• دوشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95022012220
  • خبرنگار : 71411

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

به‌دنبال توسعه رابطه فرهنگی با نخبگان جهان عرب هستیم

به‌دنبال توسعه رابطه فرهنگی با نخبگان جهان عرب هستیم

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ما به دنبال این هستیم که بین متفکرین و نخبگان فرهنگی کشورمان با نخبگان فرهنگی جهان عرب پلی برقرار کنیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ما به دنبال این هستیم که بین متفکرین و نخبگان فرهنگی کشورمان با نخبگان فرهنگی جهان عرب پلی برقرار کنیم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در تشریح برنامه‌های سه روزه نشست گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خلائی در روابط فرهنگی با جهان عرب احساس کردیم و بر همین مبنا تصور کردیم تا با تشکیل گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب بتوانیم این خلاء را پر کنیم به ویژه در شرایط کنونی که شرایط سیاسی ما و جهان عرب شرایط خاصی است ضرورت دارد ما از حوزه فرهنگ گفت‌وگوهایمان را آغاز کنیم تا بتوانیم روابط فرهنگی خود که زمینه ساز روابط سیاسی است را بیشتر تفهیم کنیم.

وی ادامه داد: در گذشته فراز و فرودهای فراوانی در روابط فرهنگی با جهان عرب داشتیم که تصور می‌کنم الان زمان، اقتضای آن را دارد که این گفت‌وگوها ایجاد شود. در واقع ضرورت این گفت‌وگوها از جهت این است که امروز در جهان اسلام وضعیتی به وجود آمده که افراط گری و خشونت دامنه خود را در جهان اسلام گسترانده و آتش به خانه مسلمانان افتاده که باید تلاش کنیم این آتش را از این خانه دور کنیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه «ممکن است اختلاف نظرهایی با جهان عرب داشته باشیم اما نباید اجازه دهیم این اختلاف نظرها به خشونت پایدار تبدیل شود» خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد گفت‌وگوهای سازنده با نخبگان فرهنگی این کشورها داشته باشیم تا بتوانیم روابط فرهنگی را با نخبگان این کشورها توسعه دهیم.

ابراهیمی ترکمان تصریح کرد: ما امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند توسعه روابط هستیم.

وی با بیان این‌که «مهمترین هدف از این گونه گفت‌وگوها نزدیکی و قرابت فرهنگی است» گفت:‌ در واقع مهمترین هدفی که ما از این گفت‌وگوها دنبال می‌کنیم نزدیکی فرهنگی بین ما و جهان عرب است و پس از آن تقویت عقلانیت و اعتبار از دیگر اهداف‌ ما محسوب می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: دبیرخانه گفت‌وگوهای آسیایی تشکیل شده و جمهوری اسلامی ایران عضو این دبیرخانه است و هدف این دبیرخانه نیز گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی است که گفت‌وگوهای ایران با جهان عرب نیز می‌تواند در این زمینه مطرح شود. البته این گفت‌وگوها تاکنون چندین پیش نشست داشته که یکی از این پیش نشست‌ها در دانشگاه ملی لبنان،‌ دیگری در دانشگاه تونس و هم‌چنین پیش نشستی در دانشگاه قطر برگزار شده و فردا سه‌شنبه 21 اردیبهشت قرار است پیش نشست دیگری در دانشگاه شهید بهشتی با حضور 13 نفر از نخبگان جهان اسلام که از هفت کشور جهان عرب آمده‌اند برگزار شود در واقع این پیش نشست‌ها برای نشست نهایی است که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

ابراهیمی‌ترکمان تصریح کرد: امروز مشکلی که ما در جهان عرب پیدا کرده‌ایم این است که شناخت واقعی از ما ندارند و مسائل سیاسی نیز به دوری بین نخبگان دامن زده که باید تلاش کنیم این دوری را بزداییم و نزدیکی را ایجاد کنیم. البته ما با گفت‌وگوی ایران با جهان عرب شروع کردیم اما در نظر داریم گفت‌وگوی ایرانی مالایی را در ادامه و سپس گفت‌وگوی ایران و آسیای مرکزی و پس از آن گفت‌وگوی ایران و اروپایی را داشته باشیم اما در حال حاضر گفت‌وگوی ایران با جهان عرب را آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که در روز چهارشنبه 22 اردیبهشت در دانشگاه علامه داریم بحث بزرگداشت حسنین هیکل روزنامه نگار مصری است. در واقع ما به دنبال این هستیم که بین متفکرین و نخبگان فرهنگی کشورمان با نخبگان فرهنگی جهان عرب پلی برقرار کنیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: در واقع در این گفت‌وگوهاست که می‌توانیم صلح و دوستی را تقویت کنیم و تصویر مثبت کشورمان را در جهان عرب به وجود آوریم. هم‌چنین می‌توانیم در این گفت‌وگوها مداخله خارجی در حوزه فرهنگ را به حداقل برسانیم و راه حل‌های مشترک فرهنگی بین خود و کشورهای جهان عرب را پیدا کنیم.

ابراهیمی ترکمان تصریح کرد: 30 سال است که جمهوری اسلامی ایران با سایر مذاهب گفت‌وگوهایی را انجام داده است برای مثال بیش از 11 گفت‌وگو با واتیکان، گفت‌وگوهایی با ارامنه لبنان و بسیاری از مذاهب در اتریش و یونان را انجام داده است. در واقع امروز ما در بسیاری از موضع گیری‌های جهانی با طرف‌های گفت‌وگوهایمان هم نظر هستیم. لذا گفت‌وگوی فرهنگی نیز اکنون در آغاز راه قرار دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در این گفت‌وگوها حضور شخصیت‌های سیاسی را منع نمی‌کنیم اما موضوع اصلی ما گفت‌وگوهای فرهنگی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha