• چهارشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 95031711301
  • منبع : نمایندگی ایلام

صدور چمدانی صنایع‌دستی ایلام به عراق

صدور چمدانی صنایع‌دستی ایلام به عراق

ایسنا/ایلام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام با اشاره به استاندارسازی 4 رشته صنایع‌دستی در ایلام و تهیه آلبوم نقشه‌های بافت گلیم نقش برجسته، گفت: احیای رشته‌های صنایع‌دستی در حال منسوخ شدن و بهره‌برداری از نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی ایلام از برنامه‌های سال جاری است.

«عبدالمالک شنبه‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: هم‌اکنون در استان ایلام 33 رشته صنایع‌دستی در بخش کارگاهی و خانگی فعالیت دارند و 50 کارگاه فعال در حوزه صنایع‌دستی در سطح استان مشغول کار هستند.

وی با اشاره به این‌که 70 درصد کارگاه‌ها در 2 سال گذشته رونق گرفته‌اند، افزود: مابقی کارگاه‌های تولیدی در این زمینه نیمه‌فعال بودند که با توجه به تمهیدات اندیشیده شده مجدداً فعال شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام با بیان این‌که در سطح استان در بخش صنایع‌دستی مرتبط با میراث فرهنگی حدود 5000 نفر به‌صورت تمام‌وقت در کارگاه‌ها و یا پاره‌وقت و به صورت خانگی مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: در طول این 3 سال برای کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی با توافق صورت گرفته با بانک‌ها 2 میلیارد تومان تسهیلات از طرف صندوق کارآفرینی و امید بابت طرح‌های خوداشتغالی و کارفرمایی پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه خانگی نیز در سال گذشته از طریق بانک ملی 300 میلیون تومان تسهیلات پرداخت کردیم که تا پایان تیرماه امسال نیز از طریق بانک تجارت 250 میلیون تومان تسهیلات خانگی 5 میلیون تومانی پرداخت خواهیم کرد که در همین راستا بنیاد برکت نیز 300 فقره وام 5 میلیون تومانی برای مناطق روستایی در نظر گرفته که 1.5 میلیارد تومان خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام با اشاره به این‌که پارسال  10 کلاس آموزشی در بخش صنایع‌دستی در سطح استان برگزار کردیم، گفت: این کلاس‌های آموزشی در رشته‌های مختلف توسط بخش خصوصی تحت نظارت میراث فرهنگی استان صورت گرفته و بعد از آن نیز صدور کارت صنعت‌گری بر عهده این اداره کل است.

شنبه‌زاده به حضور فعالان بخش صنایع‌دستی استان در 15 نمایشگاه ملی در سال 94 اشاره کرد و گفت: علاوه بر این تعداد نمایشگاه 5 نمایشگاه نیز در سطح استان برگزار کردیم و در ایام نوروز نیز غرفه‌های فروش صنایع‌دستی در شهرهای ایلام و دره‌شهر در قالب بازارچه‌های نوروزی یا در کانون‌های جمعیتی از جمله «آبگرم» دهلران غرفه فروش صنایع‌دستی دایر بوده است.

وی با بیان این‌که در ایام نوروز امسال 300 میلیون تومان از محل فروش صنایع‌دستی استان کسب شده است، تصریح کرد: امسال نیز در پنجم خردادماه در نمایشگاه ملی صنایع‌دستی 5 غرفه در اختیار تولیدکنندگان صنایع‌دستی ایلام قرار داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام گلیم نقش برجسته، جاجیم، چیت‌بافی، حصیربافی، معرقی کاری چوب و مس، سنگ‌های قیمتی، تزیینات روی سفال، سفال‌پزی، زیورآلات، نمدمالی و چرم‌بافی را از جمله صنایع‌دستی استان اعلام و تصریح کرد: برخی از رشته‌های صنایع‌دستی از جمله «عبابافی» در حال منسوخ شدن هستند که در سطح استان تنها یک نفر در این رشته فعالیت دارد و آموزش و احیای عبابافی در دستور کار قرار گرفته است.

شنبه‌زاده شمار فعالان در بخش صنایع‌دستی استان را 3000 نفر دانست و گفت: در بحث برندسازی محصولات صنایع‌دستی دو نوع فعالیت داریم که شامل «نشان اصالت» و «نشان ملی» هستند که گلیم نقش برجسته ایلام نشان ملی را کسب کرده و اثری ثبت‌ شده به نام استان ایلام است.

وی با اشاره به استانداردسازی رشته‌های صنایع‌دستی در استان از جمله نمد، جاحیم و گلیم خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم هر اثر را دارای مهر اصالت کنیم که در بخش گلیم نقش برجسته 7 کارگاه ما مهر اصالت دریافت کرده‌اند و باید به سمتی برویم که این تعداد بیشتر شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با بیان این‌که عمده نقشه‌های گلیم نقش برجسته در استان بومی هستند، اظهار کرد: نقشه‌های موجود حاصل تراوشات ذهنی بافندگان و یک سری طرح‌هایی است که در آینده‌ای نزدیک در قالب یک آلبوم طراحی خواهد شد.

شنبه‌زاده به تولید تقریبی 9000 مترمربع گلیم نقش برجسته پارسال توسط بافندگان استان اشاره کرد و افزود: در بخش گلیم نقش برجسته فعالان این بخش از امتیاز بیمه تأمین اجتماعی برخوردار هستند که با توجه به پر بودن سقف بیمه‌شدگان در جریان فرآیند راستی‌آزمایی، افرادی که غیرفعال بودند از این چرخه خارج شدند که هم‌اکنون 568 نفر بیمه‌شده بخش گلیم نقش برجسته هستند.

وی ادامه داد:  722 اثر تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی در سطح استان وجود دارد که در این راستا 21 اثر معنوی یا میراث غیرملموس، 7 اثر طبیعی، 8 مکان رویداد(مربوط به دفاع مقدس) نیز به ثبت رسیده که 5 پرونده معنوی و 18 پرونده تاریخی و 2 پرونده طبیعی را نیز آماده کرده‌ایم که در ماه‌های آینده در فهرست آثار ملی قرار خواهند گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با اشاره به این که در حوزه انجام کار، برنامه‌های تدوین‌شده بسته شده‌اند و ما نمی‌توانیم برنامه جدیدی معرفی کنیم، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌های موجود باید حتماً پروژه‌های معرفی‌شده قبلی به اتمام برسند تا بتوانیم طرح جدیدی را برای اجرا معرفی کنیم که این امر مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

شنبه‌زاده با بیان این‌که در سطح استان 3 موزه داریم، گفت: ماهیت موزه این است که به‌ طور مرتب نیاز است تقویت شود و ایده‌های جدیدی وارد این کار شوند و نباید فراموش کرد که طرح محتوایی موزه‌های موجود باید بازنگری شوند که تحقق این مهم نیازمند اختصاص اعتبارات ملی و استانی است.

وی با تأکید بر این‌که مرکز این استان نیازمند داشتن یک موزه باستان‌شناسی است، تصریح کرد: برای اجرای این طرح روی مکان‌یابی آن مشکل داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تصریح کرد: پارسال با تلاش یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان 16 مورد اشیاء تاریخی و 4 مورد ضبط فلزیاب صورت گرفته است که حفاظت از میراث فرهنگی فقط بر عهده این اداره‌کل نیست بلکه این موضوع باید در این مردم نهادینه شود و مردم بیشترین مشارکت را در این حوزه داشته باشند.

شنبه‌زاده از تشکیل 5 انجمن مردم نهاد میراث فرهنگی در استان با 300 نفر عضو در سال گذشته خبر داد و گفت: این انجمن‌ها در سال‌های گذشته به حاسیه رفته بودند که احیاء شدند و عمدتاً افراد عضو این انجمن‌ها افراد جامعه روستایی و عشایری هستند که با وجود امکانات ضعیف موجود همکاری قابل‌تقدیری با میراث فرهنگی استان دارند و در همین راستا انجمن «ویرا» فعالیت خود را با عضوگیری از سطح مدارس آغاز کرده است.

وی با اشاره به صدور چمدانی صنایع‌دستی استان به عراق افزود: بازارچه صنایع‌دستی ایلام با 75 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست که شامل 18 غرفه است و بخش خصوصی و بنیاد برکت نیز در این راستا اعلام آمادگی کرده و امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یکی از مشکلات حوزه میراث فرهنگی استان را نداشتن مخزن امن اشیاء اعلام و تصریح کرد: تعداد 6000 شی تاریخی در استان داریم که مخزن نگهداری آن‌ها استاندارد نیست اما هم‌اکنون این مخزن امن آماده شده و هفته دولت امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

شنبه‌زاده با اشاره به انجام کارهای مرمتی در قلعه «والی»، «پشت قلعه آبدانان» و قلعه «کنجان‌چم» گفت: 6000 شی تاریخی در سطح استان مورد کارشناسی قرار گرفته و ساماندهی مجدد در مورد آن‌ها صورت گرفته که ساماندهی 1000 قطعه گچ‌بری در شهر تاریخی دره‌شهر نیز صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: احیای 3 رشته دوخت سیاه چادر، چیت بافی و گیوه‌بافی در دستور کار قرار گرفته که شیوه دوخت سیاه چادر در آثار ملی به ثبت رسیده و در بخش گلیم نقش برجسته نیز اتحادیه استانی شکل گرفته که در ساماندهی این امور نقش مهمی دارد. 

انتهای پیام

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha