• سه‌شنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۴ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 94092413794
  • خبرنگار : 71365

چه خبر از آثار بیژن نجدی؟

چه خبر از آثار بیژن نجدی؟

مجموعه داستان «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» نوشته بیژن نجدی به چاپ بیستم و سوم رسید.

مجموعه داستان «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» نوشته بیژن نجدی به چاپ بیستم و سوم رسید.

پروانه محسنی آزاد، همسر بیژن نجدی، به خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا گفت: اخیرا مجموعه داستان «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» در یک طرح و جلد تازه و با جلد شومیز از سوی انتشارات مرکز به چاپ بیست و سوم رسیده است.

او همچنین درباره مجموعه نامه‌های بیژن نجدی که قبلا خبر آماده کردن آن‌ها را برای انتشار داده بود، گفت: متاسفانه مدتی است به دلیل جراحی ستون فقرات و مشکل خشکی چشم نتوانسته‌ام کارها را برای سپردن به ناشرآماده کنم.

محسنی آزاد گفت: تاریخ نگارش این نامه‌ها توسط بیژن نجدی از بیش از 50 سال قبل تا این اواخر می‌رسد. تقریبا بیش‌تر این نامه‌ها خصوصی و درباره من هستند، اما همه این نامه‌ها با نگاهی ورای یک آدم معمولی به اهداف فردی نوشته شده‌اند. برخی از این نامه‌ها مربوط به زمانی است که او به جبهه رفته بود و تقریبا با آمدن یک فرد از جبهه به دست من می‌رسیدند. برخی دیگر به 50 سال قبل و زمانی که در خاش زندگی می‌کرد مربوط می‌شود که در یکی از این نامه‌ها داستانی فوق‌العاده وجود دارد. برخی از این نامه‌ها نگاهی تحقیقی و در عین حال شاعرانه دارند و حتی می‌توان پیرنگ برخی از داستان‌های او را در آن‌ها مشاهده کرد.

طبق اعلام همسر بیژن نجدی، تعدادی شعر منتشرنشده نیز از این شاعر فقید باقی مانده است.

به گزارش ایسنا، بیژن نجدی 24 آبان‌ ماه 1320 در خاش، از توابع سیستان و بلوچستان به دنیا آمد. او دانش‌آموخته ریاضیات بود و با مدرک کارشناسی ارشد این رشته، به تدریس در دبیرستان‌های لاهیجان پرداخت.

مجموعه‌های داستان «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند»، «دوباره از همان خیابان‌ها» و «داستان‌های ناتمام» و همچنین مجموعه‌های شعر «خواهران این تابستان»، «واقعیت رویای من است» و دفتری از گزیده‌ ادبیات معاصر نیستان، از جمله آثار این شاعر و نویسنده فقید هستند. او در سال 74 برای «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند»، جایزه قلم زرین را دریافت کرد.

نجدی در چهارمین روز شهریورماه 1376 در سن 56 سالگی بر اثر عوارض ناشی از بیماری سرطان درگذشت. پیکر این شاعر و نویسنده در شیخان‌بر لاهیجان به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha