• دوشنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۶:۳۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95012309259
  • خبرنگار : 30057

با امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های فناورانه ایران و قزاقستان

امکان استفاده از پایگاه‌های فضایی قزاقستان برای ایران فراهم شد

امکان استفاده از پایگاه‌های فضایی قزاقستان برای ایران فراهم شد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران و وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه کشور قزاقستان، در حضور رؤسای جمهوری دو کشور، یادداشت تفاهم همکاری در حوزه همکاری‌های فناورانه امضا کردند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران و وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه کشور قزاقستان، در حضور رؤسای جمهوری دو کشور، یادداشت تفاهم همکاری در حوزه همکاری‌های فناورانه امضا کردند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، همزمان با سفر نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان به ایران و در ادامه دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، قرارداد همکاری علم و فناوری بین ایران و قزاقستان به امضا رسید.

همکاری در حوزه علم و فناوری، یکی از محورهای مهم مدنظر دو کشور برای توسعه مناسبات دو جانبه است؛ از همین رو در یادداشت تفاهمی که توسط دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و آسیت اسکشوف وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه کشور قزاقستان امضا شد، همکاری بین دو کشور در حوزه همکاری‌های علمی و فناوری و بویژه همکاری در حوزه فناوری‌های فضایی و فناوری نانو مدنظر قرار گرفته است.

ایجاد کارگروه مشترک همکاری‌های فناوری بین دو کشور، همکاری در حوزه ایجاد پارک‌های فناوری و مراکز رشد مشترک، توسعه فعالیت‌های مرکز مبادلات فناوری ایران-قزاقستان، همکاری در حوزه وقایع نمایشگاهی مهم مانند اکسپو 2017 قزاقستان و نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری ایران (اینوتکس) از دیگر محورهای همکاری این تفاهم‌نامه است.

همکاری دو کشور در حوزه هوافضا شامل استفاده از زیرساخت‌ها و پایگاه‌های فضایی دو کشور و تبادل تجربیات در حوزه پرتاب‌ ماهواره بین وزارت توسعه و سرمایه‌گذاری قزاقستان و مرکز ملی فضایی معاونت علمی و فناوری خواهد بود.

همکاری در حوزه نانو نیز درباره فروش تجهیزات آزمایشگاهی و برگزاری دوره آموزشی در کشور قزاقستان با محوریت ستاد توسعه فناوری نانو پیگیری می‌شود.

موضوعات مذکور در این تفاهم‌نامه در سفر وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه کشور قزاقستان به تهران در بهمن‌ماه سال گذشته و مذاکره با معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور مورد موافقت طرفین قرار گرفته است.

مرکز مبادلات فناوری ایران-قزاقستان با محوریت پارک علم و فناوری خراسان رضوی در مردادماه سال 1394 در شهر آلماتی قزاقستان افتتاح شد که در حال حاضر نیز تسهیل و تسریع ارتباط بخش خصوصی دو کشور در حوزه فناوری را در دستور کار خود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha