• دوشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۴ / ۰۰:۲۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 94093017494
  • خبرنگار : 71534

گزارشی از سکانس پایانی حقیقت

گزارشی از سکانس پایانی حقیقت

نهمین دوره جشنواره سینما حقیقت یکشنبه (29 آذرماه) با معرفی «فصل هرس» به عنوان بهترین فیلم و دست و دل‌بازی رییس سازمان سینمایی کشور، در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

نهمین دوره جشنواره سینما حقیقت یکشنبه (29 آذرماه) با معرفی «فصل هرس» به عنوان بهترین فیلم و دست و دل‌بازی رییس سازمان سینمایی کشور، در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در اختتامیه‌ی جشنواره سینما حقیقت اظهار کرد: مستند دیدن کاری متمدنانه است و مردم ایران فرهنگ دیدن مستند را دارند و اگر این امکان را برای آن‌ها فراهم کنیم با علاقه به تماشای این فیلم‌ها می‌نشینند.

ایوبی ادامه داد: بین هنرهای مختلف حوزه مستند تنها جایی است که شعار "هنر برای هنر" در آن معنا ندارد. مستندساز رسالت دارد و می‌خواهد حقایق جامعه را به بهترین زبان یعنی زبان تصویر بیان کند، بنابراین هرقدر به مستندسازان توجه شود کم است.

رییس سازمان سینمایی اظهار کرد: امیدوارم در کنار همه امکاناتی که باید فراهم شود یک امکان روانی هم برای شما فراهم شود و آن اینکه کمی تساهل داشته باشیم و قدرت هضم مسایل را بالاتر ببریم و به مستندسازان اجازه دهیم که فیلم بسازند و نقد کنند. وقتی می‌بینیم بعضی فیلم‌ها مشکل پیدا می‌کنند خیلی غصه‌دار می‌شویم؛ گرچه گاهی کاری از دست ما ساخته نیست، اما می‌توانیم تلاش کنیم که فرهنگ نقد و گفت‌وگو ایجاد کنیم و از اقوام مختلف صحبت کنیم.

ایوبی با بیان اینکه تفاوت ایران با دیگر کشورها داشتن تنوع عجیب قومی است گفت: باید این فرهنگ را ایجاد کنیم که اقوام مختلف هم قدری قدرت پذیرش این را داشته باشند که در فیلم‌ها از آن‌ها حرف زده شود.

رئیس سازمان سینمایی در پایان خطاب به مستندسازان گفت: راه شما راه سختی است ولی آن را خوب می‌پیمایید امیدوارم بتوانید روز به روز با شکوه‌تر باشید و بتوانید زیبایی‌ها و زشتی‌ها را نشان دهید. شما هم هنرمندید، هم رسانه‌اید و هم رسالت بزرگی دارید که به خوبی آن را انجام می‌دهید.

محمد مهدی طباطبایی‌نژاد، مدیر نهمین جشنواره سینما حقیقت نیز در سخنانی گفت: سینمای مستند سینمای آگاهی و آگاهی بخشی است. امروزه هیچ کشور توسعه یافته‌ای را پیدا نخواهیم کرد که در آن سینمای مستند جدی و فراگیر نباشد. مستندساز آیینه دار جامعه است و زیبایی‌ها و زشتی‌ها را به جامعه می‌نمایاند تا کاستی‌ها به حسن تبدیل شود.

رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: سینمای مستند فراتر از سینما و هنر است و رابطه‌ای مستقیم با فرهنگ دارد و بیجا نیست اگر سینمای مستند را کارآمدترین عنصر فرهنگ بدانیم. چرا که در دنیا امکان ندارد بدون کمک سینمای مستند و رسانه به طور عام در تعمیق یک باور کاری از پیش برد.

در ادامه این مراسم که به اهدای جوایز بخش «محیط زیست و بحران آب» اختصاص داشت فیلم‌های «آزادی» ساخته رضا فرهمند و کمیل سهیلی، «شکارچی» ساخته کتی جهانگیری و «اشک سیاه» ساخته فتح الله امیری به عنوان فیلم‌های برگزیده معرفی شدند.

اختتامیه جشنواره سینما حقیقت

محمدرضا اصلانی مستند ساز پیشکسوت که برای اهدای جوایز روی صحنه آمده بود اظهار کرد: جالب است که امروز در تهران با این وضع هوا که خود معضل محیط زیستی است جایزه محیط زیست می‌دهیم. امیدوارم این جایزه‌ها حرکتی ساختاری در این راستا ایجاد کنند. معضل آلودگی مساله طبیعت نیست بلکه مساله اخلاق است. کشور ما کشوری اخلاقی است و حیف است که در فضایی بی اخلاق زندگی کنیم.

در ادامه مراسم، بخش «جایزه‌ بین المللی شهید آوینی» که به فیلم‌های حوزه دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت اختصاص دارد توسط هیات داوران این بخش به فیلم‌های برگزیده اهدا شد.

در این بخش مستند کوتاه «نشانی» ساخته اصغر بختیاری تندیس جشنواره را دریافت کرد. در بخش نیمه بلند نیز فیلم «تنها میان طالبان» ساخته محسن اسلام زاده جایزه اول و فیلم «وضعیت ذهن» ساخته داریا لیپکو جایزه دوم را دریافت کردند. در بخش مستند بلند نیز فیلم «زمناکو» ساخته مهدی قربان پور جایزه اول را گرفت و فیلم «A-157» ساخته بهروز نورانی‌پور و فیلم «پرچم سیاه» ساخته ماجد نیسی نیز دیپلم افتخار دریافت کردند.

مهدی قربان‌پور کارگردان فیلم زمناکو پس از دریافت جایزه اش گفت: خوشحالم فیلمی ساختم که نگاهی انسانی به جنگ دارد و از گروهم که دو سال پا به پای من زحمت کشید سپاسگذارم. این جایزه را به زمناکو احمد محمد (کاراکتر اصلی فیلم) که راه سختی را طی کرده و از کردستان عراق به اینجا آمده تقدیم می‌کنم.

در ادامه جایزه‌ای نیز توسط شبکه مستند سیما، به مهدی جعفری تهیه‌کننده فیلم «نام و نشان» اهدا شد.

بخش دیگر مراسم به بخش «بین الملل» اختصاص داشت که هیات داوران در بخش مستند کوتاه، فیلم «بَرد» ساخته حمید جعفری، را شایسته‌ی دریافت جایزه دانستند.

در بخش مستند نیمه بلند نیز جایزه اول به فیلم «خانواده چچنی» ساخته مارتین سولا از آرژانتین و جایزه دوم نیز به فیلم «جیانو» ساخته فرانچسکو دن‌جیوانی از ایتالیا اهدا شد.

منوچهر طیاب مستندساز و عضو هیات داوران بخش بین الملل، پیش از اهدای جایزه بهترین فیلم بلند این بخش اظهار کرد: ما برای انتخاب این جوایز از جهان بینی کهن ایرانی پیروی کردیم؛ یعنی یک سو زیبایی و خوبی و سوی دیگر پلیدی و زشتی. اما می‌دانیم همیشه در آخر کار زیبایی بر جهان حاکم خواهد بود.

اختتامیه جشنواره سینما حقیقت

وی ادامه داد:‌ در این بخش دو فیلم انتخاب شدند که یکی درباره زیبایی و عشق است و دیگری درباره آوارگان جنگ و مصیبت‌های آنان. نظر به اینکه سینما زبانی بین المللی است، ما دوست داریم به وسیله فیلم دست دوستی به سمت دنیا و کسانی که خواستار دوستی‌اند دراز کنیم و با آنان صحبت کنیم.

در ادامه فیلم‌ «عشق من از آن رودخانه مگذر» ساخته جین مویونگ از کره جنوبی، به عنوان فیلم برگزیده انتخاب شد و فیلم «A-157» ساخته بهروز نورانی‌پور نیز جایزه ویژه هیات داوران را به خود اختصاص داد.

در بخش جایزه ملی نیز که پس از اجرای چند قطعه موسیقی توسط علی زند وکیلی و به همراه پیانوی سامان احتشام اعلام شد، جایزه بهترین صدابردار یا صداگذار به فیلم‌ «پل» ساخته نوید سالاری مقدم اهدا شد. جایزه بهترین نویسنده یا گوینده‌ی گفتار متن نیز به مهدی بوستانی شهر بابکی برای فیلم «بلا نسبت شما» رسید.

این فیلمساز پس از دریافت جایزه خود در سخنانی گفت: از هیات داوران سپاسگذارم که یک فیلم اجتماعی را دیدند و برگزیدند. فیلمی که گرچه نمی‌توانست «ف» بگوید اما آنها تا فرحزاد رفتند! درواقع فیلم اجتماعی مانند فیلم محیط زیستی نیست و بیشتر از «ف» هم نمی‌شود گفت!

در بخش بهترین تدوین نیز محدثه گلچین عارفی برای تدوین فیلم «پل» تندیس جشنواره را از آن خود کرد.

جایزه بهترین تصویربرداری به محمد حدادی برای فیلم رویاهای دم صبح رسید.

جایزه بهترین پژوهشگر نیز بطور مشترک به کمیل سوهانی برای فیلم «مادر کشی» و مهران پورمندان برای فیلم «یک موسیقی دان فرانسوی در دربار قاجار» اهدا شد.

مهران پورمندان پس از دریافت جایزه خود گفت: کار پژوهش بسیار سنگین و کمرشکن است. تمام کسانی که مستند می‌سازند این کار را انجام می‌دهند و این جایزه به تمام پژوهشگران سینمای مستند تعلق دارد.

اختتامیه جشنواره سینما حقیقت

کمیل سوهانی به عنوان دیگر برنده این تندیس نیز پس از دریافت جایزه با کنایه گفت: خدا را شکر که از بحران آب کشور نانی برای ما درآمد! امیدوارم بالاخره باور کنیم که بحران آب بحرانی جدی است و در افکار و رفتارمان تغییری به وجود بیاوریم تا دیگر لازم نباشد در این باره فیلمی ساخته شود.

در ادامه اهدای جوایز بخش ملی، جایزه بهترین موسیقی متن که تنها یک نامزد داشت، به افشین عزیزی برای موسیقی فیلم «رویای دم صبح» اهدا شد.

جایزه اول بهترین کارگردانی مستند کوتاه به فیلم «قارلی داملار» ساخته هایده مرادی و جایزه دوم به فیلم «بَرد» ساخته حمید جعفری اهدا شد.

در بخش بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند امیرحسین نوروزی برای فیلم «پل» تندیس جشنواره را از آن خود کرد و در بخش بهترین کارگردانی مستند بلند نیز مهرداد اسکویی برای فیلم «رویاهای دم صبح» و لقمان خالدی برای فیلم «فصل هرس» به طور مشترک برنده جایزه شدند.

خالدی پس از دریافت جایزه خود درباره ساخت این فیلم گفت: این فیلم را مدیون مرتضی ندایی هستم که سال گذشته در حالی که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کرد در این جشنواره حضور داشت. پس از دیدن او با خود فکر کردم من به عنوان مستندساز در مواجهه با این بیماری چه می کنم. مدتی تحقیق کردم و به کسی رسیدم که تلاش می‌کند داروی سرطان را کشف کند.

خالدی ادامه داد: متأسفم که مرتضی ندایی نیست و این فیلم را ندید و حسم را در مورد آن نفهمید، اما از قاسم تک‌دهقان تشکر می‌کنم که اجازه داد وارد زندگی او شوم. من برای ثبت یک سال از زندگی او لایق دریافت این جایزه شدم، در حالی که او 11 سال از عمر خود را صرف کشف داروی سرطان کرده است. امیدوارم مسئولان وزارت بهداشت نیز این کار او را ببینند.

مهرداد اسکویی کارگردان فیلم «رویاهای دم صبح» نیز پس از دریافت تندیس خود اظهار کرد: پرده‌های نقره ای باید منتظر سینمای مستند ایران در گروه هنر و تجربه و دیگر سینماها باشند. ایجاد گروه هنر و تجربه مهم‌ترین اتفاقی بود که در سال های گذشته افتاد و سالن‌های این گروه ثابت کردند که ما می‌توانیم مردم را پای این فیلم‌ها نگه داریم. داستان گوهای سینما به خصوص سینماگران مستند اجتماعی که آینه های جامعه هستند در آینده حرف های بسیار مهمی برای مردم دارند.

اسکویی ادامه داد: از هیات داوران که این فیلم را برگزیدند سپاسگذارم که این امکان را برای مستند اجتماعی که همواره زیر ضرب است و هرکسی به آن عنوان سیاه نمایی می‌دهد فراهم کردند. با اینکه سینماگران مستند دو یا سه سال از عمر خود را صرف ساخت فیلمی می‌کنند که دردهای جامعه را نشان دهند تا به هم فکر کنیم و غمخوار هم باشیم.

در بخش پایانی این مراسم نیز جایزه بهترین فیلم توسط رییس سازمان سینمایی به مهدی شاه‌محمدی تهیه کننده فیلم «فصل هرس» اهدا شد که حجت الله ایوبی پس از خواندن نام برنده و اعلام جایزه آن ، جایزه 14 میلیونی تومانی را به 20 میلیون افزایش داد.

اختتامیه جشنواره سینما حقیقت

مهدی شاه‌محمدی تهیه‌کننده فیلم «فصل هرس» نیز پس از دریافت این جایزه با تشکر از لقمان خالدی گفت: برای قدردانی از زحمات کارگردان فیلم که با وجود پیشنهادهای کاری بسیار پای این فیلم ایستاد تمام مبلغ این جایزه را به او تقدیم می‌کنم.

به گزارش ایسنا، اختتامیه نهمین جشنواره سینما حقیقت با اجرای امیر شهاب رضویان و حضور علیرضا تابش، حجت ایل بیگی، داریوش ارجمند، محمدرضا اصلانی، محمد آفریده، محمود کلاری، نرگس آبیار، اکبر عالمی، احمد الستی، حسین ترابی، فرید فرخنده کیش و بسیاری دیگر از مستندسازان و علاقه‌مندان سینمای مستند برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha