• یکشنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۳:۰۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 95031713083
  • خبرنگار : 71523

تخلف برخی دانشگاه‌ها در روند پذیرش دانشجویان دکتری محرز شد

تخلف برخی دانشگاه‌ها در روند پذیرش دانشجویان دکتری محرز شد

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تایید خبری مبنی بر تخلف برخی از دانشگاه‌ها در روند پذیرش دانشجویان دکتری اظهار کرد:سازمان سنجش آموزش کشور به صورت جدی با دانشگاه‌های متخلف برخورد خواهد کرد.

دکتر ابراهیم خدایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاهی ایسنا،با اشاره به بازه زمانی ابلاغ شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه‌ها برای اخذ تعهد از داوطلبان،افزود:دانشگاه‌ها موظف شده‌اند در بازه زمانی 2 تا 11 مردادماه به صورت هماهنگ نسبت به اخذ تعهد از داوطلبان اقدام نمایند اما گزارش هایی به سازمان سنجش آموزش کشور مبنی بر اینکه برخی از دانشگاه ها زودتر از موعد مقرر اقدام به اخذ تعهد می‌کنند ارسال شده است.

وی با تاکید بر اینکه اخذ تعهد از داوطلبان زودتر از موعد تعیین شده تخلف محسوب می شود،گفت: سازمان سنجش آموزش کشور به صورت کتبی با دانشگاه‌های متخلف برخورد می‌کند و چنانچه دانشگاه‌ها تغییری در روند تعهد گرفتن از متقاضیان خود ایجاد نکنند،با آن‌ها برخورد جدی تری صورت خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش،برخی از داوطلبان در تماس با ایسنا،از ناهماهنگ بودن برخی از دانشگاه ها در اخذ تعهد از پذیرفته شدگان دوره دکتری که باعث سردرگمی این داوطلبان شده است،انتقاد کردند.

به گزارش ایسنا، براساس تغییرات قانون نحوه پذیرش دانشجوی دکتری، اخذ تعهد کتبی برای زمانی است که  دانشجو در چندین دانشگاه قبول شده باشد و تعهد بدهد که در یک دانشگاه ادامه تحصیل دهد و طبق بخشنامه‌ای که در  اردیبهشت ماه  سال ۹۵ از سوی سازمان سنجش آموزش كشور به دانشگاه ها ابلاغ شده، دانشگاه ها تنها در بازه زمانی ۲ تا ۱۱ مرداد می توانند از داوطلبان قابل پذیرش در دانشگاه ها تعهد اخذ کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۰۴:۳۱

متاسفانه در این زمینه خود سازمان سنجش هم اطلاع رسانی را دیر هنگام و بعد از زمان مصاحبه ها اعلام نمود اینجانب ببه خاطر اینکه اگر در مصاحبه دانشگاهی قبول میشدم و بعدا از رفتن به آن دانشگاه منصرف میشدم در بیشتر مصاحبه ها شرکت نکردم. اگر قرار بود که در بازه زمانی 2 تا 11 مرداد همچین کاری انجام بشود و ما پس از مشخص شدن نتایج اولیه مصاحبه بین دانشگاههای قیول شده یکی را انتخاب می کردیم تا در لیست نهایی آن دانشگاه قرار بگیریم. شانس خود را در مصاحبه های بیشتری مورد ازمایش قرار می دادیم

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۰۸:۰۲

عزیز برادر خواهشا گزینش را متمرکز نمایید و دست دانشگاهها را کوتاه. چرا که اعمال نظر و سلیقه ای عمل کردن تو خون ملت ماست.

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۰۸:۳۵

با سلام ضمن سپاس از ایسنا حتی اگر تعهد در زمان قانونی گرفته شود هم احتمال زیادی وجود دارد که اسم هر دانشجو در بیشتر از یک دانشگاه اعلام شود و در این صورت بسیاری از دانشگاه ها ظرفیتشان تکمیل نمیشود و در زمان اعلام ذخیره ها اسامی افرادی اعلام میپشود که یا در جای دیگری قبول نشدند و یا ریسک کردند و در زمان اعلام نتایج اصلی تعهد ندادند، یعنی افراد ضعیف تر امکان دارد در ذخیره دانشگاه بالا پذیرفته شود اما دانشجویی که در دانشگاهی پایین تعهد داده خیر! اما براساس اولویت این مشکل پیش نمیاد.

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۱۰:۲۵

با سلام. ما که صدامون به جایی نمیرسه اما خواهشا شما که باید صدای ما دانشجویان رو انعکاس بدین به گوش مسئولین سازمان سنجش برسونین که طبق وعده های قبلی آزمون دکتری در نوبت آبان ماه 95 رو برگزار کنن. این انصاف نیست که از قبل اعلام بشه برگزار میشه و بعد بزنن زیرش! من و خیلی های دیگه آزمون اسفند 94 رو زیاد جدی نگرفتیم به امید آزمون آبان 95. اونوقت در صورت عدم برگزاری تکلیف ما چی میشه؟! یک سال دیگه انتظار و بلاتکلیفی و استرس و اضطراب؟! تا آبان چیزی نمونده بهتره زودتر بگن که برگزار میشه یا نه!

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۱۶:۴۳

با سلام تعهدهای غیرقانونی به صورت کاملاً آشکار و با اجبارهای چند روزه در حال انجامه و این امر باعث شده دانشجویی با رتبه ی خوب در یک دانشگاه درجه2 یا 3 ، از ترس قبول نشدن در دانشگاه های دیگه تعهد بده و بعدها اگر در دانشگاه بهتری پذیرش شده باشه، امکان لغو تعهد نداشته باشه.... خواهش میکنم تعهدهای قبل از دوم مرداد رو همگی لغو کنید تا انتخاب دانشجویان،با دستانی باز و در صورتیکه تمام دانشگاه ها نتایج را اعلام کرده باشند انجام بشه.خواهش میکنم جلوی دانشگاه هارو بگیرید. زحمت ما داره هدر میره :-(

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۱۶:۴۶

امروز یک شنبه 23 خرداد از دو دانشگاه به من زنگ زده اند که تا آخر همین هفته فرصت داری بیای تعهد بدی! مجبور شدم یکی رو تعهد دادم . آقای دکتر خدایی! منتظر خواهم شد ببینم چه کار خواهید کرد؟

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۱۶:۵۵

با سلام آزمون دکتری 95 از لحظه اول ابهام داشت تورو خدا رسانه ای کنید این موضوع را ما دردمون رو به کی بگیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حتی خستم از اعتراض کردن........

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۱۷:۰۰

با سلام و تشکر از زحمات شما بعد از این همه سردرگمی و نگرانی هایی که سازمان سنجش و دانشگاه ها برای ما به وجود آوردن حداقل سازمان سنجش، دانشگاه ها رو مجبور کنن که اسامی رو روی سایت هاشون بزنن و بعد در موعد مقرر(2 تا 11 مرداد) شروع کنن به تعهد گرفتن. این حداقل کاری هستش که می تونن در جبران این همه نگرانی های به وجود آورده برای ما انجام بدن.

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۱۷:۱۶

نتایج زودتر اعلام بشه اگه از اول مث پارسال تو یه بازه زمانی مشخص بود شب میکردیم ولی اینکه بعضی جاها اعلام شده بعضی نشده خیلی سخته ما بلاتکلیفیم

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۱۷:۲۰

با عرض سلام.دوستان عزیز ، کنکور دکتری 95 از اساس دچار مشکل بود، از همون اول که گفتند چهار سال گذشته را که بصورت نیمه متمرکز امتحان گرفتیم با آنهمه دردسرهایی که داشت به کنار و الان یک فرم جدید امتحان می گیریم و تمام اختیارات را به دانشگاهها محول می کنیم.برادر عزیز تو که از اول اختیاری نداشتی چرا امتحان برپا کردی؟ بعد ما را آواره این شهر و اون شهر و این دانشگاه و اون دانشگاه کردی؟ که چی؟ که گرفتار تحقیر و مصاحبه های چند دقیقه ای شویم و تمام اعتبارمان را به باد دهند؟حالا هم انتظار . انتظار ........

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۱۷:۲۲

سلام جناب خدایی عزیز برخی دانشگاهها به ویژه دانشگاه تهران تو رشته های حقوق،فرضا ظرفیت پنج اعلام کرده،حالا کسانی که تراز و جهت مصاحبه معرفی شدند،یک ازمون کتبی گرفتند این ازمون کتبی اکثرا جزوه ارشد خودشون بوده،حالا اگر بین تراز اورندگان کسانی باشند که سر کلاسشون بوده خوب پاسخ بهتری دادند،مابقی رو گویا برنمی دارند و قصد دارند ظرفیت رو کم کنن،تا حد افراد خود،در حالیکه دانشگاه شهید بهشتی حقیقتا رقابتی اقدام نموده و انهایی که بهتر بودند تا سقف مورد نظر برای شفاهی و رزومه دعوت کردند،

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۱۷:۲۳

اگر کسی دانشگاه پایین تر نفر اصلی شد و تعهد داد و همزمان در دانشگاه بهتر نفر ذخیره بود و اتفاقا ظرفیت اون دانشگاه خالی موند. اون موقع نمی تونه بره که فقط اونایی که تعهد ندادن می تونن قبول شن.اصولا قسمتی از بدن هست به نام مغز که قبل از هر اقدامی باید آدم فکر کنه. جایی هم نیست اعتراض کنیم.

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۱۷:۲۶

متاسفانه این روش بسیار نسجیده است و قربانی‌های زیادی دارد... باید مسئولین برای داوطلبان شفاف سازی کنند که هدف از این کار چیست؟ اگر بر اساس اولویت و خود سنجش نتایج را اعلام کند چه اشکالی دارد؟ اصلا مفهوم این کار و تعهدبازی چیه؟؟

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۱۷:۴۹

این چه وضعشه الان چندماهه هر روز 1 نظریه جدیدی صادر میشه. توی کنکور هم حتی بی عدالتی؟؟؟من با رتبه دورقمی خوب حتی دانشگاه خواجه نصیر با اینکه درجه 1 نیس بهم زنگ نزد و کاملا سلیقه ای عمل میکنن در حالیکه با رتبه های نجومی اونجا قبول شدن و تعهد خواستن و .... مردیم از استرس. سازمان سنجش با این همه کارمند و.... نمیتونه 1 اتاق فکر تشکیل بده و 1 نتیجه نهایی بگیرن و .....

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۱۸:۱۴

از شما تقاضا داریم تا تاریخ دوم مرداد که تمامی دانشگاه ها قبولی های اولیه ی خود را مشخص نکرده اند، تمامی تعهدها را ملغی اعلام کنید. این کمترین لطفی ست که می شود در حق دانشجویی انجام داد که برای 5 دانشگاه، هزینه ای بالغ بر 1 میلیون رو متقبل شده. بگذارید دست دانشجو برای انتخاب باز باشه-با اینکه اغلب مصاحبه ها و نتیجه ی آن ها در عین بی عدالتی انجام شد- تعهددددددددددددددددهای خارج از تاریخ سنجش را لغووووووووووو کنیـددددددد

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۰۳:۱۹

عاجزانه از سازمان سنجش خواهش میکنم دست دانشگاهها را از امتحان دکتری کوتاه کنه.چون همیشه سلیقه های شخصی اعمال میشود و کسی نمیتونه جلوی اونهارو بگیره. مخصوصا اگه بفهمن در مقطع ارشد دانشگاه پیام نور یا ازاد بودی که اصلا ادم حسابت نمی کنن حتی اگه رتبه تک رقمی داشته باشی.ولی دانشجوهای خودشون با رتبه های 3 رقمی قبول هستن. توی این سالها بارها شاهد شکایت دانشجوهای دعوت به مصاحبه بودید که شاهد ناحقی در مصاحبه بودند. ولی متاسفانه انگار کسی نمیتونه رسیدگی کنه .فقط نظارت ظاهری هست ولی نظارت عملی نیست

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۰۹:۰۵

با سلام و عرض ادب صداي ما عوام، به گوش مسئولين نمي رسد. ولي صداهاي بزرگواراني مثل شما بسيار با قدرت و با صلابت تر مي تواند رنگ و بوي حقيقت به خود بگيرد. سوال من از شما اين است كه فلسفه كنكوري كه سازمان سنجش برگزار مي‌كند چيست؟ ايا در زماني كه مقرر شد كنكور به اين شيوه برگزار شود به اين دليل نبود كه دانشجو شهر به شهر و دانشگاه به دانشگاه نگردد؟! در حال حاضر در دانشگاه علامه به عنوان قطب علوم انساني كشور چرا نبايد سهمي به كنكور سازمان سنجش و ساير ويژگي هاي داوطلب داده شود؟

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۰۹:۰۹

صداي ما به كسي نميرسه لطفا سري به سايتهايي مثل phdtest.ir بزنيد تا ببينيد غالب داوطلبان چه دغدغه اي دارند. وَاللهِ اعلم بِالله اعدل تَالله احق اميدوارم حق به حق دار برسد.

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۰۹:۲۷

من پارسال رتبه یک کنکور دکتری رشته اموزش زبان فرانسه بودم!اما به راحتی به بهانه پر نکردن تراز معیارهای فرم وزارت علوم منو رد کردند!!! اونهم در وضعی که مقاله ها خرید و فروش میشوند!نمره مصاحبه من جوری داده شد که حتی نتونم به سنجش اعتراض کنم!اایا حق رتبه یک کنکور بالاترین مقطع آموزشی یک کشور این هست ؟امسال با تغییر دروس که ربطی به اموزش نداشتند رتبه ۲۰ شدم با تراز خیلی خوب که برای همه مصاحبه ها پذیرفته شدم اما دو سه دانشگاه رو گلچین کردم. اما امان از این مصاحبه های صوری! واقعا کی باید رسیدگی کنه؟؟؟

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۰۹:۴۲

بابا راه حل ساده است، نمیدانید یا خودتان را به ندانستن می زنید؟ اگر اولیست بگویید تا بگوییم و اگر دومی ست خدا را به یاد آورید. و اما راه حل به ساده ترین زبان: ۱- اعلام نمرات کل همه داوطلبان حاضر در مصاحبه ها توسط دانشگاهها به داوطلبان و سنجش ۲- اولویت بندی مجدد انتخاب رشته ها توسط داوطلبان ۳-انتخاب سنجش بر مبنای اولویت و نمره هر داوطلب در هر رشته محل

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۱۰:۴۲

سلام . چرا باید نتایج رو تلفنی اعلام کنند. اینجوری بقیه چطوری بفهمم نتایج اعلام شده ؟ در ضمن ممکنه با یک نفر تماس نگیرن و بعد مدعی بشن که نیومده تعهد بده و با پارتی بازی کس دیگری رو انتخاب کنند. دانشگاه ها باید به صورت شفاف نتایج رو در سایت قرار بدن تا همه بدونن قبول شدند یا نشدن ک بلاتکلیف نمونند . چرا خبرگزاری ها پیگیری نمی کنند و این قدر بیخیال هستند. همه دانشجویان دکتری سردرگم هستند. لطفا پیگیری کنید.

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۱۴:۲۱

سلام خواهش می کنم رسانه ایش کنین این کنکور دکتری همه ی ما رو از زندگی نا امید کرد. چرا منی که متاهلم بابت تاهلم باید از اولویت های اساتید خط بخورم ؟ گناه کردم؟ منی که از زمان ازدواجم تا الان نمراتم سیر صعودی داشته .چرا اختیارات رو دادن به دانشگاهها آخه . اونا صلاحیت ندارن .چرا؟ چون تو یه مصاحبه ی ۵ دقیقه ای می خوان دانشجوی دکتری انتخاب کنن.

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۱۴:۲۴

اعتراض دانشگاهها برای در اختیار گرفتن فرآیند پذیرش به علت قبول نداشتن آزمون سازمان سنجش بود که می گفتن با یه آزمون تستی نمیشه سواد کسی رو بررسی کرد. اما پذیرش امسال نشون داد که دانشگاهها کاملا سلیقه ای عمل می کنند و با یک یا دو سوال حفظی ( حتی در رشته ی ریاضی) سواد رو می خوان بسنجن. این انصافه؟ اگه قرار به پرسیدن سوالات حفظی بود خوب مگه آزمون سنجش چش بود. با یکی از اساتید یک دانشگاه رده ی ۱ صحبت می کردم می گفت از طریق آزمون سنجش اکثر معلم ها و سن بالاها قبول میشن که ما نمی خوایم اینو !!!

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۱۶:۳۳

سلام واقعا امسال همه بچه ها رو سردرگم کردین این واقعا انصافه این همه هزینه بدیم چندتا شهر رو بگردیم آخرشم هیچ به هیچ ؟

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۱۶:۳۴

نتیجه اشون مشخص شده، چه خوب؛ میخوان سریعتر دانشجو بگیرن، چه خوب؛ میخوان دانشجوی دل قرص بگیرن، چه خوب؛ اما چرا به بقیه بدبختایی که قبول نشدن نمیگن؟؟؟ بقیه نباید برنامه ریزی کنن واسه زندگیشون؟

avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۹ ۱۵:۰۵

امسال خیلی دست دانشگاهها باز بود. کلی مدارک تهیه کردیم کپی و اصل و ... حتی یک نگاه به مدارک ننداختن. کاملا فرمالیته بود مصاحبه. به شخصیت دانشجو توهین می کنند با این روند. دانشجویی که مستعد هست رو کنار میذارن به صرف اینکه دانشجوی خودشون رو بگیرند.