونه نیست و ما باید به دنبال ساختار درست اقتصادی و حل مشکلات بنیادین اقتصاد برویم مثلا نگاه به تولید داشته باشیم.

وی یادآور شد: مثلا رهبر معظم انقلاب از بانک‌ها گلایه کرده‌اند و این یعنی مسوولین واقعا باید بنشینند و برای نظام بانکی و تمام ابعاد آن که هنوز به آن پرداخته نشده و یا کمتر پرداخته شده فکر اساسی کنند. از مجموع فرمایشات مقام معظم رهبری این طور برداشت می‌شود که ایشان می‌خواهند با وجود همه فشارها ملت ایران دستشان را به زانوی خودشان بگیرند و با فکری که تجربه کرده و امتحان داده‌اند بلند شوند و این چنین بلند شدن می‌تواند ما را در دنیا جزو چهار و پنج کشور اول دنیا کند. همان طور که مثلا در هوافضا و یا تسلیحات مجاز نظامی به درجات بالایی رسیده‌ایم.

نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: در مجموع برداشت من از بیانات رهبر انقلاب درباره مباحث اقتصادی این است که اقتصاد مقاومتی باید به عنوان سرفصلی نوشته شود و ذیل آن برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی که کاملا ملت را تجهیز می کند و ریاضت هم در آن نیست باید به تولید داخلی تکیه کرد. البته استفاده از دانش خارجی‌ها می‌تواند صورت گیرد ولی نباید چشم امیدمان به خارج باشد و این اشتباه محض است که بخواهیم فقط به خارج نگاه کنیم.

کوهکن همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: مقام معظم رهبری برای اولین بار با جمله ساده، روان و همه فهم فرمودند که برداشتن تحریم‌ها نتیجه مذاکرات نیست. این یعنی روشن کردن فضا و رو کردن دست دشمن در بازی با الفاظ. رهبر معظم انقلاب با صحبت‌های خود مشخص کردند که طرف مقابل به خصوص آمریکایی‌ها چه چیزی را دنبال می‌کنند.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها وقتی دو قدم با ما پیاده روی می‌کنند یا سر میز مذاکره می‌نشینند فکر می‌کنند می‌توانند برای کنترل و از ریل خارج کردن حرکت‌ها و مطالبات به حق مردمی سو‌ء استفاده کنند اما رهبر معظم انقلاب با صراحت و قاطعیت بین کردند که مذاکره ما فقط درباره مسائل هسته‌ای است و نهایتا درباره هیچ یک از موارد داخلی، منطقه‌ای و تسلیحاتی هیچ گونه مذاکره‌ای نخواهیم داشت.

نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پایان اظهار کرد: معنای این صحبت‌ها این است که ملت‌های آزاده‌ای که در منطقه از رژیم‌های وابسته، پوسیده، ارتجاعی و واپس‌گرا به تنگ آمده‌اند و می‌خواهند اداره امورشان را به دست گیرند کوچکترین یاسی را به خود راه ندهند. چون چشم و امید آن‌ها به هدایت‌ها و حمایت‌های معنوی ما است و ما نقطه امید و الگویشان برای ایستادگی مقابل آمریکا هستیم.

دلواپسی نباید جنبه تخریبی داشته باشد

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم مشهد مقدس در مورد لزوم حمایت از دولت گفت: ایشان همواره با داشتن نگاه جامع بر لزوم حمایت از دولت تاکید داشتند البته این موضوع را هیچ گاه مانعی بر سر راه نقد سازنده نداشتند چون نقد سازنده مفید است.

وی افزود: در سال جاری که به نام سال دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی نام گذاری شده است این نقد سازنده به دولت کمک می‌کند و می‌تواند چراغ خطری را برای دولت روشن کند تا دولت متوجه برخی ایرادها و ضعف‌ها نماید.

نایب رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با تاکید بر این‌که اصل پشتیبانی و حمایت از دولت یکی از اصول مهم به شمار می‌آید گفت:‌ مردم همان طور که از ابتدای انقلاب با هشیاری از نظام و دولت حمایت کردند قطعا در آینده نیز چنین روندی در پیش خواهند گرفت در این شرایط دولت و مجلس نیز باید با همگرایی و همدلی برای رفع مشکلات مردم تلاش کنند منتها باید نقد هم وجود داشته باشد.

سبحانی‌نیا با تاکید بر این‌که دولت باید تحمل و ظرفیتش را در پذیرش نقد بالا ببرد گفت:‌ دولت نباید بدون جهت افراد را متهم کرده و به گروه‌گرایی و واگرایی دامن زد. از طرف دیگر نقدها نیز باید سازنده باشد؛ چون نقد سازنده با نقد تخریبی و کوبنده متفاوت است. نکته‌ای که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت و این به عنوان ضروریات امروز انقلاب به عنوان کمک کننده به شرایط حال کشور است.

وی به بخش دیگری از بیانات مقام معظم رهبری در مورد ادبیات نقد و لزوم نادیده نگرفتن زحمات و خدمات دولت اشاره و اظهار کرد: تاکید مقام معظم رهبری بر این است که ضمن مهم بودن نقد باید نقدی سازنده وجود داشته باشد؛ البته دلواپسی و نگرانی بد نیست ولی نباید جنبه تخریبی داشته باشد. نقد نباید به معنای تخریب خدمات و نادیده گرفتن زحمات دولت باشد.

این عضو هیات رییسه مجلس ادامه داد: طبق تاکید مقام معظم رهبری در کنار این که دولت نباید از نقد سازنده نگران باشد، افرادی که به عنوان دلواپس، دل نگران و دلسوز نظام نقدی را بیان می کند نباید آن‌ها را با تعابیر و بیانی رنجاند و این افراد را از بدنه کلی جامعه جدا کرد و در قالب گروهی قرار داد.

سبحانی‌نیا ادامه داد: از آن طرف نیز این دل نگرانی و ناقدان نیز باید دلسوزیشان واقعی باشد و در آن هدف تخریب چهره دولت و نادیده گرفتن زحمات دولت نباشد باید به دولت کمک کرد تا بتواند به خوبی از اجرای کارهای اجرایی‌اش برآید.

این عضو هیات رییسه مجلس با بیان این‌که طبق تاکید مقام معظم رهبری کشورمان دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری است گفت: با توجه ویژه به ظرفیت‌های داخلی می‌توان نیازهای کشور را تامین کرد البته باید اقتصاد مقاومتی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: امروز در شرایطی هستیم که تمام کارگزاران نظام باید با سیاست گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در جهت برون رفت مردم از مشکلات اقتصادی تلاش کنند که این مهم با همدلی و هم زبانی دولت و مردم محقق می شود در چنین شرایطی می توان در مقابل فشارهای غرب ایستادگی کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین با اشاره به بخش دیگری از بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد مذاکرات گفت: بحث روز ما با دنیای غرب مربوط به مساله هسته‌ای است مساله‌ای که برخی از آن به عنوان موضوع اساسی و کلیدی نام می‌برند و برخی دیگر نیز معتقدند چرا که باید به هر حال این مشکل باید حل شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری به این موضوع اشاره داشتند که ما به دنبال حل این مشکل با غرب در موضوع هسته‌ای هستیم همان طور که ایران صادقانه حرکت می کند غرب نیز حرکت صادقانه‌ای داشته باشد همچنین غربی‌ها به دنبال این نباشند که تحریم‌ها را در طولانی مدت بردارند بلکه باید تحریم‌ها یک جا و در توافق برداشته شود.

انتقاد مانعی بر سر راه دولت ایجاد نکند

سیدحسین نقوی حسینی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت که طبق تاکید مقام معظم رهبری هدف از نقد نباید تخریب باشد بلکه باید هدف حمایت و بهبود شرایط کشور باشد همچنین نقد مانعی بر سر مسیر دولت ایجاد نکند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم مشهد در مورد حمایت از دولت‌ها به بیان شرایط انتقاد گفت: مقام معظم رهبری همواره بر روی نقد منصفانه تاکید داشته‌اند نقد منصفانه دارای دو وجه است، وجه اول آن که نقادان باید منصفانه نقد کرده و هدفشان از نقد تخریب نباشد بلکه بر روی حمایت و بهبود شرایط تاکید کند تا مسیر برای فعالیت و پیشرفت باز شود و مانع بر سر مسیر دولت ایجاد نشود.

وی افزود: وجه دوم آن است که دولت به نقد به احترام بگذارد و توجه کند؛ همچنین نقد منصفانه را مورد توهین و حمله قرار ندهد و تخطئه نکند؛ قطعا باید در بیان نقد هر دو وجه مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: منتقد نباید نقدش باعث تخریب شود و براساس آن نقد دولت نتواند کاری را پیش برده و یا اعتبار و حیثیت دولت زیر سوال رود؛ از طرف دیگر دولت نیز باید ضمن توجه به نقد منصفانه، نقد را دشمن خود تلقی نکند و فراموش نکند که نقد به پیشرفت و بهبود کار کمک خواهد کرد.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: براین اساس رهبر معظم انقلاب هر دو وجه را مورد تاکید قرار داده با این شرایط که باید به دولت کمک کرد، اما آنجایی که ایرادی دیده می شود ضمن بیان آن ایراد در لوای نقد منصفانه دولت نیز به انتقادات توجه کرده و در جهت رفع اشکالات تلاش کند.

وی در ادامه به بخش دیگری از بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد داشتن احترام ویژه برای تقویت تولید داخلی اشاره و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در این رابطه بر روی دو نکته تاکید کردند اول این که تفکری فکر می‌کند با رابطه با غرب و داشتن انتظار از بیگانه‌ای که دشمن ماست، شرایط اقتصادی تغییر می کند در اشتباه است، اگر کسی فکر کند که با دوستی با آمریکا و غربی‌ها می‌توان شرایط اقتصادی کشور را بهبود بخشید بداند که آن تفکر غلط است چون آن‌ها هیچ گاه خواهان آرامش ملت ما و توسعه و پیشرفت کشور نیستند.

به گفته وی، دشمنان تمام تلاششان را برای جلوگیری از پیشرفت، توسعه و رشد اقتصادی کشور به کار گرفته و خواهند گرفت بنابراین نباید چشم به بیگانه داشت و در مقابل باید توجه ویژه ای به ظرفیت های اقتصادی در درون کشور داشت.

این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت ادامه داد: یکی دیگر از نکات مورد اشاره ایشان که همواره مورد تاکید داشتند پرهیز از خام فروشی است نباید منابع و ذخایرمان را خام بفروشیم تا دیگران بعد از تبدیل آن به فرآورده آن محصول را چندین برابر قیمت به ما برگردانند آن هم در شرایطی که کشور دارای ذخایر نفتی و گازی عظیم و معادن و منابع غنی است و در حوزه پتروشیمی یکی از کشورهای صاحب نام به شمار می آید بر همین اساس مقام معظم رهبری بر لزوم استفاده از ظرفیت داخلی و احیای تولید برای حل مشکلات اقتصادی کشور تاکید کرده‌اند.

به گفته وی، با توجه به ظرفیت‌های داخلی ضمن ایجاد اشتغال چرخش سرمایه و ارزش افزوده در تولید ایجاد می شود. در این شرایط است که نباید به بیگانگان برای بهبود وضعیت اقتصادی چشم داشتی داشت این تفکر غلط و غیر منطقی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بخش دیگری از بیانات مقام معظم رهبری درباره مذاکرات و لزوم رفع تحریم ها بلافاصله پس از توافق اشاره و اظهار کرد: مقام معظم رهبری در مذاکرات هسته‌ای چند خطوط قرمز را تعریف کردند که تیم مذاکره کننده موظف به رعایت آن تا پایان مذاکرات و در توافق هستند از جمله آن که تحریم ها باید یک جا لغو شود و حربه تحریم از طرف غربی گرفته شود.

وی یادآور شد: یکی از اهداف مهم مذاکره برداشتن تحریم‌ها است بر همین اساس رهبری بر روی برداشتن یک جا تحریم‌ها تاکید کردند از آن جهت که غربی‌ها و آمریکایی‌ها پیشنهادی غیر از این دارند آن ها معتقد به لغو تحریم‌ها در دراز مدت و بلند مدت هستند حال این که ما معتقدیم تحریم ها باید بلافاصله بعد از توافق لغو شود.

نقوی حسینی ادامه داد: نکته دیگر مورد اشاره مقام معظم رهبری که قبلا نیز به عنوان خط قرمز مطرح کردند این بود که مذاکرات با آمریکایی ها صرفا پیرامون مسائل هسته ای است و هیچ موضوع غیر هسته‌ای نباید در مباحث مذاکرات و یا در توافق مطرح شود. بر همین اساس تیم مذاکره کننده نباید اجازه دهد مسائلی همچون منطقه‌ای و دفاعی کشور در این گفت‌وگوها طرح گردد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان تاکید کرد که در شرایط فعلی که مذاکرات روند مثبتی را طی می کند تیم مذاکره کننده باید نکات مورد تاکید مقام معظم رهبری به عنوان خطوط قرمز را رعایت کرده و اجرایی کند.

وفاق ملی تنها راه مقابله با مشکلات است

محمدعلی اسفنانی نیز در گفت‌وگو با ایسنای منطقه اصفهان، با اشاره به انتخاب شعار امسال از سوی رهبر انقلاب اظهار کرد: تأکید مقام معظم رهبری در همه دوران همواره بر اتحاد، هم‌دلی، یکرنگی و یکدلی میان مسئولان کشور از یک‌سو و میان مسئولان و ملت از سوی دیگر بوده است چراکه به‌واقع وفاق ملی تنها راه مقابله با مشکلات پیش روی کشور و نظام و حل مسائل مهم مملکتی است.

وی با بیان اینکه دشمن در همه‌سال‌های گذشته راه‌های متعددی را برای آسیب رساندن به‌نظام جمهوری اسلامی ایران آزموده است، افزود: دشمن در سال‌های گذشته همه توان و انرژی خود را برای ضربه زدن به اتحاد میان ملت و حکومت به کار گرفته است چراکه در باور دشمن کوردل ایجاد انشقاق در نظام اسلامی ایران حاکمیت را با آسیب‌های جبران‌ناپذیری روبه‌رو می‌کند، با این‌حال مردم در همه دوران و اعصار سرنوشت‌ساز با پایمردی همه توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کرده‌اند.

نماینده مردم فریدن، فریدون شهر و چادگان در مجلس به آشوب‌های منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: اکنون دامنه ناامنی‌ها و اختلافات به کشورهای همسایه غربی ایران مانند روسیه رسیده است؛ تهدیدی که در درجه اول مخلوق یک اختلاف درون سیستمی، درون‌گروهی و درون مذهبی است و سعی دارد تا به شکلی وحشیانه و با توسل به خشونت برادران هم دین را به جان یکدیگر بیندازد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، ماهیت گروه‌های تندرو در منطقه را مورد توجه قرارداد و تصریح کرد: دامنه فعالیت‌های مخرب این گروه‌ها در میان گروه‌های شیعه و سنی آن‌چنان بالا است که این افراد نه‌تنها به‌طور علنی با رویکردهای عقیدتی مسلمانان غیر هم‌مسلک خود مخالفت می‌کنند بلکه کشتن آن‌ها را نیز مباح می‌دانند و همین مسئله ریشه اختلاف‌افکنی‌های بزرگ و خطرناک در خاورمیانه را ایجاد کرده است.

اسفنانی خاطرنشان کرد: لازم است در کشور ما نیز همه آحاد جامعه در کنار مسئولان بایستند و با وفاق و هم‌دلی از نفوذ فکری یا فیزیکی دشمنان به خاک کشور جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه شعار امسال رهبری هر دو گروه مردم و مسئولان را مخاطب قرار می‌دهد، گفت: در کنار لزوم حمایت مردم از مسئولان، کارگزاران نظام نیز باید جایگاه مردم را به‌درستی بشناسند، راه‌های تعامل سازنده با آن‌ها را بیاموزند و باید حل مشکلات پیش روی آن‌ها تلاش کنند چراکه مردم نمود عینی وحدت میان مسئولان هستند.

نماینده مردم فریدن، فریدون شهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی عملکرد سال گذشته دولت را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: مجلس نهم با وجود حاشیه‌های موجود توانست با تکیه‌بر توان علمی و تجربی خود مصوبات خوب و ثمربخشی را برای کشور و مردم به تصویب برساند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: البته نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی گاه مسائل سیاسی را خارج از میزان معمول در موارد وارد می‌کردند.

وحدت و همدلی در کشور باید حول محور ولایت شکل بگیرد

حسین کنعانی مقدم نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتخاب شعار "دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی" از سوی مقام معظم رهبری برای سال 94 اظهار کرد: امسال یکی از سال‌های حساس نظام است چرا که پس ازمذاکرات بسیار فشرده‌ای که با آمریکا و 1+5 داشتیم به نظر می‌رسد که غرب به دنبال ایجاد شکاف در داخل کشور است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: همان طور که در پیام نوروزی اوباما نیز آمده است، آن‌ها به دنبال سیاست تفرقه بینداز و حکومت‌کن هستند، غرب به دنبال این است که در میان ملت و دولت جمهوری اسلامی اختلافی عمیق ایجاد کرده و از این اختلاف به نفع خود بهره‌برداری کند.

دبیرکل حزب سبز گفت: برای اینکه ما بتوانیم در مقابل توطئه‌های دشمن مقابله کنیم نیاز است که همدلی و همزبانی میان دولت و ملت شکل بگیرد.

این فعال سیاسی با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 با تاکید بر اینکه هر اتفاقی که بیفتد، چه توافق انجام بگیرد و چه توافق انجام نگیرد ما باید وحدت خود را حفظ کنیم اظهار کرد: شرط وحدت و همدلی میان ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران این است که این وحدت حول محور ولایت و رهبری شکل بگیرد نه حول محور خواسته‌های غرب.

وی ادامه داد: چنانچه نخواهیم تسلیم خواسته‌های غرب شویم، راهی جز توجه به استعدادهای درونی نداریم و این موضوع نیز زمانی محقق می‌شود که میان دولت و ملت‌مان وحدت و همدلی شکل بگیرد.

دبیرکل حزب سبز در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر مقابله با فشار اقتصادی بدخواهان گفت: نقشه راهی که مقام معظم رهبری برای عبور از بحران‌های موجود و گذر کردن از تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی ترسیم کرده‌اند این است که کشور بر ثروت‌های درونی و منابع درونی خود متکی باشد. چنانچه ما این مسیر را طی کنیم قطعا نه تنها از تاثیر تحریم‌ها کاسته می‌شود بلکه این تحریم‌ها نیز بی‌نتیجه می‌گیرد و غرب تمام اهرم‌های فشار خود علیه ما را از دست می‌دهد.

کنعانی مقدم همچنین با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم طرح انتقادات منصفانه و به دور از اهانت و روش‌های خشم‌آلود گفت: زمانی که رهبری می‌فرمایند که باید در کشور میان دولت و ملت همدلی و همزبانی باشد بدان معناست که ملت ایران نباید در جناح‌بندی‌های سیاسی به دنبال تنش و ایجاد درگیری باشند.

این فعال سیاسی افزود: در همین راستا باید هم دولت مستقر دولت نقدپذیر باشد و هم دلسوزان نظام در انتقادات خود از دولت مراقب باشند تا نقد‌شان باعث سوء استفاده دشمن برای ضربه زدن به نظام نشود.

دبیرکل حزب سبز در پایان اظهار کرد: باید در گفتمان سیاسی خود زبانی را به کار بگیریم که محبت و مودت را ایجاد کند و از به کارگیری زبان تلخ که باعث دلسردی و بریدن مردم و مسئولان از نظام می‌شود، جلوگیری کنیم.

تقویت اعتماد عمومی اولین گام تحقق شعار سال 94 است

شهلا میرگلوبیات نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایسنای منطقه مرکزی گفت: همدلی و همزبانی دولت و مردم باید گفتمان غالب کشور شود.

وی افزود: این نامگذاری بیانگر نوع نگاه رهبری معظم انقلاب به یک رابطه دو طرفه بین دولت و مردم است که تقویت این رابطه شرط توسعه پایدار کشور و اقتدار ملی است.

وی به بیان وظایف دولت و مردم در سالی که تاکید رهبری معظم انقلاب بر همدلی و همزبانی بین این دو است پرداخت و اظهار داشت: اولین گام در تحقق نامگذاری سال 94 تقویت اعتماد عمومی است و اینکه بتوان فاصله بین مردم و دولت را با اعتماد متقابل از بین برد.

وی لازمه تقویت اعتماد عمومی را خدمتگزاری بدون منت به مردم دانست و تصریح کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی اصل بر خدمتگزاری است و این توصیه امام راحل و رهبری به قوای سه گانه و مسئولان است تا با خدمت صادقانه و بدون منت به مردم رضایت خدای تعالی را فراهم کنند.

به گفته وی، این نامگذاری حجت را بر همگان تمام کرده است به طوریکه دولت در مسیر اصول و مبانی انقلاب به فعالیت خود کماکان ادامه داده و مردم نیز با حمایت بیشتر از دولت مانع از عملی شدن توطئه‌های دشمنان می‌شوند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه اضافه کرد: با توجه به شرایطی که در کشور به لحاظ کاهش قیمت نفت حاکم شده است وظیفه دولت این است تا با برنامه ریزی صحیح شرایط مناسب را برای زندگی روزمره مردم به ویژه معیشت و اقتصاد مردم فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: مردم نیز وظیفه دارند در کمک به دولت با صرفه جویی و تحقق اقتصاد مقاومتی با پرهیز از اسراف به استقلال و اقتدار روز افزون کشور کمک کنند.

میرگلوبیات با بیان اینکه نامگذاری‌هایی که در ابتدای هر سال توسط مقام معظم رهبری انجام می‌شود، نشان از عزم ملی مردم کشور و سمت و سوگیری نظام در راستای شعار آن سال است، خاطر نشان کرد: این نامگذاری‌ها براساس مقتضیات زمان و بسیار حکیمانه انجام می شود و امسال همدلی و همزبانی به عنوان دو بال اساسی پیشرفت کشور اعلام شده است.

برای اجرای سیاست‌های داخلی و خارجی نیازمند همدلی و هم‌زبانی هستیم

حمیدرضا فولادگر نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا ‌گفت:‌ در سال 94 کشور در مسائل داخلی و خارجی حساسیت‌های خاص خودش را دارد و دلیل اینکه مقام معظم رهبری امسال را به نام " دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی" نامگذاری کردند، به همین دلیل است.

وی اظهار کرد: برای اینکه نظام جمهوری اسلامی بتواند برنامه‌ها و سیاست‌های خود را اجرایی کند نیازمند همدلی و هم زبانی است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم قوانین و مصوبات اجرا شود و سیاست اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا کند و اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران نتیجه بدهد یا ندهد و نیز در جامعه ثبات باشد، در همه این موارد باید همدلی احساس شود. چرا که در سال 94، کشور در مسائل داخلی و خارجی حساسیت‌های خاص خودش را دارد و دلیل اینکه مقام معظم رهبری امسال را به این نام نامیدند، به همین دلیل است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که باید نکات سخنان مقام معظم رهبری را سرلوحه کار قرار بدهیم و دولت باید خودش را خدمتگذار مردم بداند و مردم هم حامی دولت باشند. امیدواریم سال 94 با همدلی و هم‌زبانی مردم و دولت گام های بسیار مفیدی را برداریم.

فولادگر افزود:‌ مفهوم دولت یک مفهوم عام است و بحث کل حکومت و نظام جمهوری اسلامی است که از طریق ولایت فقیه مشروعیت پیدا می‌کند و مقبولیت آن با مردم است و در این راستا همدلی مردم و نظام بسیار مهم است و این اصل باید دو طرفه باشد و قوه مجریه باید مردم را با خود همراه و همدل کند.

وی در پایان گفت:‌ امیدواریم در سال 94 این همدلی را بین دولت، مردم، مجلس و قوه قضاییه شاهد باشیم و لازمه این همدلی این است که مردم دولت را تضعیف نکنند و دولت هم مردم را همدل و یاور خود بداند.

وحدت و همدلی راز موفقیت انقلاب اسلامی ایران است

محمد اسماعیلی نیز در گفت‌وگو با ایسنای منطقه زنجان، با اشاره به اینکه وحدت و همدلی راز موفقیت انقلاب اسلامی ایران است، اظهار کرد: در طول 36 سال گذشته وحدت مردم ایران و همراهی آنان با مسئولان باعث پابرجایی انقلاب اسلامی شده است و با کمی دقت در وضعیت کشورهای منطقه می‌توان رمز موفقیت ایران اسلامی را در این دو موضوع مشاهده کرد.

وی تصریح‌ کرد: در شرایطی که دشمن به‌د‌نبال ایجاد تفرقه بین مردم ایران و همچنین مسئولان است، توجه به شعار امسال می‌تواند نقشه‌ آنها را نقش برآب کند و امیدواریم امسال با تأسی به این موضوع شاهد ایامی پر از موفقیت برای مردم و مسئولان باشیم.

نماینده مردم زنجان و طارم در خانه ملت با اشاره به اینکه یکی از راه‌های همدلی مردم با مسئولان می‌تواند حمایت از تولید داخل و استفاده از محصولات ایرانی باشد، افزود: همدلی و هم‌زبانی فقط مربوط به مسائل سیاسی نبوده و در همه عرصه‌ها به‌ویژه مسائل اقتصادی باید این موضوع نمود پیدا کند و امیدواریم با برنامه‌ریزی شاهد تحقق این شعار در پایان سال باشیم.

اسماعیلی با بیان اینکه با همدلی و همزبانی می‌توانیم در این برهه از تاریخ بر همه مشکلات کشور فائق آییم، خاطرنشان‌کرد: کنار هم قرار گرفتن ملت و دولت همچون 36 سال گذشته ضامن موفقیت کشور در عرصه‌های مختلف است و امیدواریم با توجه به این موضوع این روند ادامه داشته باشد.

نباید به جبهه خودی سیلی زد

کاظم جلالی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه منتقدین مذاکرات هسته‌ای باید نقدهایشان را با حفظ منافع ملی مطرح کنند، گفت که می‌توان دلواپس و نگران بود، اما این دلواپسی باید نسبت به رفتار غرب باشد، نباید به جبهه خودی سیلی زد و کسانی که سخت‌ترین کار را در تاریخ ایران انجام می‌دهند، تضعیف کنیم.

وی اظهار کرد: به هر حال جامعه ما یک جامعه تک صدایی نیست و نمی‌تواند هم تبدیل به جامعه تک صدایی شود بلکه نقدهایی می‌تواند وجود داشته باشد و طبیعتا باید با نگاه مدارا با منتقدان برخورد شود و صدای منتقدان شنیده شود، اما از سویی در یک مسئله ملی مثل موضوع هسته‌ای کسانی که نقد دارند هم باید با دقت و حفظ منافع ملی نقدهای خود را مطرح کنند.

وی افزود: اگر ما قائل به این هستیم که باید بر اساس مشی رهبری حرکت کنیم، ما یک بار هم در مشی ایشان ندیدیم که انتقاد را نسبت به کسانی که در حال مذاکره سخت هستند جهت دهند بلکه نقد ایشان همواره به جریان مقابل، غرب و آمریکا بوده و از مذاکره‌کنندگان حمایت کرده‌اند.

رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای کار دشواری است و تیم مذاکره کننده از آبرو و توانمندی خودشان در مذاکرات استفاده می‌کنند افزود: به هر حال مذاکرات به راحتی قابل انجام نیست و همه می‌دانند که این مذاکرات می‌تواند نتایج مثبت داشته باشد یا به سمت نتایج منفی برود. اما آنچه اهمیت دارد این است که نباید مذاکره کنندگان را تضعیف کرد.

جلالی ادامه داد: البته بر اساس مشی رهبری همه می‌توانند دلواپس و دل‌نگران باشند اما نسبت به غرب و رفتار غرب و آمریکا. زیرا آن‌ها در گذشته هم نشان داده‌اند که به نتایج گفت‌وگوها التزام ندارند اما از سویی نباید به جبهه خودی سیلی زد و سیل انتقادات را به سمت کسانی بگیریم که دشوارترین کار را در تاریخ ایران انجام می‌دهند.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: وقتی سربازی در جلوی جبهه می‌جنگد، همه باید از او پشتیبانی کنند و او را به لحاظ روحی تقویت کنند چرا که این به نظر منطقی‌ترین وضعیت است.

وی با اشاره به بخش‌های دیگری از فرمایشات رهبری در مشهد مقدس خاطرنشان کرد: رویکرد مقام معظم رهبری مثل گذشته حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای و مواضع هسته‌ای ملت و دولت و تاکید بر حفظ دستاوردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی بود. ایشان تاکید کردند که همه ما قائل به این هستیم که حل مسئله هسته‌ایی از طریق مذاکره ممکن است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: یکی از نکات دقیقی که رهبری به آن اشاره کردند این بود که اگر قرار است جمهوری اسلامی درخصوص مسائل مربوط به تکنولوژی هسته‌ای انعطافی نشان دهد، نمی‌تواند به این شکل باشد که ما همه تعهدات را یک جا انجام دهیم اما غربی‌ها تعهدات‌شان را در زمینه برداشتن تحریم‌ها زمان‌مند کنند. علاوه بر این آن‌ها نمی‌توانند ادعا کنند که تحریم‌ها برگشت‌پذیر است. اگر قرار است تحریم‌ها برگشت‌پذیر باشد، فعالیت‌های کنار گذاشته شده ایران مثل غنی‌سازی بالای 5 درصد هم می‌تواند برگشت‌پذیر باشد.

جلالی با بیان اینکه مقام معظم رهبری قواعد شفاف و روشنی را در مورد مذاکرات هسته‌ای و صیانت از حقوق ملت مطرح کرده‌اند افزود: اینکه غربی‌ها بخواهند اراده خود را به ما تحمیل کنند، از اصلی‌ترین مشکلاتی است که ما به خاطر آن انقلاب کردیم. در واقع فلسفه انقلاب این بود که ما برای اداره کشور از سفرای آمریکا و انگلیس کسب تکلیف نکنیم زیرا این زورگویی‌ها موجب از دست رفتن منافع ملت و تحمیل خسارت به ما در طول تاریخ شده است بنابراین جمهوری اسلامی حرف زور را نمی‌پذیرد و غرب نباید اراده‌اش را به ما تحمیل کند.

با توجه به توطئه‌های استکبار، همدلی و همزبانی امسال بیشتر ضرورت دارد

حسین شیخ‌الاسلام نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال "دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی"، آن را نوعی آینده‌نگری معظم له توصیف کرد و افزود: صحت نامگذاری‌هایی که تاکنون از سوی مقام معظم رهبری انجام شده، ثابت شده است.

وی گفت: تاکنون با توجه به چالش‌ها و فرصت‌هایی که برای جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده، ثابت شده که این نامگذاری‌های انجام شده، درست بوده است. به نظر می‌رسد با توجه به توطئه‌های استکبار علیه ما و با توجه به موقعیتی که جمهوری اسلامی ایران در منطقه پیدا کرده، همدلی و همزبانی از ضرورت بیشتری برخوردار است چرا که واضح است مذاکراتی که در جریان است مذاکره ما به عنوان نماینده کل مستضعفین با استکبار جهانی به نمایندگی آمریکا است.

وی ادامه داد: در پای میز مذاکره، جنگی که وجود دارد، نیاز به یک پیشتوانه جدی از سوی کل ملت‌ها و همه پابرهنه‌های دنیا دارد. پابرهنه‌های دنیا با ما هستند برای اینکه جناح مقابل ما آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و تروریست‌های هم‌پیمان‌شان هستند. پیروزی‌ها و شکست‌های ما اکنون از اهمیت بسیاری برخوردار است. این شکست‌ها و پیروزی‌ها راهبردی هستند چرا که الان دیگر تنها ما و برنامه هسته‌ای ما مطرح نیست.

شیخ الاسلام افزود: هزینه برد و باخت‌ها بسیار زیاد شده و ما نیازمند ایستادگی و پایداری هستیم که هم دولت و هم ملت، همزمان با درک این مطلب در صحنه حضور داشته و پشتیبان مبارزه مستضعفین علیه مستکبرین باشند.

مشاور رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری در بخش اقتصادی اشاره کرد و گفت: ایشان در فرمایشات خود به بحث مسائل اقتصادی علی الخصوص تولید نیز تاکید داشتند. ما در جنبه‌های مختلفی هم‌چون سیاسی و فرهنگی توانایی‌های خود را به اثبات رساندیم و توانستیم فرهنگ شایسته‌ای را ارائه کنیم اما به لحاظ اقتصادی هنوز نظریه مشخصی که قابل اجرا و در تجربه، درستی آن ثابت شده باشد، نداریم و نتوانستیم تا موفقیت‌های‌مان را در این صحنه به یک جریان اقتصادی تبدیل کنیم. موفقیت‌های زیادی داشتیم اما باید در یک جریان توفیقات جدی را به دست آوریم. پشتیبانی در صحنه اقتصادی یکی از مهمترین نکات است.

وی در ادامه، نقش رسانه‌ها و مسوولان را در تحقق این شعار ضروری خواند و افزود: رسانه‌ها و مسئولان نقش مهمی در تحقق شعارها دارند، تحقق برخی مسائل هم‌چون مسایل اقتصادی زمانبر است و نیازمند فعالیت بیشتری است. اما در شعار امسال هر فرد باید خودش به آن توجه داشته و آن را سرمشق قرار دهد.

اهتمام به تحقق شعار سال، توسعه کشور را به دنبال دارد

محسن علیمردانی نیز در گفت‌وگو با ایسنای منطقه زنجان، با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام "دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی"، گفت: بی‌تردید تعامل نمایندگان خانه ملت نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در تحقق شعار سال دارد.

وی با بیان اینکه سخنان گوهربار رهبر معظم انقلاب همواره باعث پیشرفت و شکوفایی کشور در بخش‌های مختلف شده است، افزود: آنچه که امروز بیش از هر زمان دیگری از اهمیت خاصی برخوردار است، حضور پررنگ مردم در بسیاری از مسائل است، چرا که این حضور باعث می‌شود تا باری از دوش ملت برداشته شود.

وی با تأکید بر اینکه رفع همه مشکلات موجود در کشور مسئله‌ای نیست که بتوان آن را در کوتاه‌مدت و فقط توسط دولتمردان حل کرد، ادامه داد: بدون شک، نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری باعث افزایش همکاری‌های دولت و ملت خواهد شد، به همین خاطر معتقدیم برای اینکه بتوان در این زمینه گام اساسی برداشت، باید همکاری بیش از پیش دولت و ملت جهت رفع معضلات کشور در اولویت قرار گیرد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه تجربه نشان داده است که مشارکت مردم در بسیاری از مسائل و همکاری تنگاتنگ آن‌ها با دولتمردان باعث می‌شود تا جلوی بسیاری از سودجویی‌ها در کشور گرفته شود، اظهار کرد: جلوگیری از منفعت‌طلبی‌ها مقوله‌ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت، لذا اهتمام به شعار سال مهم‌ترین راهکار برای رفع این معضلات است.

علیمردانی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم به توسعه و پیشرفت روزافزون دست یابیم، هیچ راهی جز اهتمام به مؤلفه‌هایی چون همدلی، هم‌زبانی و مهم‌تر از همه وحدت نداریم، خاطرنشان کرد: با نگاهی به نامگذاری امسال متوجه می‌شویم که همه این مؤلفه‌ها در شعار "دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی" گنجانده شده است و این بدان معنی است که اهتمام به تحقق شعار سال، توسعه کشور را به دنبال خواهد داشت.

دولت با جلب اعتماد ملت می‌تواند موجبات تقویت مصالح ملی را فراهم کند

سید احسن علوی نیز در گفت‌وگو با ایسنای منطقه کردستان اظهار کرد: شعارهایی که هر ساله رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار سال انتخاب می کنند، حاوی پیام‌هایی است که با همکاری همه جانبه باید برای تحقق آن تلاش کرد.

وی افزود: این شعارها باید به عنوان نقشه راه مسئولان قرار گیرد؛ چراکه این شعارها بر اساس وضعیت کشور انتخاب شده و تحقق آن می تواند راهی برای پیشرفت و توسعه و آبادانی هر چه بیشتر کشور باشد.

رییس مجمع نمایندگان کردستان عنوان کرد: با توجه به در پیش داشتن دو انتخابات مهم در سال جاری، شعار تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب می تواند موجب ایجاد همدلی بین آحاد جامعه با وجود دارا بودن دیدگاه های متفاوت باشد.

وی تصریح کرد: با توجه عمیق به شعارهایی که رهبر انقلاب هر ساله عنوان می کنند، می‌توان متوجه شد که این پیام‌ها تعیین کننده مسیری مشخص و هدفی واحد برای ملت ایران است و همه باید فعالیت خود را در جهت رسیدن به این مهم به کار گیرند.

علوی اضافه کرد: انسجام و همدلی ملت و دولت می تواند مانع از ایجاد شکاف بین آنان و همچنین مانع از لطمه زدن به منافع ملی باشد.

وی تصریح کرد: تعیین شعار سال از سوی رهبری علاوه بر اینکه همه آحاد جامعه را به تعقیب یک هدف واحد تشویق می کند، موجب ایجاد وحدت هر چه بیشتر میان دولت، ملت و کلیه مسئولین خواهد بود.

رییس مجمع نمایندگان کردستان با اشاره به اینکه تحقق شعار سال‌های گذشته به علت کم توجهی برخی از مسئولین کمرنگ بوده است، خاطرنشان کرد: دولت می تواند با جلب اعتماد مردم و سرلوحه قرار دادن شعار تعیین شده از سوی رهبری، موجبات تقویت مصالح ملی را فراهم کند.

وی در پایان یادآور شد: آنچه امروز بیش از گذشته برای نشان دادن قدرتمندی ایران نیاز است، همگرایی، اتحاد، همدلی و جلوگیری از هر گونه اختلاف است که همه آنها را می توان در شعار سال به خوبی درک کرد.

اقتدار ایران در پشتیبانی ملت از دولت است

محمدرضا محسنی ثانی نیز در گفت‌وگو با ایسنای منطقه خراسان، با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال "دولت و ملت، همدلی و همزبانی" توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران گفت: یکی از شاخصه‌های عمده نظام و انقلاب ما این است که مردم به عنوان پشتوانه عظیم دولت و حاکمیت همیشه در عرصه های مختلف بوده‌اند و در حقیقت پیروزی عظیم ما را در جنگ مردم رغم زدند.

وی با بیان اینکه امروز در عرصه‌های مختلف سیاسی مردم به عنوان پشتوانه دولت و حاکمیت اقتدار خود را به رخ جهانیان می‌کشند و مطالبات خود را از دنیا می طلبند، افزود: مردم با حضور در صحنه های مختلف و یوم الله ها پشتیبانی خود را از نظام، حاکمیت و دولت نشان می دهند.

وی با تاکید بر اینکه این حمایت و پشتیبانی اکنون باید حفظ شود؛ اظهار کرد: در این مقطع زمانی که استکبار و آمریکا طمع کرده اند که گسستگی و گسل در بین مردم و دولت ایران ایجاد کنند، پیام و هشدار مقام معظم رهبری در این زمینه و نامگذاری سال از سوی ایشان در حقیقت واکسینه‌ای بود در برابر آفت‌هایی می خواهد از دشمنان و آمریکا سرایت کند .

محسنی ثانی با اشاره به اینکه قدرت و اقتدار ایران در پشتیبانی ملت از دولت و خدمتگزاری و همراهی دولت با مردم است، ادامه داد: این امر باید روز به روز با توجه به شعار امسال استحکام بیشتری یابد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درخصوص مسائل هسته‌ای خاطرنشان کرد: در مسائل هسته‌ای با راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب و آنچه که ایشان به عنوان نقشه راه تیم مذاکره کننده تبیین کرده اند هم اکنون مذاکرات در همان سمت و سو پیش می رود.

محسنی‌ثانی با بیان اینکه تمام انتظاراتی که در راستای حقوق ملت ایران توسط تیم مذاکره کننده مطرح می‌شود درحال به نتیجه رسیدن می‌باشد، یادآور شد: مذاکرات باید با تکیه بر تمام حقوق مورد نظر ما یعنی توسعه فناوری و بهره برداری از همه ظرفیت‌های انرژی هسته‌ای انجام گیرد که این امر در دستور کار تیم مذاکره کننده نیز قرار گرفته است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه نامه سناتورها یک افتضاح سیاسی بود، تصریح کرد: نامه سناتورها توانست بی اعتمادی را به صورت رسمی در افکار عمومی دنیا ایجاد کند، بطوری که هم افکار عمومی دنیا و هم ملت ایران متوجه شدند که به آمریکا نمی‌شود اعتماد کرد.

وی با بیان اینکه رسوایی سیاسی سناتورها هرچند بیشتر در راستای مسائل حزبی خودشان مطرح بود، اضافه کرد: علاوه بر این این موضوع می تواند ماهیت آنان را به خوبی نشان دهد که حساسیت به برخورد با این ها از طرف تیم مذاکره کننده باید بالا برود.

محسنی ثانی با بیان اینکه آمریکا اکنون بیشتر و بهتر خودش را نشان می‌دهد، اظهار کرد: تیم مذاکره کننده باید سعی کند که با دقت بیشتر وارد مذاکرات شود و توافقات در چارچوب مطالبات به حق مردم ایران انجام پذیرد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی همچنین درخصوص اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه تیم اقتصادی دولت تیم قابل قبولی است، خاطرنشان کرد: این تیم از قوت لازم برخوردار است و برای حل مشکلات اقتصادی کشور توانایی لازم را در این زمینه دارند اما تنگناهای بوجود آمده و مشکلاتی که اکنون مسئولان با آنها مواجه هستند باعث شده است که اقتصاد مقاومتی و راهکارهای رکود و تورم به خوبی پیش نرود.

محسنی ثانی ادامه داد: بحث تحریم‌ها و مسائل اقتصادی که از قبل وجود داشته است سرعت این چرخ را کم کرده است که امیدواریم این مشکلات نیز به زودی حل شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۲۰:۴۲

علی الخصوص در زمينه فرهنگ