• دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 95031714180
  • خبرنگار : 60001

/گزارش ایسنا از بیروت/

تحریم‌های بانکی آمریکا در لبنان و انفجار بلوم بانک بیروت

تحریم‌های بانکی آمریکا در لبنان و انفجار بلوم بانک بیروت

پس از توافق هسته‌ای ایران با 1+5 پرده جدیدی از فشارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی علیه هم پیمانان ایران در منطقه آغاز شد.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا از بیروت، اسرائیلی‌ها طراح و برنامه ریزی اصلی این پرده جدید در منطقه خاورمیانه هستند. آن چه از آن روز روی داده است اجرایی شدن شروط  و توافق پشت پرده آمریکا با اسرائیل است. عنوان ساده این توافق که اکنون آشکار تر از چند ماه پیش شده است فشار بر هم پیمانان ایران در منطقه خاورمیانه است تا هیچ گونه استفاده‌ای از توافق هسته‌ای ایران با 1+5 نصیب آنها نشود.

 

استمرار تحریم‌های بانکی ناشی از ترس مجازات‌های آمریکایی

از همان روز نخست توافق هسته‌ای، آزاد شدن اموال بلوکه شده ایران در بانکهای جهانی محل جدل و بحث اسرائیل با آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بود. آنها تلاش داشتند تا ایران از این اموال در قدرت یافتن در منطقه بهره برداری نکند. به همین دلیل نیز هست که اجرایی شدن بخش های مربوط به لغو کامل تحریم‌های بانکی  پس از برجام با برخی کارشکنی‌های آمریکا همراه شده است. آمریکایی‌ها با این کارشکنی‌ها هم به داخل و هم به سیاست خارجی ایران در منطقه خاورمیانه نگاه ویژه‌ای دارند. آنها می‌خواهند همچنان دخالتهای پنهان سیاسی علیه برنامه‌های استراتژیک ایران را حفظ کنند به همین سبب است سایه ترس همکاری‌های بانکی بانک‌های جهانی با ایران و آزادی کامل روابط مالی ایران با نظام بانکداری بین‌المللی را زیر فشار روانی خویش قرار داده‌اند که تحت عنوان ترس از همکاری‌های این بانک‌ها با ایران نام گرفته است.

 

تحریم‌های بانکی آمریکا در لبنان

دو ماهی است که لبنان شاهد موج جدید تحریم‌های بانکی بسیار خفه کننده علیه موسسات شیعی تحت عنوان مبارزه با حزب‌الله است در حالی که حزب‌الله هیچگونه حساب بانکی در بانکهای این کشور ندارد.

ابتدا براساس دستور العمل آمریکا، بانکهای لبنان هرگونه همکاری با موسساتی که شائبه همکاری با حزب‌الله را داشتند، قطع کردند. سپس در مرحله دوم در میان اعتراض بسیاری از موسسات، شخصیت‌ها و شرکت‌های شیعی در لبنان، حسابهای بانکی شخصیتهای سیاسی رسمی حزب‌الله مانند نمایندگان حزب در پارلمان لبنان را مسدود کردند به گونه‌ای که حتی پارلمان لبنان دیگر قادر نیست حقوق ماهانه این نمایندگان را به حسابهای بانکی آنها واریز کند.

پس از این مرحله به رغم اعتراض‌های سیاسی از سوی بسیاری از موسسات اقتصادی و سیاسی و احزاب لبنانی که عموما هیچ ارتباطی هم با حزب‌الله نداشتند قرار شد تا هرگونه اعمال جدید سیاست بانکی آمریکا در لبنان، هر اقدامی از سوی بانک‌ها با بانک مرکزی لبنان هماهنگ شود اما این موضوع نیز هیچ تاثیر مثبتی در اعمال تحریم‌های شدید بانکی علیه موسسات شیعی نداشت.

عقلای لبنانی از میان تجار و سهامداران بانکهای لبنانی که هیچ وابستگی‌های سیاسی به احزاب در لبنان نداشتند رسما اعلام کردند این سیاست آمریکا اقدامی تحریک کننده علیه یکی از بزرگترین طوایف مذهبی در لبنان تلقی می‌شود و اقدامی کور به منظور بر هم زدن امنیت سیاسی و اقتصادی لبنان است که حتی بانک‌های لبنانی را با بحران اقتصادی مواجه می‌کند اما به جای رسیدگی به این اعتراضات و حل و فصل آن حتی موسسات مالی و خیریه مرحوم علامه سید محمد حسین فضل‌الله نیز با تحریم و انسداد حساب‌ها مواجه شد.

اقدامات بانکهای لبنانی

اکنون بانکهای لبنانی اجازه افتتاح حساب به هیچ فرد و شرکت ایرانی را در لبنان نمی‌دهند. آنها حتی پا را فراتر از این گذاشته و از همه ایرانی‌های مقیم لبنان خواسته‌اند تا حساب‌های بانکی خود را ببندند. بر همین اساس هیچ شرکت لبنانی نیز نمی‌تواند هیچ گونه ارتباط بانکی و مالی با ایران داشته باشد و اگر هر گونه ارتباطی مشاهده شود همه عملیات بانکی این شرکت‌ها و اشخاص حقیقی مسدود و متوقف می‌شود.

اکثریت بانکهای لبنانی با این موضوع به شدت مخالفند و فقط برخی بانکها به دلیل سهامداران آمریکایی و غربی و برخی نیز به دلیل گرایشات سیاسی فشار بر حزب‌الله و اقدامات یکجانبه بدون هماهنگی با بانک مرکزی لبنان انجام می‌دهند. بانک‌هایی که مخالف این اقدام هستند هیچ راهی برای فرار از مجازاتهای آمریکا ندارند لذا فاقد هرگونه توانایی برای رویارویی با آمریکا هستند.

هیئت‌های آمریکایی اعمال و اجرای تحریم‌های بانکی علیه حزب‌الله تاکنون سه بار عازم لبنان شده و با رییس بانک مرکزی و روسای بانکهای لبنانی جلسه گذاشته‌اند تا از اجرای تحریم‌ها علیه حزب‌الله مطمئن شوند.

با آن که "ریاض سلامه"، رییس کل بانک مرکزی لبنان اعلام کرده است برای محدود کردن تحریم ها با مقامات آمریکایی گفتگو خواهد کرد اما تاکنون هیچ ره آوردی برای حل مشکل ارائه نکرده است.

 

نگرانی بانکهای لبنانی

این تحریم‌ها موجی از نگرانی در بازار و اقتصاد لبنان ایجاد کرده است موضوعی که بانک‌ها را با بحران اقتصادی و مالی در این کشور مواجه می‌کند:

1-   شرکت‌ها و موسسات تجاری و صنعتی شیعیان که از بانک‌ها قرض‌های کوتاه مدت و بلند مدت گرفته‌اند در صورت انسداد حساب‌ها چگونه با بانک‌ها تسویه حساب مالی‌کنند؟ اگر همین شرکت‌ها از سوی بانک‌ها تحریم شوند به شکل اتوماتیک قدرت بازپرداخت بدهی‌های خود را ندارند.

2-   افراد حقیقی که از بانک‌هایی مانند بانک مسکن قرض‌های بلند مدت گرفته‌اند چگونه به بازپرداخت بدهی خود اقدام کند؟

3-   عدم تبیین سیاست تحریم و کلی گویی های آن، همه بانکهایی که در همکاری با شرکتهای وابسته به شیعیان هستند را در معرض دایمی مجازاتهای آمریکایی قرار می‌دهد.

4-   اگر در اقدامی مقابله به مثل تمامی افراد و موسسات شیعی روابط خود با بانکهای لبنانی را قطع و تحریمی سراسری علیه این بانک‌ها اعمال کنند خسارتهای سنگینی به این بانکها وارد می‌شود به خصوص آن که بسیاری از موسسات تجاری و مالی لبنانی با وجود اعضای هیئت مدیره‌های سنی، مسیحی و شیعی اداره می‌شود.

تحریم‌های بانکی آمریکا اقتصاد لبنان را هدف گرفته است

 

این انعکاس‌های طبیعی نشان می‌دهد برنامه تحریمی آمریکا علیه حزب‌الله فقط این حزب را نشانه نگرفته است بلکه اقتصاد و امنیت کشور را نیز هدف قرار داده است زیرا هیچ راهی برای جلوگیری از تبعات منفی آن برای دولت لبنان و بانک مرکزی وجود ندارد و این منتهای خواسته اسرائیل برای بر هم زدن موازنه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی در لبنان است.

 

متهم کردن حزب‌الله در انفجار بلوم بانک لبنان

همانگونه که انتظار می‌رفت دقایقی پس از انفجار یکشنبه شب در مجتمع بانکی کونکورد و هدف قرار گرفتن بلوم بانک یا بانک لبنان و المهجر در بیروت، انگشت اتهام از سوی رسانه‌های مخالف مقاومت اسلامی به سوی حزب‌الله نشانه رفت و آنها با متهم کردن حزب‌الله اعلام کردند این انفجار ارسال پیام سربسته‌ای از سوی حزب الله است تا خطرات ناشی از تحریم‌های جدید بانکی در لبنان را گوشزد کند؛ این در حالی است که همه لبنانی‌ها به خوبی می‌دانند متهم کردن حزب‌الله در این معادله امنیتی پیچیده به یک اقدام بچگانه شباهت دارد.

همین خط رسانه‌ای نشان می‌دهد که در تحلیل امنیتی این عملیات تروریستی، متهمان اصلی را باید در خارج از لبنان جستجو کرد، آنهایی که خواستار برهم خوردن امنیت لبنان هستند، کسانی که از همه وسایل برای رودررو قرار دادن احزاب و طرفهای لبنانی با حزب‌الله و مقاومت اسلامی استفاده می‌کنند.

 

واکنش‌ها پس از انفجار بلوم بانک بیروت

شیخ عبدالامیر قبلان، نایب رییس مجلس اعلای شیعه لبنان در بیانیه‌ای با محکومیت این انفجار گفت: انفجار منطقه فردان ناآرامی و برهم زدن امنیت لبنان را هدف قرار داده است، این انفجار پیام فتنه آمیز شکست خورده‌ای است که فقط اهداف تکفیری‌ها و صهیونیست‌ها برای ضربه زدن به لبنان را در بر دارد.

علی حسن خلیل، وزیر امور مالی لبنان پس از این انفجار گفت: انفجاری که بانک لبنان و المهجر را هدف قرار داده در حقیقت استقرار مالی و نظام بانکی و به شکل طبیعی استقرار و امنیت کل لبنان را هدف گرفته است.

عبدالرحیم مراد، رییس حزب اتحاد و تجمع ملی لبنان در گفتگویی پس از انفجار بیروت گفت: هدف انفجار ایجاد اختلاف بین لبنانی‌ها و ضربه زدن به امنیت کشور است و کسانی که انگشت اتهام به طرفی می‌گیرند که از اقدامات اخیر بانک ها متضرر شده‌اند در حقیقت فقط به دشمنان وطن کمک کرده‌اند.

فیصل کرامی، وزیر سابق جوانان و ورزش لبنان نیز گفت: این اقدام را به مثابه هدف قرار دادن امنیت و اقتصاد لبنان می‌دانم و به عنوان یک اصل برای رویارویی با این مرحله، باید بدانیم آنچه لبنان با آن مواجه است جز در خدمت به اهداف اسرائیل نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha