• چهارشنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 94032715655
  • منبع : نمایندگی کرمان

شهردار کرمان: حاشیه‌نشینی بیش از 95 درصد متوقف شده است

شهردار کرمان: حاشیه‌نشینی بیش از 95 درصد متوقف شده است

ایسنا/کرمان شهردار کرمان گفت: حرکت ضربتی نیز برای مقابله با حاشیه‌نشینی لازم بود که این اقدام در استان کرمان انجام و حاشیه‌نشینی بیش از 95 درصد متوقف شده و دیگر نفع اقتصادی برای زمین‌خواران ندارد.

شهردار کرمان گفت: حرکت ضربتی نیز برای مقابله با حاشیه‌نشینی لازم بود که این اقدام در استان کرمان انجام و حاشیه‌نشینی بیش از 95 درصد متوقف شده و دیگر نفع اقتصادی برای زمین‌خواران ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، معضل حاشیه‌نشینی در بخش عظیمی از کشورهای جهان، به ویژه در کلانشهرها گریبانگیر مدیریت شهری است. آمارهای موجود حکایت از آن دارد که قریب به 20 تا 30 درصد ساکنان کلانشهرها در سکونتگاه‌های ناهنجار زندگی کرده و دست به گریبان معضلات خاص محلات فوق است.

حاشیه‌نشینی مترادف با آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی است اگرچه حاشیه‌نشینان آسیب‌زا و منحرف نیستند ولی شرایط و موقعیت جغرافیایی ایجاب می‌کند تا برای منحرفان، منطقه اخلاقی و فرهنگی خاصی ایجاد شود.

زندگی حاشیه‌نشینی و کنش متقابل اعضاء آنها با یکدیگر عامل به وجود آورنده فرهنگ خاصی است که با فرهنگ متداول حاکم بر جامعه تفاوت دارد. خرده فرهنگ زاغه‌ای از افرادی تشکیل یافته که کم و بیش مشکلات مشابهی دارند و ارتباطات آنها با یکدیگر، ارزشها و گرایش‌های جدیدی را پدید می‌آورد. بنابراین بسیاری از رفتارهایی که در فرهنگ حاکم جامعه، ناهنجار و یا انحرافی تلقی می‌شوند، در این مکان‌ها عادی هستند.

به هرحال حل این مشکل با همکاری و همراهی همه مسئولان امکان‌پذیر است زیرا یکی از مهم ترین آموزه‌های قرآن و اهل بیت علیهم السلام خدمت به مردم و نیازمندان جامعه است. از دیدگاه مکتب حیات‌بخش اهل بیت علیهم السلام خدمتگزاری به افراد جامعه، حد و مرزی ندارد و یک دین باور حقیقی در تمام صحنه‌های زندگی با الهام از رهبران آسمانی خویش می‌کوشد تا باری را از دوش دیگران بردارد و خدمتی را به بشر ارائه کند، گر چه فرد مخدوم، هم کیش او نباشد، البته خدمت به اهل ایمان اهمیت ویژه‌ای دارد.

نبود امکانات بهداشتی بزرگترین مشکل درمناطق حاشیه‌نشینی

گذشته از همه این مسائل سلامت و بهداشت حاشیه‌نشینان بسیار قابل توجه است که در حال حاضر تنها امور خیریه و مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی در این راستا تلاش می‌کند.

مدیر عامل انجمن سلامت بانوان استان کرمان " زینب واعظی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کویر، گفت: در جلساتی که در رابطه با مشکلات بانوان استانمان داشتیم از وجود روستای محروم چهارده معصوم در حاشیه شهر کرمان با خبر شدیم.

وی ادامه داد: نداشتن امکانات بهداشتی، رفاهی و آموزشی این منطقه باعث شد تمام ذهن و تلاشمان را جهت رفع مشکلات اهالی این منطقه به کار گیریم که باید بگویم اگر همت و نگرانی‌های قائم مقام رئیس دانشگاه در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت نبود هیچ اقدامی انجام نمی‌شد.

واعظی اظهار کرد: " برایم مهم نیست که این افراد از چه طریقی آنجا ساکن شده‌اند، رسیدگی به آنها وظیفه‌ام خواهد بود".

حاشیه‌نشینان انسان هستند و حق زندگی دارند

وی اظهار کرد: "تمامی کودکانی که در روستای چهارده معصوم زندگی می‌کنند از سوء تغذیه رنج می‌برند" که حدود دو هفته است با همکاری تعدادی از خیرین و مشارکت خود اهالی موفق به پخش غذا در بینشان شدیم.

مدیرعامل انجمن سلامت بانوان استان کرمان اظهار کرد: سعی کرده‌ایم با استفاده از نیرو توان همان مردم به آبادانی منطقه محروماشان کمک کنیم زیرا آنها انسان هستند و حق زندگی کردن را مانند دیگر اقشار جامعه دارند.

وی همچنین از راه‌اندازی خانه بهداشت در روستای چهارده معصوم خبر داد و گفت: اگرچه با تیمی که در اختیار داریم سعی شده است حداقل مشکلات بهداشتی رفع شود اما باز کافی نبوده و راه‌اندازی خانه بهداشت در آن منطقه بسیار لازم و ضروری است.

واعظی رسالت هر انسانی را کمک به افراد نیازمند دانست و تصریح کرد: رسالت خود را هرگز فراموش نخواهم کرد اینکه آنها دارای مجوز هستند یا نه دلیلی برای کمک نکردن به آنها نمی‌شود بر عکس تا زمانی که مردم در ان مناطق هستند و زندگی می‌کنند وظیفه رسیدگی به آنها را داریم و نباید نسبت به انها بی‌تفاوت باشیم.

مدیرعامل انجمن سلامت بانوان استان کرمان افزود: اکثر مردانی که در روستای چهارده معصوم زندگی می‌کنند گرفتار اعتیاد هستند و از بیکاری وضعیتشان نا به سامان است از این رو مینی‌بوسی را دانشگاه علوم پزشکی در اختیار واحد مشارکت‌های مردمی قرار داد و ما هر روز به افرادی که معتاد هستند و علاقمند به ترک هستند با مشارکت و مشاوره از واحدهای کمک ترک اعتیاد و کارشناسان مربوط مقداری متادون در بینشان عرضه می‌کنیم.

وی از راه‌اندازی کلاس‌های فرهنگی در آن مکان خبر داد و گفت: کلاس‌های پته دوزی، بافتنی، مهارت‌های زندگی، قرآن و ... از جمله کلاس‌هایی است که برگزار و مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرد.

واعظی اظهار کرد: امید است با یادگیری از این کلاس‌ها بتوانند برای در آینده‌ای نه چندان دور برای خود کسب درآمد کنند.

وی همچنین خواستار مشارکت خیرین و سازمان‌های مردم نهاد شد و گفت: باید تمام دستگاه‌های مردم نهاد همکاری داشته باشند تا چنین مشکلاتی در جامعه ریشه کن شود.

واعظی اظهار کرد: خیرین می‌توانند در صورت تمایل به عضویت داوطلبانه در امور خیریه و مشارکت‌های اجتماعی به وب سایت ejtemaee.kmu.ac.ir مراجعه کنند.

مدیرعامل انجمن سلامت بانوان استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: راه‌اندازی بانک اطلاعاتی به همراه سه خانه دیگر در خیابان شفا کوچه ده و شهرک افضلی پور از دیگر فعالیت‌های .. خواهد بود.

بیشترین آمار جرائم مربوط به مناطق حاشیه‌نشین

به گزارش ایسنا، علی سیدی -معاون دادستان عمومی و انقلاب کرمان در رابطه با مسائل و مشکلات حاشیه‌نشینان گفت: ما با حاشیه نشینان مبارزه نخواهیم کرد بلکه با زمین‌خواران در حال مبارزه هستیم .

وی ادامه داد: زمین‌هایی که غیرقانونی تصرف شده‌اند و فاقد استحکام هستند تخریب می‌شوند.

معاون دادستان همچنین بیشترین آمار جرائم را مربوط به حاشیه‌نشینان دانست و گفت: یقینا حاشیه نشینان به دلیل فقر دست به هر کاری می‌زند و مجرم شناخته می‌شوند.

سیدی در پایان خاطرنشان کرد: حاشیه نشینی محدوده‌ای دارد اما امروزه شاهد پیشرفت روز افزون حاشیه نشینان به کرمان هستیم که باید از این امر جلوگیری شود.

وجود 9 میلیون نفر حاشیه نشین در کلان شهرها

ابوالقاسم سیف‌اللهی -شهردار کرمان- در ادامه درباره روند مقابله با حاشیه‌نشینی در کرمان و تکلیف کسانی که در این حاشیه‌ها حضور دارند، اظهار کرد: در ایران 9 میلیون نفر حاشیه‌نشین وجود دارند و مقابله با حاشیه‌نشینی نیازمند نگاه ملی و استانی است.

شهردار کرمان گفت: نگاه کشور این است که نمی‌شود این جمعیت را رها کرد و باید کار فرهنگی انجام شود و همزمان نیز بهداشت و درمان برای ارائه خدمات به این جمعیت 10 هزار خانه بهداشت را در کشور در حال احداث دارد تا به مشکلات حاشیه‌نشینان رسیدگی کند که حرکت پیشگیرانه است.

وی افزود: حرکت ضربتی نیز برای مقابله با حاشیه‌نشینی لازم بود که این اقدام در استان کرمان انجام و حاشیه‌نشینی بیش از 95 درصد متوقف شده و دیگر نفع اقتصادی برای زمین‌خواران ندارد.

سیف‌اللهی درباره ساماندهی حاشیه‌نشینان کرمان گفت: در کرمان حاشیه نشین خطرناک و معضل بزرگ نداریم و حاشیه نشینان الله آباد با در اختیار قرار دادن زمین 10 هکتاری به بنیاد مسکن، در حال ساماندهی هستند تا مستقر شده و آلونک‌های آنها تخریب شود.

وی با بیان جمعیت حاشیه‌نشین کرمان بیش از 20 هزار نفر نیست و باید این جمعیت قانون‌مند شود، گفت: حاشیه‌نشینی روستای شیشه‌گر متوقف شده و طرح کمربند سبز شهر کرمان در حال اجراست.

شهردار کرمان اظهار کرد: با ساماندهی وضعیت حاشیه‌نشینی، می‌توانیم این جمعیت را در حد 10 هزار نفر نگه داریم.

وی در پایان درباره ایجاد موزه تاریخی کرمان گفت: کار مرمت و بازسازی مدرسه حیاتی در حال انجام است و به زودی به عنوان موزه تاریخی کرمان به بهره‌برداری می‌رسد.

گزارش از «نجمه بهرم نژاد» خبرنگار ایسنای منطقه کویر

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha