• دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 95031714207
  • خبرنگار : 71567

وداع با " چهره ماندگار ادبیات عرب"

پیکر استاد فیروز حریرچی در دانشگاه تهران تشییع شد

پیکر استاد فیروز حریرچی در دانشگاه تهران تشییع شد

دانشکده ادبیات و زبان فارسی دانشگاه تهران صبح امروز شاهدحضور سوگوارانه اهالی علم و پژوهش بود که برای آخرین وداع با استاد فیروز حریرچی «چهره ماندگار ادبیات عرب» گردهم آمده بودند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا)، دکتر فیروز حریرچی که چندی پیش به‌سبب عارضه مغزی در بیمارستان بهمن تهران بستری شده بود، شامگاه شنبه 22 خردادماه در بیمارستان سینای تهران درگذشت. پیکر آن مرحوم صبح امروز از مقابل درب دانشکده ادبیات دانشگاه تهران راهی بهشت زهرا شد.

در این مراسم که با حضور دکتر ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، دکتر نیلی احمد آبادی رییس دانشگاه تهران، دکتر سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه، دکتر احمدرضا خضری مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر غلامحسین کریمی دوستان رییس دانشکده ادبیات، دکتر اسماعیل آذر و جمعی از اساتید، دانشجویان و خانواده آن مرحوم برگزار شد، دکتر ایرج حریرچی به ایراد سخنرانی در خصوص سجایای اخلاقی و ویژگی های علمی پسر عموی خود مرحوم دکتر "فیروز حریرچی" پرداخت.

دکتر فیروز حریرچی در سال 1320 در تبریز متولد شد و در سال 1354 دکترای زبان و ادبیات عرب خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد. وی در دوران تحصیل از دانش اساتیدی چون بدیع الزمان فروزانفر، استاد محمدتقی مدرس رضوی، دکتر محمد معین، دکتر صفا، دکتر خانلری و استاد سید جعفر شهیدی بهره‌مند شد.

در سال 1341 دکتر محمد معین، وی را برای همکاری علمی دعوت کرد و از آن سال تا زمانی که آن مرحوم در بستر بیماری بود، از محضر استاد معین روش تحقیق و تتبع و نیز سجایای اخلاقی را فراگرفت. حاصل این همکاری چندساله، مشارکت دکتر حریرچی در تدوین فرهنگ معین بود و به همین سبب نام وی در جلد ششم فرهنگ مذکور ذکر شده است.

دکتر فیروز حریرچی از سال 1369  با رتبه استاد تمام در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران شاگردان فراوانی را تربیت کرده است و از سال 1367 تاکنون نیز عضو فرهنگستان بین‌المللی زبان و ادبیات عربی سوریه بود.

دکتر فیرز حریرچی صاحب ده‌ها تألیف، ترجمه و مقالات متعدد در حوزه ادبیات و تاریخ است که به‌عنوان چهره ماندگار رشته زبان و ادبیات عرب در چهارمین دوره این همایش برگزیده شد.

مراسم ترحیم این چهره ماندگار در عرصه ادبیات عرب طی روزهای آتی در دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha