• یکشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 94060805024
  • منبع : نمایندگی گیلان

دارستان، روستایی تاریخی با چشمه‌هایی زلال در گیلان

دارستان، روستایی تاریخی با چشمه‌هایی زلال در گیلان

ایسنا/گیلان رییس اداره محیط زیست رودبار از پاکسازی زباله‌های روستای ییلاقی دارستان رودبار خبر داد.

رییس اداره محیط زیست رودبار از پاکسازی زباله‌های روستای ییلاقی دارستان رودبار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه گیلان، شهرستان رودبار در منتهی الیه جنوبی استان گیلان قرار دارد و مرکز اصلی پرورش درخت زیتون و تولید محصولات زیتون از جمله روغن و صابون و غیره است؛ شهرستانی کوهستانی که مردم ان علاوه بر کار کشاورزی به دامپروری نیز مشغول هستند.

مرکز شهرستان شهر رودبار است که در کنار سفیدرود قرار دارد و متشکل از چند منطقه بالابازار، پایین‌بازار و خلیل آباد است. به فاصله 8 کیلومتری از جنوب پایین‌بازار رودبار و در دامنه کوه‌های تالش(پشت کوه) منطقه ییلاقی "دارستان" قرار دارد که از قدمت تاریخی بسیار زیادی برخوردار است‌.

آثار باستانی فراوانی از دارستان حفر شده که بخشی از آن در موزه استان نگهداری می‌شود. دارستان روستایی است که زمانی بسیار آباد بوده و مردم به کار کشاورزی و دامپروری می‌پرداختند، ولی امروزه با ساختن عمارت‌های فراوان به یک منطقه گردشگری تبدیل شده است.

این منطقه دو محل زیارتی به نامهای بقعه آقا سید محمد(محمد چو) و قبر شیخ مفید دارد که روایت است شیخ مفید، یکی از شاگردان امام جعفر صادق (ع) بوده است.

این منطقه دارای احشام (گاو و گوسفند)است و چراگاه وسیعی دارد. دارستان چشمه‌هایی با آب زلال و سرد دارد که هر ساله عده‌ای را برای تفریح و گردش جذب می‌کنند.

مردم این روستا بر این باورند که اسم قدیم این روستا قبلا به دلیل داشتن درختان بسیار بزرگ به "سیاه دارستان" معروف بوده است، زیرا درختان مانع از تابیدن نور آفتاب به داخل روستا می‌شدند.

حفظ محیط زیست روستای گردشگری ییلاقی دارستان به منظور جلوگیری از تخریب اکوسیستم این منطقه ارزشمند بسیار ضروری است و امید آن می‌رود که گردشگران در این روستای تاریخی ضمن لذت بردن از زیبایی‌های کم‌نظیر این منطقه از رها کردن زباله در طبیعت روستا خودداری کنند.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، امیری، رییس اداره محیط زیست رودبار‌ با بیان اینکه روستای ییلاقی دارستان در 10 کیلومتری شهر رودبار واقع شده که به لحاظ ارزش اکولوژیکی و تنوع زیستی از غنای بالایی برخوردار است، گفت: از آنجا که مشارکت جوامع محلی در حفظ محیط زیست یکی از مهمترین راهبردهای سازمان است.این اداره با حضور بیش از 70 نفر از اهالی منطقه و طبیعت‌دوستان شهرستان رودبار، اقدام به پاکسازی طبیعت زیبای روستای دارستان از زباله کرد.

وی اضافه کرد: هدف از انجام این کار تاکید بر مشارکت جوامع محلی و آموزش چهره به چهره اصول زیست محیطی به مردم است.

علی امیری با تشکر از اهالی به خاطر استقبال چشمگیر از این حرکت زیست محیطی از دهیاری و شورای اسلامی این روستا خواست تا با استفاده از مشارکت اهالی و اقداماتی نظیر نصب سطل زباله، اهتمام بیشتری نسبت به حفظ طبیعت خدادادی روستای ییلاقی دارستان داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha