• سه‌شنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۴ / ۱۶:۲۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 94041609300
  • منبع : نمایندگی قزوین

اوان، پایلوت گردشگری منطقه الموت

ایسنا/قزوین به منظور ارتقاء سطح ارائه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی، ساماندهی مطلوب حریم دریاچه اوان و فراهم آوردن مقدمات مورد نیاز جهت سرمایه‌گذاری بلند مدت در این منطقه، در جلسه‌ای با حضور مسئولان استانی و محلی مورد بررسی قرار گرفت.

به منظور ارتقاء سطح ارائه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی، ساماندهی مطلوب حریم دریاچه اوان و فراهم آوردن مقدمات مورد نیاز جهت سرمایه‌گذاری بلند مدت در این منطقه، در جلسه‌ای با حضور مسئولان استانی و محلی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، در این جلسه محمد علی حضرتی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با تاکید بر ضرورت ساماندهی منطقه اوان جهت ارائه خدمات مطلوب به گردشگران گفت: دریاچه اوان با داشتن چشم اندازهای بدیع و منحصر به فرد یکی از زیباترین گردشگاه‌های کشور محسوب می‌شود که می‌تواند به عنوان پایلوت گردشگری منطقه الموت و در واقع ویترینی برای استان و کشور به شمار رود.

وی افزود: زیرا گردشگران خارجی بازدیدکننده از منطقه الموت به طور قطع از منطقه اوان هم بازدید می‌کنند و این دو نقطه می‌تواند به عنوان مدلی برای توسعه کل منطقه و فضایی برای تلفیق همکاری‌های دستگاه‌های دولتی و مردم بومی بسیار اثرگذار باشد.

حضرتی مشارکت مردم بومی در توسعه پایدار گردشگری منطقه اوان را حائز اهمیت خواند و افزود: مشارکت جامعه محلی یکی از ارکان مهم توسعه توریسم است و برای اجرای طرح ساماندهی دریاچه اوان باید با جلوگیری از حضور سرمایه گذار خارجی در منطقه بستر مناسب را برای استفاده از توانمندی مردم بومی منطقه در جذب گردشگران فراهم کرده و استان را از منافع و مزایای آن بهره‌مند کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین دریاچه اوان را به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی منطقه الموت دانست و تصریح کرد: حفظ منابع زیست محیطی در اوان و مناطق پیرامون آن از اهمیت زیادی برخوردار بوده و ارزش‌های زیست- محیطی، فرهنگی-اجتماعی و تاریخی منطقه فرصتی کم نظیر برای حضور گردشگرانی است که از نقاط مختلف کشور به این مکان سفر می‌کنند که باید از ظرفیت حضور آنها برای توسعه اقتصادی منطقه بهره برد.

وی ادامه داد: اگر چنانچه هریک از این ارزش‌ها مخدوش شود از جذابیت‌های منطقه برای حضور گردشگر و توسعه پایدار گردشگری کاسته خواهد شد که به ضرر استان و مردم بومی آن منطقه خواهد بود.

حضرتی اضافه کرد: با نگاهی به عکس‌ها و اسناد موجود از منطقه الموت می‌توان فهمید که دست‌اندازی به منابع طبیعی طی 20 ساله گذشته چه صدمات جبران ناپذیری را در این منطقه ایجاد کرده و در واقع منابع توسعه آینده منطقه قربانی مطامع عده محدودی از افراد شده که اگر روند سودجویانه برخی از اهالی در دست اندازی به منابع طبیعی تداوم یافته و مهار نشود این منطقه دچار یک فاجعه ملی خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به احیاء پوشش سنتی مردم منطقه به عنوان حرکتی فرهنگی برای جذب بیشتر گردشگران توضیح داد: لباس و پوشش محلی به منزله یک گارد حفاظتی برای مقابله با افرادی است که قصد هنجار شکنی دارند، استفاده از پوشش سنتی و محلی در بین اهالی روستا علاوه بر اینکه تاثیر بسزایی در حفظ منابع طبیعی و ارزش‌های تاریخی – فرهنگی منطقه توسط افراد بومی خواهد داشت.

این مقام مسئول تفاوت بافت روستا و شهر را از دیگر عوامل مهم در توسعه گردشگری یاد کرد و افزود: محوطه سازی و بازسازی منطقه اوان و روستاهای پیرامون آن با استفاده از مصالح بومی سازگار با بافت روستایی و اقلیم منطقه از جمله مواردی است که باید با کمک دهیاری پیگیری و اجرا شود و امیدواریم که با استفاده از طرح توسعه روستایی منطقه اوان بتوانیم به عنوان تجربه‌ای موفق در دیگر مناطق روستایی استان و کشور بهره‌مند شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha