• شنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95031712685
  • خبرنگار : 71496

اعتراف آمریکا به تهدید سازمان ملل و اعلام حمایت از موضع بان کی مون مقابل عربستان

اعتراف آمریکا به تهدید سازمان ملل و اعلام حمایت از موضع بان کی مون مقابل عربستان

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اقرار به اینکه واشنگتن نیز همانند عربستان تاکنون بارها سازمان ملل را به قطع کمک‌های مالی تهدید کرده از موضع‌گیری اخیر بان کی مون علیه اعمال فشار سعودی‌ها حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه رای الیوم، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت: ما سخنان آقای دبیرکل را شنیدیم و با او موافق هستیم. در این گزارش ترسی که هیچ کودکی نباید با آن مواجه شود، انعکاس داده شده، ما بر این باوریم که آنچه اهمیت دارد آن است که سازمان ملل بتواند به مسئولیت‌های خود در مورد حقوق بشر و حمایت از کودکان بدون ترس از انتقام ادامه دهد.

او برای حذف ائتلاف عربی از لیست سیاه کشتار کودکان در درگیری‌ها را تایید و به تهدید سازمان بین‌المللی و تعلیق کمک‌ها به این سازمان در گذشته اعتراف کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که عربستان سازمان ملل را در زمینه تعلیق کمک‌هایش در صورت حذف نشدن نام ائتلاف سعودی از لیست سیاه سازمان ملل، تهدید کرده است.

تونر افزود:‌ با بان کی مون موافق هستیم که سازمان ملل باید به مسئولیت خود بدون ترس از قطع شدن بودجه‌های حمایتی عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه "تهدید سازمان ملل به یک رویه دیپلماتیک عادی از سوی کشورهای قدرتمند از جمله آمریکا تبدیل شده" گفت:‌ من اطلاع دارم که ما نیز در این زمینه سابقه داریم.

این خبرنگار دوباره به تونر گفت: آیا تهدید به قطع حمایت‌ها از نهادهای سازمان ملل رفتاری دوگانه از جانب شما محسوب نمی‌شود که می‌گویید عربستان اشتباه کرده است در حالی که همزمان نهادهای مختلف دولت تقریبا هر روز این سازمان را تهدید کنند؟ تونر در پاسخ به این سوال گفت: بار دیگر می‌گویم من از موضوع مشخصی که آن هم گزارش ویژه حمایت از کودکان است، صحبت می‌کنم و خواهم گفت که تمرکز ما باید بر این باشد که به جلو حرکت کنیم. دبیرکل سازمان ملل از مقامات عربستان و ائتلاف دعوت کرده تیمی را برای بررسی این گزارش به مقر این سازمان در نیویورک اعزام کنند و قطعا ما نیز عربستانی‌ها و دیگر مسئولان را به مشارکت در این امر دعوت می‌کنیم.

تونر افزود:‌ گفتم که به پیشینه‌مان در روند تعلیق کمک‌ها معترف هستم و با این وجود می‌گویم سازمان ملل باید توان اجرای حکم خود و انتشار گزارش‌های بی‌طرفانه در مورد این دست موضوعات را بدون ترس از انتقام داشته باشد.

در ادامه این پرسش و پاسخ خبرنگار مذکور دوباره سوال کرد:‌ اما آیا این بدان معناست که شما می‌خواهید قوانین آمریکا را در نظر نگرفته و از حمایت نهادهای سازمان ملل که فلسطینی‌ها را به رسمیت می‌شناسند، خودداری کنید؟ این مسئول وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: ‌من از موضعگیری و موضوعی مشخص صحبت می‌کنم.

خبرنگار با قطع حرف تونر گفت:‌ اما این یک تناقض است شما به تناقض در موضعگیری آمریکا  معترف هستید و تونر پاسخ داد:‌ اعتراف می کنم که ما در گذشته به دلایل مختلفی روند کمک‌ها به سازمان ملل را تعلیق کردیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha