• جمعه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95031712129
  • خبرنگار : 71415

اوباما اختیارات نیروهای آمریکایی در افغانستان را افزایش داد

اوباما اختیارات نیروهای آمریکایی در افغانستان را افزایش داد

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز اعلام کرد رئیس جمهور این کشور به نظامیان آمریکایی در افغانستان اختیارات بیشتری را برای پشتیبانی و همراهی نیروهای امنیتی افغانستان در جنگشان با شبه نظامیان طالبان داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام دفاعی بلندپایه آمریکایی که نامش را فاش نساخت گفت: این تصمیم همچنین اجازه به استفاده بیشتر از نیروی هوایی آمریکا در افغانستان به ویژه در زمینه "پشتیبانی هوایی نزدیک" خواهد داد.

وی افزود: این تصمیم به معنی دستور تمام عیار برای هدف قرار دادن طالبان نیست.

این در حالی است که با این تصمیم، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، بار دیگر نقش حمایتی واشنگتن در جنگ با شبه نظامیان در افغانستان آن هم پس از گذشت بیش از یک سال از پایان ماموریت رزمی نیروهای خارجی در این کشور را تعریف کرده است. این تصمیم همچنین در آستانه یک تصمیم گیری دیگر اوباما درباره تداوم سیاست کاهش برنامه ریزی شده تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان و رساندن تعداد آنها به 5500 تا آغاز سال 2017 مطرح شده است.

بر اساس سیاست جدیدی که اعلام شده ژنرال جان نیکولسن فرمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان خواهد توانست "در زمان مناسب" اجازه به حضور سربازان آمریکایی برای همراهی نیروهای "عادی" افغان در میدان جنگ دهد. این در حالی است که به گفته مقام مذکور تا پیش از این نیروهای آمریکایی تنها مجاز به همراهی نیروهای نظامی "ویژه" افغان بودند.

وی افزود: این اختیارات افزایش یافته قرار است در موارد گزینش شده ای که مشارکت نظامیان آمریکایی باعث «تاثیرات راهبردی» در میدان جنگ خواهد شد استفاده شود. معنی آن این است که نیروهای آمریکایی نباید انتظار داشته باشند که در مأموریت‌های هر روزه سربازان افغان را همراهی کنند.

این تصمیم به معنی تغییر قوانین درگیری فعلی آمریکا در افغانستان است که محدودیت‌هایی را بر قابلیت نیروهای آمریکایی برای حمله به شبه نظامیان در این کشور ایجاد کرده است. به عنوان مثال پیش از این ارتش آمریکا اجازه داشت «در مرحله آخر» و در زمانی که کمکشان برای جلوگیری از یک شکست چشمگیر ارتش افغانستان ضروری بوده دست به حمله به طالبان بزند. بر اساس تعریف قبلی نظامیان آمریکایی در موارد صرفا دفاعی تر می‌توانستند به نیروهای افغان کمک کنند و با سیاست جدید آنها اجازه پیدا می‌کنند در زمانهای کلیدی نیروهای افغان را در تهاجم علیه طالبان نیز همراهی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha