• شنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 94052413331
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

خشکسالی در کمین حیات‌وحش اصفهان

خشکسالی در کمین حیات‌وحش اصفهان

ایسنا/اصفهان معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست حفاظت از محیط زیست استان اصفهان گفت: متاسفانه در تابستان سال جاری اصفهان با جمعیت قابل توجه نشخوارکنندگان کوچک در شرایط بحرانی خشکسالی قرار دارد و تهدید جدی در کمین حیات‌وحش اصفهان است.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست حفاظت از محیط زیست استان اصفهان گفت: متاسفانه در تابستان سال جاری اصفهان با جمعیت قابل توجه نشخوارکنندگان کوچک در شرایط بحرانی خشکسالی قرار دارد و تهدید جدی در کمین حیات‌وحش اصفهان است.

سعید یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه استان اصفهان به لحاظ جمعیت حیات‌وحش جز استان‌های تراز اول و دارای جمعیت قابل توجهی از گونه‌های حیوانی است، اظهار کرد: طبق آخرین سرشماری‌های انجام گرفته حدود 50 درصد از جمعیت حیات‌وحش نشخوارکننده کوچک وحشی کشور در استان اصفهان قرار دارد.

وی با بیان اینکه پناهگاه کلاه قاضی، قمیشلو و موته دارای بیشترین تعداد حیات‌وحش در استان هستند، افزود: در زمستان سال گذشته 12 هزار و 500 رأس حیات‌وحش نشخوارکننده از جمله آهو در منطقه موته سرشماری شده است که پرجمعیت‌ترین منطقه حفاظت شده کشور است.

این کارشناس محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان اصفهان به زیستگاه‌های جدید استان اشاره کرد و ادامه داد: چهار منطقه جدید حفاظتی در آران و بیدگل، اردستان، نائین و خور و بیابانک ایجاد شده زیرا معتقدیم برای حمایت از گونه‌های منحصر به فرد نیازمند به ایجاد منطقه حفاظت داریم.

یوسف پور تصریح کرد: پارک ملی کویر که قسمتی از آن در استان اصفهان است و همچنین پناهگاه حیات‌وحش عباس‌آباد نائین از متنوع‌ترین مناطق حفاظتی از لحاظ گونه در استان اصفهان محسوب می‌شوند، همچنین کلاته در خور و بیابانک و منطقه کوه بزرگی در نائین و خور دارای ظریف‌ترین گونه آهو یعنی جبیر هستند.

وی با اشاره به مناطق شکار ممنوع اردستان، خارو، آران و بیدگل اضافه کرد: با تلاش فراوان و اخذ مجوزهای لازم در حال انجام تدابیری هستیم تا در آینده‌ای نزدیک این مناطق را به پناهگاه‌های حیات‌وحش ارتقا دهیم.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست حفاظت از محیط زیست استان اصفهان به یوزپلنگ ایرانی (آسیایی) اشاره کرد و گفت: پروژه مشترک بین‌المللی برای حفاظت از یوز ایرانی در حال انجام است و به دلیل روئیت یوزپلنگ در منطقه عباس‌آباد نائین استان اصفهان نیز در این پروژه حضور دارد.

یوسف‌پور به تنوع حیوانی عباس‌آباد نائین اشاره و اظهار کرد: در سال 92 از پلنگ ایرانی در این منطقه تصویربرداری و در سال جاری نیز فیلم تقریبا کاملی از این جانور در این منطقه گرفته شد که نشان از غنای و تنوع جانوری منطقه دارد.

وی تاکید کرد: متاسفانه از گربه‌سانان استان آمار دقیقی نداریم، اما با اجرای پروژه‌های فعلی در استان هم برای یوزپلنگ و هم پروژه رفتار شناسی و وضعیت زیستگاهی گربه شنی در عباس‌آباد می‌توانیم در آینده آماری از تعداد گربه‌سانان استان داشته باشیم.

این کارشناس محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه در سال جاری اصفهان و مناطق حفاظت شده آن با چالش جدی خشکسالی مواجه شده است که تهدیدی جدی برای حیات‌وحش است، خاطرنشان کرد: اقداماتی برای مدیریت مناطق چهارگانه محیط زیست انجام شده است، اما نیازمند حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط هستیم و انتظار داریم که مردم اصفهان و تشکل‌های مردم نهاد نیز در اجرای برنامه‌ها به این اداره کل کمک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha