• دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95031714105
  • خبرنگار : 71402

افشای جزئیات جدید از عامل حمله اورلاندو/ اف‌.بی.آی دو بار از مهاجم بازجویی کرده بود

افشای جزئیات جدید از عامل حمله اورلاندو/ اف‌.بی.آی دو بار از مهاجم بازجویی کرده بود

اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) در تازه‌ترین اطلاعات از عامل حمله اورلاندو وی را «عمر متین» 29 ساله معرفی و اعلام کرد که این فرد سابقه دو بار بازجویی به اتهام ارتباط‌های تروریستی را در کارنامه‌اش داشته و برای یک مقاطعه‌کار امنیتی دولت کار می‌کرده و قانونی سلاح خریده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، حمله مسلحانه بامداد یکشنبه در کلوب شبانه همجنس‌گرایان «پالس» در شهر «اورلاندو» واقع در مرکز ایالت فلوریدا جان 50 تن را گرفت.

بنا به گزارش اف.بی.آی عامل این حمله که به دست نیروهای امنیتی کشته شد، پیش از این دو بار توسط این نهاد امنیتی مورد بازجویی و تحقیق  قرار گرفته است؛ اولین بار در سال 2013 به دلیل «اظهارات فتنه‌جویانه» علیه همکارانش مورد بازجویی قرار گرفت و احتمال روابط تروریستی داده شد. با این حال، بازجویی‌های مذکور راه به جایی نبرد و پرونده هر بار مختومه اعلام شد.

تحقیقات دوم سال 2014 آغاز شد تا احتمال رابطه عمر متین با «منیر محمد ابو صالحه»، عامل انتحاری آمریکایی بررسی شود، اما هیچ رابطه‌ای کشف نشد و پرونده بسته شد.

جبهه النصره وابسته به گروه تروریستی القاعده در ژوئیه ۲۰۱۴ ویدیویی را در اینترنت منتشر کرد که برای نخستین بار عامل انفجار انتحاری عظیم ادلب در شمال غرب سوریه را نشان می‌داد. گروه النصره نام این عامل انتحاری انفجار ادلب را که در ماه مه رخ داده بود، منیر محمد ابو صالحه ملقب به «ابو هریره» معرفی کرد. هریره تابعیت آمریکایی داشت. در این فیلم «ابو هریره» در کنار برخی دیگر از افراد مسلح، پیش از انجام عملیات انتحاری نشان داده شد.

منابع آگاه می‌گویند، عمر متین از وب‌سایت «مدرسه علوم دینی تیمبوکتو» استفاده می‌کرد که از سوی یک روحانی افراطی و رادیکال به نام «مارکوس دواین رابرتسون» معروف به «ابو توبه» مدیریت می‌شد.

همچنین براساس اطلاعات جدید مشخص شده که عمر متین سلاح مورد استفاده در حمله به کلوب شبانه را یک هفته پیش به صورت "کاملا قانونی" خریداری کرده است. اف.بی.آی اعلام کرد، این عامل مهاجم احتمالا به «تروریسم و افراط گرایی» تمایل داشته است و این حمله به عنوان «اقدام مرتبط با تروریسم» در دست بررسی است.

با این حال پدر عمر متین می‌گوید که این حمله ارتباطی با دین ندارد. وی گفته است زمانی که پسرش می‌دید دو مرد در ملاءعام یکدیگر را می‌بوسند، خشمگین می‌شد.

همچنین با وجود اینکه فرد مهاجم مورد بازجویی اف.بی‌.آی قرار گرفته بود، همچنان برای شرکت امنیتی جی 4 اس (G4S) کار می‌کرد و ظاهرا در زمان انجام حمله تماسی با فوریت‌های 911 پلیس گرفته و علاوه بر اعلام وفاداری به گروه تروریستی داعش، از عاملان بمبگذاری ماراتن خونین بوستون تجلیل کرده بود.

همچنین ادعا شده است که عمر متین ارتباطاتی با یک تفنگدار دریایی سابق و عامل مخفی اف.بی.آی داشته که تبدیل به یک روحانی افراطی شده بود. این فرد به‌رغم آنکه هشدار داده می‌شد در جذب تروریست‌های احتمالی دست دارد، سال گذشته از زندان آزاد شد. وی که همان رابرتسون است، ظاهرا در طول چهار سال حبس، 36 تن را به افراطگرایی دعوت کرده است.

در همین حال همسر سابق عمر متین او را فردی بی‌ثبات و دارای مشکل روانی دانست.

ستاره یوسفی در سال ۲۰۰۹ میلادی به مدت ۴ ماه با متین زندگی کرده بود. او گفت که خانواده‌اش هنگامی که متوجه شدند متین فحاش و بدرفتار است، وی را از دست او "نجات" دادند.
خانم یوسفی گفته است که در خلال چند ماه زندگی مشترکش، متین بر سر موارد بی‌اهمیت و ناچیز مانند نشستن لباس‌ها، به طور مرتب او را کتک می‌زد.
همسر سابق متین افزود: "او وقتی عصبانی می‌شد، از همه چیز نفرت پیدا می‌کرد. او بی‌ثبات و بیمار روانی بود. این تنها شرح حالی است که می‌توانم بدهم."
 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha