• چهارشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 95031711384
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

قداست کوه خواجه نزد زرتشتیان ظرفیتی مناسب برای جذب گردشگر است

قداست کوه خواجه نزد زرتشتیان ظرفیتی مناسب برای جذب گردشگر است

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به ظرفیتهای موجود در حوزه سیستان در زمینه گردشگری زیارتی، این حوزه می تواند به عنوان یک پتانسیل بسیار با ارزش در این زمینه مطرح باشد.

دکتر مشتاق گوهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، با اشاره به قداست، محبوبیت و اهمیت کوه خواجه (اوشیدا)، برای باورمندان و هموطنان زرتشتی و به ویژه پارسیان هندوستان که قرنها پیش از ایران کوچ کرده اند ازظرفیت گردشگری زیارتی به عنوان بازاری بی همتا برای جذب مسافران خارجی یاد کرد و افزود: پارسیان هندوستان در حال حاضر به خاطر شرایط اقتصادی و فرهنگی خاصی که دارند از جایگاه خوبی در این کشور برخوردارند و می توانند به عنوان گردشگران خارجی جذب منطقه سیستان شوند.
 
وی با بیان اینکه برای جذب گردشگران خارجی باید زیرساختهای مناسب اقامتی در منطقه فراهم شود، گفت: برای این منظور در منطقه قلعه نو در حال برنامه ریزی به منظور آماده سازی و استاندارد سازی ارگ با شکوه محمدحسن خان نارویی هستیم تا بتوانیم فضایی شایسته برای اقامت چند روزه گردشگران خارجی در منطقه سیستان را فراهم نماییم.
 
وی، مرمت و بازسازی بخشهای تاریخی کوه خواجه از محل اعتبارات ملی و استانی، انعقاد تفاهم نامه پژوهشگاه باستان شناسی ایران با یکی از نهادهای پژوهشی در ایتالیا به منظور استفاده از تجربیات آنها در زمینه " خشت " در کوه خواجه، به روز کردن طرح های احیاء مرمت کوه خواجه و مرمت حصار بیرونی کوه خواجه را از جمله برنامه های در دست اقدام در منطقه سیستان ذکر کرد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان افزود: با ورود گروه ایتالیایی به منطقه سیستان، امیدواریم بخشهای حساسی همچون آتشکده و حیاط مرکزی و سایر نقاط کوه خواجه را مرمت نماییم.
 
دکتر مشتاق گوهری اضافه کرد: قصد داریم قسمت کهن دژ و قسمتهای مختلف در کوه خواجه را به سامان رسانده و مسیرهای دسترسی و بخشهای اقامتی و همچنین ظرفیتهای گردشگری اطراف آن را توسعه دهیم.
 
وی ادامه داد: یکی دیگر از مباحثی که از اهمیت بالایی برخوردار است پروتکل و تفاهم نامه مبادله گردشگر با آژانسهای گردشگر هندی است و در نمایشگاه بعدی که در سال آینده در هندوستان برگزار خواهد شد آژانس ها و دفاترخدمات مسافرتی کشور برای بازاریابی و گرفتن شریک در این زمینه حضور خواهند یافت و امیدواریم اولین گروه از گردشگران خارجی را با توجه به مزیتهای این منطقه، در سیستان شاهد باشیم.
 
وی افزود: در صورت آماده شدن زیرساختهای مناسب اقامتی و مرمت کوه خواجه، امیدواریم تاپایان سال آینده میزبان یک گروه ازگردشگران خارجی دراین منطقه باشیم.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha