• چهارشنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 94101609208
  • خبرنگار : 30057

رییس پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد

واگذاری توسعه فناوری میدان نفتی اهواز به پژوهشگاه/اجرای 110 پروژه توسعه فناوری در صنعت نفت

واگذاری توسعه فناوری میدان نفتی اهواز به پژوهشگاه/اجرای 110 پروژه توسعه فناوری در صنعت نفت

رییس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به واگذاری توسعه فناوری میدان نفتی اهواز به این پژوهشگاه گفت: برای این منظور 40 طرح تدوین شده که چهار مورد آن به تایید نهایی رسیده است.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به واگذاری توسعه فناوری میدان نفتی اهواز به این پژوهشگاه گفت: برای این منظور 40 طرح تدوین شده که چهار مورد آن به تایید نهایی رسیده است.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا،‌ دکتر حمیدرضا کاتوزیان در دومین همایش ملی تفکر بسیجی، پژوهش و اقتصاد مقاومتی که روز چهارشنبه در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، استقلال را از شعارهای اصلی امام راحل دانست و افزود: استقلال اقتصادی یکی از جنبه‌های استقلال کشور است که امام راحل بر آن تاکید داشتند.

وی اظهار داشت: استقلال اقتصادی یعنی کشور باید مالک زنجیره‌ ارزشی باشد. به این معنا که از تولید ایده، محصول و توسعه فناوری و ایجاد زنجیره تولید قطعات را مالک باشیم.

کاتوزیان با تاکید بر این که بخشی از ایجاد زنجیره ارزشی مربوط به فعالیتهای مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه‌ها می‌شود، ادامه داد: در پژوهشگاه نفت نیز در زمینه توسعه فناوری و تبدیل فناوری به محصول صنعتی اقداماتی را در دستور کار داریم.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این پژوهشگاه برای دست یافتن به اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و استقلال کشور خاطرنشان کرد: در این برنامه‌ها سعی شده پروژه‌ها به نحوی اجرایی شود تا اقدام به توسعه فناوری و تولید محصولات صنعتی و همچنین ایجاد شرکتهای دانش بنیان در راستای اقتصاد مقاومتی کنیم.

کاتوزیان با اشاره به پروژه‌های اجرایی شده در این پژوهشگاه یادآور شد: در حال حاضر ما بیش از 110 پروژه در پژوهشگاه صنعت نفت در دستور کار داریم که بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها در جهت توسعه فناوری، ایجاد پایلوت، کسب لیسانس ساخت برخی از یونیت‌ها است و بسیاری از این دستاوردها وارد صنعت نفت کشور شده است.

وی با اشاره به دستاوردهای این پژوهشگاه در توسعه دانش فنی گفت: ایجاد پایلوت دیلی کوکینگ و طراحی و ایجاد پایلوت کاتالیست‌های FCC و RFCC و تصفیه فرآیندها از جمله دستاوردهای این پژوهشگاه است.

کاتوزیان توسعه ارتباطات بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های این پژوهشگاه نام برد و گفت: ما نباید خود را ایزوله کنیم؛ از این رو همکاری با شرکتهای خارجی را آغاز و توسعه فناوری‌های مربوط به پمپ‌های درون چاهی را با طرف‌های خارجی شروع کردیم؛ ضمن آن که در زمینه ساخت 5 واحد پالایشگاهی با یکی از کشورهای خارجی همکاری داریم.

وی همکاری این پژوهشگاه با دانشگاه‌های فنی و انفورماتیک آخن و بلف و دانشگاه‌ لهستان در حوزه بالادستی صنعت نفت را از دیگر همکاری‌های علمی این پژوهشگاه در حوزه بین‌الملل دانست و ادامه داد: علاوه بر این، حوزه بزرگ نفتی اهواز به پژوهشگاه نفت واگذار شده است که برای این امر تا کنون 40 پروپوزال تدوین شده که 19 مورد آن پذیرش و 4 مورد آن به تایید نهایی رسیده است.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت ساخت کارخانه نمک‌زدایی را از دیگر برنامه‌های تحقیقاتی این پژوهشگاه ذکر کرد و یادآور شد: کلیه‌ این پروژه‌ها دارای متقاضی هستند که این امر بر اساس سیاست‌های وزارت نفت بوده است.

وی با تاکید بر این که کلیه پروژه‌های این پژوهشگاه‌ به صورت مشتری محوری و در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: علاوه بر آن ما علاقمند هستیم تا محققان این پژوهشگاه اقدام به چاپ مقالات کنند.

کاتوزیان با انتقاد از مقایسه فعالیتهای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها توسط برخی مسوولان توضیح داد: پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها مجموعه‌های یکسانی نیستند چرا که پژوهشگاه‌ها در جهت جمع‌آوری دانش و تبدیل آن به فناوری و ایجاد پایلوت‌های آزمایشگاهی و نیمه صنعتی و دانشگاه‌ها در جهت توسعه آموزش فعال هستند.

وی با اشاره به سیاستهای اخیر وزارت علوم در زمینه ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم اظهار داشت: این سیاست در راستای توسعه پژوهش و فناوری در دانشگاه‌ها است ولی در همه دنیا پژوهشگاه‌ها به عنوان آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مرکزی مطرح می‌شوند.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این که این پژوهشگاه در زمینه آموزش‌های نیروی انسانی گام‌هایی برداشته است ولی هدف اصلی این پژوهشگاه را توسعه فناوری و ارائه خدمات صنعتی با محوریت مشتری ذکر کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha